علی ربیعی

"حل مسائل منطقه‌ای و زندگی عادی جهانی"؛ سخن درستی که در دولت روحانی بد فهمیده شد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

"حل مسائل منطقه‌ای و زندگی عادی جهانی"

سخن درستی که در دولت روحانی بد فهمیده شد!

چرا اجاره و خرید مسکن برای برخی آرزو شد؟ زاکانی پاسخ می‌دهد/ سخن درستی که در دولت روحانی بد فهمیده شد!

علی ربیعی، فعال چپ و از مقامات دولت روحانی به تازگی در یادداشتی نوشته است: همه ما باید کارگزاران امروز را در فهم مسائل یاری کنیم برای نیل به مسیری که منفعت ملت ایران در آن است. این روشی است که امروز به مصلحت همه مردم و ایران بزرگ است. امروز از هر حرکتی برای حل مسائل منطقه‌ای حمایت کنیم. از دوستی و نزدیکی با مصر، عربستان، قطر، امارات، کویت و همه کشورهای دور و نزدیک حمایت کنیم. امروز از پیوستن احتمالی امریکا به برجام هم حمایت کنیم. باید بگذاریم آنانی که امروز در مسند کار نشسته‌اند، با سرودی پیروزمندانه مسائل خارجی را به جلو ببرند - هرچند معتقدم حل مسائل خارجی بدون حل مسائل داخلی بسیار مشکل خواهد بود- اما همین اقدامات را هم باید ارج بنهیم و به هر شکلی که می‌توانیم حمایت کنیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: ما از جهان فاصله گرفته‌ایم و فاصله گرفتن از جهان یعنی محروم کردن مردم کشور و آینده مملکت از حق و حقوق‌شان در اقتصاد جهان. هر حرکتی از سوی دولت برای پیوستن به زندگی عادی جهانی را باید قویا حمایت کنیم.[۱]

*کلمات آقای ربیعی در ظاهر مسئله "کلمه حق" هستند لکن دقت شود که ربیعی و دوستان ربیعی در دوران دولت روحانی از این کلمات حق، اراده باطل کردند و به مرزی رفتند که در آن به آمریکا گفته شد: کدخدا!

حتما نباید منزوی بود و حتما باید از روابط دیپلماتیک حمایت کرد. لکن به شرط عقلانیت و ایضا به شرط تعیین اولویت بین داخل یا خارج!؟

اشتباه ربیعی و دوستان او در دولت اعتدال این بود که در وهله اول، با ندیده گرفتن دشمنی‌های آمریکا وارد وادی خطرناکی به نام توافق به هر قیمتی یا همان "برجام روحانی" شدند که اولا هیچ دستاوردی نداشت، ثانیا در مواردی موجب خفّت آنان شد و ثالثا سبب‌ساز تحریم و کاهش سرعت پیشرفت ایران شد.

در وهله دوم نیز ربیعی و دوستان ربیعی مرتکب این اشتباه فلسفی شدند که در تعیین اولویت بین داخل یا خارج؛ حلّاجی و مباحثه لازم را به عمل نیاوردند و با کنار گذاشتن "گزینه عقلانی داخل" اولویت را به خارج دادند و شد آنچه نباید می‌شد.

دقت شود که مسئله "زندگی عادی جهانی" بیش از هرچیز خواسته اسلام ناب و انقلاب اسلامی است لکن استکبار آمریکا، سبعیت رژیم صهیونیستی، دست داشتن برخی کشورهای منطقه در پروژه تکفیر و جنگ‌طلبی اروپا فعلا مانع تحقق این امر است فلذا ضمن مبارزه با این موانع باید دانست که هیچکس نمی‌تواند مفاهیمی مثل بردگی، ظلم‌پذیری، اجنبی‌خواهی و ذبح استقلال و آزادی و دین مردم را بعنوان زندگی عادی جلوه دهد!

***

به روایت زاکانی بخوانیم

چرا اجاره و خرید مسکن برای برخی آرزو شد؟

چرا اجاره و خرید مسکن برای برخی آرزو شد؟ زاکانی پاسخ می‌دهد/ سخن درستی که در دولت روحانی بد فهمیده شد!

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، روز شنبه گذشته طی سخنانی پیرامون وضعیت مسکن در تهران گفته است: تأمین مسکن برای شهرداری تهران مهم است و امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که در سال ۹۹ اجازه نشینی به ۳۸ درصد رسیده بود و در تهران این میزان ۴۳ درصد بوده است.

او می‌افزاید: قیمت مسکن و قیمت اجاره‌نشینی سرسام آور شده است و شرایطی ایجاد شده که حداقل دستمزد برای اجاره و خرید مسکن فراتر از آرزو شده است.

شهردار تهران گفت: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.

به گزارش مشرق، وی همچنین تصریح کرد: این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده و ۳۱۶ درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.

زاکانی با بیان اینکه از ۸۴ تا ۹۱ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم و در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.

شهردار تهران همچنین افزود: در دولت اخیر ۷۰ درصد رشد قیمت داشته‌ایم که علت آن ادامه همان مسیر قبلی و استمرار آن بوده است.[۲]

*معضل مسکن و قیمت‌های زمین و خانه و اجاره به حدی رسیده که دیگر از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و جالب آنکه حتی به دستورات رئیس‌جمهور نیز وقعی نمی‌نهد.

در این آشفته‌بازار اگرچه هرکسی به زعم خود نسخه‌ای را مد نظر دارد لکن به نظر می‌رسد دلیل اصلی این گرانی بیقاعده در بخش مسکن؛ "ناکارآمدی و نبود نظارت دولتی" است.

ناکارآمدی از آنرو که مثلا می‌بینیم قوانینی مثل "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" که منطقا نقش مهمی در کاهش قیمت مسکن و اجاره دارند؛ هرگز بصورت کارا اجرا نشده‌اند و بی‌نظارتی از آن حیث که حتی می‌بینیم مصوبه دولتی "تعیین سقف ۲۵ درصدی برای اجاره‌بها در تهران" که امضای رئیس‌جمهور را نیز دارد؛ اجرا نشده است.

هر عاقلی می‌پذیرد که هیچیک از این دو جنبه (ناکارآمدی و بی‌نظارتی) تابعی از بازار نیستند که بتوان دلایل اقتصادی برای آنها برشمرد. در مواقع گرانی بیقاعده هم ضمن اینکه شنیدن نظرات عقلانی مختلف ضروریست اما باید به حکم عقلانیت اجرایی؛ راه‌حل‌های در دسترس را فی‌الفور مطالبه و عملی کرد تا به راه حل‌های سخت‌تر رسید.

اطلاعاتی که شهردار تهران ارائه کرده در حالی است که قرار بود تورم در دولت فعلی کاهش یابد و ناکارآمدی‌های دولت قبل نیز از بین برود.

مطالبه اجرای قانون، نظارت جدی دولت بر بازار و کارآمد شدن؛ ضرورت زمانه فعلی است.

***

۱_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-۶۱۶۸۶۰

۲_ mshrgh.ir/۱۴۹۷۷۹۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 0
    ایران مرکز ترانزیت جهان علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند. اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی از گمرک
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    5 26
    ژست ربیعی رو ببین. آلن دلون وارد می شود..مرتیکه!
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 0
      از زمان این دولت که اجاره چند برابر شده لابد اینم تقصیر روحانی است
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    44 6
    ملت رو خر می کنید و تقصیرها رو گردن دیگران می اندازید خدا رو هم میتونید گول بزنید؟ روزی میاد که باید جواب بدی آقای شهردار
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 23
      باباته بی ادب
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      7 1
      9:28 بابا میشناسیش؟
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      12:24: وا پس فکر کردی همه مثل تو هستن که چند تا مدعی داشته باشن.
  • سعید IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    16 1
    زاکانی میخواهد رئیس جمهور شود
    • پری مجرد44 ساله IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      3 11
      خوب کاری میکنه، بسوز عزیز گلم
    • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 0
      زاکانی از همینجا به لطف خدا برای همیشه به تاریخ میپیوندد
  • کدخدا IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 3
    در شهر های اطراف تهران مجتمع های گوناگونی ساخته شده و می شود یکی از این مجتمع ها شهرک طلاییه در بومهن است که اتفاقا بخشی از آن متعلق به تعاونی شهرداری بومهن است که منابع طبیعی بر روی آن دست گذاشته وبا وجودی که تعدادی از واحدهای این شهرک سند تک برگ دارند سندهای آنها را فاقد اعتبار میداند وبرای افراد ساکن این مجتمع که همگی از قشر ضعیف جامعه هستند مشکلاتی پیش آورده است ،برخی از واحدها هم همچنان بدون سند مادر مانده اند و قولنامه ای هستند ،برخی املاکیها هم از این آشفته بازار نهایت استفاده را در خرید و فروش خانه های قولنامه ای می برند ،کاش کسی به داد مردم ساکن در این مجتمع ها که درگیر هزار و یک مشکل هستند میرسید
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    6 0
    مملکت نیازی به مرور کردن گذشته و انداختن تقضیر گردن این و اون نداره. قبل از اینکه پست بگیرن این چیزها نمی دونستن؟!!!! اگه کاری از دستشون جز اتهام و محاکمه کردن مسئولین گذشته برنمیاد خیلی بیجا کردن مسئولیت گرفتن و همچنان مسئولیت دارن . اتهام و محاکمه ی مسئولین گذشته وظیفه ی نهاد دیگری است. ، شهردار تهران جوابگوی عملکرد خودش باشه
  • سربدار IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    9 19
    درود بر آقای زاکانی خیر دنیا و آخرت ببینی خداوند پشت و پناهتان باشد
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    20 2
    کی بود کی بود من نبودم ،بازی تقصیر قبلیا بود
    • پری مجرد44 ساله IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 7
      مگه نبود؟ همه چی خوب بود؟
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 0
      پری خانم مجرد , منم مجردم با من ازدواج میکنی؟
  • k IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    6 1
    روند کما فی السابق ادامه دارد روحانی بود که بهتر بود
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    3 0
    خانه های خالی بدون شک مخصوص نمایندگان مجلس و مقامات دولتی و استانی وقضائی ووو می‌باشد. بدون تردید این قانون نمیشود و هرگز به این مسئله اهمیتی داده نخواهد شد.چاقو هرگز دسته خود را نخواهد برید.دوستی داشتیم که ازقضات بود . ماساژ لله درزمان احمدی نژاد در شمال شهر تهران .ده واحد ساخته بود وهر واحدی یک میلیارد مشتری داشت .اما نفروخت.
  • فاطمه دهباشی زاده IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    5 26
    بازم زاکانی می ارزه به اون نجفی هفت تیر کش و حناچی بی حنا
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    29 5
    سلام خدا بر روخانی و ظریف و خاتمی
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      دمت گرم
  • عبداله IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 31
    راست میگه هر کس میاد ویرانه ای از قبل تحویل میگیره جالبه هیچ غلطی هم نمیکنن دوباره بعدی روز از نو
  • FR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    2 27
    عجب رویی دارند این جماعت اصلاحاتچی ! ظرفیت سازی در تمام زمینه های سیاسی اقتصادی نظامی و امنیتی را از دولت رقیب میخواهند و بعد با شعارهای عوامفریبانه به قدرت برسند و بعد با آنها با غرب معامله کنند ! روی ماکیاول که سهله روی شیطان را هم سفید کرده اند
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    پایین نگه داشتن قیمت مسکن در تهران هیچ کاری نداشت فقط اراده ای درست و عقیده ای پاک و سالم و بی غرض و بی مرض نیاز داشته . داره. از همین فردا خرید و فروش مسکن در تهران را ممنوع اعلام کنید. انتقال سند غیرممکن شده و غیرقانونی و جرم اعلام شود.معاملات قولنامه ای و وکالتی توسط دفترخانه های رسمی بکلی ممنوع اعلام کنید.تنها کسانی سند به نامشون میشه که طبق اسناد و مدارک درست و راستی آزمایی شده ۳۰ سال در تهران زندگی کرده باشند. اگر ۳۰ سال پیش این قانون رو اعمال کرده بودند نه امروز تهران چنین جمعیتی غیرقابل کنترل داشت و نه این ترافیک جهنمی و نه این ساختمان های سربه فلک کشیده و بی در و پیکر و نه املاکش قیمت هابی نجومی. بله، راهکار وجود داشته و داره، مهم اینه اونایی که تصمیم گیرنده هستند فقط و فقط و فقط خداوند متعال مد نظرشون باشه ولاغیر.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    چونکه دولت بدون توافق ملی حاضر شد با شرکتهای انحصاراتی نفت و گاز داخلی معامله دلاری انجام دهد (نفت و گاز و منابع بفروشد و به قیمت بازار دلاری بخرد) و این یعنی خیانت دولت و مجلس به منافع ملی و دلاری کردن بازار داخل. راهکار اینست که بعنوان خیانت دولت سابق مطرح و اصلاح شود. راهکار اینست که سهم داخلی جداگانه محسوب شود. برای نیازهای داخل شرکت‌ها موظف شوند منابع ارزان دریافت کنند و محصولات ارزان تحویل دهند. برای بخش صادراتی هر غلطی که می‌کردند بکنند، اما نه درمورد نیازهای داخلی.
  • :) IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    🎈پالایشگاه اصلی و صنایع مادر باید ملی باشد🎈نه انحصاراتی دلاری
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    خوب هشت سال دست اونها بود خراب کردن درست، الان فک کنم دو سالی هست دست شماست دیگه، درست کنید، نزارید هر سال اجاره و رهن صد برابر بیاد روش!
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 0
    مشرق این عقده هایت را دفن کن ربیعی درست و کلام حق را میگوید و الان هم مذاکره و توافق بین ایران و آمریکا صد در صد اتفاق افتاده این درسی برای امثالهم تند رو است که مردم را به فلاکت کشاند دید تا کور شود چشم کاسب تحریم درود بر سیاست خارجه دولت
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    خوبه الان دیگه ارزو نیست محالاته
  • ناصرامینی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 0
    جناب زاکانی باورکنیدجامعه ازجمله محرومان واجاره نشینان وجوانان دم بخت ازاین همه حرفهای تکراری وملال اوروتخریب رقیبان انتخاباتی ووعده ووعید خسته اند،آستین بالا بزنید،کاری بکنید،خداپدر احمدی نژادروبیامرزه که با قاطعیت وشجاعت وپافشاری مسکن مهر رو راه انداخت وخدا لعنت کنه آن وزیری را که افتخارش این بودوشدکه طی نه تنها شش سال باروحانی،بلکه در دوره قبل وزارتش هم هیچ کاری نکرد،ودرجهت خسارت به ملت گام برداشت.شما از عملکرد وکارهای انجام شده بگویید،مردم فهیمندوخوب قضاوت میکنندودوغ رازدوشاب تمیز قائل میشوند،انشائ الله
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    1 0
    1800گرم شکر ه قیمت70هزارتومان خریدم ودرحالیکه در سال آخردولت روحانی 1800گرم14هزارتومان بود. سرسلیند پژوپارس درآخردولت روحانی2200000بود وامسال خریدم 9800000
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    1 0
    هردرد دارید وناتوان درحل مشکلات را ب گردن دولت های قبلی یندازید.شماها که مدانستید ناتوان هستید وبرنامه وراهگارندارید پس بی جاکردید در راس امور قرارگرفتید .خیانت به ملت را با انداختن مشکل به اداور قبلی توجیح نکنید
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    آقای زاکانی بجای این حرفها سریعا بگو که تابلو بزرگراه منحوس رفسنجانی را فورا به همان نام زیبای قدیمی اش (نیایش) بازگردانند . چون هر وقت نام رفسنجانی را مردم می بینند یاد : دزدی - غارت - رانت - اشرافی گری می افتند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس