دستگیری موادفروشان

"تخریب خانه‌ی موادفروش‌ها در خوزستان"؛ ‌ طرحی قابل تأمل که می‌توان درباره مفسدان اقتصادی و گرانفروش‌ها هم به آن فکر کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آیا اصلاح‌طلبان قربانی اهداف حجاریان می‌شوند؟

شرط حجاریان برای حضور در انتخابات!

شرط حجاریان برای حضور در انتخابات! / تعارف آب نطلبیده برای قربانی کردن یک ملت

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد در اشاره به چیستی تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو گفته است: من معتقدم اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس آینده خوب است راجع به 6 فرض و یک عمل تامل کنند. ابتدا فرض‌ها را برمی‌شمارم؛ فرض اول آن است که تمامی اصلاح‌طلبان بپذیرند در انتخابات مشارکت کنند. فرض دوم آن است که شورای نگهبان کسی را رد صلاحیت نکند. فرض سوم آن است که مردم متقاعد شوند، لازم است در انتخابات شرکت کنند. فرض چهارم آن است که تمام کرسی‌های مجلس آینده در اختیار اصلاح‌طلبان قرار بگیرد. فرض پنجم آن است که انتخابات بدون هیچ شک‌وشبهه‌ای برگزار شود و فرض ششم آن است که لوایح اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد نشود.

او می‌افزاید: من معتقدم در صورت وقوع همه این فرض‌ها و تمهید شرایط مساله‌ ناتوانی و نخواستن دولت مستقر پیش ‌روی مجلس آینده است. لذا می‌گویم به‌ شرطی که آقای رییسی به ‌نحوی از کابینه استعفا دهد یا به‌ دلیل عدم کفایت عزل شود، می‌توان به ‌شرط وجود یا حتی عدم ‌فرض‌های شش‌گانه در انتخابات مشارکت کرد.

حجاریان گفته است: ترجمه حرف من -این- است که اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند، اما دیگر دست به کار عبث نمی‌زنند، چون التفات پیدا کرده‌اند قانون کاغذ است و قدرت پشت قانون و مجری آن اهمیت فراوان دارد.[1]

*حجاریان چهره اصلی پروژه "تحریم انتخابات" و همان کسی است که از 4 سال قبل تئوری "مشارکت مشروط" (به معنی شرط‌گذاری برای نظام و شورای نگهبان برای حضور انتخاباتی) را مطرح کرد.

او پیش از این و در ابتدای سال گذشته نیز مجددا بر تز تحریم تأکید کرده و گفته بود: "ما مشارکت بی‌قید و شرط نداریم و همین‌جا بگویم که سال ۱۴۰۲ هم مشارکت حتما مشروط خواهد بود؛ مشروط به اینکه شورای نگهبان چقدر با ما راه بیاید و تردید نکنید اگر راه را ببندند، شرکت نمی‌کنیم. یک چیزی هم بگویم؛ بالشخصه باور دارم تحریم انتخابات هم مشکلی ندارد. این نظر من است، می‌تواند مخالفانی داشته باشد؛ ‌ اما تحریم غیر قانونی نیست. من می‌توانم به این نتیجه برسم که نباید در انتخابات شرکت کرد و به دوست هم می‌گویم پیشنهادم این است تو هم رأی نده یا به مردم بگویم اگر که من یا تفکر من را قبول دارید، رأی ندهید. مشارکت مشروط به معنای تحریم انتخابات نیست. در عین حال، تحریم انتخابات هم غیر قانونی نیست و نباید از آن تابو ساخت. "[2]

پس نتیجه اول اینکه اظهارات اخیر حجاریان که گفته است " اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند" در واقع یک پشتک‌واروی سیاسی در مقابل مردم برای فرار از تبعات امنیتی تحریم انتخابات بعنوان یک خیانت سیاسی است.

جالب آنکه همانطور که در ادامه خواهیم گفت؛ معنای حرف جدید حجاریان نیز صرفا تحریم انتخابات است.

تأکید او بر "ناتوانی و نخواستن دولت مستقر" در حالی بعنوان دلیل اصلی برای عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح می‌شود که این مشکل در انتخابات سال 98 (مجلس یازدهم) وجود نداشت. پس چرا اصلاح‌طلبان آن انتخابات را هم تحریم کردند!؟

از طرف دیگر وقتی یک جریان سیاسی به وضع موجود انتقاد دارد آیا باید برای اصلاح امور به کنشگری دموکراتیک روی بیاورد و صندوق رأی را انتخاب کند یا از راه اجباری دیگر یعنی برداشتن سلاح و ساختارشکنی اقدام کند!؟

پاسخ هر دو سوال ما مشخص است و از این پاسخ مشخص نیز درمی‌یابیم که ناکارآمدی دولت، مسئله صلاحیت‌ها و... جملگی بهانه‌هایی هستند تا طرح آشوبگرانه حجاریان و دوستان او در ستاد اصلاحات به پیش برود.

وگرنه آقای حجاریان بهتر از هرکسی می‌داند که مجلس از اختیارات زیادی برخوردار است و لوفرض که یک دولت هیچ کاری هم انجام ندهد اما مجلسیان می‌توانند با نطق‌های خود مردم را آگاه و زمینه "رأی خوب" در آینده را فراهم کنند.

پس در یک حکومت دموکراتیک؛ همواره راه‌های زیادی برای کنشگری دموکراتیک هم وجود دارد؛ اگر پای توطئه علیه مردم و طرح یک جریان سیاسی خاص برای براندازی در میان نباشد!

مسئله استعفای رئیس‌جمهور هم در منطق سیاست و دموکراسی فی‌الواقع خواست قصابان انتخابات است نه خواست کسانی که بر منطق دموکراسی اصرار دارند.

حتی اگر با دولتی مواجه باشیم که واجد هیچ نقطه مثبتی نیست و یک ناکارآمد تمام عیار است نیز باز هم منطق سیاست، دموکراسی و عقلانیت حکومتی ایجاب "ساختارگریزی و قامت‌شکنی" ندارد و بهتر است به جای اقدامات امنیت‌سوزی مثل مطالبه استعفای رئیس‌جمهور یا طرح عدم کفایت او بعنوان شرط حضور؛ از مردم خواست که در انتخابات‌های بعدی "رأی خوب" بدهند.

اما از آنجا که شخصیت سیاسی حجاریان با تحریم انتخابات معنا می‌یابد؛ محاکات با مردم برای تحمل نتیجه رأی و تشویق به رأی خوب در انتخابات آینده جایی در ادبیات او ندارد.

***

تعارف آب نطلبیده برای قربانی کردن یک ملت

شرط حجاریان برای حضور در انتخابات! / تعارف آب نطلبیده برای قربانی کردن یک ملت

حزب چپ اتحاد ملت، از احزاب تحریم‌کننده انتخابات، به تازگی در بیانیه‌ای به انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور پرداخت.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اجزای حکومت به گمان آنکه تورم را می‌توان با فرمان از میان برد؛ به مسیر غلطی درافتاده‌اند و به‌جای حل ریشه‌ای علل و عوامل ایجاد تورم به اقتصاد دستوری و سرکوب قیمتی روی آورده‌اند.

اتحاد ملت همچنین در ادامه می‌افزاید: سازمان‌های دولتی و تعزیراتی بر سر تولیدکنندگان، بازرگانان و توزیع‌کنندگان سایه افکنده‌اند تا با گرانی مبارزه و قیمت‌ها را مهار کنند، غافل از آن‌که مسئله تورم جز با از میان بردن عوامل ساختاری و افزایش تولید ملی حل نخواهد شد.

در بیانیه مذکور پیرامون راه حل مشکلات اقتصادی نیز می‌خوانیم:

"دولت برای خروج از شرایط و گرداب سهمگین تورمی و درنیفتادن به چاه ویل و تاریک ابرتورم باید به سرعت با تهیه و تدوین برنامه‌ای روشن زمینه‌های بهبود فضای کسب و کار و رشد اقتصادی را در کشور فراهم سازد. بدیهی است که انزوای ایران و به حداقل رسیدن سهم ایران از اقتصاد جهانی، کنار گذاشتن ایران از زنجیره تولید و سرمایه جهانی، از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران، که ناشی از سیاست خارجی نادرست و روابط بین‌المللی تضعیف‌شده ایران است باید هر چه سریع‌تر اصلاح و سیاست تنش زدائی با دیگر کشورها با همه الزاماتش در دستور کار دولت قرار گیرد. حل بحران پرونده هسته‌ای و حرکت به سمت رفع تحریم‌های ناشی از این پرونده و سایر موضوعاتی که موجب شده است که تحریم‌های فلج‌کننده ایران را از نقشه اقتصاد جهانی حذف کند، به خصوص پذیرش چارچوب‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، و بازگشت به جریان بانکی و مالی جهانی ضرورتی انکار ناپذیر است.

اتحاد ملت در بیانیه خود به این نکته نیز اشاره می‌کند که "ریشه بحران تولید در ایران کاهش «تقاضای کل» است. جامعه تضعیف‌شده ایران امکان ایجاد تقاضا برای کالا و خدمات را ازدست‌داده است و بدین ترتیب جانب عرضه یعنی تولیدکنندگان نه در داخل بازاری می‌یابند و نه راهی به بازارهای جهانی دارند. دولت باید با اصلاح سیاست‌های مالی خود به افزایش و تقویت تقاضای کل در کشور بپردازد. سیاست‌های مالی دقیق و کارآمد در جهت افزایش قدرت خرید جامعه، اصلاح قوانین مربوط به فضای کسب‌وکار و کاهش سلطه مالی دولت بر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان، عدول از اقتصاد دستوری و سرکوب قیمتی و ایجاد فرصت بازار رقابتی برای بنگاه‌های خصوصی راه‌کارهای اولیه برای این تغییر سیاست است."

بیانیه این حزب چپ و تحریم‌کننده انتخابات همچنین با این عبارت‌ها به پایان می‌رسد:

"حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ضمن هشدار نسب به وضعیت تورم در کشور، تداوم وضع موجود را برای جامعه ایران بسیار خطرناک می‌داند. وضعیتی که می‌تواند جامعه ایران را در بستر بحران‌ها، آشوب‌ها و اعتراضات گسترده اجتماعی قرار دهد." [+]

*3 عامل وجود دارد که موجب می‌شود با دیده تردید و بدبینی نسبت به بیانیه حزب اتحاد نگاه کنیم.

نخست آنکه می‌بینیم طراحان این بیانیه، برخی از بدیهی‌ترین راه حل‌های مشکلات اقتصادی از قبیل "نظارت بر بازار برای کاستن از گرانی بیقاعده" که امروز در همه دنیا با قوی‌ترین ابزارها اعمال می‌شود را به سخره گرفته‌اند. [3]

قابل تأمل آنکه در حالی در بیانیه مذکور می‌خوانیم که سازمان‌های نظارتی و تعزیراتی بر بازار سایه افکنده‌اند که اتفاقا اثر خاصی از نظارت‌ها دیده نمی‌شود و انتقاد برخی محافل اقتصادی این است که چرا نظارت‌ها بصورت کارا اعمال نمی‌شوند تا شاهد کاهش گرانی بیقاعده باشیم؟

عامل دومی که موجب ایجاد سوء ظن نسبت به بیانیه حزب اتحاد می‌شود؛ تأکید آنها بر مقولاتی است که غلط بودن آنها پیش از این به اثبات رسیده است.

امضای برجام و تشویق به پذیرفتن FATF مقولاتی نیستند که مردم ایران تجربه آنها را نداشته باشند. و مگر نه این است که در دولت روحانی برجام کاملا اجرا شد اما نه تنها هیچ دستاوردی نداشت بلکه تحریم و مضارّ بیشتری شامل مردم ایران کرد.

آیا تأکید بر مقولاتی که غلط بودن و بی‌سرانجامی آنها اثبات شده؛ از سر خیرخواهی است یا از سر پیشبرد برخی پروژه‌های سیاسی!؟

سومین عامل برای بدبینی نسبت به بیانیه حزب اتحاد؛ اشاره نکردن آنها به "صندوق رأی" و لزوم اجرای قوانین اقتصادی از سوی دولت بعنوان چاره حل مشکلات است.

ضمن اینکه منطق قضیه این است که به هر حال دولتی با سیاست‌های خاص خود و با رأی مردم روی کار آمده و امروز اگر کسی از سیاست‌ها و اجرائیات دولت راضی نیست؛ ‌ باید به رأیی دیگر در انتخاباتی دیگر بیاندیشد. این منطق عقلانی و دموکراتیک ماجراست.

اما می‌بینیم که در بیانیه حزب اتحاد نه تنها هیچ اشاره‌ای به این چند منطق پیش‌گفته نمی‌شود بلکه در تحلیل اعضای کادر حزب اتحاد؛ "آشوب اجتماعی" یا همان "فتنه اقتصادی" به جای صندوق رأی و تشویق به اجرای قوانین نشسته است.

آیا اکنون نباید به راهبردهای اینان ظنین بود!؟

در این میان البته اشاره حزب اتحاد ملت به کسادی بازار محصولات تولیدی به دلیل کاهش تقاضای منبعث از تورم یک اشاره صحیح است.

***

تخریب خانه‌ی موادفروش‌ها در خوزستان

شرط حجاریان برای حضور در انتخابات! / تعارف آب نطلبیده برای قربانی کردن یک ملت

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان به تازگی در یک مراسم گفته است: خانه‌هایی که کار فروش مواد مخدر در آن‌ها انجام می‌گیرد تخریب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، رضا نجاتی، تصریح کرد: مقابله جدی با توزیع کنندگان و فروشندگان از سوی دستگاه‌های مربوطه استان در حال انجام است.[4]

*بایستی از این قبیل اقدامات قاطع تأمینی_امنیتی حمایت کرد.

ما در برخی ابعاد به چنین اقداماتی نیاز داریم تا جرائم خطرناکی که دارای اثرات فراگیر هستند از ریشه کنده شوند. نظیر تأکید مقام معظم رهبری بر آتش زدن کالاهای قاچاق که البته متأسفانه خبر خاصی از اجرای فراگیر آن در دست نیست! [5]

لازم به تأکید است که مجازات بایسته تخریب خانه موادفروشان می‌تواند و باید در عرصه‌هایی مثل مبارزه با گرانفروشان نیز لحاظ شود.

***

1_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/202457

2_ mshrgh.ir/1352504

3_ http://fna.ir/47jtc

4_ https://irna.ir/xjMMmv

5_ https://khl.ink/f/35196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 1
    افراط وتفریط
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      17 4
      حجاریان یهودی است
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      11 1
      حجاریان بعد از پیروزی انقلاب مدارک زیادی از اطلاعات ارتش را سرقت و پنهان کرده: 1- بدستور چه فرد یا گروه یا جناح یا دولت اجنبی مدارک را دزدیده؟ 2- مدارک را به چه فردی تحویل داده؟ 3- مدارک بر علیه چه افرادی استفاده شده؟ 4- مدارک بنفع چه افراد یا جناح یا کشور خارجی استفاده شده؟ 5- آیا از مدارک سرقت شده توسط سعید حجاریان برای ترور شهید رجایی و شهید باهنر استفاده شده؟ 6- آیا شهید حجاریان در ترور شهید آیت از این مدارک استفاده کرده؟ 7- آیا سعید حجاریان تیم ترور مستقل داشته یا از منافقین برای ترور افرادی که مخالفش بوده استفاده کرده؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      8 1
      سعید حجاریان تبدیل شده به ""سعید ضحاک"" فقط خونریزی میخواد - میخواد مردم جلو چشمش همدیگه رو نابود کنند تا این ضحاک خونریز قهقهه های شیطانی و مستانه داشته باشه
    • سوخته IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      4 1
      قیافه کثیف و چندش آور این جهنمی ( ح ج ا ر ی ا ن ) حال را خراب میکند
  • اقبال مهدوی IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 1
    همه در اهواز مرکز خرید و فروش مواد مخدر را که مثل آب خوردن در حال جنایت و خیانت هستند خوب می شناسند لازم است برای سوزاندن ریشه با همکاری همه دستگاه هها اقدام عاجل بعمل آید تا بیشتر از این خانواده ها بدبختر نشوند و چهره شهر از پلشتگی خارج شود
  • اقبال مهدوی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    7 7
    جناب شورای نگهبان تحریم انتخابات و یا دیگران را تحریک به تحریم کردن جرم نیست؟؟؟ کسانیکه تحریم انتخابات و... را باب می کنندبه قانون اساسی پایبن نیستند چرا با این افراد زالو صفت برخورد نمی شود
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    11 5
    دوره حسن جونت از این درخواست ها نداشتی لال بودی الان میگی ریسی استعفا بده الحق اصلاحطلب بی چشم و رو لقب برازنده شماست
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      5 0
      سلطان گندم آب و دونش کم شده خیز برداشته که دوباره رانت را برای خودش و پسرش برقرار کنه. نگفتم یونجه که به حیوانات برنخوره
  • سید IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    14 12
    حکایت حجاریان حکایت آن ابلهی است که مردم ده او را به روستایشان راه نمی دادند و او نشانی خانه کدخدا را می پرسید! مردک نخست تو ببین ملت چرا این اندازه از نحله اصلاح طلبان تهوع آور منزجر و متنفر هستند بعداً برای ملت شرط تعیین کن!
    • علی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      2 0
      سیدجان "ملت که ازنحله اصلاح طلبان تهوع آور منزجر ومتنفرهستند"؛ پس چه اشکالی داره همه داوطلبانشان تاییدصلاحیت بشن ؟؟؟ شایدم ملتی که ازشون متنفرهستند بهشون رای ندادند وروشون کم شد دیگه . چی؟؟؟ میترسید که یهویی مردم اشتباه کنند وبروند به "نحله تهوع آوری که ازش منزجر" هستند رای بدهند و پیش خدا مسئول باشید؟؟؟ خخخخخخخ
  • امید IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 3
    شتردرخواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 0
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) و هاب انرژی علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و...
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 1
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید این ها فقط حرف خارجی رو قبول دارند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 11
    اصلاح طلبا چی میزنن؟؟؟ میگه رییسی به خاطر عدم کفایت عزل بشه تا ما بیایم!!! دلار سه تومنی کردید سی تومن هنوز کفایت دارید اما رییسی که تورم شصت درصد رو کرد پنجاه درصد و یارانه رو زیاد کرد و ... کفایت نداره!!! یا طرف میگه رییسی استعفا بده تا ما بیایم!!! دقیقا بگو چرا رییسی استعفا بده???
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 3
    اصلاح طلبا شدن کوره که داره برای خودش قصه میگه
  • م ل اراکی آلمان IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 8
    از این تاریخ این یارو حجاریان را موش کور بازار مکاره اصلاحات بنامیم بهتره.
  • سعید IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 3
    چرا وقتی که باید پیشنهاد استعفا بدهی نمی دهی و حالا که نباید پیشنهاد استعفا بدهی می دهی چرا وارانه نظر می دهی چرا واژگونه هستی چرا عوضی حرف می زنی نکنه ...
  • سعید IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 6
    چرا وقتی که باید پیشنهاد استعفا بدهی نمی دهی و حالا که نباید پیشنهاد استعفا بدهی می دهی چرا وارانه نظر می دهی چرا واژگونه هستی چرا عوضی حرف می زنی نکنه ...
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    22 2
    وضعیت اصلاح طلب ها که مشخصه ! اقبالی هم ندارند ولی میشه بشکافید الان جبهه معزز پایداری قراره با کی رقابت کنه ار این انتخابات بسیار رقابتی ؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 12
    خدایا میشود این گربه از گوشت قهر کنه وارای مردم نجس نشه دیگر ورق برگشت انزمان که برای بالا بودن مشارکت جنایتکاران هم ازاد بودند تمام شد موقعیت فرق کرده وکسی بابت حضور شما کاندید مسعله دار وفریب وشانتاژ وحمایت امریکاو....راتحمل نخواهد کرد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 2
    خیالتان راحت ما انتخابات و رأی خوب را به شما بخشیدیم و راهمان را جدا کردیم
    • حیدر صالح IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      منظورت راهت رو جدا کردی منظورت فاز مسلحانه میگیری راهت راه جماعت رجوی است از تاریخ عبرت بگیرید
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    خشت اول چون نهد معمار کج...تاثریامی رود دیوار کج...ماتابحال برای مشارکت بالا نفوذ وامتیاز دادن راپذیرفتیم وحاصلش عقب ماندگی وهدررفتن سالیان دراز است قبول کنیم که درانتخابات دوگروه نقش دارند کهیکی ازانها شیطان واذناب پیروش است نقش مهم باشیطان است نه نوکران تابع داخلیش دشمن همتاحالا نشان داده اگر راه نفوذ بازباشد باانتخابات همراهی وازکاندید خود خوب حمایت میکند واگرراه نفوذ بسته باشد تحریم انتخابات است که یقینا ازاین ببعد باید جلوی نفوذ راگرفت وباج نداد راستی اگر مشروعیت بارای مردم است دشمن ازبرخوردازخارج ناامید است ودنبال فروپاشی از درون است
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    اگرول کتبی بده که بعدازپایان کارش شغل خوبی برای ملت فراهم کنه ومعیشت رابهترکنه وگرن همجرمه من بهش رای میدم
  • محمدحسن IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    گروهای مارق. ناکث قاسطین همه روش دوران اجدادشان را در پیش گرفتند
  • کریم!!کدوم کریم IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 0
    خاک بر سرت زیبا کلام،فقط اونایی که آقا رضا رخشان کانالشن میدانن😂
    • با سلام BE ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      1 0
      زنده باشی ایول
  • جواد IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 6
    این الدنگ مطمئن باشین مزدور نفوذی انگلیس واسرائیل است
  • میم IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 2
    فقط رئیسی. از اینکه دور قبل به ایشان رای ندادم پشیمانم. حالا مطمئن هستم اگر عمری باشه دور بعد حتما به این مرد خدا رای بدم.
    • BE ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      3 1
      درود بر شما
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 0
    حالا یک آدم کثیف در انتخابات یک کشور انقلابی و آزاد شرکت نکند، حداقل سودش این است که رإی های مردم کثیف نمی شود.
  • مکران IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 0
    آقای حجاریان رای سفید را به نفع خودت و جناح اصلاح طلب مصادره نکن رای سفید دهندگان نه چپ و نه راست و نه سلطنتی است رای سفید قشر وامانده از بی تدبیری همه جناح ها است رای سفید وطن و نظام و رهبر را دوست دارد اما از دولت فشل و بی سواد و جناح بازی و ویژه خواری بیزاااااااااااااار است
  • ناشناس IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 0
    آقای حجاریان وقتی گفتیم جسد تو یکی بپر وسط عمو برو بشین خونت حضرت ازرائیل میاد معطل لباس پوشیدن نشه
  • BE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 0
    این بنده خدا اسکل شده رفته پی کارش
  • BE ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 1
    خدا شفایش دهد ، انشالله
  • BE ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    حجاریان و بایدن ، خخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    موضع امریکا درموردادتخابات ایران تحریم است البته اگر ایران جلوی کاندیدای نفوذی مسعله دارومورد پذیرش امریکا راحذف نکند تحریم رابرداشته باکمک عوامل داخلی وبافریب مردم باتبلیغ وحمایت ازکاندید مورد قبولش وتخریب رقیب درانتخابات باتمام توان حمایت ودرپیروزی انها هیچ دریغی نخواهد کرد اصلاح طلبان ودیگر غرب زدگان همتابع فرمایش کدخدا هستند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    این اصلاح طلبان در حال امتحان کردن افکار عمومی نسبت به کاندید شدن برخی از مهره هاشون هستند
  • ابی آذری زبان هستم IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    مثل اینکه گلوله داره یواش یواش میرسه به مغزش
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    سلطان گندم آب و دونش کم شده خیز برداشته که دوباره رانت را برای خودش و پسرش برقرار کنه. نگفتم یونجه که به حیوانات برنخوره
  • بهرام IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    هر سخن سخیفی راکه مهم نبایدشمرداین فرد چه کاره کشور است که گنده گویی می کند.
  • رضایی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    کاش یه سعید عسگر دوباره پیدا بشه شر این خائن رو کم کنه.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    اقای حجاریان در هر زمیتی که بازی میکنی شورای نگهبان با متخلقان برخورد جدی میکند براساس قنون اساسی کع باین شورا وگذار کرده است
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    باید همون موقع دهن هنجلریان رو درست و حسابی سرویس میکردتد
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 1
    هنوز بابت حقیقتی که حجاریان در 1376 افشا کرد عصبانی هستید و کینه دارید . حاکمیت دوگانه
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    نیکاراگوعه انقلاب کرد وپیروز شد دراولین انتخابات امریکا با کمی ولخرجی وتبلیغ کاندیدای غربزده را دوباره تحمیل کرد درایران هم غربزدگان امدندامافقط تخریب کردندوجل.وی پیشرفت راگرفتند
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    مگه حجاریان زنده است؟؟؟!!! جل ا ..‌خالق....
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    حجاریان ، ادم مفسدی مثل تو ، که نان مردم را ابزار ثروتمندی خودت کرد ی، باید محاکمه و مجازات بشی
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    این بابا فکر می کنه که کی هست . شرط می گداره . تو نباشی مردم راحتر زندگی می کنند .
  • سلمان IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    اگر سلامت روانی این پیرمرد اثبات شود سخنان او را میتواند مورد مطالعاه قرار داد
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    1 0
    لطفا این مطلب را منعکس فرمایید تا کمی از عقبه و انگیزه حجاریان و بعضی همفکران انان روشن شود . چندی پیش سعید حجاریان در یک مهمانی فوق اشرافی در یکی از ویلاهای انچنانی با جمعی از عناصر اصلاح طلب حضور داشت . یکی از دوستانش که کمی معتدل بود میخواست نسبت به یک موضع تند و لجوجانه حجاریان به او تذکری بدهد . حجاریان با خنده شیطنت امیزی به او گفت : بابا این حرفهای ما از روی شکم سیری و بیکاری و برای تفریح و ایذاء است و از روی عادت این حرفها را میزنیم!!. حالا فعلا بیا کباب و مرغ و...بخوریم و خوش باشیم !!اینها همه چیز را حتی خودشان را به مسخره گرفته اند . حجاریان و کرباسچی و مرعشی و علی ربیعی و محسن هاشمی و حسن روحانی و جواد ظریف و عباس اخوندی و محمد خاتمی و... که درد دین و انقلاب و دغدغه مردم ندارند . انان حزب سیاسی و کمپانی اقتصادی اند.متاسفانه ضعف و گاه سوء تدبیر و اختلاف در جناح طرفداران گفتمان انقلاب و عدالت و اخلاق و معنویت جبهه غربگرا را پیش میبرد و تقویت میکند .
  • م IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 0
    درودها بر جناب حجاریان
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    در‌انتخابات‌مجلس‌یازدهم‌که‌همه‌کاندیدهای‌‌اصلاح‌طلب‌رد‌صلاحیت‌شدن‌وکسی‌نداشتند‌چرا‌باید‌شرکت‌میکردن‌همه‌که‌الزایمر‌ندارن‌مثل‌نویسنده‌‌‌گروهی‌که‌از‌طرف‌مردم‌حرف‌میزنند‌باید‌اتخابات‌ازاد‌‌برگزار‌شود‌تا‌معلوم‌شود‌ملت‌طرف‌کیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس