کد خبر 1491817
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
هنری کیسینجر

وزیر خارجه اسبق آمریکا می‌گوید که به لطف میانجی‌گری چین، مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین احتمالا در پایان سال آغاز خواهد شد.

به گزارش مشرق، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق و مشاور امنیت ملی دو رئیس جمهور پیشین آمریکا که پنجم خرداد تولد ۱۰۰سالگی خود را جشن خواهد گرفت، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت: معتقدم که بحران اوکراین به نقطه عطف خود نزدیک می‌شود. حالا که چین به مذاکرات ملحق شده، انتظار می‌رود که این مذاکرات تا پایان سال به سرانجام برسد.

وی همچنین در پیش‌بینی تحولات گفت: ما روند مذاکرات را به بحث خواهیم گذاشت و حتی وارد روند عملی مذاکره می‌شویم.

جنگ روسیه و اوکراین که از فوریه پارسال شروع شد، به نقطه عطفی رسیده و صرف نظر از کیسینجر، برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که مذاکرات صلح بین طرفین با میانجی‌گری چین اواخر امسال آغاز می‌شود.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال پیش‌تر گزارش داد که همزمان با تلاش اوکراین برای ضدحملات بهاری که مدت‌هاست از آن حرف می‌زند، کشورهای غربی به نقش چین برای کشاندن مسکو پای میز مذاکرات صلح در پایان سال، چشم دوخته‌اند.

به نوشته این نشریه، تغییر شناختی شرایط و رصد تحولات، چین را به این باور رسانده که نه اوکراین و نه روسیه، هیچکدام قادر نیستند برای مدت نامحدود بجنگند و تمایل پکن نیز برای تحقق نقشش به عنوان میانجی در مذاکرات صلح، باید به بوته آزمایش گذاشته شود!

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین اواخر ماه گذشته در تماسی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت‌وگو کرد و عملا تمایل خود برای ایفای نقش میانجی در مذاکرات صلح را به نمایش گذاشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    0 0
    مذاکرات صلح باید با خروج نیروهای متجاوز روسی از اوکراین آغاز شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس