1

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق جدید با ایران مدل توافق کوبایی را پیش می‌برد، در این مدل دولت بایدن فرجام پرونده برجام را همچون بحران موشکی کوبا دنبال خواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق- طبق پیش‌بینی‌های سران هفت‌ کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت (G۷) در بیانیه پایانی نشست خود در شهر «هیروشیما» ژاپن، بار دیگر نام ایران را مطرح کرده‌اند. در این بیانیه علاوه بر نام کشورمان در خصوص فعالیت‌های اتمی کره شمالی، جنگ اوکراین و وضعیت چین نیز اظهاراتی را مطرح‌شده است.

پیش‌ازاین وزرای مالی گروه ۷ نیز در نشست خود علیه برنامه هسته‌ای ایران لفاظی‌هایی کرده بودند و این بار نیز در نشست هیروشیما، جمهوری اسلامی ایران را به تنش‌زایی هسته‌ای متهم کردند و از تهران درخواست کردند تا برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند!

البته سران گروه ۷ در بیانیه پایانی خود، بار دیگر «برجام» را مفیدترین راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران توصیف کردند. نکته جالب‌توجه آن‌که در این بیانیه تأکید شده که راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است اما برنامه جامع اقدام مشترک دیگر صرفاً یک مرجع یا منبع مفید برای این راه‌حل دیپلماتیک خواهد بود. این کلمات دقیقاً همسان با بیانیه وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ است؛ در این بیانیه نیز برجام نه به‌عنوان راه‌حل نهایی بلکه به‌مثابه یک ابزار مفید برای راهکارهای دیپلماتیک در نظر گرفته‌شده است.

کشورهای غربی عضو برجام چند ماهی است علی‌رغم آن‌که مدعی هستند خواستار رسیدن به توافق در خصوص برجام می‌باشند اما از هر فرصتی به‌خصوص اغتشاشات اخیر در ایران برای از مسیر خارج کردن مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، سوءاستفاده کردند و در مسیر رسیدن به توافق درباره برجام کارشکنی کردند و حالا با عبور لفظی از برجام به‌نوعی به ایستگاه پایانی رسیده‌اند.

رونمایی آمریکایی‌ها از آلترناتیو جدید برجام در هیروشیما/ چرا بایدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به رسمیت شناخته است؟

جلسه محرمانه آمریکایی‌ها برای عبور از برجام

این عبور از برجام در سکوتی عجیب از سوی کشورهای غربی روی‌داده است، زیرا یک سال قبل‌تر وزرای خارجه این گروه گفته بودند که حمایت خود را از احیا و اجرای کامل برجام مورد تأکید قرار می‌دهیم. پیش‌ازاین نشریه آمریکایی پولیتیکو که نزدیک به وزارت خارجه آمریکا است؛ از جلسه محرمانه دولت بایدن با سنای آمریکا درباره ایران و مذاکرات احیای برجام خبر داده بود، در این گزارش آمده بود که سناتور لیندسی گراهام رو به لوید آستین وزیر دفاع گفته بود که درآمد نفتی ایران با صادرات به چین بیشتر شده و ما هیچ غلطی برای مقابلهٔ با آن نمی‌کنیم!

گفته‌شده است که در این جلسه مهم وندی شرمن قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا، مورگان مویر نائب رئیس سازمان اطلاعات ملی، برایان نیلسون معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، استفان کهلر رئیس بخش استراتژی، سیاست‌گذاری و برنامه‌های ستاد مشترک نیروهای مسلح در این جلسه حضورداشته‌اند.

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل پیشرفت‌های اساسی ایران از سال ۲۰۱۸ به این‌سو و نیز تغییر در معادلات جهانی و تشکیل بلوک ضدتحریمی پس از وقوع جنگ در اوکراین احیای برجام درست مشابه سال ۲۰۱۵ دیگر امکان‌پذیر نیست، در حال حاضر غرب به دنبال توافقی است که از برجام عمیق‌تر بوده و دارای بازدارندگی کامل باشد. برخی کارشناسان اعتقاددارند که از نگاه کاخ سفید دوران توافق کم در برابر کم پایان‌یافته آمریکایی‌ها برای رسیدن به این توافق حداکثری راهبردهای تهدیدکننده خود را افزایش خواهند داد.

تهدید به استفاده از اسنپ بک نه اعمال آن؛ اجرای اقدامات نمایشی همچون انتقال جنگنده‌های مجهز به بمب‌های سنگرشکن به منطقه تهدید پوچ از طریق آن و نیز تکرار بیشترمانورهای مشترک با رژیم صهیونیستی باهدف شبیه‌سازی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران؛ انجام می‌شود تا ازنظر غرب، تهران از غنی‌سازی ۶۰ درصدی عبور نکند و بدین‌وسیله شرایط برای برخی تغییرات دربندهای برجام یا توافق جامع دیگر فراهم شود.

رونمایی آمریکایی‌ها از آلترناتیو جدید برجام در هیروشیما/ چرا بایدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به رسمیت شناخته است؟

راه‌حل کوبایی برای حل برجام چقدر منطقی است؟

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق جدید با ایران مدل توافق کوبایی را پیش می‌برد، در این مدل دولت بایدن فرجام پرونده برجام را همچون بحران موشکی کوبا دنبال خواهد کرد. بر اساس این طرح غرب غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به‌عنوان یک اصل غیرقابل تغییر به رسمیت پذیرفته و در برابر آن طلب توافق جدید خواهد کرد، این طرح اگرچه فعالیت هسته‌ای کشورمان را به رسمیت قطعی شناخته و از طرحی چون برجام (پایلوت هسته‌ای) عبور می‌کند، اما در بلندمدت باعث مهار ایران خواهد شد.

مواجهه احتمالی اتمی شوروی و آمریکا یا همان «بحران موشکی کوبا» در فاصله ۱۶-۲۸ اکتبر ۱۹۶۲ در زمان رهبری نیکیتا خروشچف در شوروی و ریاست جمهوری جان. اف. کندی در آمریکا رخ داد که درنهایت با مصالحه طرفین به این شکل پایان یافت: آمریکا متعهد شد که به خاک کوبا، یکی از متحدان شوروی، حمله نکند و موشک‌های اتمی تاکتیکی خود را از پایگاه‌های نظامی خود در ترکیه برچیند. شوروی هم متعهد شد که موشک‌های تاکتیکی و استراتژیک مستقر در کوبا را از خاک این کشور خارج کند.

الگوبرداری از بحران موشکی کوبا به دلیل قابل‌مذاکره نبودن آمریکایی‌ها غیرقابل اطمینان است، واقعیت آن است که الگوبرداری از بحران موشکی کوبا به‌عنوان راه‌حل بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران یک طرح خام با عوارضی سخت و سنگین است که در بلندمدت کشور را به‌سوی انزوای بین‌المللی پیش خواهد برد.

در مورد ایران هم خروج آمریکا از برجام (توافق هسته‌ای ۲۰۱۵) و اعمال تحریم سخت در قالب سیاست «فشار حداکثری» به‌منظور فروپاشی کشور از درون نتیجه معکوس داده و منجر به تقویت برنامه هسته‌ای و مواضع سخت‌تر ایران در مذاکرات هسته‌ای شد. این وضعیت، فرصت بی‌نظیری برای ایران فراهم می‌کند که به توسعه برنامه هسته‌ای خود بپردازد و هم‌زمان مواضع محکم خود در مذاکرات هسته‌ای با غرب را حفظ کند.

رونمایی آمریکایی‌ها از آلترناتیو جدید برجام در هیروشیما/ چرا بایدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی را به رسمیت شناخته است؟

پاییز سال ۱۳۹۱ والتر پینکس، مأمور ارشد سازمان سیا و تحلیل‌گر امور امنیت ملی و استاد دانشگاه در آمریکا، در تحلیلی که روزنامه «فیلادلفیا اینکوآیرر» منتشر کرده با استفاده از انتشارعلنی اسناد محرمانه مربوط به بحران موشکی کوبا به تحلیل برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخته و نوشته بود:

استفاده از اسنادی که در بایگانی حزب کمونیست چکسلواکی سابق پیداشده و توسط مرکز پژوهش‌های مربوط به جنگ سرد در موسسه مطالعاتی «ویلسون» منتشرشده است می‌توانیم به مکالمات نیکیتا خروشچف و آنتونین نوووتنی، رهبر وقت حزب کمونیست چکسلواکی، در اکتبر سال ۱۹۶۲ مراجعه کنیم، در مقطعی که این گفت‌وگو انجام‌شده بحران موشکی کوبا چند روزی بود که به پایان رسیده بود.

در ادامه این مقاله آمده بود:

خروشچف دو روز قبل از این تاریخ پذیرفته بود که بمب‌افکن‌ها، موشک‌ها و سلاح‌های هسته‌ای اتحاد شوروی را از کوبا خارج کند. در مقابل آمریکا متعهد شد که به کوبا حمله نکند و جان افکندی، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز به سفیر اتحاد شوروی در واشینگتن گفته بود که موشک‌های آمریکایی که در خاک ترکیه مستقرشده و روسیه را هدف گرفته‌اند ازآنجا منتقل خواهند شد. به‌این‌ترتیب هر دو طرف توانستند مدعی پیروزی شوند؛ اما درباره پرونده هسته‌ای ایران چطور؟ بهترین راه‌حل برای ایران فریز کردن فعالیت هسته‌ای است!

یک سال بعدازاین مقاله آمریکایی‌ها طی توافق برجام موفق شدند که برنامه هسته‌ای ایران را روی کمتر از ۳ و نیم درصد فریز کنند آن زمان اوباما ادعا داشت که امکان باز کردن همه پیچ‌های برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته اما پایلوت کردن بهتر از ایران هسته‌ای است، به نظر می‌رسد که این بار بایدن با پذیرش غنی‌سازی ۶۰ درصدی روی فریز کردن آن حساب ویژه بازکرده است با این تفاوت که این غنی‌سازی را با گران‌ترین شکل ممکن آماده فروش کرده و درازای آن توافق جامع‌تری را طلب خواهد کرد، این تله هسته‌ای باهدف محدود کردن جمهوری اسلامی ایران در دوران جانمایی در نظم جدید جهانی به معنای مهار تهران است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    101 1
    ایران باید خیلی باهوش و زیرک رصد کنه. این بیشرفان خیلی مارموزند. معلوم نیست در آینده چه نقشه شومی برای ایران کشیدن. الله داند
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      36 18
      من به امیر عبداللهیان و این وزارت خارجه امیدی ندارم برخلاف انتظارها
    • وطنم IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      11 1
      7 کشور قلدر و به ظاهر پیشرو اقتصادی (با مکیدن خون مردم جهان) و صاحب شرکت های بزرگ جهان و دارای بهترین دانشگاه های جهان و ابر قدرت تکنولوژیک و دارای قدرتمندترین ارتش جهان و صاحب هزاران ماهواره و کاوشگرد در فضا و مریخ و دارای قدرتمندترین سینمای جهان و ... یعنی خاک بر سرشون کنم که در برابر ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارن. تفففف تو چایی تون. باید به همه علم اینها شک کرد. مرده شور ریختشون رو با کراوات های اتو کشیده ببره. خاک بر سر اون عقاب. خخخ. شعار مرگ بر اسرائیل به واقعیت پیوسته.
    • SE ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      36 2
      آمادگی برای ساخت چندین بمب اتم و تولید سریع آن در صورت لزوم نقشه های دشمنان پلید را خنثی خواهد کرد
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    25 2
    زنسکلی مثل قاب عکس چسبوندن رو دیوار جای اینکه کنار میز باشه حداقل مانیتورش خخخخخخخ خاک تو اونای طرفدار این خاک بر سر هستن خخخخخخ
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    30 2
    شیطان بزرگ نقشه های بسیار خبیث و شوم در ذهنش برای ایران می‌پروراند. ایران مراقب باش. ان شاالله
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 10
    تو همون سالهای اجرای برجام اقتصاد ایران یک تنفس مصنوعی دوباره ای گرفت .قیمت ارز تثبیت شد وتو سالهای 95 و96 تورم تک رقمی شد .
    • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      1 0
      فقط 2 سال اول به خاطر آزاد شدن 200 میلیارد دلار و سرکوب دلار بود بعدش که درآمدهای نفتی ایران همان سالی 50 تا 70 میلیارد دلار شد رشد تورم رکورد بیکاری گرانی شکل گرفت خوش شانسی روحانی بود که ترامپ آمد...علتش هم حفظ تحریم های کلیدی اولیه مثل دلاری بود..البته ترکیه بدون تحریم هم تورم 70 درصدی داره که نشون میده کسانی که در داخل بحران اقتصادی رو به معامله نظامی و خلع سلاح اتمی ایران گره زدن زیاد عقل و دل سالمی ندارن...که بماند
  • نیما IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    18 2
    ایران چرا جز غنی سازی ۹۰ درصدی ندارد
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    22 3
    بطور کلی هر پیشنهادی از سوی غرب رو باید رد کرد.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      5 0
      این توافق جدید امکان پذیر نیست. باید باز اصلاح‌طلبان را باد کنند.
    • رضا IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      3 0
      دقیقا 👏
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    31 2
    میریم به سمت غنی ساری ۹۰ درشدی و ساخن اولین کلاهک هسته ای و موشک های قاره پیما مسلح به کلاهک اتمی.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      2 3
      مگه حرام نیست، پس چی میگی؟
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 13
      کره شمالی داره چه غلطی کرد
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 0
      استفاده ازش حرامه نه ساختنش بعد اینکه شما ایران رو با کره شمالی مقایسه میکنی؟؟کره شمالی نه جمعیت ایران دو داره نه جغرافیای استراتژیک و نه ثروت های نفتی و گازی و معادن و طلا و ایدیولوژی و ....نه تنها کره شمالی بلکه پاکستان هم که بمب اتم داره موقعیتی مثل ایران نداره.نباید ایران رو با پاکستان و کره شمالی مقایسه کرد ما یک کشوری هستیم که تمدن سازیم کشوری دارای ایدیولوژی و منابع غنی و استراتژیک.
  • عباس IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 18
    الان ما بعنوان مردم عادی باید چکار کنیم؟
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      23 6
      باید آگاهی خودتون را افزایش بدهید تا با شنیدن چند شعار دروغ وفریب به غرب گرایان خائن رای ندهید ولو چند صباحی سختی های بیشتری را تحمل کنید که خداوند فرموده( ان مع العسر یسرا ) پس از سختی آسایش است
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      5 1
      تو و مردم عادی؟؟؟؟ تو با مردم عادی چه ربطی دارید آخه؟
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      3 0
      دقیقا.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    7 0
    بعد از آنهمه جنایت علیه کشور عزیزمان و عهد شکنی های حسادت بار و خرابکاریهای مستمر و تحریمهای بی انتها و بدتر و غیر قابل بخشش تر از همه ترور وقیحانه و شیطانیه دانشمندان مظلوم هسته ای و موشکی مان و به شهادت رساندند رذیلانه سردار سلیمانیه رشید و محجوبمان نهایت ساده اندیشی و بلاهت و سفاهت خواهد بود کوچکترین اعتمادی به این کثافت های حرام لقمه
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    1 0
    سال گذشته سیصد ملیون پوند صادرات خدمات(نه کالا) از انگلیس به ایران داشته اند چه خدمتی کشور تحریم کننده ایران به ایران میده که به نفع ایران باشد؟!
  • علی افصحی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    17 4
    امام خامنه ای :« لازمهٔ جانمایی مناسب ایران در نظم جدید رصد و ارزیابی تحولات جهانی و شناخت دقیق سمت و سو و پشت پردهٔ حوادث است » ایران اسلامی با داشتن چنین راهبردی هرگز به تلهٔ نه آمریکا بلکه هیچ قدرت دیگری گرفتار نخواهد شد چون برای ایران اسلامی درک صرفا سطح حوادث ملاک نیست بلکه اولا برای ما سمت و سوی حوادث و در ثانی لایهٔ پنهان حوادث بسیار مهم تراست. با این راهبرد ولی فقیه خردمند امام خامنه ای نظام اسلامی در برخورد با سرانجام برجام چابک تر از هر عضو دیگر برجام تصمیم خواهد گرفت به ویژه که در ماه های پایانی محدودیت های برجامی، شیاطین غرب وحشی با دولت مردمی و انقلابی جناب رئیسی طرف حسابند نه با مفلوکان فاسد اصلاح طلبی دریوزه ! اگر خروشچف در بحران موشکی چنان رفتار خامی را از خود نشان داد چون برآمده از استبداد و خشونت بی لگام استالینی بود استالین با قلع و قمع کادرهای عملیاتی و مرکزی حزب کمونیست که بالغ بر بیش از دو میلیون کادر حزبی می شد عملا چون رضا خان شوروی را خالی از مدافعان جان برکف نمود. چنان که رضاخان با بمباران عشایر فارس و...نواحی مرزی را بی دفاع نمود تا متفقین به راحتی خاک کشور را تسخیر کنند کشوری که اعلام بی طرفی کرده بود. شیاطین غرب به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکا بارها به زبان رانده اند که ایران هسته‌ای برایشان غیر قابل تحمل است این خط اصلی لفاظی شیاطین مستکبر است در واقع هر حرف و حرکت و تصمیمشان، برای هسته‌ای نبودن ایران است حتی این بخیل ها از زبان اوباما آن رئیس جمهور مؤدب و حقوقدان ( به تعبیر روحانی علیه ما علیه) زمانی گفتند که اگر می توانستند حتی یک پیچ هسته ای در ایران باقی نمی گذاشتند. ضمن این که گذشته از لفاظی ها و جلسات محرمانه و علنی این هابه فرموده امام خامنه‌ای «دستگاه دیپلماسی باید از چشم دوختن به حرف و تصمیم کشورهای دیگر بپرهیزد»این که چه کشوری و یا مجموعه‌ای چون گروه هفت چه می گویند و چه تصمیم می گیرنددرجه اول اهمیت نیست آن چه که اولویت برای دستگاه دیپلماسی نظام اسلامی مبتنی بر سه اصل «عزت ، حکمت و مصلحت » این است که در شرایط فعلی و واگرایی ها و هم گرایی های جهانی چه تصمیم مستقلی از جانب ایران اسلامی می تواند منافع اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بیشتر و بهتر تأمین کند،است و بس . سلامتی و طول عمر امام خامنه ای صلوات.
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      3 0
      منصافانه وقانع کننده بود بابد بادبگیریم که ازکسی درداخل نام نبریم وبسمت آگاهی ورشد قدم برداریم واوضاع را دقبق مشاهده وبا تحولاتی که بیشترجنبه روانی دارد مسبر خود را برای استقلال طی کنیم مطمئنا کشور دشمنانی دارد که درمیان اینهمه دشمنی ها مثل یک گل درسنگلاخ ها رشد وبه اطراف خود زیبایی هدیه میکند .
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    7 0
    ای کاش در هیروشیما نشان می دادند که بمب اتمی را آمریکا بر سر ملت ژاپن ریخته است نه ایران. ایران کشور رئوف و رحمت جهان است . آمریکا غیرقابل اعتماد است.
  • شیخی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    8 0
    این یاقیان عهد شکن غربی به هیچ تعهدی پایبند نیستند ؛ ما باید ساخت سلاح هسته ای که از واجبات است بپردازیم و از کشورهای اقماری خود محافظت کنیم و امنیت خود را بالا ببریم ؛ تا مثل اوکراین رکب نخوریم
  • رمضانعلی محمدیان IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 4
    بسم الله.رسانه ایرانی فارسی را پاس بدار برای کلمات آلترناتیو/پایلوت کردن/فریز کردن/ اسنپ بک فقط با یک جستجوی ساده در فضای مجازی چندین جایگزین مناسب میشود یافت
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    8 1
    زمستان سخت تبدیل شد به زمستان عدم احیائ برجام ما تا ابد چوب نادان ها را خواهیم خورد
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    G7را تراخدا نگاه کنید تمام حرفهای آنان نتیجه ایی جز بغارت بردن منابع سایرکشورها را درپرونده اینها نمبینید
  • سعید IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    7 0
    رهبر معظم انقلاب فرمودند ، هر قدمی به عقب بروید دشمن نیز گستاخانه به جلو می آید و هر قدم که مقتدرانه به جلو بروید دشمن ذلیلانه به عقب بر می گردد . پس همه چیز دست خودمان است . انتخاب بین دیپلماسی و میدان التماسی و یا دیپلماسی و میدان مقتدرانه
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    6 0
    کاری که باید ده سال دیگه انجام بدیم چرا الان انجام ندیم؟!اگر الان هم غنی سازی صدرصدی داشتیم غربیها مجبور بودن اون وقبول کنن،چرا دیگه به کره شمالی کاری ندارند،چون اونو دیگه پذیرفتن،وتحریمشون هم یک درصد ماه هم نیست!پس اگر ماروالان به عنوان قدرت هسته ای بپذیرن،بهتر ازده سال دیگه است
  • ارش IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 0
    ژاپنی ها احمق هستند وگرنه باید دشمن امریکا باشند ما هم با انها رابطه نداریم هر کشوری که با امریکا و اروپا و اسرائیل رابزه دارددشمنان ما هستند
  • حسین IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 1
    بسیار برای آینده کشورم نگران هستم ،متاسفانه مسئولینی در راس کار هستند که امنیت ملی برایشان موضوعیت نداره
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    خوبه خودشون هم میگن توافق برای ایران تله است، عمله های غرب در ایران توافق را پبروزی می دونن
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    4 0
    مسخره است در کشوری که آمریکا دو شهر را با تمام مردمش بمباران اتمی کرده مدافع مردم جهان در برابر خطر هسته ای شده!
  • حسین IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    با افتخار مقابل این چند خبیث ایستاده اینم
  • جعفر IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    همه ما میدونیم که توافقی در کار نخواهد بود ...
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    بچه که گول نمی‌زنند، ایران غنی سازی 60 درصد داشته باشه در عوض موشک، ادوات نظامی، غنی سازی و غیره را کنار بگذارد. از طرفی هم بعید است ایران را با پانزده همسایه منزوی کند. کوبا یک جزیره است در دل آمریکا، ربطی ب ایران در آسیا با چندین دوست کوچک و بزرگ ندارد.
  • رضا IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    3 0
    خدایا روزی هزاربار شکر می کنیم که ما را از شر حسن فریدون و ظریف راحت کردی
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 3
    بیایید بررسی کنید تا ببینیم برنامه هسته ای تا حالا برای مردم چه منفعتی داشته واز حالا به بعد چه منفعتی خواهد داشت واگر ۱۰۰۰ تا بمب هسته ای تولید کنیم چه منفعتی خواهد داشت؟ هزینه هایی که کردیم به کنار. البته برنامه موشکی خیلی خوبه حتی فضایی عالیه.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      برنامه هسته ای و صنعت هسته ای یک صنعت مادر محسوب میشه و هزاران نخبه و دانشمند و جوان رو جذب میکنه از رشته های مختلف مهندسی و باعث ارتقای علمی کشور در سطح بین الملل میشه.از طرفی صنعت هسته ای هراران کاربرد داره از جمله تولید داروهای سرطان و پرتو درمانی تولید برق تولید عناصر مصنوعی و هزاران کاربرد دیگه.صنعت هسته ای اگه بد بود چرا غرب این همه اصرار داره که ایران نباید داشته باشه؟چرا آمریکا خودش صنعت هسته ای توسعه یافته داره چرا فرانسه انگلیس چین و روسیه دارن؟چرا ما باید زیر بار زیادخواهی بریم و خودمون رو از یک صنعت هایتک محروم کنیم.هم صنعت فضایی و هم صنعت هسته ای برای ایران لازنه.
    • امیر IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      درست میگی ایران بمب اتمی احتیاج نداره ولی کاربردهای انرژی هسته ای انقدر زیاده که غرب از پیشرفت ایران دراین زمینه هراسان است نه 4تا کلاهک هسته ای که کره شمالی وچین وهند وپاکستان و....دارند.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 0
      بمب هسته ای حرام شرعی است
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    با کلمات بازی نکنید درهرتوافقی هم آثارمثبت وهم منفی وجودداردمرضی الطرفین یک اصل اساسی هرتوافق است آنهم نه برروی کاغذ بلکه توامان باید توافقات دراجرا مشهود باشه
  • ایران IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    فرضا که حکومت ایران اصلاً انواع بمب و موشک هسته‌ای تولید کند و مسیر کره شمالی را طی کند
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    از بوم افتادن دست از کمرشون برنمی دارند با اون عکس گرفتن شون
  • دکترای سیاست بین الملل IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    واقعیت این هست که با کشف 280 میلیارد بشکه نفت شیل و همینطور گاز در امریکا و کانادا و گرمایش جهانی و ارزان شدن برق خورشیدی و بادی در کنار موضوع خطر چین و روسیه اصولا برنامه اتمی ایران و حتی خود خاورمیانه جایگاه چندان مهمی در سیاست خارجی امریکا ندارد! و اصولا دولت سایه در امریکا از توسعه ایران با معامله با ایران بر سر توان نظامی این کشور عبور کرده هست!..حالا یک عده داخل ایران هر چه قدر می خواهند تلاشش کنن که این دو موضوع رو به هم پیوند بدهند و برای مخاطب ایرانی یک آینده بفروشن..اما واقعیت تغییر کرده و حتی احتمال حمله نظامی به ایران برای بعد از 2030 در صورت ادامه خلع سلاح اتمی ایران با برنامه امریکا برای تبدیل منطقه به سرزمین سوخته برای کریدورهای چینی و روسی کاملا محتمل هست مثل اوکراین لیبی عراق و..! حالا شما قر کمر بده..
  • منبع آگاه IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    بنده در جریان جزئیات مذاکرات 1400 و امسال هستم و باید بگم امریکا حتی حق 3.5 درصد غنی سازی توسط ایران رو هم در بند برجام برای سال 2024 که به ایران اجازه غنی سازی در داخل کشور برای نیروگاه بوشهر و..رو میده قبول نداره!! چه رصد 60 درصد!!..و در واقع امریکا اصلا از برجام 2015 که در کنار یک نظارت 25 ساله روی ایران و معادن و انبارها و بازرسی ها اجازه غنی سازی صلح آمیز حداقلی رو می داد کلآ عبور کرده..!!!...این قضیه در تابستان 1400 با عقب نشینی عجیب تیم ایرانی در قضیه حفظ تحریم های سپاه و خسارات و تضمین ها شروع شد که کلا تیم امریکایی به این محاسبه رسید که تیم ایرانی کلآ وا داده و قصد تسلیم همان شروط ترامپ رو داره!..
  • اصلاح طلب IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    امریکا نهایتا بعد از 2030 با بی نیازی از نفت و گاز خاورمیانه ایران را شخم خواهد زد برای مقابله با چین هند و روسیه مطمئن باشید...بخصوص که ایرانی ها می خواهند کریدور چین روسیه بشن ایران رو مثل لیبی اوکراین می کنن
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    آمریکاییها زور زیادی میزنن درحالیکه اصلا مجبور نیستن کاری بکنن
  • سیامک بهاءآبادی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    دوستان عزیز به این نکته نپرداختندکه در توافق امریکا وشوری، پس از خروج بمب افکن های روس از کوبا، آیا بمب افکن های امریکا از اینجرلیک ترکیه خارج شدند؟! یا امریکا با مکر وبهانه، دغلبازی کرده و یک پایگاه سری دیگر در ازمیر را نیز به آن اضافه کردند؟ چند پایگاه دیگر در اطراف شوروی در شرق اروپا تأسیس کردند؟ امریکا سگ هار بی منطقی است که اگر بااو دست توافق بدهید انگلشت آن دست تان را قیچی کرده وچندگام جلوتر می آید!!!
  • م IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    عجب بررسی دروغینی
  • حمد IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    کوبا یک فرق بسیاربسیار اساسی در سیاست واداره مملکتش با ایران دارد وآن نبود اختلاس وفقدان آقازاده هاست که مانند موریانه از درون وبی صدا ریشه ایران وجمهوری اسلامی را میجوند
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس