رد ادعای طالبان در جاری نشدن آب هیرمند/ افغانستان پیش از این آبِ سد کجکی را به هلمند و نیمروز می رساند

مستندات رهاسازی آب در بهار ۱۳۹۷ از سد کجکی به سوی ۲ ولایت هلمند و نیمروز طی ۱۰۰ روز در مسیر رود هیرمند، ادعای طالبان مبنی بر عدم جریان آب در مسیر رودخانه با بازگشایی سد را به طور کامل رد می‌کند.

به گزارش مشرق، تأکید رئیس جمهور در موضوع آب سیستان و بلوچستان و حقابه ایران و مسئله آب هیرمند در روزهای اخیر به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شده است.

مرور اتفاقات و صحبت‌های رخ‌داده طی روزهای اخیر می‌تواند اهمیت این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران را مشخص کند.

* واکاوی اتفاقات حقابه سیستان در یک هفته اخیر

روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در حاشیه هیئت دولت رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم احقاق حق مردم به وزیر امور خارجه و وزیر نیرو دستور داد تا به سرعت مسئله حقابه ایران را تا تحویل کامل از سوی حاکمان افغانستان پیگیری کنند.

پس از این دستور رئیس جمهور، وزیر نیرو در قالب مصاحبه‌ای عنوان کرد: پس از دستور رئیس‌جمهور به منظور تسریع در روند حل مسأله شرق کشور، جلسه‌ای با حضور همه دستگاه‌های ذی‌ربط با محوریت پیگیری حقآبه قانونی هیرمند برگزار می‌شود.

پس از برگزاری این جلسه مهم، وزیر نیرو بار دیگر در بیان تصمیمات اخذ شده در این جلسه گفت: مطابق گزارش‌های ارائه شده در این جلسه، دولت طالبان متعهد به عملیاتی کردن معاهده هیرمند و پرداخت حقابه ایران بر اساس این معاهده شده است.

محرابیان تاکید کرد: دولت برای تامین منابع آب هیرمند گام‌های جدی تعریف کرده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ما حقابه ایران از رود هیرمند را وصول خواهیم کرد.

در این میان وزیر امور خارجه کشورمان و سفیر ایران در افغانستان با سفر به منطقه به منظور رسیدن به بهترین راه حل گفت‌وگویی با مردم ترتیب دادند.

در این میان اوج اخبار پیرامون مسئله هیرمند، در سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در سفر به استان سیستان و بلوچستان نمایان شد. در این سفر، سید ابراهیم رئیسی ضمن دادن اخطار به حاکمان افغانستان تاکید کرد: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود؛ حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

پس از اظهارات منطبق بر قوانین بین‌المللی و مطابق عهدنامه ۱۳۵۱ هیرمند توسط رئیس جمهور، طالبان در پاسخ به سخنان رئیس‌جمهور اعلام کرده بود «از اینکه در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است، به‌شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می‌برند و آب کافی وجود ندارد.» در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: «اما به شرطی که ذخایر آبی ما به حدی برسد که اگر آن را به ایران رها کنیم، صدها کیلومتر را در رودخانه خشک هیرمند طی می‌کند و به ایران می‌رسد. در حال حاضر در سد کمال خان آبی وجود ندارد و اگر آب سد کجکی رها شود به آن‌جا نخواهد رسید»

* طالبان در بیانیه وجود آب در سد کجکی را تایید کرد

به گزارش فارس، بررسی دقیق توضیحات طالبان نشان از برخی تناقض‌گویی‌ها دارد که در ادامه این گزارش به استناد اظهارنظر کارشناسان مختلف به آن می‌پردازیم.

در این راستا، پژمان تیموری، کارشناس مسائل هیدروپلتیک بیان اتفاقات اخیر انجام شده پیرامون حقابه هیرمند و بیانیه طالبان اظهار داشت: طالبان در خط آخر این بیانیه به وضوح عنوان کردند که در سد کجکی آب وجود دارد و همین سند نشان می‌دهد که آن‌ها با وجود داشتن آب اقدامی به رهاسازی آن انجام نمی‌دهند.

تیموری گفت: رئیس جمهور در حالی که برای افتتاح چند پروژه راهبردی میان ایران و پاکستان به سیستان و بلوچستان سفر کرده و قرار ملاقات با نخست وزیر پاکستان را دارد، از افغانستان می‌خواهد که حقابه را پرداخت کند و این یک پیام مهم دارد؛ پیام مهم این است که ایران به دنبال تقویت وحدت میان کشورها به منظور سرعت گرفتن مسیر توسعه غرب آسیا و ارتقای رفاه مردم کل منطقه است و هر کشور منطقه در صورت همکاری با ایران می‌تواند یک گام به توسعه و ارتقای رفاه ملت خود نزدیک شود.

این کارشناس مدیریت منابع آب تاکید کرد: ایران برای نشان دادن حسن نیت و صحت سنجی اقدام افغانستان تقاضای حضور کارشناس در مسیر رودخانه هیرمند به ویژه بالادست سد کجکی را کرده است در حالیکه حاکمان افغانستان به مسئله حقابه هیرمند تاکید کرده‌اند.

رد ادعای طالبان در جاری نشدن آب هیرمند/ افغانستان پیش از این آبِ سد کجکی را به هلمند و نیمروز می رساند

*رد ادعای طالبان با تجربه رهاسازی آب در سال‌های گذشته

علاوه بر مسئله اعتراف حاکمان افغانستان به وجود آب در سد کجکی، یک مسئله دیگر در مورد سد کجکی توجهات را به خود جلب می‌کند. طالبان عنوان کرده است که «امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازیم و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد.»

این در حالیست که مطابق شواهد موجود پیشتر رهاسازی آب از سمت سد کجکی به ولایات هلمند و نیمروز در مسیر رسیدن آب به ایران در دستور کار قرار گرفته است.

در تاریخ ۳۰ فروردین سال ۱۳۹۷ یعنی دقیقا در فصلی که در آن قرار گرفتیم، وزارت انرژی و آب افغانستان در قالب خبری عنوان کرده است که از بند کجکی در هر ثانیه ۱۰۰ متر مکعب آب به مدت ۱۰۰ روز رهاسازی شده که بر اساس یک تفاهم‌نامه میان ۲ ولایت افغانستان، ۶۰ متر مکعب در ثانیه آب به ولایت هلمند و ۴۰ متر مکعب در ثانیه آب به ولایت نیمروز می‌رسد.

در حالی طالبان ادعا کرده در صورت رهاسازی آب موجود در سد کجکی آب به ایران نمی رسد که در زمان مشابه با رهاسازی آب به در رودخانه هیرمند، آب را به ولایت نیمروز در مرز ایران رسانده است.

* ادعای طالبان علم هیدرولیک را زیر سوال می‌برد

در این راستا، سینا شاهرخی کارشناس مسائل هیدروپلتیک می‌گوید: طالبان ادعایی مطرح کرده که همه علم هیدرولیک را زیر سوال می‌برد و مضافا اینکه تجربه رهاسازی آب در همین فصل و با همین شرایط رودخانه به مدت ۱۰۰ روز وجود داشته است.

این کارشناس منابع آب گفت: رهاسازی ۱۰۰ متر مکعب آب در ثانیه به مدت ۱۰۰ روز معادل ۸۶۴ میلیون متر مکعب آب می‌شود که دقیقا منطبق بر حقابه ایران است و وقتی این اتفاق برای حل مسائل افغانستان در فرودین و اردیبهشت ۹۷ انجام شده یعنی در سال ۱۴۰۲ نیز قابلیت انجام دارد.

به گزارش فارس، ایران همواره در قبال رفتار با همسایگان خود موضع اتحاد و حفظ روابط را در پیش گرفته و این مسئله در دولت سیزدهم با رویکرد دیپلماسی منطقه‌ای تقویت شده است. در این میان در صورت احترام افغانستان به معاهدات بین المللی می‌توان انتظار داشت که زمینه تقویت همکاری دو کشور در جهت ارتقا رفاه مردم افغانستان در دستور کار قرار گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 44
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    35 1
    چرا عبدالحمید الان ساکته ک طلب آب برای مردم نداره
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      5 5
      پهلوی ایرانو نابود کرد
    • جمال IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      11 0
      مولوی هم کیش طالبان است
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      9 2
      هر گندی که درمیاد رد پای اصلاحطلبان توش هست
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      9 3
      این افغانها یه مشت آشغال هستند چند تا موشک نقطه زن بزنید همشونو نابود کنید .تمام دنیا از این آشغالها خسته شدند .دست آمریکا درد نکنه که توی سرشون میزد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    22 0
    چرا عبدالحمید الان ساکته
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    22 0
    چرا عبدالحمید الان ساکته ک طلب آب برای مردم نداره
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    18 0
    چرا عبدالحمید الان ساکته ک طلب آب برای مردم نداره
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    16 0
    چرا عبدالحمید الان ساکته ک طلب آب برای مردم نداره
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    15 0
    چرا عبدالحمید الان ساکته ک طلب آب برای مردم نداره
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    15 1
    چرا عبدالحمید الان ساکته ک طلب آب برای مردم نداره
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    26 1
    جای این موضوع افغانی ها که باراضافی هستند هم ازاب وبرق وتمام امکانات که حق ایرانی استفاده می کنند ازایران بیرون کنند ببرن خدمت طالبان تاانجا ازاب خودشان استفاده کنند
  • هوشنگ IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 7
    مگه شما پرسپولیسی نیستید ؟
    • شیر ممد IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 4
      تن امارت اسلامی و گلبیدین حکمتیار قند و ملاعمر سلامت
    • حمیدرضا IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      زلینسکی!
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    17 3
    نه تنها در اوج اقتدار باید حق آبه رو ازشون بگیریم بلکه بفوریت و سریع فکری برای اخراج میلیونها تبعه غیرمجاز بدون هویتشون بشه چون درون اینها قطعا عقربهای سیاه کمین کردن تا روزی زهر بریزن .
  • هوشنگ IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 16
    خخخخخخ چطوری ایرانی ؟ عمر سعد به شما آب نمی ده تا بله قربان گو ارباب باشید آنقدر التماس کن تا جونت در بیاد
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      6 0
      خفه شو الدنگ .یاد نادر شاه بخیر
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      5 0
      تو حواست باشه که پلیس ایران بدلیل غیر قانونی آمدنت با تی پا بیرونت نکنه
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    6 0
    خخ تو تا سیلی محکم بزنید گوش برادر طالبتون
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    11 1
    ایران هم مهاجرین غیرقانونی رو به کشورشون برگردونه! 10 میلیون نفر رقم کمی نباید باشه! حق آبه در مقابل ادامه روند کنونی
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    11 1
    وقتی حرف حالیشون نیست ازابزارقدرت استفاده کن تا بفهمند با کی طرف هستند
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    7 1
    ایران هم مهاجرین غیرقانونی رو به کشورشون برگردونه! 10 میلیون نفر رقم کمی نباید باشه! حق آبه در مقابل ادامه روند کنونی
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    7 1
    ایران هم مهاجرین غیرقانونی رو به کشورشون برگردونه! 10 میلیون نفر رقم کمی نباید باشه! حق آبه در مقابل ادامه روند کنونی
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    10 2
    این کاریک شب اتفاق نیفتاده! افغانستان هم یکی دو سال اخیر جنگ بوده!!! خدا از ظریف و وزیر نیرو روحانی یعنی اردکانیان و خود روحانی نگذره!!!
  • هوشنگ IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 10
    دعا کنین سدهای کرج امیر کبیر چالوس خشک بشه آب تهران از این سدها تامین می شه
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      5 2
      دعا میکنیم خدا نسل شما را از زمین پاک کنه، هم زمین پاک میشه هم اکسیژن حروم نمیشه، حیفه نون
  • مجید IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    9 2
    لب مرز ایران با اون کثافت ها ی طالبان خیلی مدارا کرد سران دولت قبلی به طالبان خط میدهند
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    8 2
    غلط میکنه کسی حق ایران رو ضایع کنه اون سد فقط نیاز به چند فرکند موشک داره همین
  • US ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    30 1
    میلیون ها افغانی در ایران ساکن کردید همایش های حمایت از افاغنه در ایران برگزار میکنید پول منابع امتیازات به افاغنه میدهید
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    5 0
    از سد کجکی لوله کشی کنین تا اب نره زمین
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    1 6
    الآن 1402 هست اون وقت شما دارین از سال 97 میگین؟؟ به این باشه که سال 97 هم تهران مشکل آب نداشت ولی الآن داره. واقعا انقدر سخته که بفهمید خشکسالی بعد از چند سال اثر ویرانگرش رو نشون میده؟
  • مهدی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 3
    شما که ادعا میکنید ما مشک داریم خب ی مشک بزن
    • حقیقت گو IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      بی سوراد موشک درسته نه مشک !!! دوماً ،نا ادعا نمی کنیم خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ؤ اسرائیلی ها اعلام کردن ایران ...
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      افغان جان اون مشک که میزنن چیز دیگی هست اما این که تو میخواهی بگی بهش میگن موشک نه مشک . افغان جان تو برو مشکت رو بزن ما هم هر وقت صلاح بدونیم بهرجا لازم باشه موشک میزنیم
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 5
    طالبان دیگر سر نمی برد
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    13 0
    از طالبان انتظار بیجایی دارین. اصلا با اینا مگه حرفم میشه زد
  • فرهاد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    5 6
    چی فکر میکردید روزیکه قبل از همه ازشون حمایت کردید و به رسمیت شناختید و سفارت تقدیمشون کردید؟جشن فرار آمریکا رو گرفتید؟ این همون چیزی است که تو آبنمک خوابونده بودند..
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 20
    بعنوان یک افغان ساکن ایران راضی نیستم حتی یک قطره آب به ایرانیها بدهند
    • حمید IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      11 5
      سلام آلبانی آلبانی هنوز آب داره؟ یا نون هم باهش بهتون میدن؟
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      10 3
      یک شخص بی شعوری هستی !! به معنای واقعی !!
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      5 1
      مفتخورهایی مثل تو رو باید با تیپا فرستاد همون افغانستان . تو بیجا کردی پا شدی اومدی اینجا جات اینجا نیست
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    10 3
    یعنی مسئولین نظام انقدر حقیر و بدبخت هستند که طالبان هم ادم حسابشون نمیکنه
    • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 2
      بله حقیر و بدبخت هستن
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    5 2
    بیخود دنبال ماله کشی نباشبن. پس اگر اب میدادن چرا ریسی و امیر عبداللهیان تهدید کردن.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    11 0
    نیاز به التماس و خواهش از طالبان نیست. می توان با بمباران هوایی وسیع شبانه با استفاده از بمب افکن های ارتش و شلیک چند موشک بالستیک سد کمال خان را منهدم کرد و آب را جاری کرد.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    8 0
    اون سد رو کجکی ساختن، آبش کجکی میره اونوری
  • تهرانی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    6 1
    طالبان توسط اشراف غنی آمریکایی و ضد ایرانی که حق آب ایران را بست کنترل از راه دور می‌شود شک نکنید
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    9 1
    دستور از واشنگتن و تل آویو است که طالبان آب را بر روی ایران ببندد
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    9 1
    حق را باید گرفت
  • کاظم IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    12 1
    وقتی به طالبان می گفتی جنبش اصیل باید فکر این روزا رو هم می کردی. سیاست خارجی ما دست یک مشت بی سواده که مدافع ملی براشون اندازه آشغال در خونشون ارزش نداره
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    7 1
    مرگ برطالبان
  • مینا رئوفی زاده IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    4 2
    بهترین گزینه برای ایران و افغانستان که مشکلی پیش نیاید و خیلی از امتیازات هم نصیبشان باشد همین ادغام شدن هستش بهترین سیاست برای هر دو هستش از همه نظر برایشان خوبه
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 12
    به نظرم لفظ آقای رییسی و امیر عبداللهیان درست نبود.صرف نظر از اینکه طالبان حقابه ایران رو نداده و متهم هست اما عقلانیت و درایت و تدبیر ما لازمه.نباید با تنش زایی به دنبال تفرقه باشیم.اتحاد امت اسلامی لازمه.باید با تدبیر در گفتار کار رو جلو ببریم‌فراموش نکنیم آمریکایی ها منتظر کوچک ترین شکاف ها و زخم ها بین امت اسلامی هستن تا عین مگس بر اون زخم بشینند.باید حقمان رو بگیریم بدون تنش و درگیری و دشمن شادکنی.
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      مشکل این کشور این هست که یه عده مثل تو همه چیز رو به آمریکا وصل میکنن
  • ایرانی عصبانی AU ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    7 1
    با این جانوران باید مثل خودشان عمل کرد
  • حسین IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    5 0
    باید روی سر اینا زور باشه خیلی بهشون لطف کردیم ما
  • صدام از کاپیسا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    3 4
    تن گلبدین حکمتیار و امارت اسلامی و ملا عمر سلامت
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      4 0
      تروریست چو تروریست بیند خوشش آید
  • خ IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    2 0
    سیستان منتظراست
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    4 0
    تا نباشد چوب تر راه نرود گاو و خر
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    طالبان افغانستان به طالبان ایران آب نمی دهدمگرتمام افغانهای ساکن ایران راسریع وبدون استثناازایران اخراج کنیدتاقدرتعرض طالبان نسبت به ایران کم شود
  • مهدي IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 0
    طالبان دركي از قوانين بين المللي و حقوقي نداره مي بايستي از افغاني هاي مقيم ايران براي تشكيل ارتش و حكومت در افغانستان حمايت كنيم
  • حامد‌ IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    درود سپاه.افغانی ها تو مملکتمون کار دستمون میدن ،شبه نظامی طالب تو ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس