ادعای نظامی انگلیسی درباره تبعات شکست روسیه در جنگ اوکراین

رئیس نیروهای هوایی انگلیس (RAF) هم زمان با افزایش تنش‌های لفظی میان لندن و مسکو و احتمال قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، ادعا کرد که روسیه در صورت شکست در جنگ اوکراین، از انگلیس اتنقام خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، مایک ویگستون که ماه آینده میلادی (ژوئن) بعد از چهار سال سکان نیروی هوایی انگلیس را به جانشین خود واگذار خواهد کرد در آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با نشریه دیلی تلگراف مدعی شد که نیروهای هوایی، دریایی و زیردریایی روسیه تهدید جدی برای بریتانیا و ناتو بشمار می‌روند و این چیزی است که «ما باید ذهن خود را روی آن متمرکز کنیم».

ویگستون ادعا کرد: «هنگامی که بحران اوکراین پایان یابد و این کشور مرزهای خود را پس بگیرد، ما با یک روسیه آسیب دیده، کینه توز و وحشی مواجه خواهیم شد که می‌تواند از راه های حملات هوایی، موشکی و دریایی به ما آسیب بزند»

دیلی تلگراف در گزارش خود آورده است: اظهارات رئیس نیروی هوایی در مورد تهدید ناشی از روسیه پس از پایان جنگ اوکراین نخستین اعتراف یک مقام نظامی غربی درباره نگرانی از واکنش احتمالی روسیه به شکست در جنگ اوکراین است.

این گزارش می‌افزاید: اوایل ماه جاری، بک فرمانده آمریکایی گفت که نیروهای مسلح روسیه به رغم تلفات در جنگ اوکراین، هنوز تا حد زیادی منسجم هستند و تهدید مهمی بشمار می‌روند. کریستوفر کاولی در یک کنفرانس امنیتی در استونی افزود: «بسیار آسان است که تصور کنیم ارتش روسیه از هم پاشیده یا دچار مشکل شدیدی شده است. هرچند نیروی زمینی این کشور به شدت فرسوده شده اما نیروی دریایی، سایبری و فضایی روسیه تقریباً چیزی را از دست نداده است».

دیلی تلگراف ادامه داد: سال گذشته، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، تاکید کرد که غرب نباید «روسیه را تحقیر کند تا روزی که جنگ متوقف می‌شود، بتواند از طریق مجاری دیپلماتیک راهی برای خروج از وضع موجود ترسیم کند». وی بر همین اساس، اواخر همان سال راهی پکن شد و اعلام کرد که چین می تواند میان روسیه و اوکراین میانجیگری کند.

مایک ویگستون در ادامه گفت‌وگو با دیلی تلگراف ادعا کرد که حتی اگر ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) از قدرت برکنار شود، مواضع مسکو تفاوتی نخواهد کرد زیرا «دیگرانی که منتظر به دست گرفتن قدرت در کرملین هستند، می توانند به همان اندازه وحشیانه و شرورانه عمل کنند". وی مدعی شد که روسیه حتی پس از عملکرد ضعیف در اوکراین یکی از "تهدیدهای پایدار برای بریتانیا" باقی خواهد ماند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌و درگیری‌ها دامن زده است. گزارش‌ها حاکیست که شرکت تسلیحاتی بی‌ای‌ئی‌سیستمز انگلیس افزون بر ۳۰ میلیارد پوند به واسطه جنگ اوکراین سود کرده است.

این جنگ که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

نخست وزیر انگلیس هفته پیش همگام با سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ماجراجویانه این کشور وعده داد که صدها موشک دفاعی و سامانه های هوایی بدون سرنشین از جمله صدها پهپاد جدید تهاجمی دوربرد با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر را به جبهه اوکراین ارسال می‌کند. وی تاکید کرد که غرب به حمایت از اوکراین طی سال‌های آینده ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند آنچه او استراتژی روسیه علیه غرب نامید، به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما رئیس جمهور اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 11
    درود بر نیروی هوایی انگلستان
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 0
      مرگ بر پدرت
    • MG IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 0
      همین انگلیس و شوروی خون مردم ما و جهان از جمله هند و آفریقا رو خصوصا انگلیس (طولانی تر و بیشتر)تو شیشه کرده که یک نادانی از تو این کشورا به نیروهای انگلیسی درود بفرسته.ای کاش یکم دلسوز کشورمون باشیم چون هیچ کس دلش برای کشور ما نمیسوزه واقعا شرم بر شما چون نشون میدید که باید همچنان در کشوری مستعمره زندگی کنین و لایق تحقیر و نابودی هستین
    • ع ع IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 0
      اگر ایرانی نیستی که هیچی اگر ایرانی هستی تف تو غیرتت! روح اون ۹ میلیون شهید در جنگ جهانی اول توسط انگلیس شاد!
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 0
      درود بر نیروهای مسلح روسیه
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    درود بر روسیه قدرتمند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    ادعا کرده روسیه در صورت شکست در جنگ اوکراین، از انگلیس اتنقام خواهد گرفت. این نشان می دهد انگلیس خیلی ضعیف است و انتظار دارد با جمع شدن غربیها و افزایش توان، روسیه را شکست دهند.
  • بانمک IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    نه انگلستان نه هیچ کشور غربی نه تنها دوست نیستن بلکه خنثی هستن و پاس بیفته در هر نبردی که ایران باشه از طرف مقابل حمایت میکنن..ما عزیز تر از روسیه نیستیم در سطح اروپا...غرب عامل بر هم زدن ثبات کشورهاست..اگر نبود با روشی صحیح جنگ اوکراین رو تمام میکرد و نه پشتیبانی تسلیحاتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس