واکنش دفتر لاریجانی به خبر فعالیت انتخاباتی وی

بسیاری از چهره‌ها بر لزوم مشارکت‌یافتن "نخبگان عرصه حکمرانی" در فرایندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری تأکید دارند. اما این حرف در عمل چقدر محقق شده است؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لاریجانی بر لزوم مشارکت‌یافتن نخبگان در تصمیم‌سازی‌ها تأکید کرد

همه به دنبال نخبگان؛ از لفظ تا عمل

لاریجانی از ضرورت میدان دادن به نخبگان می‌گوید/ وقتی مردم باید پول ناکارآمدی خودروسازان را بدهند!

علی لاریجانی، فعال اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در نشست گرامیداشت فیلسوف ایرانی "کریم مجتهدی" با بیان اینکه بروکراسی در کشور ما از قبل انقلاب بیمارگونه متولد شد، گفت: خصوصا در دهه 50 که یک مقدار درآمد نفتی کشور زیاد شد اکثرا شغل دولتی یک جایگاهی شد برای زندگی ساکن، نه پویایی در تولید سیاست‌گذاری و تصمیمات مهم کشور –اما- بعد از انقلاب یک تعدادی از افراد تحصیل کرده بر حسب ضرورت وارد سیستم دیوانی کشور شدند و اجمالا تغییراتی هم بوجود آوردند.

به گزارش جماران، وی افزود: اما به مرور یک تصور اشتباهی در کشور ما شکل گرفت که این سیستم دیوانی مافیاست و فلان است و این را مجوزی برای خود ساختند که اعضای ستادهای انتخاباتی خود را در امور دیوانی به صورت گسترده وارد کنند و نتیجه این شد که امور دیوانی کم خاصیت و فربه بشود لذا از توانمندی لازم برای تصمیم‌سازی دور ماند.

لاریجانی در ادامه گفته است: نخبگان وقتی در تصمیم‌سازی مشارکت نداشته باشند تصمیم گیران هم در کار خود وا می‌مانند.[1]

*استفاده از نخبگان در اجرائیات و حکمرانی کشور دیرگاهیست که مورد تأکید بزرگان و چهره‌های مختلف کشور قرار دارد.

دقت شود که استفاده از نخبگان به معنای به‌کارگماردن افراد دارای مدارک تحصیلی بالا یا تخصص‌های مرتبط نیست بلکه نخبه به افرادی گفته می‌شود که اولا معدود هستند، ثانیا در زمینه‌های ویژه فردی رشد یافته‌اند، ثالثا بصورت الزامی مدارج تحصیلی بالا ندارند اما در تشخیص امور از هوشمندی ویژه برخوردار هستند و رابعا هوشمندی و درایت آنها در کارنامه آنان کاملا قابل لمس و عیان است.

همچنین خوب است بدانیم که نخبگان عرصه حاکمیتی با نخبگان علمی متفاوت هستند و نخبه عرصه حاکمیتی یک شخصیت ذوابعاد است که توانایی برایندگیری و تصمیم و تشخیص بر اساس مولفه‌های مختلف را دارد.

او توانایی ویژه‌ای در تشخیص سمت و سوی تحرکات فعلی دارد و البته این توانایی‌ها لزوما به دلیل تحصیل در رشته‌های علمی پدید نمی‌آیند.

نخبگان عرصه حکمرانی همچنین باید در مرکزیت تصمیمات راهبردی قرار داشته باشند نه لزوما در سمت‌های اجرایی تا بتوانند بیشتر به هدایت و سیاست‌گذاری بپردازند و درگیر اجرائیات روزمره نباشند.

متأسفانه در سیستم‌های مختلف اجرایی و حکمرانی ما به جز حیطه رهبری و مسئولیت‌های مستقیم آن؛ اثر چندانی از بکارگیری نخبگان حکمرانی و افراد صاحب کارنامه‌های خوب دیده نمی‌شود.

***

وقتی مردم باید پول ناکارآمدی خودروسازان را بدهند!

لاریجانی از ضرورت میدان دادن به نخبگان می‌گوید/ وقتی مردم باید پول ناکارآمدی خودروسازان را بدهند!

سیداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در کنایه به قیمت گران خودروهای تولید داخل؛ با اشاره به افزایش 70 درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، گفته است: شورای رقابت با استدلال زیان انباشته خودروسازان، قیمت‌ها را افزایش داد اما این پرسش مطرح است که غیر از دوره مدیریت جواد نجم‌الدین بر ایران خودرو، در کدام دوره خودروسازان زیان انباشته نداشتند؟

به گزارش اعتمادآنلاین، او می‌افزاید: زیان انباشته خودروسازان در 2 سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان بود و با وجود افزایش 300 درصدی قیمت خودرو در پایان سال؛ زیان انباشته آنها به 150 هزار میلیارد تومان رسیده است. پس مشکل اصلی در قیمت‌گذاری نیست و مدیریت ناکارآمد در دو خودروسازی –بزرگ ایران- این وضعیت را رقم زده است.[2]

*ما قضاوت درباره سخنان آقای رسولی‌نژاد را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

لکن بیان این نکته ضروریست که ناکارآمدی محرزی در این میان رخ داده و بار آن نیز بصورت گرانی بر مردم تحمیل شده است.

فلذا انتظار بود که دولت محترم و ایضا وزرای اقتصاد و صمت در این زمینه وارد عمل شوند و اجازه اصابت ترکش زیان انباشه خودروسازان به تن مردم را ندهند.

مجلس یازدهم نیز اگرچه با برکناری فاطمی‌امین وظیفه خود در این باب را انجام داد لکن باید با ایجاد مطالبه‌گری از وزیر جدید صمت؛ فرایند رفع این مشکل همچنان در دستور کار نمایندگان باشد.

***

رؤیای چپ‌های تحریمی برای غسل در حمام خون

لاریجانی از ضرورت میدان دادن به نخبگان می‌گوید/ وقتی مردم باید پول ناکارآمدی خودروسازان را بدهند!

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از تئوریسین‌های اصلاحات که در ایام اغتشاشات اخیر گفته بود نظام شکار است و اغتشاشگران شکارچی؛ اخیراً طی اظهاراتی در یک مصاحبه ویدئویی با روزنامه آرمان ملی پیرامون اصلاح‌طلبان گفته است: اصلاح‌طلبی متصلب و منجمد شده و عاملانش هم تبدیل به شط عقیم و باغ بی‌برگی شده‌اند. دیرزمانی است از درختان این باغ برگ جوان ارجمندی نمی‌روید.

او در ادامه تصریح می‌کند: جامعه دارد از جریانات مرسوم کشور فاصله می‌گیرد و به دنبال آلترناتیو جدید می‌گردد. هرچقدر این گسل –بین جامعه و جریانات سیاسی- عمیقتر شود؛ رادیکالیزه‌تر هم می‌شود.

تاجیک گفته است: اصلاح‌طلبی اگر می‌خواهد در آینده پر التهاب حضور داشته باشه باید فلک گفتمانی خود را سقف بشکافد و طرح نو دراندازد. ولی چنین چیزی در افق نمی‌بینم.

او با طعنه می‌گوید: کماکان حتی در شرایط کنونی، دغدغه بسیاری از کنشگران سیاسی رسمی اصلاح‌طلبی این است که چگونه در بازی قدرت بتوانند حضوری فعال داشته باشند و سهمی از قدرت را نصیب خود بکنند.-آنها- فکر می‌کنند باید قدرت را از رأس هرم جامعه بگیرند نه از کف جامعه. لذا تحول جدی از اصلاح‌طلبی مرسوم نمی‌بینم.

تاجیک همچنین تصریح می کند: معتقدم از درون این جریان اصلاح‌طلبی نهالی ارجمند خواهد رویید.[3]

*یک تأمل تحلیلی و آگاهانه در قبال این اظهارات اثبات می‌کند که ما در حال تماشای تئوریزاسیون تحریم انتخابات از سوی یک چپ تحریمی هستیم.

همان مفهومی که بارها در وبلاگ مشرق پیرامون آن توضیح داده و به مخاطبان محترم عرض کرده‌ایم که چپ‌های تحریمی قصد دارند انتخابات 1402 را نیز همانند 1400 و 98 تحریم کنند و در این پروژه، هر اصلاح‌طلبی هم که بخواهد رفتار اصولی و قانونی داشته باشد و در انتخابات شرکت بجوید؛ مورد هجمه اینان قرار خواهد گرفت.

به مشابه همان رفتاری که چپ‌های تحریمی در انتخابات 98 با حزب کارگزاران کردند و در انتخابات 1400 با ائتلاف جمهور. (احزاب اصلاح‌طلبی که از عبدالناصر همتی حمایت کردند).

لکن این مسئله یک معنای شدیدتر نیز با خود دارد و آن اینکه ذبح صندوق رأی به معنی برداشتن سلاح و تشویق اغتشاش خیابانی است.

کما اینکه می‌بینیم تاجیک در کنار به سخره گرفتن انگیزه حضور در ساختار قدرت که البته شأن اصلی یک طیف سیاسی است ابراز می‌دارد که باید قدرت را از "کف جامعه" گرفت!

و کف جامعه نیز فی‌الواقع همان سربازان مسخ شده خیابانی هستند که تاجیک در اغتشاشات اخیر نیز از آنها حمایت کرد و جز کشتن و بردن و سوختن هنر دیگری ندارند.

جامعه و مردم عزیز ایران بایستی نسبت به این دسیسه‌ها آگاه شوند و نظام اسلامی و خود را در مقابل آنها مصون‌سازی کنند.

مردم باید بدانند وقتی یک رجل سیاسی فعالیت قانونی را به طعنه می‌گیرد، بر انتخابات تأکیدی ندارد و به قدرت خیابانی می‌اندیشد؛ فی‌الواقع مشغول اندیشیدن به غسل در حمام خون مردم و پا گذاشتن بر جنازه‌های آنها برای بالا رفتن است.

دقت شود که امیدواری تاجیک به رستن یک نهاد ارجمند از جریان اصلاح‌طلبی نیز در پارادیم توضیح داده شده به این معناست که سران فتنه آینده از میان اصلاح‌طلبان خواهند بود. کما اینکه در تمام فتنه‌های قبلی نیز اینچنین بوده است.

گفتنیست ارکانی از جریان اصلاح‌طلبی طی 2 انتخابات گذشته با تصمیم چپ‌های تحریمی همراهی نکرده‌اند لکن نمایه عمومی و رسمی اصلاح‌طلبان "تحریم رسمی انتخابات" بوده است.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1597832

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-617986

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1058298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 7
    اقای رسولی نژاد گفتند ،لکن ،فلذا،ایضا یکی به این اول فارسی یاد بده بعد بیاد از مردم حمایت کند
    • طلبه انقلابی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 0
      رییس کمیسیون اصل نود: دو پرونده کلان با ۷۰۰ هزار شاکی از روحانی و تیمش به دادستان داده شده است. پی نوشت: تا ... رییس ..‌‌. است احدی از دولت روحانی محاکمه نمی شود و اگر بشود حکم آب دوغ خیاری میگیرد مثل سیف و عراقچی. شک نکنید. دلیل خوشحالی شدید و تبریک عجولانه روحانی و تیمش به... همین بود. ظاهرا علت همان آتوهایی است که از او دارند.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      0 0
      نعمت زاده وزیر فرمود خودرو وطنی نخرید ضد انقلابید الان میگن خارجی خوبه بپرس ازشون
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 4
      ما بخواهیم احمدی نژاد رو محاکمه کنیم باید چیکار کنیم؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    اهای کسی هست جواب مارو بده یک ماه پول ملت بلوکه کردید اخرش زدید عدم تخصیص به دروغ میگید ۹۷ درصد خودرو میگیرن از هر کی پرسیدم زده عدم تخصیص بخصوص مونتاژی ها روش کلاهبرداری جدید دولته خجالت نمیکشید
  • سید IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    9 4
    اصلاح طلبان تهوع آور ان شاءاللّه با مرگ برجام شان، خود هم دچار مرگ سیاسی و اجتماعی شده اند!!!!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    28 0
    نمی دانم که چرا آقای لاریجانی خودشون تا زمانی که در مسند ریاست قوه مقننه بودن اعتقادی از استفاده کردن از نیروهای نخبه کشور نداشتن.
    • ِ IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      10 1
      اقای لاریجانی تو یکی مطمعنا نخبه نیستی !!
    • سوخته IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      بخاطر اینکه شما نخبهای ....را کنترول شوید مجبور در مجمع قرارت بدهد مثل هاشمی
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      گویند " گر اگر طبیب بودی ، سر خود ...." لطفا شما ها دیگه نظر ندهید .
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    2 1
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری کفران نعمت. رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ... آینده ایران ترانزیت است اگر قدر بدانند
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      1 1
      در مجموع کر‌یدور شمال به جنوب و شرق به غرب در صورت توسعه هر چه بیشتر، می‌تواند سالانه حداقل ۱۵میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    چند مورد هست که دولت و قوه قضائیه حتما بایستی ورود کنند و مجلس نیز کمک کند تا قوانین لازم مشکلات را حل کند. یکی همین خودروهای با کیفیت پایین و قیمت بالا هست که هم جان افراد را میگیرد و هم پولشان را. دوم افزایش قیمت های مشکوک مانند افزایش قیمت لبنیات و بعضی از اقلام خوراکی. دوم همین مسأله الکل های تقلبی هست که مطمئنا عوامل آمریکا در اینکار دخیل هستند. ضمنا مسأله فن آوری اطلاعات هست که دیده شده عوامل دشمن با وی پی آن ایران دست به خرابکاری اطلاعاتی میزنند و البته کالر آیدی جعلی ایران دیده شده و همچنین معضل کالر آیدی جعلی پیامک که بخاطر فروش پنل پیامک افراد کلاه بردار از آن استفاده میکنند.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 1
    منظور از نخبه کیست؟
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      2 3
      اقازاده ها وبچه های شهیدوایثارگر
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 0
      خودش و 4 تا برادرهاش.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 1
    واقعاً مردم درست میگویند
  • حسين DE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 0
    آقاى على تو خودت يكى از نخبگان تاريخ هستى، كسيكه در بيست دقيقه برجام رو تصويب كرد و كشور رو به بحران هسته ائى دچار كرد
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 1
    قیمت مواد اولیه داخلی را با دلار محاسبه می کنند با خودرو ساز ولی قیمت بازار ازاد با دلار مچ هست اما به خودرو ساز می گویند تو باید ریالی قیمت بدهی هیچ انتطار کیفیت هم دارند!! شماها دیگر کی هستید
  • عرفان شریعتی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    آقای لاریجانی عزیز زمانیکه در تصدی مجلس بودید چرا این حرفها را بیان نمی کردید؟ در ایران دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس و ایران خودرو و سایپا ویروس اقتصادی مملکت هستند آقای من چرا اینا را به بخش خصوصص براساس اصل 44 واگذار نمی کنید و یا چرا به سرمایه گذاران داخلی و خارجی واگذار نمی کنید؟
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    5 0
    برای همه مردم شریف ایران ثابت شد که تمام مسئولین و نهادهای کشور از خودرو سازها ذینفع هستند .
  • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    لابد یکی از این نخبگان جناب علی لاریجانی است
  • ایرانی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    2 2
    چراشماها میخواهید ثابت کنید مثل ملت فکر نمیکنید منظورم مشرقی هاست
  • ... IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    6 0
    اقای لاریجانی بسم الله بکشین کنار جاتونو بدین نخبگان
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    این تاجیک هم فقط بلده شطحیات ببافه!!!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 2
    لاریجانی
  • FR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    تنها چیزی که در کشور ما از اول ناقص بدنبال آمد روشنفکر بود که این روزها نخبه هم به آن اضافه شده یا جای انرا گرفته ! مثل اینکه هر کس ادعا کند که نادان ها جای مرا گرفته اند !
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    همین فاجعه هم نتیجه تصویب خفت بار اون سند منحوس برجام در کمتر از بیست دقیقه در مجلس علی رغم هشدارهای مقام معظم رهبری در رعایت خط قرمزها به ریاست ایشان بوده
  • FR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 0
    راهش اینه که انشالله تا انتخابات اکثریت مردم با شناخت هیولای اصلاح طلبی عملا با بی اعتنایی به تحریم آنها پوزه شون را به خاک میمالند و امثال تاجیک روشنفکر ؟! تاریخ گذشته را به همان « کف »جامعه منتقل میکنند
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    7 0
    تو یکی حرف نزن تازه از شرت خلاص شدیم
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 1
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    14 1
    لحن متعادل نسبت به لاریجانی مشکوک است!!!
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 1
    هر کی با مطهری فامیل بشه مجبوره اصلاح طلب باشه
  • ارسلان IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    براداران و حسن فریدون باعث بوجود آمدن شرایط بد اقتصادی و از بین رفتن اعتماد عمومی جامعه در دوره ای 8 ساله شدند. پس فعلا سکوت.
  • فهیم IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 0
    کی میگه و چی میگه؟ عجیب روزگاری شده . که .....
  • بانمک شهر IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 1
    نخبگان برای ورود به شغل پارتی ندارند و میدان نمیبینند....از حالا به بعد هم وضعیت همینه که هست
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    4 0
    البته از نظر لاریجانی نخبه فقط خودش وداداشیها ودوستان تحت نفوذش بقیه پخمه هم نیستنالبته خواهر زادهها وبرادرزادههای خارج نشین که فکر میکنم دوجین باشن هم نخبه انوبقیه هیچ
  • محمدایوب IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    چرا هرکی در کشور پستی ومقامی میگیرد حاضر نیست رها کند تا بمیرد
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    آقای کوشکی آیا رواست برای هویدا که بحرین رو فروخت رپرتاژ تبلیغاتی بری ‌؟ مسلما خواهی گفت خیر . پس چرا برای فروشندگان ایران در برجام رپرتاژ میری
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    با دیدن این عکس همه بدبختیها وخیانتهای دشمنان و همکاری داخلیها بارانها وترور عزیزان نخبمون زیادم آمد.مشرق این گونه عکسها و منتشر نکن وبزخمهای فراوان دلمون نمک نپاش
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    1 0
    لاریجانی خودش یکی از نخبگان کشوره و خودش یکی از مسئولین وضع موجود بعد از به کار گیری نخبگان حرف میزنه!
  • سعید IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    جماعت خائن و بی آبرو نیازی به شناساندن به ملت ندارند . مردم بایستی هوشیار باشند و دیگر اجازه قدرت گرفتن به عناصر خائن را ندهند .
  • حسن IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    3 0
    جوابگو باش نه طرح بده ونه۰۰۰
  • ش. AE ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    یکی نیست به این‌آقای لاریجانی بگه بابا چند سال ریس مجلس بودی و برادرت ریس قوه قضائیه اب از آب تکان نمی خورد شب رو صح صبح شب کردید حالا کاسه از اش داغ تر شده برای مردم درباره انتخابات نزدیکه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    اقای علی نخبه زمان زیادی ومیدانداری زیادی داشتی هرچه جلوتر میروید خرابتر میشوید بفرمایید استراحت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس