قالیباف

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز قطعه‌ساز، خودروساز، مصرف کننده و دولت از تولید خودرو ناراضی هستند اما همچنان اصرار بر ادامه این راه وجود دارد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران خراسان شمالی در شهرستان شیروان اظهار کرد: امروز کارآفرینان، تولیدکنندگان در عرصه‌های مختلف جنگ اقتصادی، دقیقاً همان نقشی را ایفا می‌کنند که مردم و یگان‌های سازماندهی شده در میدان دوران دفاع مقدس داشتند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که سازماندهی در دوران دفاع مقدس اتفاق نیفتاد ما نتوانستیم در جبهه‌ها موفقیت حاصل کنیم و امروز این موفقیت‌ها به رشد افتخارآمیزی برای ما تبدیل شده و توانسته‌ایم در عرصه‌های علمی، فنی و صنعتی حوزه دفاعی جزو کشورهای نخست باشیم.

رییس مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه امروز، کارآفرینان، جوانان و نیروهای خلاق باید با نگاه و نقشه راه دقیق در مسیر جنگ اقتصادی پا در میدان بگذارند، یادآور شد: در وهله نخست باید از سطح کلان تا مسائل خُرد کشور جهت‌گیری همسو داشته باشیم و همه بدانیم که به کدام سمت حرکت می‌کنیم و پراکنده کاری انجام ندهیم.

وی در ادامه با اشاره به اشکالاتی در حوزه اقتصاد، عنوان کرد: اقتصاد ما در حوزه تولید رانتی است، اگر رانت هدفمند نباشد و ویژگی کاهندگی، مشروط بودن و محدودیت را نداشته باشد نه تنها به تولید کمک نمی‌کند بلکه تولید را منهدم می‌کند که نمونه روشن آن صنعت خودروی کشور است.

تولید، نیازمند تجهیز منابع است

وی افزود: بر اساس ادبیات اقتصادی، برای تولید نیازمند تجهیز منابع هستیم و اگر این نگاه را داشته باشیم، کار دقیق‌تر پیش می‌رود. یکی از اقداماتی که در این خصوص از بدو مجلس یازدهم دنبال کردیم، روشی برای تجهیز منابع در حوزه مربوط به اشتغال بود که در تبصره ۱۸ انجام شد.

قالیباف ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ با نگاه تجهیز منابع، امکانی در کشور ایجاد شد که تقریباً رضایت نسبی در حوزه اشتغال به وجود آورد اما در سال ۱۴۰۱ با اینکه همین تبصره ۱۸ را داشتیم، به دلیل تغییر در نحوه اجرای آن، باعث شد چیزی از این محل به دست کارآفرینان نرسد و تقریباً تخصیص آن صفر باشد، لذا نقش مدیریت، نگاه و توجه دقیق به موضوعات است که باعث حل مسائل می‌شود.

صرفه‌جویی در برق و گاز

وی در ادامه با تأکید بر اینکه با تجهیز منابع باید رشد تولید را رقم بزنیم، اظهار داشت: همچنین ما باید کمبود برق و گاز را جبران کنیم اما این جبران زمان‌بر است. وقتی می‌گوییم در گاز ناترازی داریم باید بدانیم که چهار برابر استاندارد دنیا در حال مصرف گاز هستیم از این رو در وهله اول باید اسراف را کاهش دهیم.

رییس مجلس در ادامه با اشاره به قطعی گاز و برق در مقاطعی از فصول زمستان و تابستان به دلیل افزایش مصرف، عنوان کرد: اگر صرفه‌جویی انجام شود بدون این قطعی‌ها، ۲۵ درصد تولید برق و گاز افزایش می‌یابد از این رو می‌توان کار را با سیاست دیگری انجام داد و صرفه جویی کرد که هم صنعت، هم مردم و هم کشور از محل آن منفعت ببرند. این موضوع یکی از ابعاد و مفاهیم تجهیز منابع است.

اهمیت تراز اقتصادی مثبت

وی در ادامه با نگاه کلی و کلان به موضوع اقتصاد گفت: برخی کشورهای همسایه نفت و گاز ندارند و در حوزه مربوط به تجارت، متمرکز بر اقتصاد خُرد هستند و اقتصاد و صنعت کلان ندارند اما چون رویکرد صادرات دارند از همین طریق کشور خود را اداره می کنند و میزان زیادی هم اشتغال ایجاد کرده‌اند.

رییس مجلس همچنین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد ما در حوزه صنایع سنگین فولاد، پتروشیمی و غیره است که تکیه بر حوزه رانت دارد، گفت: رانت انرژی باعث سرپا نگاه داشتن این صنایع شده است. رویکرد کلان ما در حوزه اقتصاد، سیاست جایگزینی به جای صادرات است ولی آیا وقتی از سیاست جایگزینی به جای صادرات می‌گوییم، به این معنا است که باید در همه چیز خودکفا باشیم.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه گاهی کار ما منطق و توجیه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: مهم این است اگر به دنبال استقلال اقتصادی هستیم باید تراز اقتصادی ما مثبت باشد و همه جا پیشران خود را برنامه هفتم قرار دهیم و پیش ببریم.

لازمه ثبات اقتصادی

رییس قوه مقننه ادامه داد: ممکن است افرادی در حوزه اقتصاد با صحبت‌های من موافق نباشند که اشکالی هم ندارد اما در صحنه عمل و اداره کشور باید در نهایت یک راه را انتخاب کرد و مصمم این مسیر را ادامه داد و اگر ثبات در اقتصاد می‌خواهیم در وهله اول ثبات در تصمیم داشته باشیم. ما باید یک دهه با تصمیم مشخص حرکت کنیم تا به ثبات اقتصادی برسیم.

وی در ادامه با اشاره به مباحث استان خراسان شمالی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که مجلس دنبال کرد شناخت نظام مسائل استان‌ها، مشکلات آنها و اولویت‌بندی این موضوعات بود که اگر قرار است مشکلی از مرکز دنبال شود در این خصوص قانونگذاری صورت گیرد.

اهمیت انتقال آب سرانی به خراسان شمالی

وی در ادامه مهم‌ترین مشکلی که همه باید برای حل آن بسیج شوند را در حوزه آب دانست و عنوان کرد: به وضعیت آب شرب و کشاورزی باید رسیدگی شود و مطالعات نیز در این خصوص صورت گرفته است.

قالیباف بیان کرد: گزارش‌های استاندار و نمایندگان منطقه در این زمینه دریافت شده و گزارشی هم از نتیجه سفر دولت به این منطقه در دست داریم. از این رو مقدمات فراهم است و بحث مربوط به ماده ۲۳ در حال انجام تا انتقال آب از منطقه سرانی به استان انجام گیرد.

تلاش جدی برای ایجاد بازارچه مرزی در خراسان شمالی

رییس مجلس همچنین با اشاره به تدابیر صورت گرفته در حوزه صادرات، گفت: در تلاش هستیم بازارچه مرزی منطقه را ایجاد کنیم تا اقتصاد خُرد استان رونق یافته و به کشور همسایه صادرات داشته باشیم. روز گذشته نیز ملاقاتی با رهبر ملی ترکمنستان داشتم که موضوع بازارچه مطرح شد و موافقت طرف مقابل وجود دارد. امیدواریم تا هر دو موضوع بازارچه و آب به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: بحث دیگری در حوزه معدن و صنعت در استان وجود دارد که باید مشکلات آن برطرف شود و جزء زنجیره اقتصاد کلانی است که باید با هماهنگی در خارج و داخل استان موضوع را پیگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    می خواهید خودروسازی رو درست کنید. بسم ا... اول از همه تمام کسانی که با پارتی بازی و رانت نماینده ها و دولتی ها استخدام این ها شدند رو اخراج کنید. یه جوری صحبت می کنید انگار نه انگار مدیر اینها رو خود دولت انتخاب می کنه. اگه یه دولت با اون همه امکانات نمی تونه یه فرد شایسته رو انتخاب کنه که دیگه وای به حالش.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    می خواهید خودروسازی رو درست کنید. بسم ا... اول از همه تمام کسانی که با پارتی بازی و رانت نماینده ها و دولتی ها استخدام این ها شدند رو اخراج کنید. یه جوری صحبت می کنید انگار نه انگار مدیر اینها رو خود دولت انتخاب می کنه. اگه یه دولت با اون همه امکانات نمی تونه یه فرد شایسته رو انتخاب کنه که دیگه وای به حالش.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    وقتی دولت بیاد واسه تولید کننده نرخ تعیین کنه تولید کننده هم مجبور میشه از کیفیتش کم کنه. خیلی مساله ساده ایه. افزایش کیفیت هزینه داره و مجانی نیست. دوم اینکه سازمان استاندارد نقشش چیه؟ مدیرش هم منصوب دولتی هاست. بپذیرید غیر از مصاحبه و انتقاد کار دیگه ای بلد نیستید. توی فضای مجازی می چرخید کامنت ها رو می خونید و برای جلب توجه همین افراد، جملات همون ها رو حفظ می کنید و تکرار می کنید.
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    3 0
    نه دیگه همه ناراضی هستن به جز مکانیکها
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 2
    چون ناراضی بودن از خودروساز هم شده یه نوع روشنفکری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس