مهدی طغیانی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لایحه جدید ضد تورمی دولت که به مجلس ارائه شد اینطور گفته است که این لایحه جدید نیست و سال گذشته هم نظیر آنرا داشتیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

لایحه ضد تورمی جدید دولت، جدید نیست

نارضایتی سپاه از وضعیت گرانی و افزایش اجاره‌بها/ سنگرچینی نوبخت‌ در مقابل عقلانیت و پیشرفت!

مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لایحه ضد تورمی رئیس جمهور که با قید دو فوریت به مجلس داده شده به ایلنا گفت: لایحه جدیدی نیست؛ سال گذشته هم این لایحه را که تغییر حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد است، داشتیم.

او خاطرنشان کرد: این کاهش حقوق گمرکی در بعضی از کالاها مانند داروها، تجهیزات ضروری پزشکی که داخل تولید نمی‌شوند و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات دامی و بعضی از نهاده‌های تولیدات کشاورزی است که دولت پیشنهاد داده از ۴ درصد به یک درصد تغییر کند. این می‌تواند واقعا کمکی برای این بخش‌ها باشد اما به نظر من کافی نیست چرا که سهم این هزینه‌ها در تولید کل و در آن محصول نهایی آنچنان نیست.

وی خاطرنشان کرد: ضمن این‌که مبلغ پیش‌بینی شده‌ای هم برای درآمدهای گمرکی داشتیم که در اینصورت از بین می‌بریم و باید جایگزین شود. اگر واقعا ارزیابی شود و دولت هم ارزیابی بیاورد که این امر چقدر موثر بوده و چقدر در کاهش هزینه‌های تمام شده تاثیر دارد، قطعا مجلس هم همراهی می‌کند.[1]

*همچنان به نظر می‌رسد علت اصلی بروز "گرانی بیقاعده" در اقتصاد ایران؛ "نبود نظارت" است و مادام که دولت محترم در این باره فکری نکند؛ با این قبیل لوایح تغییری در جولان گرانی حاصل نخواهد شد.

ما قضاوت درباره صحبت‌های آقای طغیانی را بر عهده مخاطبان محترم و اقتصاددانان وامی‌گذاریم.

***

نارضایتی سپاه از وضعیت گرانی و افزایش اجاره‌بها

نارضایتی سپاه از وضعیت گرانی و افزایش اجاره‌بها/ سنگرچینی نوبخت‌ در مقابل عقلانیت و پیشرفت!

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، ‌ اخیراً طی سخنانی در یک مراسم یادواره شهید در اشاره به وضعیت گرانی گفته است:

"وضعیت مسکن و اجاره‌بها طبیعی نیست و عده‌ای با اخلال در بازار سعی دارند جلوی پیشرفت کشور را بگیرند."

به گزارش اعتمادآنلاین، وی همچنین تأکید می‌کند:‌ در دوران دفاع مقدس خالصانه پای کار آمدیم و بیش از 200 هزار شهید تقدیم کردیم و از جان گذشتیم تا توانستیم به وعده الهی که تخلفی در آن وجود ندارد برسیم. در حوزه اقتصاد اگر همانند دفاع مقدس شرایط را برای کار فراهم کنیم و میدان را به ستون پنجم آمریکا واگذار نکنیم بر مشکلات اقتصادی نیز پیروز خواهیم شد.[2]

*وضعیت گرانی و نبود نظارت به جایی رسیده که عقل و انصاف نیز حکم می‌کند نهادهای کلانی مثل سپاه پاسداران به مسئله ورود کنند.

پیش از این، امام جمعه تهران نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از فقدان نظارت در مسئله اجاره‌خانه‌ها و گرانی انتقاد کرده بود. [3]

امر واضح آنست که وضعیت گرانی، ناکارآمدی اجرایی و عملی نشدن برخی مصوبات قانونی مرتبط با وضعیت اقتصادی مردم به حدی رسیده که عقلا و دلسوزان کشور باید فکری برای این مسئله بکنند.

سردار فدوی، پیش از این نیز طی سخنانی در همایش جهادگران اقتصاد مقاومتی گفته بود:‌ گرفتاری‌های معیشتی و اقتصادی در شأن ملت شهید داده و شهیدپرور انقلابی ما نیست.

او تأکید کرده بود که باید دولت آقای رئیسی این موضوع را حل کند. [4]

***

سنگرچینی نوبخت‌ در مقابل عقلانیت و پیشرفت!

نارضایتی سپاه از وضعیت گرانی و افزایش اجاره‌بها/ سنگرچینی نوبخت‌ در مقابل عقلانیت و پیشرفت!

محمدباقر نوبخت، فعال اصلاح‌طلب و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت روحانی، در واکنش به صحبت‌های اخیرا دکتر غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی مبنی بر لزوم بازگردانی وام‌هایی که این صندوق به دولت‌ها داده، گفته است: اول از همه، مسوولی که چنین حرفی را می‌زند باید با اطلاعات شفاف اعلام کند که چقدر پول در صندوق بوده و چقدر از آن تسهیلات داده شده است. به کدام بخش تسهیلات داده شده و چرا برنگشته است؟ چه کسی باید این را پیگیری کند؟ نکته دوم اینکه همین الان هم دولت روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت فروش نفت ندارد.

به گزارش وبسایت روزنامه آرمان ملی، وی با اشاره به مکانیزم «اجازه رهبری برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی» در دولت‌های گذشته، افزود: چیزی که مسوولان فعلی صندوق توسعه ملی می‌گویند مغایر با سیاست‌های کلی نظام است. طبق قانون، برداشت از صندوق یا تسهیلات‌دهی از منابع آن به بخش خصوصی با اذن رهبری صورت گرفته و این‌گونه اظهارنظرها، مشخص نیست با چه رویکردی گفته می‌شود؟

نوبخت، موضع‌گیری‌های اخیر درباره عملکرد دولت گذشته در موضوع صندوق توسعه ملی را «یک‌طرفه» و پر از «ابهام» دانسته و می‌گوید: استفاده از کلمه تاراج و غارت و این‌ها برای کاری که با اذن رهبری انجام شده و در شرایط بحرانی شدیدترین تحریم‌ها انجام گرفته، فقط القای شبهه و یکجانبه‌نگری است. اگر دوستان اسنادی دراختیار دارند به‌طور شفاف اعلام کنند که چقدر از این منابع را دولت برداشت کرده و چقدر به بخش خصوصی داده شده و اصلا چرا برنگشته است؟

او در اظهارات خود همچنین عمده مشکلات مربوط به برداشت‌های زیاد دولت قبل و دولت فعلی از صندوق توسعه را به دلیل بروز تحریم عنوان کرده است. [5]

*اشاره نوبخت به سخنرانی اخیر دکتر غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی است که در آن بر لزوم احیای منابع صندوق و بازگشت وام‌های اعطایی این صندوق به دولت‌ها تأکید شده است. [6]

در این باره لازم به توضیح است که اولا کارشناسان اقتصادی و آگاهان سیاسی هرگز این تلقی را نداشتند که صحبت‌های دلسوزانه دکتر غضنفری صرفا یک دولت خاص را مخاطب قرار داده و بلکه همه دولت‌ها مخاطب عام این صحبت‌ها بوده‌اند.

ثانیا اساسا معلوم نیست آقای نوبخت به کدام بخش از این حرف‌های درست؛ اعتراض یا انتقاد دارد؟

آیا اینکه منابع صندوق باید احیا شود حرفی غلط است؟

یا از نظر نوبخت این غلط است که وام‌های اعطایی صندوق باید بازگردانی شوند؟

ادعای تحریمی آقای نوبخت هم در حالی است که ایشان باید بگوید اساسا از روز اول انقلاب اسلامی تاکنون چه زمانی و چه روزی بوده است که در آن حد اعلی‌درجه تحریم‌ها علیه ایران اسلامی اعمال نمی‌شده است!؟

و آیا لحظه‌ای بوده که دشمنان ما در آن تخفیفی تحریمی را برای مردم و ایران رواداری کرده باشند!؟

باید اذعان کرد که حرف‌هایی از جنس آنچه نوبخت بیان می‌کند در واقع "بیماری‌های بروز یافته علیه حکمرانی پیشرفته" و "سنگرسازی در مقابل پیشرفت" است.

چرا برخی خواص و رجال یک کشور باید اینچنین در مقابل حقیقتی آشکار و بیّن قیام کنند و علیه آن به آسمان و ریسمان بپردازند!؟

اگرچه می‌توان گمانه‌هایی را در رابطه با اظهارات نوبخت مطرح کرد لکن "تحلیل صحیح" با گمانه‌زنی متفاوت است. مع‌الوصف قدر متیقّنی که در این اظهارات وجود دارد اینست که ما شاهد چینه‌گذاری آقای نوبخت در مقابل عقلانیت هستیم.

چه اینکه البته انتظار بود آقای نوبخت هم به این دادخواهی دکتر غضنفری بپیوندد، از کارنامه دولت روحانی در بازپرداخت مبالغ صندوق توسعه بگوید و دست آخر نیز به دولت فعلی هشدار بدهد که باید در قبال صندوق توسعه درست‌تر از دولت روحانی عمل کند و مبالغ وام‌های آنرا حتما به قیمت روز بازپرداخت کند. همان چیزهایی ساده‌ای که دکتر غضنفری خواسته است.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1357198

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-612971

3_ mshrgh.ir/1488790

4_ mshrgh.ir/1487238

5_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1056005

6_ mshrgh.ir/1487690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 40
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    43 13
    لطفا حرفی نزنید خاطر آقای نوبخت مکدر شود علی برکت الله یاد باد آن روزها را که نوبخت سخنگوی دولت بود و در هر سخنرانی می گفت خاطر رییس جمهور مکدر شد
    • ناصر IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      10 7
      من تو خونه اسم این رو گذاشته بودم بدبخت
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 3
      یعنی هیچ دولتی عرضه ی دولت شرافتمنداحمدس نژادرونداره ک هم مسکندبه وفوریافت میشد
  • رضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    41 2
    تورم مدام زیاد و کنترل نشده توسط دولت محترم سبب افزایش اجاره بها است مگر میشود همه چیز وحشتناک گران شود ولی اجاره پایین باشد ؟!
  • سعید IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    66 37
    به والا اگر سپاه به گرانی مسکن وخودرو ورود کند کلی از مشکلات حل میشود . ولی چرا نمی زارند سپاه ورود کند جای سوال است. مافیای های خون اشام و خیانت کار در تلاش هستند نزارند سپاه ورود کند
    • ایران IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      15 9
      کفاره داره قسم خوردن ..عزیزم قسم نخور
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      16 13
      خیلی مشکلات اساسی هم اضافه میشه از جمله اینکه دموکراسی نابود میشه.
    • سامی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      6 9
      جون سپاه نظامی و وظیفه اون نیست وطیفه اون حراست از مرزهای کشور اگه بنا باشه تو تمام عرصه ها به سپاع تکیه کنیم پس نهادهای دیگه مثل دولت و مجلس بی معنی میشه
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 2
      اقتصاد نمونه مشخص بی تدبیری است
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 4
      سعید فکر نمیکنی همه مشکلات کشور ما باشه
    • عمر IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 2
      نگو که دلال ها از ترس ورود سپاه سکته میکنن
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    28 23
    سپاه انقلاب اسلامی لطفا خودتان به صورت مستقیم ورود کرده و مسکن در تراز ایران اسلامی ساخته و به مردم با قیمت کمتر بفروشید.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    15 23
    این عکس نشونه اختلاف تو سپاهه نوابغ
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    15 6
    ترکیه با این هم تورم قیمت مسکن کنترل کرد والا به الله مسکن نیاز اصلی دلال ها پدر مردم در اوردید
  • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    14 15
    دولت حسنک وزیر با آن مشاورین و دولت مردان در و پیتش نالایق ترین دولت پس از انقلاب و چیزی در شأن اصلاح طلبان تهوع آور، حامیان نادانش و حکومت های پهلوی و قاجار! و نه در خور نام و شأنیت ملت و کشور ایران!!!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    29 22
    سپاه کمی هم به بنیاد تعاون خودش ورود کند
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    42 16
    سپاه ناراضی دولت ناراضی مسئولین ناراضی کلا همه ناراضی فکر کنم تقصیر مردمه همه بدبختیا
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      البته که مردم مقصرند. شدیدا هم مقصرند. دو سال قبل حقوق کارگر به اندازه 60 درصد افزایش پیدا کرد ولی اجاره بها به اندازه 250 درصد افزایش پیدا کرد. کی این مقدار رو افزایش داد؟ آمریکا؟ نه اخوی. مردم از خون همدیگه مکیدند. بی رودرواستی، خیلی از مشکلات زیر سر خود مردمه...
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 7
    چه درکی از اجاره خونه دارند
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    28 13
    اینا همش بازیه این توپ رامیندازه تو زمین این یکی این توپ رامیندازه تو زمین اون یکی هیچ کدام هم بفکر من وتو وملت نیستند برو بابا دلت خوشه
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    15 5
    رییسی:مسکن چیه؟زمین داریم مصالح داریم پس حله! مشرق:ازاول تاحالا تحریم بودیم نوبخت جان این چه حرفیه؟ زمان معجزه هزاره سوم قیمت نفت آنقدربودکه درآمدنفت در8سال 634میلیارددلاربود!زمان ترامپ سال 99 قیمت نفت منفی شد ودرآمدایران زیر10میلیارددلار!
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    7 2
    نمیدونم چرا اینهمه راهکار ساده ولی مسولین ما خوابن نزدیک به ده میلیون افغانی تو ایران زندگی می‌کنند چقدر مسکن واشتغال رو از بین بردن یه موقع های فکر میکنم ما مهاجریم
    • سید امین IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 1
      کل افغانی های شاغل 300 هزار نفره، تو زن و بچه رو حساب نکن، افغانی ها مگه خونه می‌خرن؟ افغانی ها هیچکدام صاحبخانه نیستند که تو مستاجرشان باشی، مگه تو روزیشونو میدی؟ مردم آلمان با سی میلیون مهاجر بی کار شدن؟ تورم شد؟ عروس نمیتونه برقصه میگه زمین کجه
    • محمد IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      ربطی به افزایش اجاره مسکن نداره، عده ایبا نرخ سازی قیمت مسکن را افزایش دادند و سپس اجاره هم بالا می‌رود ربطی به مهاجرا نداره
    • متین IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      سید امین IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷..داداش یه سر بیا شهریار میبینی مغازه دار افغانیه کارگر مغازه و دستفرلوش ایرانی ..چشمتو بستی روی همه چی
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 11
    اصلأ به چه درد میخوره؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    12 1
    املاک و مسکن های تحت تملک بانک ها و هلدینگ ها شفاف سازی شود
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    12 10
    یک مقدار زود نیست برای نارضایتی؟
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    13 9
    فرماندهان سپاه خودشون مکدر نکنند.
  • ن الف IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    24 6
    کار ازاین حرفها گذشته.مملکت درآب ومسئولان درخواب
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    24 53
    آخه یکی اول سال گفت:سال مهارتورم وحالا دارن اجراش میکنن!!!!!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 5
    هم بنفع سپاه است هم بنفع مردم بشرطی که سپاه بلند مدت در این قضیه نباشد
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    13 95
    لطفا نقش سپاه را در وضعیت فعلی گرانی و تورم و گرفتاریها بیان فرمایید....
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 4
    کاش سپاه در موضوع بی عدالتی در پرداخت حقوقها نیزمداخله کند واین وضع نابسامان را حل کند
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    8 5
    با کمال تاسف در طول این دو سال دولت نه تنها ذره ای عزم برای مهار تورم نداشته بلکه بخیال خودش برای حمایت از تولید مدام کارش شده مجوز افزایش قیمتهای شدید برای انواع کالاها . نظارتی هم بر بازارها وجود نداره و فشار بر روی دوش عامه مردم غیرقابل وصفه
  • مهندس ایرانی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 7
    باشه قبول
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 3
    مشکل مسکن ارتباطی،به دلار وتورم ندارد قیمت دلاری زمین ومسکن از،زمان تصویب ممنوعیت توسعه محدوده قانونی شهر ها از،زنان خاتمی به شدت افزایش،یافته است تامید می کنم قیمت دلاری بنابر این راه حل افزایش محدوده قانونی شهر هاست تا قیمت اصلاح شود وکرنه منفجر می شود
  • ایران IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    بازار خوبیه مسکن هر که دوس داره بیاد
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    9 8
    از چی گله میکنه؟
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 11
    دیگه کره شمالی هم اینطوری نیست
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 2
    اقتصاد ازاد یعنی نکبتی یعنی بدبختی یه قشر و سود سازی و پولدار شدن یه عده دیگه تا وقتی ویلا نشینی وشاسی سواری و تجملات غربی دست یه عده هست و روز به روز هم ثروتمندتر میشن بقیه باید با تورم و گرانی و پرداخت هزینه سنگین زندگی جیب همینها رو پر کنند وهیچوقت هم نمیتوانند صاحب چیزی بشن چون فرصتی ندارن
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 2
      عزیز دل اونی که داری می گی اقتصاد رانتی و دولیت هست اقتصاد آزاد دقیقا عکس اینه که گفتی
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 1
    اقا بجز در موارد محدود دیگه مجوز اپارتمان ندین بگین دو یا سه طبقه دوبلکس مثل گذشته بسازن در شهرهای با فضای باز هم ویلایی بسازن خیلی از مشکلات روحی بخاطر اپارتمانه نماشم ایرانی باشه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 2
    دیروز بلیط اتوبوس بین شهری ۲۸ درصد گران شد راننده اتوبوس و کارمند ترمینال و راننده کامیون گناهی ندارند خرج دارن زندگی دارن همه چی گرون شده و....
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 11
    نگران باشه!!
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 1
    امیدواریم دلسوزان نظام و افرادی مثل سردار فدوی به رییس جمهور گوشزد کنند که گرانیها وحشتناک گردیده مردم و خصوصا کارگران کشور ، دیگه بریده اند، اینجور کشورداری کار هرکسی هست .
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    2 3
    واقعا دیگر گرانی از تورم گذشته و به یک کار آگاهانه جهت ضربه به نظام جمهوری اسلامی بدل گشته و چون سپاه پاسداران حافظ انقلاب اسلامی است امیدوارم هر چه زودتر وارد میدان شده و بساط این از خدا بی خبران ضد ایران را بر چیند از قرار معلوم از آقای رئیسی هم کاری بر نمی آید
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 1
    همش حرف میزنید چه اصول گرا چه اصلاح طلب در عمل هر دوتون صفر که هیچ زیر صفرید، دو صد گفته چون نیم کردار نیست آقایون
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 0
    سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، ‌ اخیراً طی سخنانی در یک مراسم یادواره شهید در اشاره به وضعیت گرانی گفته است: "وضعیت مسکن و اجاره‌بها طبیعی نیست و عده‌ای با اخلال در بازار سعی دارند جلوی پیشرفت کشور را بگیرند." سردار عزیز کی باید جلوشو بگیره؟ من؟ مردم؟ دولت یا حکومت؟!!!!!
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    10 9
    سپاه از کی گله میکنه؟؟؟؟!!!!
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 0
    اینکه از تورم فقط اجاره بها رو ببینیم دردی از کسی دوا نمیکنه وقتی یک کنسرو تن ماهی شده 55 هزار تومن شما توقع دارید اجاره بها در ماه چقدر باشه؟ قبوض گاز و برق سر به فلک کشیده فکر کنم خیلیها توان گرم کردن کافی منازل خودشونم نداشته باشند قیمت لبنیات رو ببینید؟ مرغ و تخم مرغ؟
  • فرهاد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 0
    یلا ترا خدا زودتراقدام کنید
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    9 7
    الهی بگردم حالا چیزی نشده خودتونو چرا ناراحت میکنین
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 2
    چقدرحرف زدن چقدرهمه ناراضی هیچ کس پای کارنیشت
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    8 4
    جک روز!
  • فاطمه IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 3
    جالبه
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 3
    به گمانم باید با روحیه بسیجی وارد شد و امیدی از کسانی که خودشان درد مستاجر و درآمد ثابت و یا خود ذینفع آن هستند نیست
  • مهدی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    6 2
    مایه تاسف است که تو کشور ما مدیران و...دم از گرانی و تورم می زنند درصورتیکه خودشان بالاترین حقوق ومزایا را می گیرند و شعار می دهند...
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    11 6
    همه چی تقصیر دشمنه !!!! پس مملکت دست دشمنه و همه امور را دشمن داره به میل خودش اداره میکنه !!!!!
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 2
    اگر خیلی دلسوزید بودجه تورم زا کاهش دهید
  • ایرانی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 6
    خیلی جالبه ایران شده نوکر هزار ارباب
  • حمیدرضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    5 0
    مدیران از فهم ودانش بی بهره اند و به صورت قشری انتخاب می شوند نه ملی ملاک و معیار آنها علمی نیست، مقابل آن جهل مافیایی حاکم می شود، که سود جویی فردی قبله آنهاست.
  • صلوات IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    7 4
    مهمترین بدبختی و عقب ماندگی کشور
  • شاهد IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 2
    جناب سردار باسلام خدمت شما خاطرنشان می کنم که تو شهر ما هر بازنشسته چندین خانه و ملک مسکونی اضافی احتکار کرده.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 9
    سپاه هر جا ورود پیدا کرده موفق بوده به نظر من از پس کار برمیاد
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 0
    صاحب خونه ها ،خونه شونو به اجاره نمیدن اگه نظارت کنید باهاشون برخورد کنید جرات همچین کاری ندارن ،کشور هرج ومرجه هر کس به فکر جیب خودشه
  • فهیم IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 1
    اقای جهان نیوز مطالب حذف نکنید مطالب مردم به عقل مسئولین نمی رسد. ۱-از سپاه و خاتم انبیا خواهش می کنیم ایثار کنند وارد ساخت مسکن و خودرو سازی شوند دولت ها در فکر منافع حزبی و خودش هستتد مردم بدبخت شدند
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 0
    مشکل اصلی یه چیز دیگه است که همه میدونیم
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 4
    دولت رییسی رو همین مدیران باقیمانده دولت اصلاحات و بنفش در بدنه دولت به زمین خواهد زد.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      4 8
      کدام مدیران خواهشا لیست کنید و سپس اخراج بفرمایید!تا آبدارچی های زمان روحانی هم عوض شده اند عزیز دل
    • ارش IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      مهم اینه که سوریه به اتحادیه عرب برگشت،به قول مشرق کی ما تحریم نبودبم؟اما تحریم بوش کجا تحریم ترامپ کجا!!!نفت بشکه ای ۱۲۰ دلار فروختیم راحت بعدش دکل نفتی گم شد!!!!
  • منصور IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 6
    این دولت همش به فکر قطع یارانه افزایش این جنس وان جنسه
  • امیر NL ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 0
    مشکل مسکن را خود اقایان چندین ده هست که نه می خواهند حل شود و از ان بعنوان یک سرگرمی و تماشای سریالی تلویزیونی برای مردم استفاده می کنند
  • سعید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    4 6
    از کی شکایت داره؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    مشاوران املاک بدون هیچ بهره وری وکار مفید* بزرگ ترین ضربه را به اقتصاد ملی و خانواده و زدن ریشه انقلاب و ارزش های جامعه مشغولند*
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 1
    برادران عزیز که فدایی کشور هستید؛ کاری کنید که مردم عادی و همه اقشار جامعه باهر سلیقه ایی که دارند در اقتصاد شریک و سهیم باشند
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 2
    سپاه بدون آوردن بهانه و نصلحت اندیشی که مصلخت در منافع شخصی افراد هست با مفسدین رده بالا برخورد میکرد
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 3
    بنده از سپاه پاسداران شرمنده و عذرخواهم
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    چنانچه درستی از سیاست گزاری و روش و نقشه راه برای رسیدن به هدف با شناسائی اشکالات و مشکلات در هر بخشی اطمینان است مهم بهنگام و اکنون عمل کردن است و نه فردا و وعده
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    حرف بزنیم سانسور می کنین.سانسور هم نشه.کجاست کسی که محل بده.این آقای طغیانی اومد برنامه جهان آرا یه سری آمار داد بعد گفتن امارش دروغ بود.والا خیلی آدم باید وقیح باشه جلوی چشم اینهمه بیننده دروغ بگه.ودروغشم تبعات نداشته باشه.امر به معروف و نهی از منکر که فقط برای حجاب نیست. تو مناظره هر کی دروغ بگه باید پاسخگو باشه.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 2
    سپاه=سازندگی و آبادانی و امنیت.بعد از فرمان تشکیل سپاه پاسداران به فرمان رهبر انقلاب ,ایران در حوزه ی نظامی و موشکی و تسلیحاتی قدرت اول منطقه شد,تا جایی که ایران باج دهنده به غرب الآن شده تهدید بزرگی برای اسرائیل و امریکای خون خوار.سپاه بازوی قدرتمند کشور
  • احمد IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    آقا اگه دلتان برای مردم می سوزه !؟بانکهای خصوصی را درشوون را گل بگیرید تا دست این رانت خوارها از جیب مردم کوتاه و ازتورم افسار گسیخته نجات پیدا کنیم
  • حمید IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 0
    رادیوهای ایران FM کیفیت بسیار بد دارد. چرا دولت انالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده است. دولت اسلامی راحتی مردم ایران را نمی خواهد.دکترها دندانپزشک ها مردم را غارت می کنند.
  • ناشناس IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 1
    وقتی همه چیز چند برابر شده کرایه خونه نباید گروون بشه ؟خیلی ها مثل پدربزرگ من تنها راه درآمدش کرایه دادن یک طبقه از دو طبقه خونه شه وقتی همه چیز چندین برابر شده کرایه خونه ها نمیتونه فقط 20 درصد اضافه بشه منطقی نیست . تورم رو کنترل کنید
  • ایرانی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    0 1
    درود خدا بر سرداران سرافراز سپاه. خداقوت خسته نباشید. فالله خیر حافظا وهو ارحم الراحمین.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 0
    خب کی باید کنترل و نظارت بکند جناب سپاه؟
  • وری یردی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    3 0
    آن قدر آش شور شد که صدای آشپزم دراومد!!!
  • عجب IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    دیگه دعوای اصلاح طلب اصولگرا برای مردم جذابیتی نداره چون هیچ کدوم فرقی نداره در عملکرد...نگو کی از کی بدتره
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    بیخود محبوب نکنید
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
    1 1
    سپاه به گرانی۷۰ درصدی پراید در یکسال ورود کند!
  • ا س SE ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    اقای بدبخت رو گرفتن به جرم دزدی چون دید لو رفته گفت حاضرم مشاوره بدم بهنگام سختی. گفتن که ای بیکفایت سختی موجود باعث ش تو هستی. گفت بودم نی ز دانای بل ز سر مستی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس