حقابه هیرمند طبق معاهدات بین المللی لازم الاجرا است

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تأمین امنیت مرزها و حقابه هیرمند طبق معاهدات بین‌المللی لازم الاجرا است.

به گزارش مشرق، شهریار حیدری در بازدید از چاه نیمه‌های سیستان با اشاره به نظارت میدانی هیأت اعزامی کمیسیون از مرزهای سیستان و بلوچستان اظهارداشت: ۲ کشور ایران و پاکستان در مورد مرزهای مشترک دغدغه‌هایی دارند اما امروز تنها جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین امنیت در این مرزها فعال بوده و اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: خوشبختانه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از نیروهای شجاع و مقتدر برخوردار است و دستگاه‌های همکاری اطلاعاتی، ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران هم در مرزها اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است.

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم آبی در سیستان و بلوچستان گفت: آب آشامیدنی پنج شهرستان سیستان از حفر چاه تأمین می‌شود که ما در این سفر از آنها بازدید کردیم. پیش از این هم کمیسیون امنیت ۲ ماه پیش نشستی را با حضور همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و امور خارجه و همچنین نمایندگان سیستان و بلوچستان برگزار و در سه حوزه ورود کرد.

وی تصریح کرد: اجرای پروتکل‌ها و معاهده هیرمند که در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان در کابل منعقد شده باید اجرا شود، و نظام بین الملل بر پایه همین معاهدات بنا شده بنابراین آب هیرمند هیچ زمانی نباید بر روی کشور ما بسته شود، متأسفانه مدتی است که آب قطع شده و چاه نیمه‌ها که آب آشامیدنی منطقه را تأمین می‌کنند، دچار تنش آبی شدند.

افغانستان نباید در تأمین حقابه هیرمند کوتاهی کند

رئیس کمیته دیپلماسی آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هیئت حاکمه کشور همسایه افغانستان باید نسبت به تأمین حقابه هیرمند اقدام کند و نباید هیچ کوتاهی در این زمینه داشته باشد.

مرتضی محمودوند اظهارداشت: بحران آب در کل کشور موضوع حائز اهمیتی است، این موضوع به طور ویژه در استان سیستان و بلوچستان مشهود است، مردم این سرزمین سالهاست که از این موضوع رنج می‌برند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان و موضع جدی ایشان درباره تأمین حق‌آبه هیرمند، افزود: مواضع اخیر هیأت دولت بر کمبود آب در این منطقه صحه می‌گذارد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با توجه به اهمیت موضوع امنیت آب، اقداماتی را در دستور قرار داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: دستگاه‌های آب شیرین کن نیز باید در این استان مستقر شود، همچنین باید توجه داشت که چاه‌های سطحی به طور موقت می‌توانند مشکل مردم را رفع کنند، بنابراین حفر چاه‌های ژرف باید مورد توجه مسؤولان ملی و استانی قرار گیرد و در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد.

وی تصریح‌کرد: انتقال آب از دریای عمان نیز در دستور کار است و باید مورد توجه جدی تر قرار گیرد تا مساله بحرانی آب به طور کامل حل شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 7
    یک لیتر از این حقابه را نمیتونید بگیرید
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 2
      می گیرم تا کورشود چشم نوکران ارباب
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 1
      زیاد گفتی دادا اینها عرضه گرفتن یک سی سی رو هم از این شپشو ها ندارن چه برسه به یه لیتر.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    اخرش ما نفهمیدیم رژیم قبلی خوب کاری کرد قرارداد نوشت که الان هی شما حقابه حقابه کنید یا بد کاری کرد قرارداد نوشت! خخخ
    • احمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 0
      این حقابه مال بیش از هزار سال است که مشاع ومشترک بین پایین دست وبالا دست بوده.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    با بد جایی طرف هستید اونها هم آخه معاهدات بین‌المللی رو مثل شما بهش می نگرند.
  • شیردل US ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    در روایتی از حضرت علی خواندم زابل در اخرالزمان زیر شن گم میشه ‌.اون روز امام این بی عرضگیه مسئولین خائن پر مدعا ما رو دیده بود
  • حمید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    سلام سر یکی از خیبرها که بچرخه سمت کجکی اب خودش باز میشه .حداقل برای هفت میلیون شهروند خودتون اب را به بیابان نفرستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس