با موافقت آژانس، پساب آلوده به مواد رادیواکتیو ژاپن به اقیانوس می‌ریزد

ژاپن برخلاف مخالفت کشورهایی چون چین توانست موافقت آژانس انرژی اتمی برای تخلیه پساب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو در آب اقیانوس را به دست آورد.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌رغم مخالفت‌های شدید بین‌المللی، با طرحی از سوی ژاپن برای رهاسازی بیش از یک میلیون تُن پساب هسته‌ای از نیروگاه تخریب شده فوکوشیما در اقیانوس موافقت کرده است.

آزانس اتمی در گزارشی که سه‌شنبه (چهارم ژوئیه) منتشر شد، اعلام کرد بعد از دو سال ارزیابی به این نتیجه رسیده این طرح با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مربوطه سازگار است و در حالی که نگرانی‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی را برانگیخته، آب رهاشده تاثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی به توکیو سفر کرد تا یافته‌ها را به «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن ارائه کند. وی در کنفرانسی خبری گفت نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل بر تخلیه پساب هسته‌ای در محل نظارت خواهد کرد.

این طرح اولین بار در سال ۲۰۲۱ از سوی دولت ژاپن، نهاد تنظیم مقررات هسته‌ای این کشور و TEPCO اپراتورهای نیروگاه هسته‌ای تخریب شده «فوکوشیما دایچی» ارائه شد.

آبی که برای خنک کردن میله‌های سوخت نیروگاه در سال ۲۰۱۱ پس از ذوب شدن سه رآکتور آن استفاده شد، طی ۳۰ تا ۴۰ سال آینده تصفیه و وارد اقیانوس آرام خواهد شد. این فاجعه بر اثر امواج سونامی ناشی از زلزله نُه ریشتری ایجاد شد.

در پی وقوع زلزله و سونامی متعاقب آن در تاریخ ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای شش رآکتور نیروگاه در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد، به‌طوری که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.

به گزارش «ان‌پی‌آر» رادیو ملی آمریکا، ژاپن هنوز نگفته رهاسازی پساب چه زمانی آغاز می‌شود زیرا منتظر تایید آژانس اتمی بود. این طرح با انتقادهای قابل توجهی از سوی جامعه علمی مواجه شده و بسیاری از دانشمندان می‌گویند اظهارات دولت ژاپن و TEPCO مبنی بر بی‌خطر بودن رهاسازی پساب هسته‌ای در اقیانوس آن‌ها را قانع نکرده است.

«رابرت ریچموند» زیست‌شناس دانشگاه هاوایی و یکی از پنج کارشناسی که مجمع جزایر اقیانوس آرام (PIF)--یک سازمان بین دولتی--برای بررسی این طرح تعیین کرده، گفت دانشمندان در ژاپن شواهد کافی مبنی بر این که عناصر مضر در اقیانوس رها نخواهد شد، ارائه نکرده‌اند.

این طرح همچنین انتقادهای داخلی و بین‌المللی از سوی کشورهای همسایه مثل کره جنوبی، فیلیپین و چین را در پی داشته است. آن‌ها می‌گویند این یک موضوع فرامرزی است و پساب قرار نیست فقط در ژاپن و اطراف آن بماند.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه ژاپن اوایل سال میلادی جاری گفت: می‌خواهم تاکید کنم رهاسازی پساب آلوده هسته‌ای از نیروگاه فوکوشیما به محیط زیست دریایی جهانی و سلامت عمومی مربوط می‌شود که فقط مختص ژاپنی‌ها نیست.

بسیاری از ساکنان جزایر اقیانوس آرام هم مخالفت کامل خود را با این طرح اعلام کرده و گفته‌اند تهدیدی برای شیوه زندگی اقیانوسی آن‌هاست. بسیاری در سراسر اقانوس آرام می‌گویند طرح آزادسازی پساب آلوده یادآور گذشته‌ای است که قدرت‌های بزرگتر از جزایر این منطقه و مردم آن برای پیشبرد جاه طلبی‌های هسته‌ای خود سوءاستفاده می‌کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس