امیرخان متقی خطاب به مردم سیستان و بلوچستان ایران: درد شما را درد خود می دانیم

سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت: طالبان همانند مردم هلمند، فراه و نیمروز برای سیستان و بلوچستان هم همدردی می کند اما آبی در بند کمال خان وجود ندارد.

به گزارش مشرق، امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان گفت افغانستان به توافقنامه سال ۱۳۵۱ در رابطه با مسئله حقابه ایران از دریای هلمند متعهد است.

وی در مراسمی در کابل، در رابطه با حقابه ایران گفت خشکسالی در افغانستان و منطقه جریان دارد و نباید سرسری گرفته شود.

متقی افزود براساس آخرین گزارش سازمان بین‌المللی نجات، افغانستان سومین کشور آسیب‌پذیر از تغییرات اقلیمی در سطح جهان است و بیشترین اثر مخرب تغییرات اقلیمی در منابع آبی این کشور اتفاق افتاده است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین گفت از مسئولین جمهوری اسلامی ایران می خواهد که خواسته هایشان را طبق معاهده ۱۳۵۱ ابراز کنند.

متقی راجع به مشکل کم آبی در سیستان و بلوچستان ایران نیز گفته است: «برادران گرامی سیستان و بلوچستان باور کنید که دل ما به همان اندازه که برای مردم نیمروز، فراه و هلمند می‌سوزد، برای شما هم می‌سوزد و درد شما را درد خود می‌دانیم».

وی از نبود آب در بند کمال خان سخن گفت و خاطرنشان کرد: «در بند کمال خان دیده می‌شود که هیچ آبی وجود ندارد. شما می‌دانید که فاصله از بند کجکی تا سیستان و بلوچستان حدود ۶۰۰ کیلومتر است و از طرف دیگر این مسیر ریگستانی و زمین‌ها تشنه و بدون آب است و اگر آب کم هم پیدا شود در مسیر راه یا جذب زمین و یا تبخیر می شود.»

سرپرست وزارت خارجه درباره بند کجکی نیز گفت این بند چند دهه قبل ساخته شده و از اثر رسوبات و عدم لایروبی ظرفیت ذخیره آن به کمتر از نصف کاهش یافته است.

وی همچنین درخواست کرد این مسائل به دور از رسانه ای شدن و از راه تفاهم و گفتگوهای رو در رو حل شود.

متقی بار دیگر درباره تأثیرات اقلیمی در افغانستان تأکید کرد و گفت: مسائل خارج از کنترل و توان که از ظرفیت‌ های انسان فراتر است یعنی ناشی از تغییرات اقلیمی است باید درک شود و برای آنها در جستجوی راه حل بود.

ایران و افغانستان از دهه ۵۰ شمسی (معاهده ۱۳۵۱) با یکدیگر تفاهم نامه اختصاص ۲۶ متر مکعب در ثانیه از آب رودخانه هیرمند به ایران را به امضا رسانده‌اند که این قرارداد همچنان به قوت خود باقی است.

براساس این معاهده، حقابه‌ ایران ۲۶ متر مکعب در ثانیه برای سال‌های معمولی و نرمال آبی است. در این معاهده سال معمولی و نرمال آبی تعریف شده که بر این اساس یک سال نرمال آبی در حوزه دریایی هیرمند چیزی حدود ۶.۵ میلیارد متر مکعب است. بر اساس محاسبات انجام شده، حقابه ایران سالانه به ۸۲۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    4 0
    به عمل کار برآید به سخنرانی نیست. ان شالله
  • US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    5 0
    این ها اب بده نیستن این ها دنبال جنگ هستن مسولین غیرت ندارید بکشید کنار اسلح بدید به مردم ما بساط این ها رو جمع کنیم همچین این ۱۵ میلیون افغانی رو با اسلحه بزور اخراج کنیم که ۷۰ درصد وهابی هستن
  • وحید IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    9 0
    من نمیدونم چرا مرزهارو بازگذاشتید؟ دوازده میلیون افغانی چراباید سرشون رو بندازن بیان اینجا هم بدون مجوز کارکنن خونه بگیرن وصدبرابر آب هیرمند استفاده بکنن از برق وآب وگازوبنزین یارانه ای و ارزان ما استفاده بکنن وبعد همین ها مارو فحش بدن وپاشون رو میزارن بیرون هزارتا حرف پشت سرمامیگن. متروی تهران نصفش شده افغانی. آخه اینهاچطور بلیط میگیرن چطور کارت بانکی دارن؟؟؟ بسه دیگه
  • رضا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    6 2
    دلتون برای بی عقلی ونادانی خودتان بسوزه
  • علی اهوازی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    4 0
    با این اراجیف و دغل کاری میخوان هم آب به سیستان ندن هم کمکهای میلیون دلاری و بلاعوضِ ایران رو هم داشته باشن..! امان از مسئولان نالایق و بی اراده..
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    البته منطقی صحبت کردن هیچ منافاتی با عقل وشعورانسانی ندارد.ملت ایران اهل منطق هستند ونمایندگان آنها هم واقع گراهستند آنچه واقع امرست را می پذیرند وبرخلاف عقل هم کاری نمیکنند پس همین عقل حکم میکند که برای کاهش سوئ تفاهمات کارشناسانی که مطابق با همان توافقنامه می باشد برای تهیه گزارش بمقامات خودشان بپذیرید وقتی حقیقت روشن شد هیچ انتظاری نیست تازه دولت برای آینده سیستان ناچارمیشود بودجه اختصاص داده وبرای همیشه مشکل آب سیستانیها را حل کند وهر روز که مانع تراشی کنید راهبردتامین آب سیستانیها که خیلی نزدیک به مسائل اقلیمی واعتقادی وآداب ورسوم شما میباشد حل نشود .مانع تراشیها کمکی به آینده افغانستان نخواهد کرد وآسیب های بیشتری را متوجه افغانها میکنید .درپایان آن فرد خمار خمار شما اگر افق دید او نسبت به آینده افغانستان درهمین حد باشد باید برای آینده افغانستان گریست .
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    عکسهای ماهواره ای؟؟!!!!
  • شاهین IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    5 0
    سلامتی حاکمان بی عرضه ایران صلوات که با 5میلیون بیکار ایرانی بیش از ده میلیون افغانی راه دادن واقعا ایرانی نیستن
  • نیما IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 0
    لازم نکرده دلتان بسوزد بلکه باید آبه مردم سیستان را بدهید یا به زور می گیریم وسلام
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    برا همین مسیر اب منحرف کردین بره بیابان
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 0
    برادران طالب فرش قرمز ما الی الابد برای تان پهن است و ما وظیفه داریم تا هر وقت مایل بودید از مهمانان چند ملیونی شما پذیرایی کنیم . فدای سرتون اب نیست . از دلسوزی شما متشکریم قدردان تلاش های شما هستیم . سفارت خانه رو تحویل تون دادیم کنسولگری ها رو هم می دیم . فقط شما کدورت به دل مبارک راه ندید .
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    زود باش سوزش دل ات را مداوا کن با سازیر کردن آب والا جای دیگرت خواهد سوخت خود دانی. آن موقع باید آب را بریزی اونجایی که میسوزه
  • حسین IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    دروغ میگه
  • دیسک مدیریت IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 1
    دلتون نفت میخاد که در ازاش آب بدید اونم از نوع دیزل ..تیله از نوع دیزل!!!! آبی رو بدید که حق سیستان هست و نه از سر صدقه...بنظرم مسیولان نباید به این جماعت باج بدن...مشخصه که طالبآن دوست نیست...
  • سید فروزان CH ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    ما هم دلمان خواهد سوخت بخاطر نرسیدن انرژی و سوخت به افغانستان ، از اینکه مردم اتومبیل‌های خود را تبدیل به گاری کنند بیشتر میسوزد ، البته دوچرخه گزینه خوبی است برای سلامتی مفید خواهد بود , از اینکه مغازهها هم خالی بسود از اجناس و مواد غذایی ایرانی هم دامان خواهد سوخت
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    کار به کجا رسیده طالبان هم ایرانو اسکل کرده
  • US ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    شبانه با پهپاد بزنید این سد لعنتی رو این ها اگر گذاشتن زن ها درس بخوانند همونجور هم میزارن به سیستان و بلوچستان اب برسه مسولین با این التماسی که پیش گرفتن میترسیم کشور رو هم به باد بدن
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    طالبان زبان آدمیزاد نمی فهمد باید دید قلاده این گروه دست کدام کشوراست با آن مشور مذاکره کرد
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    طالبان زبان آدمیزاد نمی فهمد باید دید قلاده این گروه دست کدام کشوراست با آن کشور مذاکره کرد
    • باربد IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      پاکستان
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    دلت از خریتت بسوزه
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    طالبان هم مثل حامدکرزای دست پرورده آمریکاست که فقط بلدهست دروغ ببافه وفکر کرده می تواندایران رافریب بده
  • ایران IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    بیشرف های دروغگوی کثیف شما حق هموطنان مظلوم ما رو تو سیستان میخورید هموطنامون درعذابن طالبان باید نابود بشن افغانی ها رو اخراج کنید از ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس