جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا

چرا شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نتوانست به نحو مطلوب عمل کند و راه حل این مسئله چیست؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اخطار دوستانه رئیسی، پاسخ اوکراینی طالبان

اخطار دوستانه رئیسی، پاسخ اوکراینی طالبان/ لطفا دخالت کنید آقای وزیر!

رئیس جمهور رئیسی، در سفر اخیرش به استان سیستان و بلوچستان طی سخنانی رسمی به حکومت طالبان اخطار دارد که حقابه ایران از رود هیرمند را بدهد.[1]

این اخطار رئیس جمهور پس از ماه ها رایزنی و رفتار دیپلماتیک در قبال رژیم طالبان صورت گرفت. رایزنی ها و دیپلماسی فعالی که البته افغان های طالبان تا این لحظه در قبال آن رفتار تعهدآمیزی نداشته اند.

پس از اخطار رئیس جمهور کشورمان، رژیم طالبان در بیانیه ای رسمی بصورت شدیداللحنی به این اخطار واکنش نشان داد و مدعی شد که افغانستان آبی ندارد که به ایران بدهد![2]

ادعای افغان های طالبان در حالی است که نه تنها اطلاعات ماهواره ای کشورمان خلاف آنرا ثابت می کند بلکه رئیس جمهور رئیسی نیز تأکید کرده است که این ادعا بایستی با نظر میدانی کارشناسان ایرانی بررسی شود.

در همین رابطه، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در یک توییت تأکید کرده است که ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است، نه صدور بیانیه سیاسی!

*بایستی به برادران افغان این نکته را تذکر داد که همسایگی با یک هژمونی بزرگ به نام ایران اسلامی تابع قواعد خاصی است و افغانستان باید بیاموزد که در اصول بین الملل و دیپلماسی، ملزم به رعایت این قواعد باشد.

ایران اسلامی نشان داده است که در قبال همسایگان و متحدان خود اصل عدالت را مد نظر قرار دارد و در تحصیل منافع خود حتما به منافع سایرین نیز توجه دارد لکن این عدالت ورزی و حسن نیت هرگز نباید به این معنی تفسیر شود که ایران در قبال حق مردمی و سرزمینی هژمونی خود اهل مماشات است.

افغان های طالبان باید بدانند که تجربه اوکراین و شخص آقای زلنسکی در مقابل چشم آنها قرار دارد. تجربه ای که نشان می دهد چطور یک رئیس جمهور و یک کشور حاضر به رعایت اصول همسایگی با هژمون نشدند و اینچنین کشور خود را به مخروبه تبدیل کردند.

بماند که طالبان هرگز پشتیبانی هایی نظیر آنچه اروپا و آمریکا از اوکراین به عمل می آورند را نیز در اختیار ندارد و بلکه صدیق ترین دوست افغانستان نیز ایران اسلامی است.

لذا از 2 جنبه الزامات زیستن در جوار یک کشور هژمون و تجربه اوکراین بعنوان کشوری که حاضر به رعایت این الزامات نشد؛ بهتر است جماعت طالبان اخطار رئیس جمهور ایران را جدی بگیرد!

صد البته این جدی گرفتن نیز به نفع خود افغان هاست و گرنه کیست که نداند ایران منافع خود را ولو از چنگ آمریکا و متحدانش هم بیرون می کشد و اخطارهایش جدی است...

ما در وبلاگ مشرق، پیش از این و قبل از اخطار رئیس جمهور نیز در یک گزارش تحلیلی مبسوط با عنوان "طالبان و الزامات زیستن در سایه‌ی "هژمونی ایران" به الزاماتی که طالبان باید در قبال ایران به آنها پایبند باشد اشاره کردیم.

***

لطفا دخالت کنید آقای وزیر!

اخطار دوستانه رئیسی، پاسخ اوکراینی طالبان/ لطفا دخالت کنید آقای وزیر!

احمد وحیدی، وزیر کشور، عصر روز پنجشنبه گذشته در نشست با فعالان اقتصادی و دانش بنیان با اشاره به نقدهای مطرح شده در خصوص قیمت‌گذاری کالاها در ستاد تنظیم بازار گفته است:

"دولت قصد دخالت در قیمت‌ها ندارد و در مواردی مجبور می‌شود در حالی که اتحادیه‌ها و صنوف خودشان باید قیمت‌ها را کنترل و بر بازار نظارت کنند."

به گزارش مشرق، وی با بیان اینکه در مقوله بازاریابی و ذائقه‌یابی ضعیف عمل شده، افزود: همه این مسائل مربوط به بخش خصوصی است و دولت نباید دخالت کند زیرا نقش دولت در حوزه اقتصادی هدایت، حمایت و تسهیلگری است![3]

*قیمت گذاری و اعمال حاکمیت دولت در بازار نه تنها شرمندگی ندارد بلکه رفتاری متمدنانه و عقلانی است که در تمام اقتصادهای روز دنیا و حاکمیت های پیشرفته شاهد آن هستیم.

شاهد مثال آنکه مثلا چندی قبل بود که شرکت سامسونگ به دلیل گرانفروشی در کشور هلند و قیمت گذاری بیقاعده؛ از سوی سازمان رقابت این کشور به مبلغ 47 میلیون دلار جریمه شد.[4]

جدای از عقلانی بودن و الزامات اقتصادی دخالت دولت در ابعادی از بازار و برخی از قیمتها؛ همچنین باید اشاره کرد که دخالت دولت و قیمت گذاری در هنگامه ای که بازار دچار "گرانی بیقاعده" و لجام گسیختگی قیمتی می شود؛ الزامی دو چندان پیدا می کند.

کما اینکه گرانی فعلی در بازار ایران یک گرانی بیقاعده است که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند و نوشداروی آن هم جز ورود و دخالت دولت نیست.

ورود و دخالتی که البته بایستی اذعان کرد به نحو کارایی انجام نمی شود و مثلا شاهدیم که مصوبه دولت در تعیین سقف برای اجاره بهای مسکن؛ عملا اجرا نمی شود.

گرانی موجود در بازار ایران اثر همان شرمندگی های بیجا و همین نبود نظارت هاست.

***

چرا شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به نحو مطلوب عمل نکرد؟

اخطار دوستانه رئیسی، پاسخ اوکراینی طالبان/ لطفا دخالت کنید آقای وزیر!

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه اخیراً در سخنانی که سایت جماران آنها را منتشر کرد با اشاره به سازوکارهایی که برای غلبه بر مسائل و مشکلات اقتصادی ایجاد شده؛ مشخصاً به تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: متأسفانه شورای مزبور با توجه به اختیارات و ظرفیت‌هایی که داشت، نتوانست به نحو مطلوبی عمل کند؛ لذا باید نواقص و کاستی‌های موجود در امر تجمیع قوا و هماهنگی‌ها، برای غلبه بر مسائل و مشکلات اقتصادی مرتفع گردد.

او می افزاید: همه مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط کشور، در امر غلبه بر مسائل و مشکلات اقتصادی باید با تمام قوا ورود داشته باشند؛ ما نیز در قوه قضاییه ضروری است که بدانیم چه کارهایی را در رابطه با موضوع فوق‌الذکر باید انجام دهیم و از چه کارهایی باید اجتناب کنیم.[5]

*کامل نبودن موفقیت های شورایعالی اقتصادی سران قوا پیش از این و برای نخستین بار مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.[6]

در اشاره به علت این ناکامی ها به نظر می رسد که شورایعالی اقتصادی با "سکوت در برابر ایرادات اجرایی" مواجه است.

به این معنی که اگرچه مشخص است که اغلب مصوبات این شورا بایستی از سوی دولت و شخص رئیس جمهور اجرا شوند لکن به وقت ناکارآمدی یا اجرا نشدن مصوبات؛ مشخص نیست که چرا صدایی از اعضای شورا برنمی خیزد و چرا درباره علت اجرا نشدن برخی مصوبات با مردم محاکات نمی شود؟!

مثلا شاهد بودیم که سال گذشته مصوبه تعیین سقف برای اجاره بها در شورایعالی اقتصادی به انجام رسید. لکن این مصوبه هرگز از سوی دولت اجرا نشد و مردم با مشکلات بیشتری در عرصه مسکن و اجاره مواجه شدند.

اکنون سوال اینجاست که چرا قوه قضائیه در بخش وظایف قضایی خود پای کار اجرا نشدن این مصوبه نیامد؟

و یا همینطور چرا کسی در مجلس برای اجرا نشدن این مصوبه فریادی برنیاورد و نطقی نکرد؟!

پر واضح است که مردم جز "رأی دادن" و البته رأی خوب دادن نمی توانند کار دیگری در عرصه اجرائیات کشور بکنند و این مسئولان و خاصّه سران قوا هستند که باید علیه ناکارآمدی فریاد برآورند و با ابزارهای خود با آن مقابله کنند.

در مثال دیگر و در بحث گرانی همچنین می توان به قید فلسفی و عقلانی "مدعی العموم بودن قوه قضائیه" اشاره کرد. قیدی که می گوید قوه قضائیه حتی در بحث گرانی نیز مدعی العموم است و بواسطه ظلمی که در این رابطه به مردم می رود بایستی به صحنه بیاید و با گرانفروشان و عوامل اخلال در بازار برخورد کند.

اکنون اما به هر دلیلی شاهد تعیّن پررنگ این مسئله همچون دوران ریاست آیت ا... آملی لاریجانی نیستیم و قوه قضائیه ورود کارایی به بحث گرانی مسکن و گوشت مرغ و خودرو و... ندارد.

من حیث المجموع اگرچه کامل نبودن موفقیت های شورایعالی اقتصادی ابواب و دلایل مختلفی دارد لکن هیچکدام از این ابواب و دلایل نامکشوف نیستند و انتظار از سران قوا آنست که مردانه پای کار بیایند و مردم را از رنج مشکلات اقتصادی برهانند.

***

1_hamshahrionline.ir/x8v39

2_https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3968829

3_mshrgh.ir/1490912

4_http://fna.ir/47jtc

5_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1594733

6_https://khl.ink/f/52554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 183
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    159 8
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر باید تمام این غارنشین ها رو راهی جهنم کرد
    • پسر IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      79 0
      واقعاً درست بعضی از این مردمان جاهل افغان یه حرفایی زدن که نباید میزدن.به عنوان یکی از مردمان ایران از استان زنجان اخطار میدم که هموطنان غیور سیستان و بلوچستان ایران خیلی بامرام تر از شماها هستن که تو روزهای نکبتی که شما قرار دارین به شما پناه میدن
    • فرید IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      61 1
      یک فروند سوخو 24 ارتش مسلح به دو فروند موشک kh-22 کافی هست، سد کمال خان و بند انحرافی کجکی رو منهدم کنید و خلاص، آب شوخی بردار نیست، مشابه این تهدید رو مصری ها علیه اتیوپی در مورد سد النهضه روی سر شاخه های نیل کردن و جواب هم داد
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      9 6
      شورای عالی هماهنگی قوا خوب عمل نکرد چون دو قوه قضاییه و مجلس برخلاف ادعاها اصلا دلشان با دولت مردمی نبود و نیست دلائلش معلوم است
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      6 8
      خوبه که خودتون هم اعتراف کردین جنگ روسیه فقط به خاطر تامین آب کریمه است
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 1
      اخطار ایران را جدی بگیرد
    • زورو IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      13 1
      مثل تحریم تنباکو با حکم میرزای شیرازی کافیست معتادین یک ماه تریاک را تحریم کنند. طالبان سقوط میکند !
    • جلال IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 14
      تن گلبدین حکمتیار و امارت اسلامی سلامت
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 1
      طالبان چیزی نیست که کسی از آن بترسد، بحث کری خوانی هم نیست. باعقل پیش بروید که سعی نکنند مدیریت شده ایران را به جان طالبان یا طالبان را به جان ایران بیاندازند.
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    87 45
    طالبان آینه روبروی خودتونه
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      66 19
      و منافقین و صهیونیستها و ..آیینه روبروی تو ...!
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      12 8
      دلقک آلبانی نشین برو جلو آیینه و نسبت به تفکرات و رفتارت، همجنس و همفکر خودتو حدس بزن ( ازهمین قماش طالبان و داعش و... هستی)
    • با سلام BE ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 3
      افغانستان که دور نیست ، یه سفر برو اونجا
    • کامران IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      10 11
      طالبان از رئیسش آمریکا داره خط میگیره، گوشزد کرده بودند که طالبان مال خود آمریکا بوده ، سد رو خراب کنید
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 7
      دو روز پیش که داشتید پیروزی طالبتم و شکست امریکا رو جشن میگرفتید الان امریکا شد رئیس طالبان؟
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      باسلام جان فیلتر شکن رو خاموش کن بعدش بیا برای ما بباف برادر
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 0
      طالبان عخه یادتون رفته شبکه دو چطور جشن کیک پزون طالبان رو نشون میداد
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    62 4
    ادعای اسلامشون میشه اونوقت آب به روی مسلمون می بندند
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      31 2
      نخیر الان همه مهاجرین افغان درایران از برق ،آب،گاز،نان،شبر،گوشت،روغن،قندوشکر،و....یارانه ای استفاده می کنند که قیمت آنهادر کشور خودشان کاملا آزاد است
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 21
      شما ادعای مسلمانی دارید از ارمنی پ ک ک حمایت می کنید
    • محمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 6
      خود افغان ها از طالبان فرار کرده اند، کسانی که شادی کردند و حمایت ، الآن متوجه دلیل کوچ آن ها شده اید؟
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      4 0
      هر موقع گمان کردید که ما از ارمنی حمایت می کنیم. با خودتان فکر کنید که الهام علیف عزیز شما چرا اسرائیل را آورده بیخ گوش ما در خاکی که به آن خاک اسلام می گفتید. آن وقت به جوابش می رسید.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      0 1
      وقتی که شما از ارمنی ها حمایت می کنید آذربایجان هم با اسرائیل روابط ایجاد می کنه
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    45 18
    هرکس بر علیه دولت مرکزی هزاران ساله ایران باشد باید نابود شود. _____ امپراطوری مهدوی ایران، لایق این است که همه مردان جهان برایش فدا شوند
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      11 6
      اینقدر خودت را قدرتمتد و دشمن ضعف فرض نکنید
    • اریا IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      2 0
      میخواینبا سربازای بدبخت وظیفه این جنگ رو راه بندارین
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    33 25
    چرا از ترس شمشیر امریکا به دشنه طالبان پناه برده ایم
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      9 4
      خیلی ساده ای
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      11 1
      افغانها رو پرت کنید بیرون ، چرا بهشون پناه دادید ؟؟؟
  • محمد IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    59 3
    مثال اوکراین خوب بود ،باید حواسشون جمع باشه موشک سرگردان سدو متلاشی نکنه
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      12 2
      ایران هم روسیه می شه
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 38
    خفه شین
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      29 2
      تو کر شو😏
    • ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      51 2
      خفه اون اربابان اسرائیلی و تو نوکرشون بشن
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 0
      تو خفه شو شپشو
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    42 1
    اول زمستان باید برخورد میکردیم- هرچی آب بیاد می برن منطقه شوره زاری بنام گود زره که سیصد سال رنگ آب به خودش ندیده- طالبان دزد آب هستش
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      47 10
      وزیر نیرو باید در مجلس پاسخگو باشه.آدم قحطیه پیر و پاتال ها رو جمع کردن و دوباره وزیر کردن.قبلش وزیر بود بسش نیس ؟آدم قحطیه تو مملکت
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      10 6
      چه ربطی به وزیر نیرو داره آخه این موضوع؟ همین به قول تو پیر فعلا در خصوص دریاچه ارومیه خوب کار کرده و جاهای دیگه مثل همدان و خوزستان و ... لطفا کمتر چرت و پرت بگید
  • جواد IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    78 4
    اتباع خیلی زیاد شدن. ودارن با زادوولدشون‌انتحاری میزنند‌ اگه‌الان فکری نشه ده سال دیگه‌پنجاه میلیون‌وهابی‌متولد شده درایران خواهیم داشت
  • جواد IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    33 3
    اتباع خیلی زیاد شدن. ودارن با زادوولدشون‌انتحاری میزنند‌
  • جواد IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    25 3
    اتباع خیلی زیاد شدن.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    37 1
    نزارین که سوخت قاچاق بشه
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    32 0
    جواب محکم بدین
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    31 0
    جنگ های آب داره شروع میشه.تازه این در دنیا اولشه
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    48 3
    طالبان عمدا داره مارو به جنگ دعوت میکنه
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 15
      مودبانه بگم، جیگرشو نداری با طالب بجنگی.
    • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      3 0
      یکصد هزاره شیرمرد برا یک خروار طالب کافیه.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      2 0
      اونی که می گی جیگرشو نداری برای مقابله با طالبان کافیه یه سری از عزیزان افغان که خانوادشونو طالبان کشته رو جمع کرد و اموزش داد و فرستاد افغانستان تا حقشونو از طالبان بگیرن. فقط همین و دیگر هیچ
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    40 7
    «مولوی عبدالحمید طالبانیِ داعشیِ انگلیسی»، به جای اینکه از مردم و منافع بحق ایران در زمینه آب سیستان و بلوچستان حمایت کند، از رئیس جمهور انتقاد کرد که چرا طالبان را ناراحت کرده است!
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    25 4
    «مولوی عبدالحمید طالبانیِ داعشیِ انگلیسی»، به جای اینکه از مردم و منافع بحق ایران در زمینه آب سیستان و بلوچستان حمایت کند، از رئیس جمهور انتقاد کرد که چرا طالبان را ناراحت کرده است!
  • US ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    56 1
    سدهایی که روی سرچشمه هیرمند ساخته شده است خراب گردد اب سیستان و بلو چستان تامین خواهد شد .
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    22 5
    هرکس بر علیه دولت مرکزی هزاران ساله ایران باشد باید نابود شود. _____ امپراطوری مهدوی ایران، لایق این است که همه مردان جهان برایش فدا شوند
    • :) IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 1
      بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
  • رضا IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    16 5
    برادر مسئول و وزیر و مدیر و مدیر کل و مدیر عامل و رئیس و .... اگر عرضه ندارید باری از دوش این ملت بردارید لطفا در خانه بمانید. حداقل این ضررش برای مردم مسلمان ایران کمتر است .
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      12 7
      مسئله عرضه نیس کم کاری عمدی میکنن تا به پای رئیسی نوشته بشه
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    20 0
    طالبان=اسلام انگلیسی
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      47 4
      فعلا که فقط ما براش سفارتخونه دادیم.
  • عباس IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    25 2
    درست است ؛ اگر قبلاً الزامات همسایگی با یک هژمونی بزرگ و قتل بی‌رحمانه دیپلمات‌های آن و بی‌عملی متقابل را تجربه نکرده بودند....!
  • مصطفی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    14 11
    البته امید وارم ما هر گز با کشور درگیر نشیم چون دنیا پشت سر اون درمیاد. حتی اگر اون کشور افغانستان باشد و اون حاکمان طالبان. دنیا اگر بداند جنگ ایران افغانستان قطعی است . افغانستان را مغز استخوان مصلح خواهد کرد؛ به آنچه که مسئولین ایرانی باور نخواهند کرد
  • علی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 33
    فکر می‌کنید اگر کسی به تازگی بروس‌لی رو شکست داده باشه ممکنه از تهدیدات صادق گنج زاده بترسه؟ طالبان آمریکا رو بیرون کرد ایران که دیگه ...
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      52 1
      اگر ایران کلیه اتباع افغانستانی را بیرون کند مرزهایش را ببند وانتقال سوخت با مشکل مواجه شود طالبان در فشار قرار نمی گیرد ؟ ایران داره بر اساس حسن همجواری وبرادری مسلمانانه افغانستان را تحمل می،کند
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      12 0
      طالبان آمریکا رو بیرون کرد!!!🤣🤣🤣🤣🤣
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    37 11
    اصلاح طلبان بی خود نمیگفتن که با این طالبان زیاد مماشات نکنین
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      20 9
      اصلاح طلبان دوستان طالبان هستند
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 2
      نظر برخی از همین به اصطلاح اصلاح طلبان را در زمان قبل از حمله آمریکا به طالبان در حدود سال 2000 را بررسی کنید
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    45 0
    هیچ حکومتی در افغانستان در طی دوران با اندازه این طالبان برای آب و حق آبه ایران اینقدر به ملت ایران ظلم نکرده
  • رضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 0
    "نقش دولت در حوزه اقتصادی هدایت، حمایت و تسهیلگری است!" هیچوقت حرف درست که نمیزنی بازهم خوبه حداقل سرصبح باعث خنده مردم میشی. فقط سوالم اینه موقع گفتن این فکاهیات چطوری خودتون خندتون نمیگیره؟!!! خدایی تو مسابقه جوکر شرکت کنید حتما برنده میشید.
  • ایران قوی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    22 2
    ایران منافع خود را ولو از چنگ آمریکا و متحدانش هم بیرون می کشد و اخطارهایش جدی است...
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    23 0
    طالبان گربه صفت
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    29 0
    من بعنوان یک افغانی متولد کابل میگویم استان کابل، استانی از استانهای ایران سرافراز است.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      12 2
      دمت گرم افغانستان هزاران سال جزو قلمرو ایران بزرگ بود تا اینکه نوبت به دولت بیعرضه و عیاش ناصرالدین قاجار رسید
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 0
      منم بعنوان یک ایرانی متولد تهرون میگم که تهرون استانی از افغانستان بزرگ هستش
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 12
    در قبال طالبان دنبال بحران افرینی نباشید واقعا ما نیازی به بحران دیگری نداریم و کشور تحمل ندارد ولی اگر خواستید به افغانستان حمله کنید باید با همکاری نظامی آمریکا و روسیه در راستای منافع مشترک باشد وگرنه ممکن است با دخالت خارجی یک باتلاق جدی شیبه اکراین برای ایران اتفاق بیافتد
  • دهقان IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    10 1
    اقتصادی که تورم یک شبه دولت بران حاکم و فقر فلاکت بر مردم مسلط کرده چه جوری گردن دیگران می‌زاره و خودشو کنار می‌کشه واقعا خنده داره
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    20 0
    یکی از حاکمان افغانی ایران رو تهدید به جنگ کرده خیلی باهاشون راه اومدیم
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      11 2
      طالبانی ها جنگ رو دوست دارن.با دمپایی و قیافه ترسناکشون
  • سلام IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    23 1
    نزارید سوخت قاچاق بشه +جلوی اتباع خارجی رو بگیرید +جنگ با طالبان یعنی رفتن تو باتلاق، اونم با سر
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    18 1
    اگر اونجا سد داره بایذ سد هیرمند رو با موشک تخریب کنیم
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      12 8
      کنجکاوم ببینم سد شنی رو چهجوری با موشک میخای خراب کنی :)
    • علی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 0
      سد شن هم با موشک نابود میشه
  • حسین IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    27 0
    نیازی به جنگ با این بربر ها نیست ،مهاجران افغان رو اخراج کنید ،یک بار هم که شده به مردم ثابت کنید به فکر منافع ملی هستید،با اخراج مهاجران افغانی طالبان به دست و پا تون می افته،با التماس و بیانیه صادر کردن آبی نصیب مردم محروم سیستان نخواهد شد،شما رهبر مردم ایران هستید نه رهبر افغان ها ،لطفا شرایط وخیم سیستان رو درک کنید.
  • جواد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    33 0
    نتیجه باز گذاشتن مرزها برای ورود میلیونها تبعه افغانستان و استفاده از امکانات آب و برق و نان و...به قیمت یک پنجم در افغانستان یعنی همین؟
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    14 4
    جنگ بزرگ مسلمین با داعش نشان داد که در بین افغانی ها آزاد مردان و ژنرال های سلحشوری بسیاری وجود دارند که مایه افتخار صلح جهانی هستند. خوشبحال ما ایرانیان که برادرانی همچون فاطمیون داریم
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      11 1
      فاطمیون روی سر ما جا دارن ولی تعدادشون مگه چقدره؟! این 10 میلیون تبعه افغان غیر قانونی ساکن ایران که فاطمیون نیستن خیلی هاشون عضو طالبان هستن.
  • امیر IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 0
    آقایان مسئولین گرامی نظام مقدس . در مورد دار و دسته شیاطینی بنام طالبان که از غار به ناگهان سر از شهر و تمدن درآورده‌اند چه انتظاری دارید .‌ با غار نشینان در کوههای پرت و ناشناخته باید همانند خودشان حرف زد تا حرف آدم بفهمند . وگرنه آب در هاون کوبیدن است .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    13 0
    خیلی خوب بود اخطار رییسی پاسخ اوکراینی طالبان
  • شاپرک IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    15 1
    مسئولان طالبان یک مشت دزد و تروریست هستن که با پول و رشوه هر کاری میکنن به شیخ هاشون پول بدین فردا فتوا میدن که وجود آب باعث گناه میشه و ممکنه دخترا برن آبتنی
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      16 4
      تادیروزمیگفتین طالبان جنبش اصیل منطقه هست
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      10 13
      تا دیروز هر کی علیه طالبان بود می گفتید غرب زده الان شدن تروریست کدوم حرف شما رو باور کنیم
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    17 4
    به طالبان بگویید اگر حضرت اقا اراده کند همین ما افغانی‌های شیعه کافی هستیم تا بهترین مردان تان را جلوی پای ایران قربانی کنیم.
    • مصطفی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      19 1
      آفرین بر غیرتت شیر مرد تشیع
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 4
    این یعنی ایران میخواد هرات یا نیمروز رو مثل کریمه اشغال کنه؟!
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      2 0
      اونجاهایی که کفته مال تمدن ایرانه و افهانها هم قومی از اقوام ایرانیست گرفتنش اشغال محسوب نمیشه.لعنت بر انگلیس خبیث
  • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    17 3
    1- افغانها ارتباطی با طالبان ندارند. لطفا در مطالبتان از اصطلاح طالبان افغان استفاده نکنید. همان طالبان کافی است. 2- افغانها از جمله پشتون ها و هزاره ها همچون کردها و بلوچ ها و لرها و گیلک ها و آذری ها و ...بخشی از اقوام ایرانی هستند. همچنین مانند دیگر اقوام ایرانی مسلمان هستند . 3- طالبان به موقع از آمریکا و اروپا و اسرائیل حامی پیدا خواهد کرد هنگامیکه نخستین گلوله را با هر کدام از کشورهای همسایه افغانستان رد و بدل کنند. چون اساسا طالبان برای ایجاد نفاق و شکاف میان ملتهای مسلمان و بی آبرو کردن مسلمانان ایجاد شده است. 4- در صورت جنگ میان ایران و طالبان، آمریکا و اروپا و اسرائیل همانها که شبانه روز به اسم طالبان ، اسلام را مخالف تحصیل زنان معرفی می کنند، و طالبان را تابلوی اسلام کرده اند تا بگویند اسلام = عقب ماندگی. همانها پشت سر طالبان خواهند ایستاد، همچنانکه پشت سر صدام ایستادند. 5- معضل طالبان از طریق رویارویی مستقیم با آنها حل نمی شود، بلکه از طریق نفوذ در بین آنها و حمایت از گروه های مخالف آنها حل می شود. در این حمایت نباید تنها به هزاره ها و تیپ فاطمیون و..اکتفا شود. مهم است که در بین پشتون ها پایگاه ساخته شود. 6- قیاس طالبان با اکراین و روسیه با ایران اشتباه است! روسیه در باتلاق اکراین ضعیف خواهد شد. اساسا جنگ اکراین را آمریکایی ها بوجود آوردند تا روسیه را تضعیف کنند. پس بهتر است ما در باتلاق طالبان بنابر دسیسه آمریکا نیافتیم.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      9 3
      درود بر شما طالبان همون داعشه ولی سوپر انقلابیا دیر فهمیدن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 0
    قصدی نیست که از جمله مردم افغانستان برای رهائی آرزوش را دارند . فقط تذکر داده شد . اگر هشیار باشند و مراقبت کنند سخن ایران را بجد دنبال میکنند
  • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    15 1
    نمیدونم داستان چیه،مورچه هم دوست داره جلو ایران ادای عقاب دراره، قسم میخورم مماشات باعث میشه، اذربایجان،اوکراین،افغانستان😂جیبوتی،بحرین
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 2
      مماشات نیس انفعال عمدی وزارت خارجه است
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    13 1
    آندسته دوستان که زمان بقدرت رسیدن طالب دست بقلم شده و طلب یاری بمردم مثل پنجشیر و غیره داشتند . اکنون در بی آبی هموطنان زابل و توابع و پاسخگوئی طالبان خبری و اثری ازشون هست
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 0
    " دولت قصد دخالت در قیمت‌ها ندارد" از بعد انقلاب تا الان کل قیمت گزاری ها با دولت بوده حالا می فرمایید دولت قصد دخالت ندارد. دولتی که مدنظر جناب وزیر هست تاکنون توسط تلسکوپ جیمز وب مشاهده نشده اما در صورت دیده شدن و ارسال تصاویر اطلاع رسانی خواهد شد
  • علی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 13
    سلام‌کمی‌نفت‌بدهید‌راه‌آب‌راباز‌کنند‌‌این باج‌دادن‌نیست‌عقلانیت‌است‌
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      13 0
      تو اشرف غنی نیستی؟
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      9 3
      آخرش هم به همونجا ختم میشه که بالاجبار برای اینکه ضایع نشن سوخت رایگان باج خواهند داد تا مقداری آب بگیرند از طالب
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 13
    آقای رییسی نمیتونست تو همون تهران در باره آب سیستان ابراز نظر و اخطار الدستور کنن حتما باید میرفتن سیستان شوو برگذار کنن
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      6 2
      بچه جون برو سر مشقات تو کار بزرگترا دخالت نکن!
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    10 1
    از وحوشی که به زن زائو و نوزاد چند روزه خودشان رحم نمی کنند توقع دارید آب به رویتان باز بکنند؟
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 14
    طالبانو افغان ها نه برادر ما هستن نه دشمن ما، باید تعادل در روابط داشته باشیم
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    37 1
    ما باید یک دهن حسابی از این یک من پشمالوهای شپشو صاف کنیم.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 13
      پشمالو خودتی
  • پیام IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 1
    ناشی از بی کفابتی
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 1
    بهترین سیاست را ترکیه دارد - اگر ترکیه بود بلافاصله در موقع خروج آمریکا وارد خاک افغانستان می شد و فورا چهارتا پایگاه در منطقه و حوزه آبی هیرمند ایجاد میکردن
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 4
      دقیقا، مخصوصا اوایل که هیچ نیرویی اونجا نبود، با نیروی ارتش و سپاه میشد منطقه حایل بین ایران و طالبان درست کرد. الان هزینه اینکار بالاست
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 2
    جنبش اصیل منطقه هم گداشت
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 4
    ای بابا این بود جنبش اصیل منطقتون؟
  • علی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 1
    درگیر شدن با یک مشت وحشی درست نیست و ارزش ایران را کم می‌کند بلکه باید همه افغانی‌ها را بیرون کرد و مرزها را محکم بست و بشدت جلوی قاچاق را گرفت .
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    23 0
    خود کرده را تدبیر نیس.ما اول بایستی حقابه رو می‌گرفتیم بعد اجازه می‌دادیم که طالبان در تهران کنسولگری یا سفارت بزنه.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 0
    رئیس محترم جمهور رهبر معظم انقلاب سیستان و بلوچستان غرق در فقر و بدبختی است و هر روز این عامل تشدید می شود.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 0
    سیستان و بلوچستان غرق در فقر و بدبختی است و هر روز این عامل تشدید می شود. یکی از اصلی ترین این عامل بستن اب هیرمند از سوی افاغنه هست.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 0
    رئیس محترم جمهور رهبر معظم انقلاب سیستان و بلوچستان غرق در فقر و بدبختی است و هر روز این عامل تشدید می شود. یکی از اصلی ترین این عامل بستن اب هیرمند از سوی افاغنه هست. و انبار غله سیستان نابوده شده است نتیجه قاچاق مواد مخدر و انواع جرایم علیه امنیت کشور است..
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 0
    پنج میلیون افغانی رو از ایران اخراج کنید
    • رضا IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 2
      این آوارگان بیچاره افغانی چه گناهی کرده اند؟اینها خودشان از ظلم و ستم طالبان،در رنج هستند
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 3
    چی شد پارسال از طالبان مینوشتیم
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 6
      ایران هرآنچه اراده کند در هروقت که اراده کند همام صحیح است
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 0
    سیستان و بلوچستان غرق در فقر و بدبختی است و هر روز این عامل تشدید می شود. یکی از اصلی ترین این عامل بستن اب هیرمند از سوی افاغنه هست. و انبار غله سیستان نابوده شده است نتیجه قاچاق مواد مخدر و انواع جرایم علیه امنیت کشور است.. فقط یک راه مانده است که خواست همه ملت و خروج از این تحقیر است. در صورت عدم تسلیم طالبان به ندادن اب فقط این سد را منهدم کنید سد کجکی و بند امیر خان و هر گونه مانع را از را با بمب های سنگین و موشک از بین ببرید. تا درسی برای زورگویان باشد.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 0
    بریزید بیرون این افاغنه غیر مجاز را
  • علی IE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 3
    جنبش اصیل منطقه
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 12
    سخنان رئیسی کودکانه بود اما طالبان با پختگی جواب داد
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 1
      خب با کودک کودکانه صحبت میکنن دیگ.اگه گوش نکرد گوششو میپیچونن
  • یک رای یت IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 0
    پاسخ بسیار آسان است، با موشک سدهایی که آب پشت آنهاست مورد هدف قرار گیرد اگر ادعای طالبان مبنی بر عدم وجود آب درست باشد که آبی سرازیر نمی شود، ولی اگر آب باشد به دشت های ایران سرازیر می شود. چون طالبان اجازه بازدید که به کارشناسان ایرانی نمی دهد.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    32 3
    حقتون است بخورید
  • تنهای ایرانی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    44 1
    افغانیها ازاین ور مرز دارن خط و نشون‌میکشن واس طالبان،تو اگه مملکتو دوس داشتی بلند میشدی میرفتی پیشه احمد مسعود،،ایران بهتون ساخته بیشرفا
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    43 0
    بعد از باران های موسمی اخیر و پر شدن سد افغانستان طالبان با بیشرفی کامل مسیر انحرافی اب شیرین رو که بعد از باز کردن دریچه های سد جاری میشه رو بجای مسیر عادی خود بسمت ایران بسمت بیابانها و شوره زارهای ان منطقه منحرف کردند تا حتی بعد از پر شدن سد مذبور هم قطره ای اب بسمت ایران نیاد زبان دیپلماسی با طالبان مجنون کارساز نیست حتما بایستی سد مذبور رو با موشک و پهپاد مورد اصابت قرار بدیم
    • علی اکبر IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 0
      زبان دیپلماسی با طالبان مجنون کارساز نیست حتما بایستی سد مذبور رو با موشک و پهپاد مورد اصابت قرار بدیم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 8
    شما زورتون به طالبان نمی رسه.توانشو ندارید که حتی باهاشون کلام به کلام بشید.
  • سعیدی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 1
    سلام فکر نکنم دولت ایران از این احمق های عقب مانده ترسی داشته باشه
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 5
    افغانها رو از طالبان ندونید. شریف مردان و بزرگ زنانی دارند که تاریخ سازی میکنن. افغانها رو باید از دره پنجشیر شناخت و تیپ فاطمیون.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 0
    طالبان اصول کشورداری وروابط بین الملل سرشون نمیشه چون سوادش رو ندارن وبه زور سرکار اومدن باید مثل خودشون رفتار کرد کرامت انسانی واداب همسایه داری رو چه به طالبان😆😂
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    10 1
    هژمونی و قدرت منطقه ای ایران نباید توسط طالبان و علی اف زیر سؤال برود شاید اگر زودتر از اینها یکی از این دو گوشمالی داده شده بودند نیاز نبود رئیس جمهور ما اخطار بدهد و این اخطار از بالاترین مقام کشور جدی و قابل اجرا است و نباید متزلزل و کم اهمیت شود
  • سلام IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 0
    از اول معلوم بود اين جوری طالبان جواب میده، بخصوص که حالا در توهم پس گرفتن افغانستان از آمریکا هم هست
  • سلام IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 5
    بحث ترسیدن یا نترسید ن از طالبان نیست، بحث اصلی اين است که جنگ مثل یک اژدها می‌ماند که فقط پول می‌بلعد،
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 6
      بله ولی بعید میدانم ایران توان حمله به افغانستان رو هم داشته باشه چون تمرکز قوا روی شرق قوای ما در غرب که تهدید اصلی است رو کاهش میده.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 2
    وقتی افغان ها در کل ایران جولان میدن ، هر جا میری پر است از افغانی از لب دریای خزر تا بوشهر ، بعد اینها میگویند ابی ندارند ، عجب اخراج کنین این مهاجرین مفت خور را ، برادر برادر ، ما برادر همه بودیم آخرش جوز خیانت چیزی نصیب کسی نشد .
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    12 0
    باید برخورد جدی با همسایگان قدرنشناس و گستاخ نظیر حکومت باکو و طالبان صورت گیرد وگرنه با اینها نباید با زبان دیپلماتیک صحبت کرد.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 9
    شماهاکه عاقبت با تقدیم سوخت رایگان بعنوان رشوه و باج مقداری آب هم از طالبان میگیرید پس اینهمه معرکه گیری برای چیه؟
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 1
      فرزند کدام شیطانی برخلاف منافع مادرمان ایران سخن میگویی؟
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 0
    آقای وزیر انتظار دارن اصناف قیمت گذاری کنه.و کار خودشون رو تسهیل گری میدونن..یه وقت کمرتون نگیره از اینهمه کار کردن
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 0
    باید سخت گیری به اتباع غیر قانونی افغان افزایش یابد ...ارسال سوخت به افغانستان متوقف شده یا کاهش یابد.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 3
    البته که اگر طالبان اکراین و روسیه رو مدنظر بگیرند،هیچوقت به ایران آب نخواهند داد!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 2
    آخه با چه تفکری پای روسیه و اکراین را به چنین مناقشه ای میکشانی!
  • حسینی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 0
    یکی از فرماندهان طالبان تهدید أقای رئیسی برای گرفتن حق آبه را به تمسخر گرفته و فراموش کرده که ایران برای گرفتن حق آبه نیاز به جنگ ندارد کافی است ده میلیون افغانی ساکن ایران را که از آب یارانه ای ما استفاده میکنند دیپورت کند وسهم آب مصرفی آنها که چند برابر نیاز آبی سیستان و بلوچستان است را به مردم این استان بدهد بعد این سردار افغانی خواهد فهمید که گزینه های موثر تر از جنگ هم هست حال راه حقوقی از طریق محاکم بین المللی سر جای خودش؟
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 15
    بنده یک تبعه افغان هستم و غلط میکنید برای آب مملکت من تصمیم میگیرید. یک قطره آب بر شما حرام است.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      3 0
      نون و شغل و مسکن ما هم بر تو نمک نشناس حرومه . جمع کنین برین همون افغانستانتون .
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      2 0
      خفه شو اینقدر افغانها مفت تو ایران می خورند بروند کشورشان شر این بی خاصیتها ازایران کم شود
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 0
    اگر کوتاه بیایید باید تا آخر سواری دهید اگر رهبر با قاطعیت به دولت دستور بده که حتی شده با زور مشکل رو حل کنید باید اینکار رو کرد
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 3
    س از اخطار رئیس جمهور کشورمان، رژیم طالبان در بیانیه ای رسمی بصورت شدیداللحنی به این اخطار واکنش نشان داد و مدعی شد که افغانستان آبی ندارد که به ایران بدهد چی شد دولت اسلامی شد رژیم طالبان؟
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 3
    چند وقت دیگه باج عظیمی میدن صداشم در نمیارن و بعد اب میاد و صحبت از اقتدار میکنن
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 3
    اگه پاسخ اوکراینی بوده پس حق بوده و نوکر روسیه محکوم هستش
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      رقیب هژمونیک روسیه چه؟!
  • AE ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 1
    5 تا موشک بزنید تو جلسه سران طالبان و ملت مظلوم افغانستان و البته کل منطقه را از شر این انسان های ناندرتال نجات دهید
  • CA ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    6 2
    اگه به دوستان طرفدار دولت بر نمی خوره باید گفت این نتیجه مستقیم دیپلماسی التماسی دولت رئیسی هست.
  • GB ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 1
    قیمت‌گذاری متمدننانه؟ در مطلب دوم تو ۱ جمله ۲ تا تناقض داری. قیمت‌گذاری یعنی انحصار، انحصار یعنی رانت، رانت یعنی فساد. دولت هلند در جهت انحصاری نشدن بازار سامسونگ رو جریمه میکنه اونوقت شما برعکسشو میگی؟ دست بردار از طرفداری از انحصار. رقابت از تولید حمایت میکنه نه قیمت‌گذاری و انحصار. الآن شما همین خودرو که قیمت‌گذاری میشه و انحصاری هست رو ببین. متضررش فقط مردم هستن.
  • میتو IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 0
    حکومت ما هم روزی ۳۰میلیارد یارانه نون به مهاجرها میدن سوای آب وبرق کلی چیز دیگه.
  • جلالی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 5
    سلام، یکی از عوامل کم شدن سهم آبی ایران از رودخانه هامون ،ایجاد خاک ریزها وابگیرها در مسیر سابوری است، که توسط ایران به جهت جلوگیری از قاچاق سوخت انجام شده، این خاکریزها باعث میگردد که آب از قسمت بالا دست رودخانه به سمت آب گیر کمال خان در نیمروز جریان پیدا کند، از ماست که بر ماست
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 0
    باید معاهده دربرابر معاهده تلافی کرد اگر دشت ناامید به افغانستان طبق معاهده۱۳۱۷ بافشار انگلیس به افغانستان داده به شرط معاهده ۱۳۵۱ سهم اب هرمنده به ایران داده شود درغیر ابن صورت ایران می تواند معاهده ناامید را به رسمییت نشناسد واراضی خوورا پس گیرد
  • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    5 4
    ما فقط داریم شعار میدیم این از طالبان که اب رو روی مردم بلوچستان بسته این از اذربایجان که هر روز ایرانو تحقیر میکنه این از سوریه که خیلی منفعل داریم در قبال صهونیست ها عمل میکنیم این از ترکیه که اینهمه سد زده
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    1 4
    اونا دیگه مثل مردم مظلوم و بی دفاع ایران نیستن
  • US ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    8 0
    تروریست جماعت دیپلماسی نمیفهمه ، لعنت به طالبان
  • US ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    7 0
    اب هامونم که بستن ، بعد بهشون سیمان دادید سد بسازن؟؟اگه دولت رییسی کاری نکنه نشون میده از خودشونه، این همه افغان هجوم اوردن ایران که چی؟
  • ژنرال امیر IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 0
    اینم از نتیجه تفکر دشمن دشمن ما دوست ماست ، داریم چوب اعتماد به طالبان میخوریم. بنظرم این اولشه،شاهد تنش های بیشتری با این جماعت متحجر در آینده خواهیم بود
  • US ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 2
    این همه موشک دادید روسیه دوتاشو بزنید سدها رو بشکنید
  • علی ولی خدا عبادالله IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    3 1
    خود کرده راتدببر نیست
  • US ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    2 1
    به وحیدی بگید قرار بود فقط چند تا قلم گرون بشه ، الان گرونی هر روزه که ،بعد نیگی دولت مداخله نمیکنه که هر کی هر کار میخواد بکنه ، مردمم فقیرتر از دیروز،، کی بهتون اطمینان داده که هر کاری کنید چیزی نمیشه و برکنار نمیشید؟,, روی روحانی دروغگو رو سفید کردید که
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    4 0
    بنظرم بمب اتمی لازمه برای ایران..دلیلش دشمنان متعددی که داریم ...
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    46 0
    جلوی طالبان مثل موش شدید
  • نادرشاه IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    دوحالت داره، یا کلا ورود اتباع افغانستان و خدماتشون رو ببندید و همه رو دیپورت کنید کشور خودشون؛ یا هشت فروند فانتوم با لود سنگین mk82 ببرید از سمت سیستان به افغانستان تا بفهمن احترام یعنی چی
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    بهتر است نگاهی به تاریخ چهل و چند سال گذشته بیندازیم و ببینیم که چه بر سر ارتش های شوروی و آمریکا در افغانستان آمد
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    چند سال گذشته اگر قرار بود حقابه ای گرفته بشه تا گرفته بودید
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    وعده درمانی
  • رها IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    ایران عرضه گرفتن حق مردمش را داره?
  • اریا IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    به جای اینکه رئیسی اقتصادو درست کنه گشت ارشاد مدیران رو بزاره جلوی دلاری فروشی معادن ایران رو بگیره
  • اریا IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    به جای اینکه رئیسی اقتصادو درست کنه گشت ارشاد مدیران رو بزاره جلوی دلاری فروشی معادن ایران رو بگیره و و و رفته گیر داده به طالبان که حق ابمونو بدید اگر ندید جنگ میکنیم.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    از سرنوشت آمریکا و شوروی در افغانستان عبرت بگیرید
  • احسان IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    از تحلیل ساده لوحانه برخی مقامات خو دمان در حیرتم عده ای فکر میکردند روسیه در کمتر از یکهفته اوکراین را فتح خواهدکرد در صورت بروز جنگ با افغانستان همان هایی که به امریکا ییها و اشرف غنی دستور دادند افغانستان را تحویل طالبان بدهد طالبان را به پیشرفته ترین سلاحهای دنیا مجهز خواهند کرد .آنها دقیقا منتظر چنین روزی هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس