کد خبر 1490664
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
مخالفت لهستان با ارسال جنگنده‌های اف-16 به اوکراین

رئیس جمهور لهستان گفت، کشورش نمی‌تواند جنگنده‌های اف-۱۶ خود را برای اوکراین بفرستد.

به گزارش مشرق،‌ «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان با اعلام این که ارتش کشورش کمبود جنگنده‌های پیشرفته دارد، با اعطای جنگنده های اف-۱۶ خود به اوکراین مخالفت کرد.

به نوشته پایگاه «کی‌یف ایندیپندنت»، رئیس جمهور لهستان در سخنرانی در اجلاس «شورای اروپا» در شهر «ریکیاویک» در ضمن مخالفتش با اعطای جنگنده‌های اف-۱۶ لهستان به کی‌یف، از ادامه پشتیبانی‌های نظامی به کی‌یف در دیگر زمینه‌ها خبر داد.

ارتش لهستان دارای حدودا ۴۸ جنگنده اف-۱۶ است اما همه آنها آماده رزم نیستند.

روسیه بارها در مورد ارسال سلاح از سوی غرب و متحدان آمریکا به اوکراین هشدار داده و گفته چنین اقدامی را مداخله مستقیم آمریکا در جنگ تلقی می‌کند. با این وجود در نشست مذکور، «ریشی سوناک» و «مارک روته»، نخست وزیرهای انگلیس و هلند بر سر ایجاد آنچه که یک ائتلاف بین‌المللی برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ برای اوکراین اعلام شد توافق کردند.

رئیس جمهور لهستان در ادامه با سوالی از سوی خبرنگاران درباره اینکه آیا لهستان هم در صورت تشکیل چنین ائتلافی به آن ملحق می‌شود مواجه شد.

دودا در پاسخ گفت:‌ «تعداد جنگنده‌های اف-۱۶ که در اختیار لهستان است به حدی کافی نیست که بتوان آنها را به اوکراین منتقل کرد.»

او گفت، لهستان در راستای حمایت از کی‌یف، آماده آموزش دادن به خلبان‌های اوکراینی است.

او همچنین با گفتن این که لهستان هشت جنگنده میگ-۲۹ به اوکراین داده گفت، برای دادن شش فروند دیگر از این جنگنده‌ها به کی‌یف آمادگی دارد.

متحدان غربی اوکراین در ماه‌های گذشته نه تنها تصمیمی برای کاستن از کمک‌های تسلیحاتی و دیگر کمک‌ها نگرفته‌اند، بلکه گفته‌اند که این کمک‌ها را تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهند داد.

سیر کمک‌های تسلیحاتی غربی ها از ابتدای جنگ در اوکراین همواره به سمت ارسال تسلیحات سنگین‌تر و پیشرفته‌تر تشدید شده و از توپخانه و خودروهای زرهی، به سامانه های ضدهوایی پیشرفته، تانک‌های جنگی اصلی و جنگنده‌ها رسیده است.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد. دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ج د ا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    چقدر بدبخت هستند کشورهای اروپایی اختیار وسایل و هواپیماهای خودشون رو ندارند و باید با دستور آمریکا و اسرائیل بدهند برود ... بده بره... با وعده و و عید سر خرمن... بده بره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس