وزرای خارجه انگلیس و آمریکا درباره ایران رایزنی کردند

وزرای امور خارجه انگلیس و آمریکا روز سه‌شنبه در لندن دیدار و پیرامون مسائل روابط دوجانبه و تحولات بین‌المللی از جمله ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، جیمز کلورلی پس از نشست دوجانبه با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود، در سخنانی در نشست خبری مشترک در لندن عنوان کرد که دو طرف درباره «همکارهای جاری برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه انگلیس اشاره‌ای به جزئیات مذاکرات دو طرف درباره ایران نکرد، اما تحولات اخیر حاکی است که شکست غرب در قمار اغتشاشات پائیز گذشته و تحولات پرشتاب ژئوپلیتیک به نفع ایران، مقام‌های غربی را دست‌کم در مقطع کنونی از تداوم مسیر شکست خورده ایران‌هراسی مایوس کرده و به ادامه سیاست دیپلماسی سوق داده است.

بر اساس گزارش‌ها، کشورهای غربی رایزنی‌ها درباره ازسرگیری مسیر دیپلماسی با ایران را از سرگرفته‌اند. فایننشال تایمز انگلیس ساعاتی پیش در گزارشی نوشت که آمریکا و تروئیکای اروپایی مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران را بی‌ سروصدا دنبال می‌کنند.

این درحالی است که ایران به عنوان کشوری مسوولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

نشست خبری دیپلمات‌های ارشد انگلیس و آمریکا به طور عمده روی محور تحولات جنگ اوکراین و سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین متمرکز بود. بلینکن برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ به چین سفر و در جریان آن، با همتا و رئیس جمهوری چین ملاقات کرد.

این سفر قرار بود فوریه گذشته انجام شود اما مشاهده یک بالن چینی بر فراز ایالات متحده باعث شد برنامه سفر به تعویق بیافتد. وی ساعاتی پیش برای شرکت در کنفرانس دو روزه بازسازی اوکراین از پکن راهی لندن شد. بر اساس برنامه اعلام شده او قرار است با شماری از همتایان خود از جمله وزیر امور خارجه اوکراین در حاشیه کنفرانس فردا ملاقات کند.

کنفرانس بازسازی اوکراین به میزبانی دولت لندن و کی‌یف ۳۱ خرداد و یکم تیر در لندن برگزار می‌شود. در این نشست علاوه بر نمایندگان دولتی، نهادهای بین‌المللی، سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان مدنی حضور دارند.

بر اساس اعلام دفتر نخست وزیر انگلیس، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز به لندن سفر خواهد کرد و قرار است با ریشی سوناک (نخست وزیر انگلیس) دیدار کند.

سوناک روز دوشنبه در تماس تلفنی با زلسنکی گفت که دولت لندن به «حمایت قاطعانه» از اوکراین برای به عقب‌راندن نیروهای ارتش روسیه ادامه می‌دهد. وی در تداوم سیاست‌های ماجراجویانه انگلیس به وی اطمینان داد که «گام های کوچک و رو به جلو» علیه روسیه، با موفقیت همراه خواهد بود.

نخست وزیر انگلیس همچنین از سفر هفته پیش خود به آمریکا و دیدارش با رئیس جمهوری این کشور گفت و عنوان کرد که لندن و واشنگتن در «حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین ثابت‌قدم هستند».

اما کنفرانس بازسازی اوکراین درحالی در لندن برگزار می‌شود که دولت انگلیس به‌دنبال مسیری است که اموال روسیه در این کشور را به عنوان غرامت جنگی مصادره کند. وزیر امور خارجه انگلیس دیروز در تداوم مواضع خصمانه دولت لندن علیه روسیه که نه تنها در ماجرای جنگ اوکراین که ریشه‌ای تاریخی دارد، اعلام کرد که هزاران فقره از تحریم‌های وضع شده علیه مسکو تا پرداخت غرامت کامل به کی‌یف رفع نخواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، این کشور درصدد وضع قوانینی است که اموال متعلق به بانک مرکزی روسیه (CBR)، وزارت دارایی روسیه (MOF) یا صندوق ثروت ملی روسیه (NWF) در این کشور را به نفع اوکراین مصادره کند. طبق بیانیه منتشر شده، انگلیس «افراد و نهادهایی را که در فهرست تحریم‌های مالی روسیه قرار گرفته‌اند موظف خواهد کرد تا اموال خود را در بریتانیا به وزارت دارایی این کشور افشا کنند.»

جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذرد، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله کرد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تاکنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ شهروند روس و بیش از ۱۰۰ سازمان دولتی روسیه را تحریم کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    امیدوارم انگلیس و روسیه همانند امریکا صندلی سفارت روسیه که عکس گرفتند رو ترک و‌گورشونو گم کنند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس