کاظمی قمی

 نماینده ویژه رییس جمهور در افغانستان گفت: اگر ثابت شود در سد آب هست و طالبان حقابه ایران را نمی‌دهند، آنها باید پاسخگوی کار خود باشد. برای ایران هم حجت تمام می‌شود و دولت می‌داند که چطور باید عمل کند

به گزارش مشرق، حسن کاظمی قمی جمعه شب در گفت وگوی ویژه خبری افزود: ایران بیشتر از هر کشور دیگر به مردم افغانستان خدمت کرده است. در سال گذشته برخلاف گفته مقامات طالبان، نزدیک به دو میلیارد مکعب آب به گودرزره رفت.

وی ادامه داد: مقامات فنی طالبان می‌گویند به مرور زمان ۶۰ درصد آب در سد کمال خان رسوب کرده و ما گفتیم که کارشناسان ما باید در بازدید از این سد واقعیت این موضوع را ببینند.

کاظمی قمی افزود: هر وقت کارشناسان ما به افغانستان رفتند آن وقت می‌توانیم راهکار ارائه کنیم و بطور قطع راهکارهایی وجود دارد.

وی افزود: مسئولان طالبان برای اینکه آب سیلاب به انحراف نرود، یک خاک‌ریز ۴.۵ کیلومتری در جداره دیواری که به سمت گودزره می‌رود، احداث کرده‌اند.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان گفت: مسأله دوم اشکالاتی است که دریچه‌های اصلی سد با آن مواجه بود. در سال‌های گذشته دو دریچه اصلی سد به دلیل اینکه بازوهای درهای این دریچه‌ها دچار اشکال بود، باز نمی‌شدند. مسئولان طالبان به ما اطلاع دادند که این دو دریچه هم امسال باز شدند.

وی ادامه داد: موضوع سوم تسطیح زمین‌هایی بود که جلوی در دریچه‌های سد هستند. امسال ۱۳ کیلومتر از این زمین‌ها توسط طالبان تسطیح شده است.

تصاویر هوایی منتشر شده مرتب با سد کجکی است/میزان آب در سد کمال خان کم است
سرپرست سفارت ایران در افغانستان گفت:در حال حاضر کسی درباره آب منحرف شده در گودزره ادعایی ندارد و تصاویر هوایی مربوط به سد کجکی است.

وی افزود: در مسئله سد کمال خان اینکه اکنون میزان آبی که وجود دارد، میزان آبی نیست که اکنون رها شود و به ایران برسد.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد:نمی‌خواهیم حرف زیبا بزنیم اما عملی نشود.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان گفت: حق‌آبه ایران از طریق سد کجکی، مسیر رودخانه‌ای که از ارغنداب باید بیاید و سوم بین دو حوزه سد کمال خان و کجکی باید تامین شود.

وی افزود: امسال بین دو حوزه بارندگی اتفاق نیفتاد و میزان آب ارغنداب کم شد. بنابراین عمده آب باید از سد کجکی تامین شود.

کاظمی قمی تاکید کرد: با توجه به اینکه سد کجکی در ۷۰۰ کیلومتری مرز ایران قرار دارد و در این مسیر ۷۰۰ کیلومتری سه استان قرار دارد که برداشت آب خواهند داشت، اگر تمام آبی که پشت سد کجکی قرار دارد هم رها شود باز آبی به ایران نمی‌رسد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان تاکید کرد: مقامات طالبان می‌دانند که اگر بخواهند در افغانستان یک حکومت باثبات برپا باشد باید تعامل سازنده‌ای با همسایگان داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: اگر ثابت شود در سد آب هست و آنها حقابه ایران را نمی‌دهند، طالبان باید پاسخگوی کارش باشد. برای ایران هم حجت تمام می‌شود و دولت می‌داند که چطور باید عمل کند.

کاظمی قمی افزود: امروز در افغانستان فقط با طالبان مواجه نیستیم، مسئله در این کشور پیچیده است وتحریم اقتصادی افغانستان راهکار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • هوشنگ IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 2
    نفت - گاز - برق در مقابل آب افغانی ها از این تاکتیک عقب نشی نکنین آب ندهید مگر در عوض گرفتن اینها
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 0
    سد را باید منهدم کرد - مشکل حل می شود
  • جواد IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 0
    ای بابا چرا اینقدر خودتان رابه درو دیوار می‌زنید لپ کلام افغانی نمیخواد یک قطره از رودهیرمند رابه ایران بدهد
  • رضا IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    اى خدا اولتيماتوم ! اين جونورها آخه اولتيماتوم حالى شونه ؟! ملاپشمك هاى طالب خيال ميكنند هنوز هم در دوره غار نشينى به سر ميبريم لذا با چنگ و دندون و جيغ و داد و جفتك پروندن با طرف مقابله ميكنند ، من كه جاى شما باشم از گونى پائين تر قبول نميكنم بايد اين جونورها رو توى گونى كرد و دست مردم سيستان و بلوچستان سپرد ، خودشون ميدونند اين وحوش رو چه جورى رام شون كنند ! تامام !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس