کد خبر 1492567
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
یک مصاحبه جنگ‌طلبانه انگلیسی و 3 آدرس غلط!

مصاحبه خاص وزیر دفاع انگلیس در خصوص تشدید بحران‌های بین‌المللی و احتمال ورود کشورش به منازعات نظامی، طی سال‌های آینده، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه اخیر خود مدعی شده با خطر گسترش درگیری‌ها با روسیه، تهدید ناشی از چین و افراط‌گرایی در آفریقا، جهان مکانی خطرناک‌تر و ناپایدارتر و دفاع برای حیات ضروری‌تر خواهد شد!

والاس صراحتا مدعی احتمال وقوع درگیری‌های جدید شده و گفته است: «اینکه ماهیت درگیری‌های جدید گرم باشد یا سرد باید منتظر ماند، اما گمان می‌کنم یک درگیری با طیف وسیعی از دشمنان در سراسر جهان در راه است و همه ما باید برای آن آماده باشیم.»

برخی تحلیلگران می‌گویند؛ وزیر دفاع انگلیس این سخنان را با هدف توجیه مطالبات مالی خود از دولت «ریشی سوناک» صورت داده، زیرا مخارج دفاعی انگلیس از حدود ۷ درصد تولید ناخالص داخلی در اواسط دهه ۱۹۵۰ کاهش یافته است.

والاس از زمان تصدی سکان وزارت دفاع در سال ۲۰۱۹، مبالغی را بابت تقویت بخش دفاعی انگلیس دریافت کرده اما میزان قابل توجهی از آن به اجرای پروژه‌هایی مانند زیردریایی‌های جدید برای حمل سامانه بازدارنده هسته‌ای این کشور اختصاص یافته و همین مساله باعث فشار برای تامین هزینه‌های روزانه این وزارت‌خانه شده است.

با این وجود، آیا می‌توان به سادگی از کنار سخنان والاس گذشت؟ پاسخ این سوال البته منفی است، چه، وزیر دفاع انگلیس آدرس سه بحران مشخص را در جهان امروز و آینده مخابره کرده که اتفاقا لندن در ایجاد و استمرار همه آنها نقش پررنگی ایفا نموده است.

والاس به خوبی می‌داند که اصرار بر گسترش ناتو به شرق که به مثابه یک راهبرد کلان از سوی واشینگتن و لندن اتخاذ شده بود، به عامل اصلی واکنش روس‌ها به دولت «ولودیمیر زلنسکی» در اوکراین و بروز جنگی تمام عیار تبدیل شد.

در حال حاضر نیز لندن یکی از اصلی‌ترین موانع برگزاری مذاکرات صلح در خصوص جنگ اوکراین است و حتی حاضر است در ازای فرسایشی شدن نبرد و خرید زمان بیشتر در مواجهه با روس‌ها، اوکراین را به زمینی سوخته تبدیل کند.

این قاعده در خصوص منازعات جاری با چین نیز صادق است، به ویژه اینکه انگلیس یک پای پیمان ضدچینی «آکوس» محسوب می‌شود و فراتر از آن، در تحریک استقلال‌طلبان تایوان در مواجهه با پکن نقش غیرقابل انکاری ایفا می‌کند.

علاوه بر این؛ انگلیسی‌ها در تمامی تحرکاتی که در فیلیپین، شبه جزیره کره، تبت، هنگ کنگ و دریای چین جنوبی مشاهده می‌شود نیز در کنار آمریکا حضور دارند.

بی‌دلیل نیست که مقامات چینی بارها به هر دو بازیگر مداخله‌گر غربی در شرق آسیا، یعنی لندن و واشینگتن نسبت به عواقب بازی نامتوازن و خطرناکشان هشدار داده‌اند.

والاس البته از ظهور افراط‌گرایی در آفریقا هم سخن گفته است! گویا این مقام ارشد انگلیسی فراموش کرده که سران و حتی تعداد زیادی از اعضاء بدنه هر سه گروه تروریستی اصلی حاضر در آفریقا یعنی «بوکوحرام، الشباب و داعش» ارتباطات مستمری با سرویس امنیتی انگلیس داشته و دارند.

به بیان دقیق‌تر؛ اساسا تزریق بحران‌های مستمر تروریستی به کالبد قاره آفریقا، اقدامی هدف‌مند از سوی غربی‌ها به‌ویژه چهار کشور آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه است که با هدف توجیه مداخله‌گرایی بی‌پایان و تاراج ثروت‌ها و منابع این قاره توسط این بازیگران طراحی و اجرا می‌شود.

با این تفاسیر؛ سخنان بن والاس را باید نوعی پرده‌برداری از نقشه راه انگلیس در نظام بین‌الملل قلمداد کرد، موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

منبع: نورنیوز

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس