دومینوی فروش سلاح‌های غربی به اوکراین تا کی ادامه دارد؟

بحران اوکراین بازار خرید و فروش سلاح‌های خشونت‌بار را در جهان داغ کرده‌است؛رقابتی تسلیحاتی به ویژه با محوریت اروپا و آمریکا که انتظار می‌رود حتی در صورت پایان بحران اوکراین همچنان شاهد تداوم آن باشیم.

به گزارش مشرق، اجلاس «گروه ۷» که چند روز پیش در شهر هیروشیمای ژاپن با حضور سران هفت کشور صنعتی بزرگ دنیا برگزار شد، بسیاری از خطوط و معادلات جنگ اوکراین را روشن ساخت؛ موضوعاتی از تمایل غرب به تشدید تنش گرفته تا اشتیاق به تداوم گسیل سلاح حتی در صورت پایان‌یابی بحران مذکور.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در حاشیه اجلاس گفت که آمریکا از انجام هرکاری برای تقویت نیروی دفاعی اوکراین در جنگ با روسیه دریغ نمی‌کند و از بسته جدید کمکی نظامی آمریکا به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار به اوکراین خبر داد.

همچنین بایدن از حمایت آمریکا برای تلاش مشترک با متحدان و شرکایش برای آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده های نسل چهارم از جمله اف-۱۶ خبر داد؛ موضوعی که در روزهای اخیر جنجال به پا کرده‌است و بسیاری نسبت به تبعات این تصمیم هشدار می‌دهند.

اما در بیانیه پایانی اجلاس، یک نکته بسیار نگران‌کننده‌تر از دیگر مسائل به نظر می‌رسید و اینکه آنها در ادامه رویکرد جنگ‌افروزانه خود متعهد شدند حتی در صورت پایان درگیری نظامی دراوکراین، به ارسال تسلیحات به این کشور ادامه دهند!

این بند بیانیه از تمایل غرب بر تداوم، فرسایش و حتی تسری بحران اوکراین حکایت می‌کند؛ بحران‌هایی که با ایجاد هراس‌افکنی، بستر را برای رقابت تسلیحاتی و گسیل جنگ‌افزارهای غربی هموار کرده‌اند و نمونه آن را می‌توان در جریان سفر اخیر زلنسکی به تروئیکای اروپا آشکارا مشاهده کرد.

تور اروپایی اخیر زلنسکی به کشورهای مختلف اروپا به ویژه تروئیکا (آلمان، انگلیس و فرانسه) با چند توافق تسلیحاتی بزرگ همراه‌ بود؛ توافقاتی که بی‌تردید حل بزرگترین بحران کنونی جهان را با موانع جدی روبه‌رو خواهد کرد.

در این سفر، زلنسکی موفق شد با «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت وگو کند.

در سفر زلنسکی به برلین، صدراعظم آلمان از اختصاص بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو خبر داد که بزرگ‌ترین بسته کمک تسلیحاتی این کشور به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور به شمار می‌رود.

به گفته «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع این کشور، این بسته که ۳ میلیارد دلار ارزش دارد؛ بسته‌ای که شامل۲۰ دستگاه خوردوی جنگی پیاده نظام «ماردر»، ۳۰ فروند تانک «لئوپارد ۱»، ۱۵ دستگاه ضد هوایی خودکششی «گپارت»، ۲۰۰ پهپاد شناسایی، چهار سامانه پدافندی Iris-T، مهمات و تجهیزات توپخانه و بیش از ۲۰۰ خودروی زرهی رزمی و لجستیکی» می‌شود.

آلمان پارسال کمک نظامی به ارزش ۲ میلیارد یورو برای اوکراین تامین کرد و امسال نیز اعتباری معادل ۲.۲ میلیارد یورو برای کمک به این کشور تخصیص داد اما جزئیات آن تا کنون نهایی نشده‌بود.

تدارک آلمان برای ارسال کمک‌های نظامی تازه به اوکراین در شرایطی انجام می‌گیرد که این کشور به همراه آمریکا و دیگر کشورهای غربی، از آغاز جنگ اوکراین در حال ارائه انواع کمک‌های تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی به کی‌یف هستند و همزمان فشارهای بی سابقه علیه روسیه از جمله تحریم‌های شدید را در پیش گرفته‌اند.

آلمان به بهانه جنگ اوکراین، ضمن اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه در حال اختصاص بودجه کلان برای بالا بردن توان ارتش آلمان و خریدهای تسلیحاتی تازه از آمریکا است؛ کشوری که به دلیل آغازگری جنگ‌های جهانی اول و دوم، همواره با محدودیت برخورداری از ارتش نیرومند مواجه بوده است. در همین راستا، آمریکا هفته گذشته خبر داد که در قراردادی به ارزش حدود ۸.۵ میلیارد دلار ۶۰ فروند بالگرد نظامی «شینوک-۴۷» و دیگر تجهیزات مرتبط به آلمان می‌فروشد.

لندن مقصد سفر دیگر زلنسکی بود و دولت انگلیس در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد این کشور ظرف چند ماه آتی، جنگ‌افزارهای جدیدی در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

در بیانیه دولت انگلیس آمده است: نخست وزیر امروز، تخصیص صدها موشک پدافندی و سامانه‌های پهپادی شامل صدها پهپاد تهاجمی دوربرد با بُردی معادل بیش از ۲۰۰ کیلومتر به اوکراین را تایید خواهد کرد. این سامانه‌ها ظرف ماه‌های آتی به اوکراین تحویل داده خواهد شد. ضمن اینکه دولت انگلیس اعلام کرده که این کشور تابستان سال جاری، آموزش خلبانان اوکراینی را آغاز خواهد کرد.

سفر زلنسکی به پاریس هم برای زلنسکی بی‌ثمر نبود. کاخ الیزه پس از دیدار سه ساعته مکرون با زلنسکی اعلام کرد که پاریس طی هفته‌های آینده ده‌ها تانک سبک و خودروی زرهی به اوکراین تحویل خواهد داد. فرانسه همچنین متعهد به تحویل سامانه‌های دفاع هوایی به کی‌یف شده است. با این حال جزئیات بیشتری از این کمک‌های نظامی منتشر نشده است.

در حالی تروئیکای اروپا چمدان زلنسکی را پر از سلاح و جنگ افزار کردند که حدود ۱۵ ماه از آغاز جنگ می‌گذرد ولی کورسوی امیدی برای برون رفت از بحران به چشم نمی‌خورد. همزمان با تداوم و فرسایش بحران، آمریکا در حال افزایش فروش تسلیحات به دیگر کشورهای غربی است و به نظر می رسد جنگ روسیه و اوکراین متحدان اروپایی واشنگتن را بیشتر از قبل برای خرید سلاح از آمریکا مشتاق کرده‌است.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که حتی در صورت برون رفت اوکراین از بحران، سیل سلاح‌های غربی به این کشور جنگ‌زده و دیگر کشورهای مختلف جهان نه تنها متوقف که حتی روند کاهشی به خود بگیرد.

پایان پیام/غ

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 1
    تا خروج ارتش متجاوز روسیه از اوکراین
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 2
    خب اونی که سلاح تولید میکند نیاز به فروش آن هم دارد! البته روسیه را بخاطر کمک به عراق و سرویه برای سرکوب داعش وارد جنگ کردند
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 0
    روسیه چرا چنین لژیونی ازاید اوکراین را در اوکراین تشکیل نمی دهد تا اوکراین را آزاد کنند روسیه نیز باید از سربازان فراری و داوطلبن اوکراین ارتش آزادی بخش اوکراین را تاسیس نماید ترکیه در سوریه و عربستان در یمن و اسرائیل در جنوب لبنان چنین ارتشی را تاسیس و هدایت کردند چرا روسیه را خواب مطلق فرا گرفته است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس