ادعای اوکراین درباره برنامه روسیه برای یک حمله تحریک‌آمیز

اوکراین مدعی شد، روسیه برای دست زدن به اقدام تحریک آمیز در نیروگاه‌ هسته‌ای زاپروژیا با هدف مختل کردن برنامه ضدحمله کی‌یف دسیسه‌چینی کرده است.

به گزارش مشرق، سازمان اطلاعات ارتش اوکراین ادعا کرد، روسیه دسیسه‌ یک «اقدام تحریک آمیز در ابعاد بزرگ» در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» واقع در جنوب شرق این کشور با هدف مختل کردن ضدحمله قریب الوقوع کی‌یف را طراحی کرده است.

به نوشته خبرگزاری «پرس اسوسیشن»، اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین ادعا کرد، نیروهای مسلح روسیه قصد دارند حمله ای علیه نیروگاه برق هسته‌ای زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، ترتیب داده،سپس گزارش نشت رادیواکتیو را مخابره خواهند کرد و با این کار باعث ‌شوند تحقیقات بین‌المللی درباره حادثه به اجرا در آمده، درگیری‌ها متوقف شده و وقفه لازم برای تجمیع دوباره نیروهایشان را به دست بیاورند.

طبق ادعای این سازمان اطلاعاتی، روسیه برای کمک به اجرای این طرح «در تعویض چرخشی پرسنل هیات ناظر دائم سازمان بین‌المللی انرژی اتمی» که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده بود اختلال به وجود آوردند.

به نوشته خبرگزاری پرس اسوسیشن، سازمان اطلاعات ارتش اوکراین هیچ سند و مدرکی در پشتیبانی از هیچ یک از ادعاهای خود ارائه نکرده است. سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد، درباره این ادعاها اظهار نظر نمی‌کند.

دولت آمریکا، نزدیک‌ترین و اصلی ترین متحد کی‌یف در جنگ با روسیه، اعلام کرد، وضعیت را از نزدیک تحت رصد داشته و نشانه‌ای از وقوع نشت مواد رادیو اکتیو در این نیروگاه مشاهده نکرده است.

«اولکسی دانیلوف»، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه‌ای به شبکه «بی.بی.سی» مدعی شد، ضد حمله اوکراین علیه مواضع روسیه که از مدتها قبل رسانه‌ها و متحدان غربی اوکراین درباره آن گمانه‌زنی کرده‌اند، ممکن است «فردا، پس فردا یا در عرض یک هفته» رخ دهد.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ اول جهان، در منطقه‌ای همنام با خودش در جنوب شرق اوکراین که بخشی از آن در کنترل روسیه است، قرار دارد.

با وجود آنکه شش راکتور این نیروگاه از ماه‌ها قبل خاموش بوده‌اند اما این نیروگاه به برق و پرسنل متخصص به منظور فعال نگه داشتن سامانه‌های خنک کننده حیاتی و اجرای دیگر تدابیر ایمنی نیاز دارد.

درگیری‌ها در نزدیکی این نیروگاه، بارها در روند تامین برق آن اختلال ایجاد کرده و به نگرانی ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه با فاجعه سال ۱۹۸۶ نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در شمال اوکراین قرار داشت، دامن زده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    1 0
    روسیه اگر در این مورد دسیسه چینی می‌کرد ترجیح میداد در نیروگاه‌های غرب اوکراین این کار را انجام دهد که دودش به چشم اروپا برود نه خودش
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      والا...یعنی نمیفهمن این خرمغزهای خشک...! الان یه مشته خر فیک طرفدار اوکراین، منفی میزنن.
  • عمیر IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    مرگ بر روسیه مرگ بر منافقای تروریستی روسی ، روسیه از منافق بدترهه !
  • ناشناس IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    دولت آمریکا چرامستقیم درجنگ دخالت نمیکندچرادبگران رابه جان هم میاندازد تاکنارگودبایستد و بگوید لنگش کن
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 0
    ضدحمله گجا بود با جنگ روانی میخوان روحیه روسیه ضعیف کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس