حناچی نمایه

شهردار سابق تهران اخیرا در حالی با طعنه به زاکانی گفته که نمی‌خواسته زندگی را برای مردم سخت‌تر کند که شهرداری او به جرم گرانفروشی به مردم از سوی سازمان تعزیرات محکوم شد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

هیزم‌کش اغتشاشات به دنبال شکستن درخت معلمان

حقیقتی در اقتصاد ایران که نمی‌دانیم تلخ است یا شیرین!؟ / هیزم‌کش اغتشاشات به دنبال شکستن درخت معلمان

محمد خاتمی، لیدر اصلاح‌طلبان به تازگی در یک دیدار سیاسی که گفته شده با تعدادی از فرهنگیان بوده، تأکید کرده است که معلمان ایرانی در سه نیاز ثروت، احساس قدرت و منزلت دچار محرومیت هستند!

به گزارش جماران، این فرد همچنین گفته است:

"در بخش ثروت، معلم ما در مقایسه با بخش‌های دیگر خود را عقب می بیند. معلمان یا جزء طبقه مستضعف جامعه (از حیث درآمد) هستند یا دست بالا در طبقه متوسط رو به پایین و معلمی که زندگی‌اش تامین نباشد، نمی‌تواند معلم و مربی خوبی باشد. از نظر قدرت -که این فقط اختصاص به معلمان ندارد- برای یک بخش با سلیقه‌ای خاص امکان به قدرت رسیدن فراهم است و بقیه بخش‌های جامعه محروم اند چه در انتخابات و چه نظارت‌های بیجا بر جامعه و...؛ در بخش منزلت، یکی از مشکلات اصلی معلمان، تحقیرشدگی است در حالی که معلم باید بالاترین میزان حرمت را در جامعه داشته باشد. "[1]

*بماند که در بخش احساس قدرت، خاتمی تقلا کرده مطالبات ناحق خود و دوستانش در ستاد فتنه و اغتشاش را به اسم معلمان نجیب جامعه ما سند بزند و ادعای ناحق فتنه‌گران علیه شورای نگهبان را به گونه‌ای مطرح کند که انگار این معلمان هستند که چنین مطالبه ناحقی دارند و خواستار تأیید صلاحیت افراد بی‌صلاحیت در انتخابات‌ها بوده‌اند.

در بخش منزلت نیز او در حالت القاگری و تلقین به معلمان است... همان فتنه‌گری مزوّرانه‌ای که در سال 88 نیز خون‌های زیادی را بر زمین ریخت و دست آخر مشخص شد صرفا یک دروغ بوده است. باید از آقای خاتمی پرسید چه کسی در جامعه ما حرمت معلمان را شکسته است الّا آن بانیان آشوبی که آتش بیار معرکه "اعتراض و خیابان" هستند و در این راه به معلمان به چشم هیزم آتش نگاه می‌کنند!

کما اینکه می‌بینیم خاتمی در همین جلسه نیز خواستار ادامه سنت سیّئه اعتراض شده و البته برای اینکه مورد بازخواست امنیتی قرار نگیرد قید "خشونت پرهیزی" را نیز به آن چسبانده است.

پس می‌بینیم که اگر هم کسی قصد پایمال کردن منزلت معلمان و فرهنگیان عزیز جامعه ما را دارد؛ آن فرد، آقای خاتمی و دوستان ایشان هستند که به معلمان به چشم هیزم آتشی نگاه می‌کنند که قرار است با فرماندهی بانیان آشوب در فتنه اقتصادی شعله بکشد.

و باز هم بماند که انتظار بود خاتمی بعنوان یک رجل سیاسی و فردی که 2 دوره رئیس جمهور ایران بوده از این عقلانیت برخوردار باشد که به حضّار جلسه بگوید "خیابان" و اعتراض خیابانی راه حل هیچ مشکلی نیست و افزایش سرعت حل مشکلات منوط به انجام وظیفه خوب معلمان در تربیت نسلی فهیم و البته در "رأی خوب" به یک رئیس جمهور خوب است.

و ما مسئله ثروت!

معلمی یک شغل شریف و با وظایفی خطیر است. لکن وقتی کسی این شغل را انتخاب می‌کند تصور درست و روشنی از درجه انتفاع اقتصادی و جایگاه اجتماعی آن دارد و کسی نمی‌تواند مدعی باشد که این شغل را از روی اجبار یا با چشمانی بسته انتخاب کرده است.

لکن رذالت برخی افراد برنشسته در ستاد آشوب و براندازی از اینجا آشکار می‌شود که تقلا می‌کنند معلمان و فرهنگیان را به سمت مطالباتی نادرست سوق داده و به بهانه مشکلات اقتصادی که عمده ایرانیان بصورت بیش و کم با آن مواجه‌اند اما برای آتش فتنه خود هیزم فراهم بیاورند.

بله! معلمی حتما به اندازه زمین‌داری و بنگاه معاملات املاک درآمد ندارد. اما آیا به این بهانه باید معلمان را به سمت خیابان و اعتراض تشویق کرد؟

آیا بدیهی نیست که در ادامه این بازی شوم؛ می‌ـوان همه قشرهای درآمدی را با یک تصور غلط به خیابان کشاند و امنیت و اقتصاد و اجتماع ایرانی را به مسلخ ناامنی کشید؟

مخاطبان صحبت‌های خاتمی در یک دو راهی قرار دارند: اینکه مفتون بشوند و به این "ماسک لبخند و دلسوزی" امیدوار شوند. یا اینکه این ماسک را کنار زده و در زیر این لبخند تصنعی و دستکش چرمی؛ صورتی کریه و خشن را ببینند که با دست چدنی خود مشغول فراهم آوردن هیزم برای آتشی است که قصد دارد آنرا در فتنه اقتصادی علیه نظام و مردم روشن کند.

***

شهرداری حتی بدون قدرت تخریب!

لکه ننگی که از دامان شهرداری حناچی پاک نمی‌شود

حقیقتی در اقتصاد ایران که نمی‌دانیم تلخ است یا شیرین!؟ / هیزم‌کش اغتشاشات به دنبال شکستن درخت معلمان

پیروز حناچی، شهردار اصلاح‌طلب و سابق تهران در مصاحبه با سایت جماران و در واکنش به برخی انتقادات علیرضا زاکانی، ‌ شهردار فعلی از نحوه مدیریت در دوره قبلی، پاسخ‌هایی را مطرح کرده است.

او گفته است: بنا نداشتیم جواب دهیم، چون این سخنان ارزش جواب دادن نداشت؛ ولی چون خلاف واقع صحبت شد، پاسخ می دهم. نمیدانم این اطلاعات غلط را چه کسی به ایشان داده است. اینطور نیست که در مدیریت دوره ما، وام گرفته باشیم و شهر را اداره کرده باشیم! هر چند سخت‌ترین شرایط را در دوره کرونا پشت سر گذاشتیم. در آن زمان شهرداری از بسیاری از درآمدهایش محروم شد؛ یعنی فقط ۹۰۰ مرکز و سالن های ورزشی ما که برای شهرداری درآمدزا بود و نیز مجموعه‌های فرهنگسراهای آموزشی که برای شهرداری درآمدزا بود، همگی به خاطر کرونا تعطیل شدند. مکان های فرهنگی و یک پنجم ظرفیت صندِلی سینماهای کشور که متعلق به شهرداری است در زمان کرونا تعطیل شد.

حناچی سپس با طعنه اظهار می‌کند:

"نمی خواستیم شهر را بفروشیم و زندگی را برای مردم سخت تر کنیم. تراکم هم نمی‌فروختیم، با وجود این همه مشکل انضباط شهری را هم حاکم کردیم و ادعای ما این است و با عدد و رقم هم اثبات می کنیم که شهر را حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر نسبت به دوره‌های قبل از خود اداره کردیم. "[2]

*این اظهارات در گام اول زیبا به نظر می‌رسند و هرکس آنها را بخواند احساس می‌کند که چه دوران خوبی بر تهران گذشته که البته اکنون نیز از دست رفته است!

لکن وقتی با نگاه دقیق و دانشی به مسئله نگاه کنیم و سوابقی مثل "محکومیت شهرداری تهران به دلیل گرانفروشی به مردم" را به یاد بیاوریم آنگاه چالش امثال حناچی آغاز می‌شود.

جالب اینجاست که چطور می‌شود باور کرد آن کادر شهری که به راحتی آب خوردن به مردم گرانفروشی می‌کرده؛ اما حاضر به شهرفروشی نبوده، نمی‌خواسته زندگی مردم را سخت کند و البته انضباط شهری را هم حاکم کرده است!؟

"بی‌هنری" هم معضل دیگر شهرداری در دوران حناچی بود و کار به جایی رسید که همه می‌دانستند از شهرداری وقت تهران هیچ ایده خاصی غیر از دوچرخه‌سواری و البته نق زدن برای کارنامه جهادی قالیباف استخراج نمی‌شود.

جالب است که مردم بدانند در آن روزگار حتی این طنز تلخ نیز با حناچی مطرح شد که اگر می‌گویید قالیباف پروژه‌های غلطی را در تهران ساخته؛ پس شما عرضه به خرج بدهید و این سازه‌های غلط را تخریب کنید و اقلا هنر تخریبتان را به مردم نشان دهید. [3]

اما نکته اینجا بود که شهرداری اصلاح‌طلبان حتی هنر تخریب هم نداشت چه رسد به هنر ساختن!

***

با "کمبود نیروی کار" مواجهیم

حقیقتی در اقتصاد ایران که نمی‌دانیم تلخ است یا شیرین!؟

حقیقتی در اقتصاد ایران که نمی‌دانیم تلخ است یا شیرین!؟ / هیزم‌کش اغتشاشات به دنبال شکستن درخت معلمان

ایرنا گزارش داد: سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، روز جمعه گذشته طی سخنانی در سفر به شهرستان دلیجان(در استان مرکزی) طی سخنانی گفته است:

"یکی از مشکلات واحدهای تولیدی این شهرستان، نبود نیروی انسانی و کارگر است که باید حمایت شود، چراکه دو شهرستان دلیجان و محلات برای توسعه این شهرستان‌ها و توسعه واحدهای تولیدی، 3 هزار نفر نیروی کار نیاز دارد که در یک نگاه آمایشی از سایر مناطق، باید مشکل نیروی کار این شهرستان‌ها تامین شود. "[3]

*صحبت‌های وزیر کار، حکایت دردی ناگفته است که البته بسیاری از مدعیان اقتصاد و سیاست جرأت بیانش را ندارند... و آن معضل "کمبود نیروی کار در ایران" است.

معضلی که پروپاگاندای کلمه "بیکاری" و ادعای نبود شغل در ایران برای پنهان‌سازی آن تقلا می‌کند تا مردم متوجهش نشوند.

بله! حقیقت اینست که نرخ بیکاری تک‌رقمی و پایین در اقتصاد ایران به مرور آثار خودش را نشان می‌دهد که می‌توان گفت بارزترین آنها نیز بروز پدیده "بیکاری شیک" و معضل "کمبود نیروی کار و کارگران مهارت‌پیشه" در ایران است.

آنچه که وزیر کار مبنی بر نیاز 3 هزار نفری نیروی کار در واحدهای تولیدی دو شهرستان گفته؛ پیش از این در کلام برخی دیگر از مقامات محلی نیز تکرار شده است.

مثلا چند هفته قبل بود که امام جمعه سمنان نیز در سخنانی به معضل کمبود نیروی کار برای واحدهای تولیدی در این استان اشاره کرده بود. [4]

دقت شود که در اقتصادهای پویا و تولیدمحور، بایستی درباره کار؛ فرهنگسازی‌های زیادی صورت بگیرد زیرا پدیده "بیکاری شیک" از اینجا بروز پیدا می‌کند که کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت در نتیجه ارزانی غذا و مالیات و سوخت؛ تن به شغل‌هایی با درآمد کم نمی‌دهند و اغلب در سودای مشاغل پشت‌میزی هستند. فلذا اقتصاد تولید محور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه می‌شود.

مشکلی تا آن اندازه جدی که حتی می‌تواند منجر به واردات نیروی کار نیز بشود. (حضور گسترده اتباع خارجی در بسیاری از مشاغل در ایران طلیعه همین امر است)

دقت شود که البته مسئله واردات نیروی کار یک ذنب لایغفر نیست. اما اولا به این شرط که فرهنگسازی خوبی در بحث کار در داخل کشور صورت گرفته باشد و عنصر بیکار داخلی وجود نداشته باشد و ثانیا پیوست‌های امنیتی و اجتماعی مسئله واردات نیروی کار نیز مد نظر مسئولان قرار گیرد.

وقتی قرار است اتباع خارجی بصورت گسترده وارد کشور شوند و کار کنند حتما بایستی به نیازهای آنها مثل ازدواج، بیمه، درمان، تفریح و از همه مهمتر "فرهنگ پذیری اجتماعی و سیاسی" (به معنی انقیاد در برابر قوانین موضوعه کشور میزبان) توجه شود. همچنانکه باید به مسائل و پیوست‌هایی مثل اختلاط خونی و ژنتیکی، میزان تطابق قومی، مسائل امنیتی و ... توجه داشت.

من‌حیث‌المجموع باید این حقیقت را پذیرفت که اقتصاد ایران به مرحله‌ای رسیده که دیگر با مشکل و معضل بیکاری مواجه نیست و فضای ذهن جامعه باید به استقبال این حقیقت برود. زیرا استقبال از این حقیقت به معنی آغاز فرهنگ‌پذیری در بحث اعراض از مشاغل پشت میزی و رواج پذیرش مشاغل متنوع است.

بایستی تأکید کرد که رواج دادن فرهنگ پذیرش مشاغل غیر پشت میزی البته همراه با پیوست عقلانی لزوم توجه به مقولاتی مثل مسکن کارگری همراه است.

نمی‌شود از جامعه و جوانان توقع داشت که هر شغلی را بپذیرند بی‌آنکه به تأمین معیشت خود از قِبل آن شغل فکر نکنند!

از همین روست که به نظر می‌رسد مسئولان دولتی باید برای برخورداری مشاغل حقوق کارگری از امکاناتی مثل "مسکن، خودرو، مالیات کم و تفریح" سیاست‌های دقیق و راهگشایی را مد نظر قرار دهند.

این خردمندی یقینا در علاقمند شدن بیشتر افکار عمومی به سمت پذیرش مشاغل با حقوق کارگری تأثیر شگرفی دارد و ایضا اثرات مثبت خود را در "افزایش تولید" نیز نشان خواهد داد.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1593867

2_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1593816

3_https://irna.ir/xjMrjC

4_mshrgh.ir/1485688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    13 3
    زاکانی باید هرچه سریعتر اتوبوس بیار تا شهر کمی نفس بکشه تا اصلاح طلبا فعال تر نشدن
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      1 6
      غربگداها و اصلاح طلب ها فقط به فکر اتوبوس و مترو هستند
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      10 2
      عفریت اصلاحات صهیونی میخواهد زیر جلد فرهنگیان تخم ریزی کند!
  • م.اکبری IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    8 4
    معلمان همه عزیزند. هرجا سایه ی معلمی باشد ،آنجا آرامش وحرکت رو به جلو است. البته معلمان برجسته جوامع نه طمعی درمال اندوزی داشتند نه به مادیت علاقه ، هرچند که حتما باید نیاز مادی معلمان عزیز تامین شود. ولی با قاطعیت عرض می شود که حرکت علمی با مال اندوزی مغایرت بنیادین دارد
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    20 0
    هنوز متوجه نیستید که چرا نیروی کار کمه؟ حقوق قانون کار 7میلیون تومانه که می شود روزی 220 هزار تومان اگر یک نفر در طول روز به دستفروشی بپردازه بیشتر از این مقدار درآمد دارد اگر یک نفر در روز سیب زمینی بفروشه هم آقای خودشه و هم حتی اگر دو کیسه سیب زمینی بفروشه بالای 400هزار تومان سود داره . الان سیب زمینی انباری توهمدان کیلویی 8هزار تومانه و همین سیب زمینی تو بازار 16هزار و اگر بطور متوسط کیلیویی 4هزار تومان در هر کیلو سود باشه خودت حساب کن چقدر درآمد میشه کسب کرد
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 3
      شما خودت را زیاد ناراحت نکن
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    4 1
    حقیقتش شیرین هست. امان از سیاه نمایی
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    16 4
    حضرت امام نیست ببیند سید حسن مصطفوی میراث خوار او شده وبا نام او وهزینه از نام او سایت جماران وحسینیه جماران را پایگاه وصدای فتنه گران وبرانداران انقلاب او که با خون دل خود وخون بیش از 300هزار شهید از بهترین جوانان این مردم به ثمر رسیده سید حسنی که در زمان دفاع مقدس حتی تا اهواز هم نرفته وصدای ترقه شب چهارشنبه سوری را نشنیده
  • دانیال IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    4 14
    عشق ما خاتمی چرا چون دلار ۸۰۰ بود ازاد ،دولتی ،سر چهارراهها، افتاد، حالا هرچی میخای بگو ما نه اینوری هستیم نه اون وری
  • دانیال IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    7 12
    عشق ما خاتمی چرا چون دلار ۸۰۰ بود ازاد ،دولتی ،سر چهارراهها، افتاد، حالا هرچی میخای بگو ما نه اینوری هستیم نه اون وری
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      4 4
      در زمان خاتمی عشق صهیون،قیمت سیمکارت موبایل نصف قیمت خودرو بود،بیشتر اقلام مصرفی تولید داخل بود،بانکهای خصوصی که ارزش پول ملی را دزدیدند در آخر دوران خاتمی شرور بوجود آمدند و...
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    17 13
    وقتی حقوق کارگر اینقدر پایینه،تورم بالای ۷۰ درصده افزایش ۲۷ درصد،اونوقت چه کسی میره کارگری،حتی مهندسان تو کارخونه رو هم حقوق کارگری میدن!!، یه کم دیگه بگذره خود اون سه وزیر که باعث تصویب زوری این رقم افزایش مسخره شدن لباس کار بپوشن برن کارگری،این نتیجه مدیریت یه مشت ادم بیسواده
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    13 22
    مشرق داری چی میگی : حقوق ها را همین وزیر 5 تا 7 تومن بسته - مگر کارگر افغانی میاد با اینقدر کارکنه؟؟؟ این ظلمی هست که خود وزیر باعث اش شده- حقوق مناسب باشه لاقل خرج خونه و زن و بچه بدیم
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    10 35
    آقای صولت مرتضوی کارگران شمال کشور تمام شد- دیگه زاد و ولد نیست واسه مرکز کارگر بزرگ کنیم- یکی دوتا بچه شمالی را هم میراث پدر بخوره نمیفرستیم واسه شما بیان کارگری کنن
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    17 6
    آقای صولت مرتضوی وزیر سرکوبگر محترم بیکاری : نیروی کار هست - بیخود واسه کشور بحرن اجتماعی درست نکن حقوق و مزایا را درست کن : کارگر فراوان هست
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    9 32
    آقای صولت مرتضوی : پس اون گزارشات که به رهبر دادی همش چرت و پرت بود- هیچ کاری هنوز انجام ندادی - کشور خودش داره به اون سمت میره تو هم افتادی دنبال واردات اون هم از نوع کارگر
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    13 23
    صولت وزیر بیکاری: داری چه کار میکنی؟ میخوای بحران اجتماعی درست کنی؟
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    15 40
    صولت مارابیچاره کردی
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    17 29
    پیشنهاد به صولت بی سواد: 1 حقوق را منصفانه درست کن و بالاببر 2 کانون های جمعیتی ایران را مجددا شناسایی کن 3 کارخانه ها و کارگاهها را درجایی درست کن که جمعیت مناسبی داشته باشی -چرادونسل از جمعیت شمال ایران را به تهران و اطراف مهاجر کردی؟ فکر میکنی مردم نمیفهمن؟
    • حمیدرضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      4 0
      همه حرفهایت درسته غیر ازبند آخرش!صولت چندماه بیشتر نیست که وزیر شده باعث وبانی این بلبشوی بیکاری را در جریان اصلاحات ودوم خردادجستجو کن!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    9 0
    صولت : وزیر بیکاری ایرانیان صولت : واردات کارگر
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    6 0
    آقا درصد کمی رای میدن اونام میارید سرکار همونایی که بچه هاشون دز اروپا با پول مفت ایران کیف میکنن باید اونا بیان ایران کار کنند البته شغل ساده۷ نه حقوق نجومی
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    8 5
    صولت هرگزارشی که پیش رهبر در روز کارگر دادی کذب محض بود
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    7 2
    صولت مرتضوی : اول باید روشن کنی اون گزارشی که پیش رهبر دادی ، چطور همه محسنات را به نام خودت و معاون های بیکارت فاکتور کردی؟ به نظرم رهبر باید تو را بازخواست کنه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    11 1
    صولت مرتضوی: کارگر محترم افغانستانی هم زیر ده تومن و دوازده تومن براش نمی صرفه ، چرا سرت را بردی زیر برف - حقوق مناسب باشه همه میرن سرکار- الان همه رفتن سرغ مشاغل دلالی - چون حقوق خوب نیست - خدایی با شش تومن و هشت تومن میشه خانواده با س تا چهر تا بچه را اداره کرد؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    8 3
    صولت آمارهات اشتباهی هستش
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    10 5
    اصلاح طلب ها گند ترین و پرروترین ادم های این مملکت هستن
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      1 5
      ایلی کوهن درمجلس سوریه تندترین شعارهاراعلیه اسراییل دادنهایتا معلوم شد جاسوس اسراییله واعدام شد پس برادر اصولگرا مراقب باش ازاونوربوم نیفتی!پسرشهیدمطهری دقیقاهمون نظرات پدرش روداره اماشماردش کردیداماامثال پژمانفروقدوسی جبهه پایداری روتاییدکردید بعدبگیدانقلاب منحرف نشده باشیرین کاری های هرروزتون!
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    11 3
    کشور خودش داره راهشو میره - به وزیر بیکاری احتیاج نداره- شما آقای صولت مرتضوی یک سال میای بعدش میری ، نتیجه سیاست غلط شما تا سالها گریبانگیر جامعه ایران خواهد بود
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    14 2
    صولت مرتضوی: حقوق را درست کن - نمیخواد کارگر وارد کنی- کارگر ایرانی فراوان داریم
  • حسین IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 5
    تحلیل ها تو قوطی عطاری پیدا نمیشه
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 0
    ///با "کمبود نیروی کار" مواجهیم//// پسرم در شرکت سایپا کارشناس خبره طراحی با مدرک کارشناسی ارشد و نخبه و مخترح است با حقوق 8 میلیون تومان . او هر چه تلاش دار در راه اعتلای کارش به کار میگیرد علیرغم شناخت خوبی هم که مدیران بالا سری از ایشان دارند بدلیل عدم موافقت مدیران ارشد حقوق ایشان به همین قدر پرداخت میشود واحدشان چندین ماه برای جذب 13 کارشناس جدید حدود 300 نفررا مصاحبه و گزینش کرده اند تا انها متوجه میشوند حقوق به این اندازه است همگی انصراف داده و میروند . متاسفانه شرکت مجبور شده از بازنشستکان برای پیشبرد کار دعوت به کار کند که انها هم به انصورت تن به کار نمیدهند و کارهای طراحی مانده است این روحیه در شرکت سام و... دیگر شرکت های همسایه انها نیز جاری و سایری است اگر کاری در این رابطه صورت نگیرد به مشکلات کاری افزوده خواهد شد اکثر نیروهای کارگریبدلیل حقوق پایین نیز انصراف داده و به کارهای خدماتی از جمله رانندگی اسنپ و دستفروشی رو آورده اند
  • محمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 4
    جناب سایت محترم مشرق جوون‌ها دنبال پشت میز نشینی نیستند درآمد کارگری کفاف زندگی رو نمیده این چه تحلیل اشتباهیه!
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 5
    نویسنده این مقاله فخيم یا حالش خوش نیست یا شماره عینکش اشتباه است. باخاتمی امثال اون کاری ندارم ولی این وزیر کار حواسش جای دیگه اس.
  • GB ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    5 0
    دوگانه عجیبی هست. خاتمی که تو وزارت ارشاد پیر فرهنگ و ارشاد رو در آورد بره سینه چاک فرهنگ و فرهنگی بشه.
  • GB ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    1 3
    به وزیر آموزش و پرورش خاتمی نگاه کنید. الآن کجاست. تو زندان بخاطر قتل. باید اعدام میشد بخاطر اینکه آموزش وپرورش رو ویران کرد. جمع کن برادر. رفته سینه چاک فرهنگی شده.
  • GB ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    3 1
    معلمی که بره بشین پای منبر خاتمی رو باید فرستاد تبعید با اعمال شاقه. هم اینا هستن که دانش آموز تربیت کردن بره بانک آتیش بزنه.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    4 3
    از مسئولین تقاضا داریم برن نیروی کار بشن ما بجاشون مسئولیت بعهده میگیریم. حقوقی که تعیین کردن هم بهشون میدیم.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    5 0
    سه چیز اقتصاد رو ویران میکنه رانت قاچاق اختلاس
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 0
    دقیقا قصد وارد کردن نیروی کار خارجیست مگرنه همه این حرف ها بهانست 😥 دنبال نیروی کم خرج و ... هستند
  • سربدار IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    83 0
    هنر پیروز حناچی که خیلی برایش افتخار می کرد آوردن شهردار از خارج بود برود یک شهردار از خارج بیاورد میلیاردی پول بدهد و بشیند عشق و حالش را بکند بشر آنقدر از مدیریت سر در نمی آورد فقط چشمش به خارج بود به همین خاطر الگو هم از خارج می گرفت و در آخر هم خراب کرد الان دم از مردم می زند و معیشت مردم ( آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم، یار در خونه و ما دشت دمن می گردیم) جناب فیروز تا زمانی که در فکر آوردن شهردار از خارج باشید در ایران جا ندارد باید حواله تان بدهیم به فرانسه پیش داداشت
  • فرزاد US ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    1 9
    طرف مشکل مالی داره سالهاست شما میگین راهش اعتراض نیست ! راهش تربیت نسلی فهیم ! برای آینده و آموزش رای خوب به رئیس جمهور است !!! طرف اینو بشنوه اول میاد نویسنده رو یه دست کتک میزنه بعد برمیگرده اعتراضش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس