کد خبر 1490749
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
آغاز تور صلح پکن از کی‌یف؛ روایت چین از گفت‌وگوهای نماینده این کشور در اوکراین

وزارت خارجه چین اعلام کرد فرستاده ویژه پکن در سفر به کی‌یف از همه طرف‌ها خواست شرایط را برای گفت‌وگوهای صلح مهیا کنند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه چین پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد فرستاده ویژه پکن در سفر این هفته به کی‌یف گفت «اکسیری برای جنگ در اوکراین وجود ندارد» اما از همه طرف‌ها خواست شرایط را برای گفت‌وگوهای صلح مهیا کنند.

به نوشته رویترز به نقل از وزارت خارجه چین، «لی هوی» نماینده ویژه امور اوراسیا چین سه‌شنبه و چهارشنبه در کی‌یف حضور داشت و با رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و سایر مقامات اوکراین درباره راه‌های پایان دادن به درگیری از طریق راه‌حل سیاسی تبادل‌نظر کرد.

چین اسفندماه طرح ۱۲ ماده‌ای را برای مذاکرات صلح در اوکراین ارائه کرد که شامل درخواست برای کاهش تنش‌ها در گام اول است.

این بیانیه افزود: چین مایل است جامعه بین‌المللی را به ایجاد بزرگترین وجه مشترک برای حل بحران اوکراین تشویق کند و تلاش‌های خود را برای توقف جنگ و (برقراری) آتش‌بس و بازیابی صلح در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

پکن افزود چین همیشه نقشی سازنده در تسکین وضعیت انسانی در اوکراین به روش خود انجام داده و به فراهم کردن کمک به اوکراین در توان خود ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه اوکراین هم در طرف دیگر اعلام کرد وزیر خارجه این کشور چهارشنبه به لی نماینده پکن گفت کی‌یف هیچ پیشنهاداتی برای پایان جنگ که شامل از دست رفتن سرزمین یا متوقف کردن درگیری باشد را نمی‌پذیرد.

کرملین خوستار آن است که کی‌یف حاکمیت روسیه را بر شبه‌جزیره کریمه به رسمیت بشناسد و همچنین الحاق مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپروژیا به روسیه را بپذیرد. اوکراین این درخواست‌ها را رد کرده و همچنین هر گونه مذاکره را تا زمانی که روسیه نیروهایش از همه مناطق اوکراین را عقب بکشد، رد کرده است.

لی که سفیر سابق چین در روسیه است همچنین قرار است به لهستان، فرانسه، آلمان و در نهایت روسیه در سفر چند روزه خود برود. او ارشدترین مقام چینی است که از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین سفر کرد.

«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین که اخیرا با ولودیمیر زلنسکی به صورت تلفنی رایزنی کرد به زلنسکی گفته بود به زودی نماینده ویژه خود را به اوکراین و دیگر کشورها با هدف کمک به برقراری «ارتباطات عمیق» با همه طرف‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین اعزام خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه چین، در سفر لی به کی‌یف، روابط دوجانبه هم مورد بحث قرار گرفت و هر دو طرف توافق کردند برای حفظ احترام متقابل تلاش کنند و همکاری سودمند متقابل را پیش ببرند. دو طرف همچنین توافق کردند در تماس تلفنی اخیر بین شی رئیس‌جمهور چین و زلنسکی همتای اوکراینی به مسیر توسعه روابط اشاره شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس