image-20230527082801-1.png

آزادی اسدالله اسدی دیپلمات آزاده و مقاومت بیش از چهارساله‌اش در زندان نه تنها توطئه دو وجهی، موساد و سازمان سیا را در هم شکست بلکه مشت محکمی بر حیثیت نداشته گروهک تروریستی منافقین بود.

سرویس سیاست مشرق- روز گذشته آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از ۵ سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، وارد ایران شد. حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در توئیتر با یادآوری نقش عمان به عنوان واسطه کانال دیپلماتیک میان ایران و غرب گفته بود که از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران هم با اعلام ورود اسدی به خاک وطن گفت که ایت دیپلمات آزاده از از طریق عمان وارد کشور عزیزمان شده است. تیر ماه ۱۳۹۷همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور وقت به اروپا،دولت بلژیک و ارتیش در یک بیانیه مشترک از بازداشت پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس خبر دادند.

ضربه کاری به موساد، سازمان سیا و منافقین در بروکسل/ اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی چگونه آزاد شد؟

در آن زمان این سناریو از جانب دولت‌های اروپایی با هدایت دو سرویس اطلاعاتی موساد و سیا پیش رفت که یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به نام «اسدالله اسدی» با آنها در ارتباط بوده و در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است! این ادعا هیچ‌گاه در یک دادگاه صالحه به قطعیت نرسیده و اسدی در یک فرآیند غیرقانونی به بیست سال زندان محکوم شد.

جالب توجه آنکه اسدالله اسدی در حالی محاکمه شد که بازداشت او غیرقانونی و برخلاف قواعد و رویه‌های بین‌المللی و مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بود.در عین حال، اطلاعاتی که بر اساس آن دادگاه قرار اتهام صادر و نهایتا وی را بر همان اساس مجرم تلقی کرد، با استناد به ادعاهای موساد، تحویل طرف اروپایی شده بود.در آن زمان آلمان با زیرپاگذاشتن قوانین دیپلماتیک، آقای اسدی را بازداشت کرد و در ادامه به دلیل انفعال تأمل برانگیز وزارت امور خارجه کشورمان، این دیپلمات ایرانی۵ مهر ۹۷ به بلژیک مسترد شد.

بر طبق قوانین دیپلماتیک هرگاه یک کشور نماینده کشور دیگری را-که دارای گذرنامه دیپلماتیک است- در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را اخراج کند. به عبارت دیگر اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.

پس از آنکه دیپلمات ایرانی به دلایل واهی و در اقدامی بی سابقه توسط کشورهای اروپایی بازداشت شد، دستگاه دیپلماسی کشورمان واکنشی بسیار منفعلانه اتخاذ کرد. مدیران ارشد وزارت امور خارجه به پیام توئیتری بسنده کردند و هیچ پیگیری جدی صورت نگرفت! در آن زمان برخی از فعالان سیاسی و کارشناسان مسائل دیپلماتیک با انتقاد از وزات خارجه وقت معتقد بودند که دستگاه دیپلماسی دولت روحانی با اروپایی‌ها تعارف سیاسی داشته و در این پرونده ملتمسانه عمل می‌کند، طنز روزگار آن بود که در حالی که موساد و سیا ذیل پروژه فشار حداکثری سعی داشتند که تمام دیپلمات‌های ایرانی را از اروپا اخراج کنند، برخی در تهران گمان می‌کردند که با لبخند دیپلماتیک می‌توان در برابر این نقشه شوم مقابله کرد!

ضعف بخش دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه در به دست گرفتن ابتکار عمل به حدی بود که حتی رسانه‌های معاند با سوءاستفاده از خلأ اطلاعاتی موجود، تصاویر دلخواه از اسدی منتشر می‌کردند، در آن زمان یکی از روزنامه‌های وقت در یادداشتی با مقایسه پرونده اسدی و جاسوس ارشد MI6 خطاب به دستگاه دیپلماسی دولت روحانی نوشت که عملکرد وزارت خارجه در دفاع از این دیپلمات ایرانی را با عملکرد دولت انگلیس در دفاع از «نازنین زاغری» مقایسه کنید و سیاست خارجه را یاد بگیرید.

ضربه کاری به موساد، سازمان سیا و منافقین در بروکسل/ اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی چگونه آزاد شد؟

ضربه کاری به موساد، سازمان سیا و منافقین در بروکسل/ اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی چگونه آزاد شد؟

این کوتاهی دستگاه دیپلماسی در واکنش قاطع به گستاخی برخی کشورهای اروپایی، سفارتخانه‌های ایران در آلمان، اتریش، بلژیک و فرانسه نیز کاملاً در موضعی منفعلانه قرار گرفته و هیچ اقدامی درخصوص احقاق حقوق دیپلمات ایرانی انجام ندادند. این بی عملی موجب شد تا گروهک تروریستی منافقین در پایتخت برخی کشورهای اروپایی به شدت به فضاسازی درخصوص بازداشت دیپلمات کشورمان مشغول شود.

درآن زمان نه تنها کسی در وزارت‌خارجه از اسدی دفاع نمی‌کرد بلکه افرادی چون علی ماجدی(عضو تیم مذاکره کننده ایران در توافق سعدآباد) و سفیر سابق ایران در آلمان طی یک مصاحبه با خودسرانه خواندن اقدامات اسدی به صورت علنی سناریوی نخ نمای موساد در اروپا را تائید کرد.

انفعال عجیب و سؤال برانگیز وزارت خارجه در پرونده «اسدالله اسدی»

ماجدی در کنار حسین موسویان در مذاکرات سعدآباد

در حالیکه وزارت خارجه باید همان تیرماه ۹۷ طبق مفاد کنوانسیون وین، در صورت تحویل ندادن اسدی به ایران توسط آلمان، با اجرای «اصل عمل متقابل»، دیپلمات آلمانی هم‌رده با اسدی در ایران را بازداشت می‌کرد. اما وزارت خارجه نه تنها این کار را انجام نداد، بلکه در گام بعدی و در بدعتی خطرناک، برای شخصی که دارای مصونیت دیپلماتیک است، وکیل تعیین کرد.

آزادی اسدالله اسدی دیپلمات آزاده و مقاومت بیش از چهارساله‌اش در زندان نه تنها توطئه دو وجهی، موساد و سازمان سیا را در هم شکست بلکه مشت محکمی بر حیثیت نداشته گروهک تروریستی منافقین و حسن ختام این پرونده سازی گل‌‍درشت و پوشالی نیز بود، آزادی اسدی نتیجه یک اقدام سیستماتیک قاطعانه در برابر غرب است، این بازی با آزادی حمید نوری در زندان سوئد ادامه دارد؛ تصویر امروز اسدی و نوری عکسی واضح از بی ‌آبرویی غرب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    24 46
    ‌پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه دست آخرتبدیل ب کرکاب می‌شود جهت اطلاع کرکاب نوعی دمپایی چوبی است ک یه کفی چوبیست ک روی سینه آن یک بندبافتنی کلافی است ک روی سینه پاقرارمیگرد.ههههه
    • رضا.پ IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      31 12
      ببخشیداین اخبارچه ارتباطی باآقای پوتین داشت؟
    • محمد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      25 6
      فعلا این چیزایی که میگی وضع هر روز آمریکا و نوکراش شده!!
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      20 16
      قرص رو هر روز میخوری بشور چون بدجوری داری ، به در و دیوار میزنی
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      36 17
      ۰۹:۰۸ اتفاقا این چیز الان وضع پوتین ونوچه های داخلیش شده روز روشن حاشا میکنی؟1!!!خبرای جدید از متلاشی شدن گروه واگنر وخروج از باخموت داره...................
    • ح IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      18 0
      اولا روسیه نوچه داخلی و نداره و ما نوکر امام زمانیم این یک دوما واگنر باخموت رو تصرف کرد سوما چون خودتون نوکر غربید چرا فکر می‌کنید مخالفین تون حتما نوکر شرق اند؟؟ بگم چرا؟؟ چون چیزی به اسم استقلال در فرهنگ لغت شما وجود ندارد برادر ندارد بجای اینکه خودتو با طرفداری از غربی ها خراب کنی دست بردار نه شرقی و غریی و پوتین و نه بایدن به اندازه یک تارموی مولای ما حضرت صاحب الزمان نمی ارزند میفهمی؟؟ یا حق!!
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 12
      ۱۱:۰۴ خداییش خودت فهمیدی چه گفتی یکی باید کامنتتا ترجمه کنه......جناب((ح..جیمی.هههه)))))))))
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      11 0
      جناب هههه مگه مشکل ذهنی داری که نمیفهمی؟ البته حق برای شما اراذل نوکر غرب غیر قابل فهمه
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 2
      ۱۲:۲۱ باروت را بریز اونجاییت که می سوزه...هههه
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 0
      تصویر امروز اسدی و نوری عکسی واضح از بی ‌آبرویی غرب و دولت غربگدای حسن فریدون است
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      ذرت پرت کردی
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      احمق توهمین چندخط روبلدی هرجا میرسی این چندخط روکپی پیست میکنی!!؟
  • م IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    24 27
    بخاطر اینکار چه باجی ایران داده خدا می داند
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      23 34
      اره همیشه ما باج می دهیم نمی دونم چرا هیمنه پوشالی غرب برای بعضیها انقدر مقدس است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      7 1
      از خودت حالت بهم نمی خوره؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      0 1
      ‌پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه دست آخرتبدیل ب کرکاب می‌شود جهت اطلاع کرکاب نوعی دمپایی چوبی است ک یه کفی چوبیست ک روی سینه آن یک بندبافتنی کلافی است ک روی سینه پاقرارمیگرد.ههههه
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 2
      ۴۴۴ روز دیپلمات های آمریکایی رو زندان کردید خوب به چه قانونی استناد کردید اونا هم به همون قانون استناد کردن دیپلمات شما رو زندانی کردید
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    29 40
    چرا یک ایرانی دیگر را نگرفتن حتما خلافی کرده بود
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      19 38
      مغز نخودی ، این اتفاقی افتاد که کشورهای اروپایی بدستور آمریکا دنبال تنش آفرینی دیپلماتیک بودند
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      24 2
      اگه خلافکار می گیرن خو باید همه منافقین رو بگیرن! اندکی فکر در زندگی ضروری است.
    • محمد قزل IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      13 0
      سردار سلیمانی عزیزمان را شهید کردن مگر سردار کاری کرده بود یا هواپیمای مسافربری ایران را آمریکا با موشک زد وحدود۳۰۰نفر شهید شدن مگر اینا کاری کرده بودن
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 15
      راست میگه انسان یک راه راست برود گرفتار نمیشود مگر ریگی داشته باشد
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 7
      ۱۰:۲۸ قاسم سلیمانی بیش از سیصد امریکایی را در سوریه کشت مثل اینکه خبر نداری چرا دستور قتلش داده شد..........
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 0
      راه راست تنها گرفتاریش شیطانه!
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    20 43
    هرشخصی که حکم یک دیپلمات را میگیرد کاملا بررسی شده است .واین دیپلمات ما هم برخلاف حقوق بین الملل تحمل زندان نموده است .قاطعانه دربرابر رفتارهای غرب باید ایستادگی کرد وبا توجه به اصل مقابله به مثل پاسخ قاطع داد نباید ایران درباره این موضوعات شبیه به این کوتاه بیایید یک ایرانی یعنی یک ملت پس جدی باشید
  • پان ایرانیست AT ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    27 2
    ای ایرانی هایی که در تارنماهای اجتماعی خبرگزاریهای غربی از رژیم اشغالگر و ددمنش اسرائیل حمایت میکنید»ننگ و شرم بر شما باد!>یکسری از این افراد که سلطنت طلبان هم بینشان زیاد است،از سر نادانی و برخی بخاطر مزدور بودن،سنگ اسرائیل و غرب را به سینه میزنند.>>ایرانی بودن افتخار است و ما فقط باید سنگ ایران را به سینه بزنیم.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    6 12
    بعد از عید تمام اجناس لااقل چهل درصد گران شد شما چی میگویید با این حکومت فشلتان
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      6 6
      نمیخای برو. همینه که هست.
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      8 4
      الان اسدی آزاد نمیشد، همه چ ارزون میشه؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    8 2
    قدرت یعنی اینکه صاحب چنان عظمت و هیمنه ای بشی که طرف مقابل جلوی چشم همه ای اونایی که میگفتن نه بیاد آدمتو با سلام صلوات تحویل بده قدرت یعنی پارلمان یک کشور اروپایی مجبور بشه لایحه استرداد باهات امضا کنه زمانی کشوری بودیم که مارو مجبور به قبول اینجور چیزا میکردن دنیا گرده میچرخه اونی که پایین بود بالا میاد
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    9 3
    درود بر آقای اسدی بخاطر مقاومت شجاعانه اش،
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    باکو برای ایران مانند تایوان برای چین است، غول های باستانی سرزمین هایشان را می خواهند.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 5
    امروز در زندانهای اروپا باشی بهتر از در ایران بودن و شرمنده خانواده شدن است
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 3
    ۵ سال زنداتی و یک عمرو یک نثل در رفاه و اسایش
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 0
    امیدواریم دوباره با نمایشی مثل ایمیل امثال هیلاری کلینتون یا هر ترفند دیگری این افراد رو محو نکنید واقعا جای تاسف است برای وزارت اطلاعات و عدم اطمینان بخشی حمایت از جامعه علمی و سیاسی کشور در برابر سرویس های جاسوسی بیگانه
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 1
    عجب آنجاست که یک دیپلمات هموطن گرفتار شود و اشخاص مسئول با بیانات و توجیهات بیمورد درد و رنج را بیشتر کنند . ایرانی هستی ؟ حداقل بر فرض ، خطای دیپلماسی فردی صورت گرفته . بهتر نیست تلاش خود را برای رهائی هر چه زودتر او بکنی و داخل کشور رسیدگی کنی که واقعا اشتباه بوده یا خیر . نه اینکه عوض تاًمل . با تعلل و حدسیات موجب و فرصت شادمانی و احساس پیروزی مشهود دشمنان و اجازه دادن به آنها فراهم آید . این نمونه اعمال و گفتار کجای دیپلماسی ، انسانیت و هموطن مسئول قرار دارد . با کدام منطق و چرا خود را خار و ذلیل و خطاکار جلوه دهیم
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 0
    هنوز یک عده نفهمیدند قانون اروپا و آمریکا و صهیونیسم ، قانون جنگل است.
  • نگران IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    به امید آزادی همه بی گناهان نکته: چرا تنها یک عکس سیاه سفیداز ایشان وجود داره!!!
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    ازادی اسدی مساوی افتخار ایران است
  • کاظم IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    تمام موهاش ریخته
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
    0 0
    موندم چه جوری اینهمه سال رئیس امنیت کشور بودن بعد هم هشت سال ریاست جمهوری و هیشکی نفهمید از چه قماشن؟ و هنوز هم طلبکارن؟ ایول به این اقتدار نظام که دشمنان همه در مقاماتن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس