مراسم استقبال از ناوگروه ۸۶ ارتش در بندرعباس

آئین استقبال از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با حضور سرلشکر باقری و امیر سرلشکر موسوی در منطقه یکم این نیرو مستقر در بندرعباس آغاز شد.

به گزارش مشرق، آئین رسمی استقبال از ناوگروه‌های ۸۶ نیروی دریایی ارتش با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش از دقایقی پیش در منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش آغاز شد.

در این مراسم امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، حجت الاسلام محمد حسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده‌های دریانوردان حاضر در مأموریت دور دنیا حضور دارند.

بر اساس این گزارش، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که به نام ناوگروه ۳۶۰ نیز شناخته می‌شود، از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به مأموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده بود پس از ۸ ماه سفر دریایی دریایی صبح امروز یک شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه با استقبال مسئولان عالی رتبه لشکری و کشوری و خانواده‌های دریانوردان وارد منطقه یکم دریایی ارتش در بندر عباس شد.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از اعزام به مأموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در شهریور ماه سال گذشته، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرده و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت.

ناوگروه ۸۶ در ادامه مأموریت تاریخی خود با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی کشورمان پا به عرصه پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتاً در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.

اگر چه حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل برزیل با واکنش منفی دولت ایالات متحده آمریکا روبرو شد اما تلاش‌های آنها و اینکه ناوگروه ایرانی را به صورت ویژه تحریم کردند نیز نتوانست بر عزم راسخ دریانوردان ایران برای تاریخ سازی تأثیر گذارد و دریادلان نیروی دریایی ارتش با اقتداری به مسیر خود ادامه دادند.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف داشت و پس از آن طی یک دریانوردی حدوداً ۴۰ روزه، حدود یک هفته پیش در روز ۲۴ اردیبهشت ماه وارد بندر صلاله عمان شده بود.

صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران اسلامی بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند تا نهایتاً با طی حدود ۲ هزار کیلومتر از بند صلاله کشور عمان، وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده و با گذر از تنگه هرمز در بندرعباس پهلو گرفتند.

مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۵ هزار کیلومتر بوده است.

این نخستین بار در تاریخ دریانوردی ایران است که یک ناوگروه رزمی از مبدأ ایران این مسافت طولانی را طی می‌کند. این مهم در حالی به دست آمد که ناوشکن تمام ایرانی دنا به خوبی از عهده مأموریت محوله برآمده و تجربه‌ای ارزشمند برای مراکز دانشگاهی، صنایع دریایی و نهایتاً دریانوردان نیروی دریایی ارتش کسب کرد.

حضور در این مأموریت طولانی و دشوار، شایستگی‌های صنعت کشتی‌سازی نیروی دریایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علم و دانش فرزندان شایسته ایران را در یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عرصه‌های دریانوردی به اثبات رساند. با این اقدام برای اولین بار در تاریخ ایران دروازه‌های اقیانوس اطلس و دریای شمال به روی ناوگان نظامی ایران گشوده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس