کد خبر 1495609
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
فیبر

فیبرها، ترکیبات مفید در بعضی مواد غذایی هستند که به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کنند و نقش مهمی در تقویت و عملکرد باکتری‌های مفید روده دارند. بدن روزانه به حدود ۳۰گرم فیبر نیاز دارد

به گزارش مشرق، در ادامه این مطلب به معرفی بهترین منابع فیبرها اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

لوبیا و عدس

لوبیا علاوه بر اینکه منبع غنی فیبر محسوب می‌شود حاوی مقدار فراوان آهن و ویتامینB۹ است. این ویتامین برای خانم‌های باردار ضروری است و نقش مهمی در رشد جنین و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های سیستم عصبی دارد. هر ۱۰۰ گرم لوبیا قرمز پخته نزدیک به ۵/۷ میلی‌گرم فیبر دارد که در مورد لوبیا سفید تاحدی کمتر است. عدس یکی دیگر از منابع غذایی سرشار از فیبر است که ۲ برابر بیشتر از جودوسر فیبر دارد.

جودوسر

بلغور جودوسر یکی از منابع غنی فیبر است و هر ۱۰۰ گرم آن ۷ گرم فیبر دارد. جودوسر به‌خصوص حاوی نوعی فیبر حل‌شدنی به‌نام بتاگلوکان است. این فیبر تاثیر خوبی در تنظیم عملکرد روده دارد و همچنین در تنظیم کلسترول و قند خون نیز موثر است. می‌توان در وعده صبحانه به‌جای غلات آماده از پودینگ جودوسر پرک استفاده کرد.

زیتون سیاه

زیتون سیاه که یکی از مواد غذایی مهم در رژیم مدیترانه‌ای است و خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. علاوه بر فیبر فراوان، زیتون سیاه مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع دارد که برای سیستم قلبی‌عروقی مفید است.

بادام

انواع مغزها به‌خصوص بادام مقدار فراوانی فیبر دارد و حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است که برای سلامت سیستم قلب و عروق مفید است. پتاسیم (ضد فشار خون)، منیزیوم (ضداسترس)، ویتامینE ( مقابله با پیری سلولی) و پروتئین ها ترکیبات مفید در بادام هستند که می‌توان به‌عنوان میان‌وعده سالم میل کرد.

غلات سبوس‌دار

غلات سبوس‌دار سرشار از فیبر هستند که احساس سیری را افزایش می‌دهد. البته این نوع غلات مقدار فراوانی ویتامین‌های گروهB دارد. به همین‌دلیل توصیه می‌شود نان با غلات سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی گنجانده‌ شود.

نارگیل

نارگیل سرشار از آب و یکی از بهترین منابع فیبرهای غذایی است. نارگیل همچنین مقدار فراوانی آهن، منگنز و مس دارد. البته اسیدهای چرب غیراشباع در آن نیز در کاهش کلسترول خون موثر است.

منبع:بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس