ایرانی‌های خارج از کشور باغیرت پای صندوق رأی رفتند/ وزارت خارجه باید قوی‌تر با حادثه حمله به هم‌وطنان در کشورهای غربی برخورد می‌کرد

"مشارکت انتخاباتی" مشروط یا ملزوم؟! این سؤالی است که دانستن پاسخ آن برای هر شهروندی که به گرانی‌ها اعتراض دارد، ضروری به نظر می‌رسد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"مشارکت انتخاباتی" مشروط یا ملزوم؟!

 مولوی زاهدان دیگر برای مردم آب و برق نمی‌خواهد!/ "مشارکت انتخاباتی" مشروط یا ملزوم؟!

جلال رشیدی‌کوچی، از نمایندگان مجلس در بخشی از یک مصاحبه با ایسنا پیرامون انتخابات آینده با بیان اینکه امید مردم به این دولت و مجلس بود که بتوانند وضعیت معیشت آنان را سامان دهند اما در عمل این اتفاق آنطور که باید نیفتاده است،‌ اظهار کرد: از نظر بنده بهبود وضعیت معیشتی مردم نکته مهمی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است. در کنار توجه به معیشت، مسائل دیگری در مشارکت مردم در انتخابات موثر است مثلا سلایق مختلف سیاسی در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند.

او می‌افزاید: بنده معتقدم اگر وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بر همین روال بماند و یا اگر بدتر شود، ما هرچقدر هم که فضای سیاسی را برای کاندیداها و جریان های مختلف سیاسی باز کنیم، به نتیجه ای نخواهیم رسید.[1]

*انتظار بود آقای رشیدی بعنوان یک وکیل مردم و نماینده مجلس، بیشتر از این در جریان ساختارها و فرایندهای سیاسی و حکومتی در ایران باشند و تحلیل‌های صحیح را ارائه کنند.

مثلا اینکه بدانند مجلس هیچ وظیفه اجرایی در کشور ندارد و اگر جنسی گران می‌شود یا در جایی ناکارآمدی هست؛ در وهله اول مجلس پاسخگوی اصلی نیست بلکه دولت بعنوان قوه مجریه و حاکم اصلی اجرائیات کشور است که باید پاسخگوی این قضایا و مشکلات باشد.

و اما مسئله مشارکت.

این یک اشتباه سیاسی بزرگ است که فردی دانسته یا ندانسته مشارکت مردم در انتخابات را به گزینه A یا گزینه B منوط کند.

چون نفس انتخابات یعنی حضور و نفس حضور یعنی نقش مردم در تعیین یا اصلاح فرایندهای اجرایی و قانونی کشور.

یعنی می‌توان نتیجه گرفت که در هنگامه مشکلات؛ اتفاقا بایستی میزان حضور مردم در انتخابات بیشتر و پررنگ‌تر باشد تا جامعه از مفرّ صندوق رأی راهی به سوی عبور از مشکلات بگشاید و کسانی را به منصه‌های انتخابی بفرستد که بتوانند بر اساس مسئولیتی که پیدا می‌کنند؛‌ بخشی از مشکلات را استشفا دهند.

دقت شود که در این فرایند، هرگز به لحاظ منطقی نمی‌توان حضور مردم را به چیزی مشروط کرد چون همانطور که اشاره شد نفس حضور در انتخابات یک الزام عقلی است برای عبور از مشکلات یا بهبود شرایط. و معنی ندارد که فردی نخواهد مشکلاتش حل شود!

لازم به اشاره است که اول کسی که در سپهر سیاسی ایران بحث "مشارکت مشروط" را مطرح کرد و البته به "تحریم انتخابات" اشاره داشت؛ سعید حجاریان بود.

فلذا پر واضح است که هر کس بخواهد حضور مردم در انتخابات را به چیزی منوط یا مشروط کند؛ طبعا آلت دست سعید حجاریان و سایر "فرماندهان فتنه اقتصادی" شده است.

دقت شود که مسئله رأی ندادن به این دلیل که نامزد دلخواه ما در انتخابات نیست، هم به لحاظ منطق سیاست و هم از حیث دموکراسی صحیح نیست. زیرا فرد رأی دهنده در این شرایط بایستی نامزد نزدیکتر را انتخابات کند. (نظیر رفتار مشارکتی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92)

چه اینکه می‌پذیریم نفس مشارکت در انتخابات یعنی برداشتن ولو یک گام به سمت بهبود دادن شرایط و کاهش مشکلات. با نامزد کاملا مطلوب یا با نامزد نزدیک. فلذا اصل مشارکت در انتخابات هرگز ملغی یا مشروط نمی‌شود برای جزئی ملزوم در پیوست لازم انتخابات و مردمسالاری است.

همچنین است که باید توضیح داد علیرغم آنکه مشارکت انتخاباتی یک "اصل ملزوم و رکن پیوسته دموکراسی" است اما حکومت‌ها حق اجباری‌سازی آنرا ندارند.

زیرا اجباری‌سازی مشارکت در انتخابات به لحاظ "عقلانیت جمهور" یک امر ممکن نیست و مثل اینست که جامعه‌ای بخواهد آزادی یا استقلال یا تلاش برای بهتر بودن را اجباری‌سازی کند.

از این حیث است که مشارکت انتخاباتی همانقدر که الزامی و عقلانی است؛ اما حاکمیت‌های پیشرفته نباید و نمی‌توانند که آنرا دچار اجباری‌سازی قانونی کنند.

***

مولوی زاهدان دیگر برای مردم آب و برق نمی‌خواهد!

 مولوی زاهدان دیگر برای مردم آب و برق نمی‌خواهد!/ "مشارکت انتخاباتی" مشروط یا ملزوم؟!

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان که مدتیست مواضع غیر عقلانی و تندی را علیه نظام اسلامی و مردم ایران اتخاذ می‌کند، به تازگی در اظهاراتی گفته است: نمایندگان مردم به‌جای این‌که بر عملکرد حاکمیت، دولت، اجرای قانون اساسی، اجرای عدالت و آزادی‌ها نظارت داشته باشند، دغدغه‌شان این شده که فلان شهر و روستا آب و برق و راه دارد یا نه. با این همه اعدام‌های بی‌رویه و فراوان و این همه تبعیض و نابرابری، چرا از خانه ملت صدایی بلند نمی‌شود؟

او تصریح می‌کند:

"اگر نماینده نتواند بر این‌ها نظارت کند پس در مجلس چه‌کار می‌کند؟ بسیاری از معترضان را در ماه‌های گذشته زدند و کشتند. بگذارید آب و برق و راه نداشته باشیم اما شرف و حیثیت این ملت معترض حفظ شود."[2]

*یک مطالعه ساده در امر فلسفه و مبانی اجتماعی بر هر فرد جوینده حقیقتی آشکار می‌کند که نیازهای اصلی بشر شامل 5 نیاز امنیت، خوراک، پوشاک، مسکن و نیاز جنسی است که البته ترتیب تقدم دارند و هریک پس از دیگری مطرح می‌شوند.

پس از این نیازها طبق نظریات مختلفی مثل "نظریه سلسله نیازهای مازلو"، نیازهای دیگر مثل "احساس شکوفایی، آزادی و..." مطرح می‌شوند.

پس از این مقدمه باید نتیجه گرفت که گویا رفاه زیاد و سیری و تنعّم فردی مولوی عبدالحمید سبب شده که از نیازهای عمومی مردم سیستان و بلوچستان و سایر شهرهای ایران غافل شود و حتی از این بگوید که دیگر آب و برق نمی‌خواهیم!

او گویا از یاد برده که نبود همین برق و امنیت و راه در قبل از انقلاب سیستان و بلوچستان چه رنج‌هایی را به مردم شریف این استان تحمیل کرد و البته از اصول موجده انقلاب اسلامی هم بود.

مولوی گویا از یاد برده ده‌ها شهید جهاد سازندگی و شهید امنیت و شهید مرزبانی که جانشان را دادند فقط و فقط برای اینکه سیستان و بلوچستان آب و برق و راه و امنیت داشته باشد.

پس نباید این نعمت‌ها را ندیده گرفت یا کم‌اهمیت شمرد یا نسبت به آنها ابراز ناسپاسی کرد و حکومت بوجود آورنده آنها را از یاد برد.

حال اگر کسی تمام این مراحل را به جا آورد و از حکومت بابت این نعمت‌ها تشکر کرد، نیازهای همچنان منطقه و محرومیت‌زدایی را از یاد نبرد و بر اهمیت از دست نرفتن امنیت و برق و راه تأکید کرد؛ آنگاه می‌تواند بصورت معقول به مسئله آزادی و عدالت و... بپردازد.

و البته از این حیث نیز انتقاد مولوی خالی از محتوای و عقلانیت است.

اعدام چند قاتل و تروریست و شرور مسلح و جاسوس چرا مولوی عبدالحمید را ناراحت کرده است؟!

از طرفی مگر نظام اسلامی عزم خود را برای مبارزه با مفاسد و تخلفات در هر سطحی نشان نداده است که عبدالحمید با استناد به چند خبر مغلوط اینچنین مدعی آزادی و عدالت می‌شود؟

و اما شرف...

باید به مولوی یادآوری کرد که شرف یعنی راستگویی!

شرف یعنی ریخته شدن خون انسان در راه آب و برق و اقتصاد و امنیت مردم.

شرف یعنی همراه مردم بودن نه فراموش کردن مردم.

و شرف یعنی مولوی ریگی و ماموستا شیخ‌الاسلام که خونشان به دست تروریست‌ها در راه اسلام و ایران بر زمین ریخته شد.

اینکه مولوی عبدالحمید در سنین پیری خود در کدام قسمت این عقلانیت‌ها و این حقانیت‌ها و این کانون‌های شرف ایستاده و اینکه چرا شخص او دیگر آب و برق و راه را مهم نمی‌داند؛ از سؤالات بزرگ روزگار ماست که خاصّه جوانان شریف و نجیب سیستان و بلوچستان باید به پاسخ آنها فکر کنند.

ما همچنین به مولوی عبدالحمید عرض می‌کنیم اسلحه‌ و اعتراضی که خواستار برق و راه و امنیت مردم نباشد؛ تقدیمی تروریست‌ها و اشرار است. همانطور که مسجدی هم که قصد ترور رسول خدا(ص) را داشته باشد مسجد ضرار است.

***

1_ isna.ir/xdNWq8

2_ mshrgh.ir/1493467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سید IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    69 16
    نظر این مثلاً عالم وهابی در باره اعدام های علماء و جوانان شیعی توسط حکومت وهابی سعودی چیست؟! ا
    • محمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      21 73
      سلام و درود خدا بر مولوی عبدالحمید لعنت خدا بر بدخواهانش
    • سید IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      30 3
      نظر این مثلاً عالم وهابی در باره اعدام های علماء و جوانان شیعی توسط حکومت وهابی سعودی چیست؟! احتمالاً می گوید وظیفه من نظر دادن راجع به مسائل داخلی ایران است! اگر این گونه هست پس چرا در مورد لزوم صلح فلسطینیان با صهیونی ها سخن می گوید!؟ و اگر نه، چرا در مقابل اعدام های دولت سعودی سکوت توأم با رضایت دارد!؟
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      36 7
      لعنت بی پایان الهی بر عبدالحمید
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      11 4
      لعنت بی پایان الهی بر عبدالحم
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 0
      محمد آقا بدخواهانش همون کسانی هستند که نوکریشون رو میکنه یعنی اسرائیل و آمریکا و طالبان
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    62 12
    برق و آب مسجد ضرار زاهدان را قطع کنید تا ببینیم
    • محمد قزل IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      23 6
      به نظرم من باید مسجد ضرار زاهدان را با یک موشک با خاک یکسان کرد
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    36 11
    برق و آب مسجد ضرار زاهدان را قطع کنید تا ببینیم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    47 11
    خدااین کریه المنظر عمروعاص صولت روبامعاویه ویزیدوشمرمحشورکنه واقعا جایتاسف داره یه عده مریداین شیطان صفت شدن
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    40 9
    از کلمه «مولوی» استفاده نکنید. این صفت که برازنده این نیست! اسمش را بگویید: عبدالحمید یا به صورت مخفف عبدل زهی.
  • اشنا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    10 40
    اقای مولوی عبدالحمید همیشه راستگو بوده ظاهروباطنش یکیه
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      21 1
      خودشم خبرداره؟
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 1
      بله ,دقیقا.نظر ما هم همینه,اول حفظ ظاهر میکرد و باطن منافق و کثیفش رو پنهان میکرد.الحمدالله به برکت این فتنه ی اخیر خیلی ها از جمله همین وهابی نجس چهره ی واقعیش رو نمایان کرد.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    48 5
    این مولوی نظرش در مورد جنایت همپیالگی هاش (طالبان ) در کشتن و شهادت سرباز خاک پاک میهن چیست ؟از عنترنشنال پیامی بهش نرسیده چگونه موضع بگیره ؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    13 2
    خیلی دلیلهای ارائه شده ابدوغ خیاری است. مثلا بحث گرانی؟ دقت کنید که قوه مجریه با مجوزهای قوه مقننه کار می کند. و هردو مقصرند. بودجه، برنامه توسعه، نظارت از جلوه های این نمایندگی است. دقت کنید که نمایندگان فقط نبایستی حرف بی عمل بزنند؟ که هیچ ارزشی ندارد.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    3 31
    یک طرفه مقایسه می کنید نگفت آب و برق نمی خواهیم گفتند آب و برق وظیفه دولت است نه مجلس
  • رضا.پ IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    42 1
    دهان این وهابی راببندیدقبل ازاینکه دهانش راببندیم.
    • اااببب IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      0 0
      لعنت خدا برپدرومادر بدخواه ملت ایران و لعنت برکسانی که تمام امکانات دستشون هست ولی به ملت نمیدن
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    35 2
    مولوی خیلی ناراحتی تشریف ببره پیش اربابت محمد بن سلمان
  • حمید ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    22 2
    بهترین جواب به این مردک بیسواد داعش مسلک بی محلی و بی توجهی است که نظام به او کرده و از این بی محلی داره دیوانه میشه
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    28 1
    ///مولوی زاهدان دیگر برای مردم آب و برق نمی‌خواهد!//// همزمانی تحرکات طالبان در مرز ایران با سخنان این مزدور بی ارتباط نباید باشد
  • مسعود دیپلمات IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    25 0
    پر واضح است که مولوی عبدالحمید شمشیر را از رو بسته و در حال مبارزه با اصلیت جمهوری اسلامی ایران است
  • منصور IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    8 0
    انشالله که هر کی در راه باطله و دروغ میگه خدا خودش و خانواده و خاندانشو هلاک کنه .
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    29 5
    بابا این عبدالحمید را کادو پیچ و آکبند تحویل بن سلمان بدهید
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    26 1
    درباره پشت پرده این مولوی خناس را به مردم سیستان و بلوچستان روشنگری و بر ملاع سازید خود مردم غیور سیستان و بلوچستان جواب این مولوی امریکائی خناس را خواهند
  • رضایی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    24 1
    یعنی این فتنه گر هم تحلیل و توجه میخواد !؟ ، حق و باطل واضحه عاقلان دانند ؛ البته این فتنه گر و پیروانش هر وقت از رو شمشیر بستن ، می‌دانیم چه کنیم ‌؛
  • دهقان IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    26 1
    جناب عبد الشیطان پیروی از شیاطین آخرش اسقاطیل شدن هست
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    6 40
    به نظرم بهترین وفهمیده ترین شخصیت حال حاضر ایـــــران🌹زنده باد شیــــخ الــــاســلام❤
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      13 1
      زر اومدی... خودتم فهمیدی
    • BE ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      8 1
      خخخخخ
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    27 0
    کار مجلس نظارت بر کار دولت هم هست. زمانیکه امکانات نباشد، سطح زندگی پایینی وجود دارد که برای عبدالحمید قابل درک نیست.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 0
    عزت روخدامی دهد
  • سید فروزان CH ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    7 0
    دیدن اسکورت حفاظت عبداحمید دجال و اعمال و حرکات و سخنان ،انسان را یاد فیلمهای هالیوددی در مورد کارتلهای مواد امریکای جنوبی میاندازد
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    24 0
    پر واضح است که مولوی عبدالحمید شمشیر را از رو بسته و در حال مبارزه با اصلیت جمهوری اسلامی ایران است.
  • جواد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 7
    مشرق میدونم باز دل جرات پخش نداری ترسو!تحلیل ها ابدوغی !یک‌ دانش اموز ابتدایی بهتر ازمشرق تحلیل میکنه
  • جواد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 4
    مشرق میدونم باز دل جرات پخش نداری ترسو!تحلیل ها ابدوغی !یک‌ دانش اموز ابتدایی بهتر ازمشرق تحلیل میکنه
  • جواد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 4
    مشرق میدونم باز دل جرات پخش نداری ترسو!تحلیل ها ابدوغی !یک‌ دانش اموز ابتدایی بهتر ازمشرق تحلیل میکنه
  • FR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    6 0
    خب مولوی از نبود امکانات میتونه زمینه اغتشاش را فراهم کنه اگر جایی کثیف نباشه که مورچه و مگس جمع نمیشه !
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    8 0
    این عبدالخبیث آدم را به یاد طالبان و شیطان میاندازد
  • یزدان IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 14
    درود بر مولوی زاهدان مرد خدا
    • BE ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      7 0
      درود بر دراکولا
  • کریم آق منگل IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    تهران چرا اینقدر چیزی برا خوردن گرانه فقط. پوشاکش ارزانه ،شلوغ گرم شمال ایرانه چرا اینقدر شب هاش گرمه انگار شرجی اصلا یه جوری ما پر ایلام تا یه هفته پیش شب ها بخاری روشن میکردیم
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    7 1
    مردم ایران اگه بخوان باحکومت مداری توزنده گی کنندکه مانندعربستان بایدگردن زده بشند
  • با حال IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    موندم چرا به عنوان عنصر نامطلوب یا آشوبگر اعدام نمیشه!!!!
  • بختیاری IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    لابد مولوی میخواد بره دستشویی میخواد خودش رو باسنگ پاک کنه که میگه مردم آب وبرق نمیخوان
  • US ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    چرا با این بیسواد اینگونه رفتار می شود؟ شعار دادن مولوی به این معناست که با اینگونه شعاردادن خشونت و کشتارو تظاهرات برای بی ثباتی ایران بنفع منافع دشمنان که او خدمتگزار آنان است به ارمغان بیاورد. آیا فهم این موضوع پیچیده است که شما درک نمی کنید؟
  • TR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    طالبان خوب یا بد عبدالحمید خوب یا بد آلبانی ها هم که همشون بد آمریکا و اسرائیل هم که خود شیطان !! قبوله !!!؟؟ شماها چی هستین ؟!!! میتونین جواب خدارو در قیامت بدین !!!؟؟؟ آیا از خودتون هم حساب کشی میکنین پیش وجدان خودتون !!!؟؟ محاله ، محال !!! براتون متاسفم ، چون تجسم عذاب الهی هم سخته ولی شماها چطور به مرگ و عاقبت در اون دنیا فکر نمیکنین ، من یکی موندم !!!!
  • ایران من IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 35
    الکی تهمت به مولوی عبدالحمید نزنید .ایشون طرفدار ایران و مردم هست و منتقد نظام ایران که ظلم میکنه
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 1
      زر نزن
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    دکتر حسینی گفته بیشتر پدیرفته شده های دانشگاه تهران افراد شکم سیر و مرفه اند که اموزشگاه رفند و امکان اینکه فردی ضعیف از شهرهای دیگر موفق شود نیست و بیانگر انحراف در انسانیت و عدالت است. گوشت قربانی حجاج هم لازمه به این مناطق سیستان و مرکزی و مرزی برود و عبدالحمید ریس حج و زیارت شود که با زبان خودشان صحبت و مذاکره و گوشتها را پس بگیرد نه اینکه عربستان بین مردم مرفه خودش و داعشی تقسیم کند با کمک دزد ایرانی از طریق سازمان حج سود کنند.
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 1
    آخه وهابی ، اگه الان دهانت جر خورده و حرف مفت می زنی به برکت خون شهدایی است که برای سیستان و بلوچستان ریخته شد اگر زمان اعلیحضرت همایونی بود الان از گرسنگی نای حرف زدن هم‌نداشتی.
  • سعید IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    مردم کشورم رو یعنی افغانستان امثال همینا که به اسم طالبان ست سالها دچار عذاب وعقب موندگی وبدبختی کردن .چرا نسل شماها بخصوص طالبان که به خوبی میدونم زاده پاکستان هست چرا ازکشورم افغانستان وازهرجای دیگر دنیا پاک نمی‌شود چرا. خدایا روزی که نسل اینا به طور کامل ازبین بره افغانستان ومردمشان دوباره زنده میشن. وهمینطور دیگرمردم آسیا که ازمدل طالبانها کم ندارد نمونش همین آقا که نمیدونم چرا میره رو منبرها عجیبه منبر رفتن آدم شایسته میخواد.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 0
    کاملا حق با جناب مولوی عبدالحمیده.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 1
    چرا یک روحانی مزدور که امام جماعت یک مسجد هست باید با این تعداد افراد مسلح در خیابان رفت و آمد کنه و برای مردم مزاحمت ایجاد کنه محافظان ریس جمهور هم اینطوری در خیابان برای مردم مزاحمت ایجاد نمیکنن و هر کاری دلشان بخواهد انجام نمیدن . چرا قانون رعایت و اجرا برای همه نمی‌کنید محکم برخورد کنید اینجا جای خودمختاری ارباب رعیتی نداره اینجا ایران هست هر چه سریعتر تاوان کارها و مزدوران باید بده
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 1
    باید برای این فرد رقیب درست کرد
  • متین IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 0
    درود خدا بر هرکس درد مردم رو فریاد میزنه
  • ایران IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 1
    لعنت خدا برعبدالحمیدکه بچه های مردم رااسیرکرده است.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    مولوی گفت آب وبرق نمیخوام مولانا گفت وظیفه مجلس اینه که پیگیر مسائل مهم کشور باشه آب و برق رسانی کار دولته مجلس میتونه پیگیر باشه ولی وظیفه اصلیش این نیست مجلس باید آزاد و مستقل باشه و از حقوق ملت دفاع کنه چون اسمش خانه ملت است غیر از اون باشه رسالتش را انجام نداده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس