کد خبر 1492921
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
واشنگتن‌پست: زلزله‌، اردوغان را تکان نداد

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی تحلیلی به موفقیت حزب عدالت و توسعه ترکیه در کسب آراء شهروندان زلزله‌زده این کشور پرداخته و نوشت که «رجب طیب اردوغان»، انعطاف‌پذیری سیاسی بیشتری نسبت به حزب خود نشان داده است.

به گزارش مشرق، طی رقابت‌های دور اول انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهور ترکیه، در شش استانی که بیشترین تلفات زمین لرزه این کشور به ثبت رسید، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و رهبر ائتلاف «مردم» توانست به طور میانگین ۶۳ درصد آراء را به دست آورد.

همین موضوع بهانه‌ای شده تا روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»، روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۳می) گزارشی تحلیلی در این باره منتشر کرده و بنویسد: اردوغان در استان «ختان» شکست خورد که شاهد بدترین ویرانی‌های زلزله بود اما باز هم تنها پنج درصد عقب بود. در حالی که، بخش عمده‌ای از تقصیرها در موضوع زلزله و در مقایسه با تخریب‌های به بارآمده،به خاطر معماری ضعیف ساختمانی بود؛ این ضعف‌های ساختمانی در زمانی به بار نشسته که اردوغان در قدرت و پارلمان تحت کنترل حزب عدالت و توسعه بود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: در کشوری چندقطبی مانند ترکیه، به نظر نمی‌رسد این تراژدی، اصول را تغییر داده باشد. «مورات سامر»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه «کوچ» استانبول، در این باره معتقد است که رای‌دهندگان ترکیه به دو ائتلاف و نیروی قوی تقسیم شده‌اند.

به گزارش واشنگتن‌پست، یک نظرسنجی پیش از انتخابات ترکیه توسط مؤسسه تحقیقاتی «آنکارا» انجام شده که نشان از شکاف آشکار در خطوط حزبی این کشور داشت. به طوری که این نظرسنجی نشان می‌داد بیش از ۹۰درصد از طرفداران حزب عدالت و توسعه احساس کردند که دولت در مقابله با زلزله موفق عمل کرده است و نزدیک به ۹۶درصد از طرفداران حزب جمهوری خلق، برعکس این احساس را داشتند.

واشنگتن‌پست: زلزله‌، اردوغان را تکان نداد

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه اردوغان انعطاف‌پذیری سیاسی بیشتری نسبت به حزب خود نشان داد، در ادامه نوشت: در انتخابات پارلمانی، حزب عدالت و توسعه بیشترین آرا را نسبت به هر حزبی در مناطق زلزله‌زده به دست آورد، اما میزان آراء آن بسیار کمتر از رای‌هایشان در سال ۲۰۱۸ بود؛ حمایت از حزب عدالت و توسعه در قهرمان مرعش ۱۱درصد کاهش یافت.

در ادامه گزارش واشنگتن‌پست آمده است: «سیرین سیلوین کورکماز»، مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی «IstanPol»، در نتیجه یک تحقیقات اعلام کرد که مردم ترکیه خشم خود را نه نسبت به شخص اردوغان، بلکه نسبت به نمایندگان حزب عدالت و توسعه نشان دادند.

مدیر اجرایی این مرکز تحقیقاتی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از بحران زمین‌لرزه، در حالی که «کمال قلیچداراوغلو»، نامزد ائتلاف مخالفان ترکیه به اصلاحات سیاسی و اصلاح اقتصاد به عنوان سنگ‌بنای مبارزات انتخاباتی خود ادامه داد، برخی از رای‌دهندگان ساکن در مناطق زلزله‌زده معتقد بودند که اردوغان تنها کسی است که پیگیر کار آن‌هاست.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: یکی از ساکنان این مناطق به این موضع اردوغان در طرح بازسازی و یا ساخت مسکن برای هر آواره طی یک سال اشاره می‌کند، که گفته بود: حتی قبل از اینکه مردم بتوانند اجساد عزیزانشان را از زیر آوار بیرون بیاورند» ما این طرح را نهایی کردیم.

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه روز جمعه نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. و بر اساس آنچه خبرگزاری آناتولی به نقل از کمیسیون گزارش داد: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ۴۹.۵۲ درصد، رقیب وی در دور دوم، «کمال قلیچداراوغلو» ۴۴.۸۸ درصد و نامزد سوم، «سنان اوغان»، ۵.۱۷ درصد آرا را به دست آوردند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۲۸می با رقابت اردوغان و قلیچداراوغلو برگزار خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    5 14
    معلوم نیست چقدر به واشنگتن پست پرداخت کردن برای مقاله
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 6
    ایران به ترکیه رسوندکمک جمع کن هم براترکیه بود
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    6 6
    ترکیه که پاشید
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 10
    چون حاج قاسم از اردوغان حمایت کرد
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      5 1
      با حمایت از پ ک ک و ارمنی ها
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      0 0
      خخخ آره
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 3
    دیگر مورد یا جبه یا کاری نمانده که کشورک صدساله تفاله عثمانی در برابر ایران شکست نخورده باشد.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 4
    از وقتی زلزله اومده یک مصاحبه درست حسابی از اردوغان ندیدیم انگار افتخار به قوم‌ش یادش رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس