کد خبر 1497053
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟

در اوج مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی با 1+5، رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند».

به گزارش مشرق، «محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه اخیرا در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مواردی را مطرح کرده که با بازخورد منفی در فضای رسانه ای مواجه شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «چرا سازشکار منفی و سازش ناپذیر مثبت است؟مگر سازش جز به معنی دستیابی به نقطه ‌اشتراک و توازن برای حرکت به سوی آرمان‌هاست؟ مگر می‌توان از روش دیگری به آرمان‌ها رسید؟ داشتن آرزو به زندگی جهت می‌دهد اما توجه به توانایی‌ها حرکت به سمت آرمانها را ممکن می‌سازد نیاز امروز ما درک درست و «انتخاب» هوشمندانه است. کنشگری مرزی. چشم به آرمان‌ها و استوار بر توانایی‌ها.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «نخبگان کدام‌یک را بیشتر نکوهش می‌کنند: آنها که با آرزوی بازپس گرفتن سرزمین از دست رفته در قرارداد گلستان، بخش‌های بیشتری از سرزمین را به باد دادند، یا آن‌ها که با قرارداد ترکمنچای، دست‌کم قسمتی از سرزمین تازه از دست رفته را بازپس‌ گرفتند؟»

چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟


به دنبال واکنش های منفی به یادداشت مذکور، ظریف در مطلب دیگری نوشت: «نوشته کوتاه چند روز پیش بنده به بحث و نقدهای فراوانی انجامیده، که امری مبارک است. اما دیدنی است که چگونه کلمات "نکوهش" ترکمانچای و "جلوگیری" از ترکمانچای‌ها به "توجیه"، "تحسین" و حتی "تقدیس" برگردانده شده‌اند. امان از سلطه سیاسی کاری حتی بر واژگان فارسی!!».

نکته قابل توجه اینجاست که آقای ظریف پیش از این نیز دیگران را به برداشت غلط از اظهارات و موضع‌گیری‌های خود محکوم کرده است. سوال اینجاست که چرا موضع‌گیری‌های وی طوری است که همواره منتقدان برداشت غلطی از آن دارند؟! آیا اشکال از خود آقای ظریف و اظهارات و موضع‌گیری‌های وی نیست؟!

برای پاسخ به این سوال، مروری کوتاهی داریم به اظهارات گذشته وی؛ مخاطب باید قضاوت کند که این اظهارات رنگ و بوی عزت دارد یا انفعال و خود تحقیری؟!

- آیا فکر کردید آمریکا که می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی آید؟

- پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند به راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند!... برخی نهادها فقط در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده‌اند! (۲۱ آبان ۱۳۹۷ و در دفاع از FATF)

چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟


- من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم...من برای موفقیت میدان، مذاکره می‌کردم.

- آقای جان کری، ایشان را به من معرفی کردند و من هم با آقای اوباما دست دادم. نخستین چیزی که به من گفت این بود که "امیدوارم این دست دادن و رویارویی برای شما در ایران دردسر نشود". من هم پاسخ دادم: "به هیچ وجه"... برخی حوادث بعدی در ایران نشان داد که ایشان درست می‌گفتند و من اشتباه می‌کردم.

- تنها چند روز پس از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط دولت تروریست آمریکا، ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل مبنی بر اینکه آیا "آیا احتمال مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی کمرنگ شده است؟"، گفت؛ «برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید حاکم است. نکته مهم رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما هنوز پای میز مذاکره‌ایم، اما آن‌ها این میز را ترک کرده‌اند.»

- در اسفند ۱۳۹۷ در جریان سفر مهم رئیس جمهور سوریه به ایران، ظریف در اقدامی تأمل برانگیز با این ادعا که از این سفر بی اطلاع بوده است، پیشنهاد استعفا را مطرح و این سفر مهم را تحت الشعاع قرار داد.

چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟

چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟


- نمایندگان مجلس گفته بودند: «فردای روز امضای توافق برجام، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق » suspend را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم".»

به نظر شما موارد مذکور که بخشی از اظهارات و موضع‌گیری‌های آقای ظریف است، همراستا با منافع ملی است؟! و اگر شخصی به آنها ایراد بگیرد، نشان دهنده سوءبرداشت و خصومت است؟!

قطعا پاسخ منفی است. متاسفانه نوع دیدگاه ظریف و همفکران وی به سیاست خارجی و روابط بین الملل، دیدگاهی غلط، ناقص و خسارت بار است. همان دیدگاهی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد.

حالا به این دو اظهارنظر توجه کنید: ظریف در تابستان ۹۴ در پاسخ به سوال یکی از اساتید دانشگاه درباره احتمال عهدشکنی آمریکا در توافق هسته ای گفت: «آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود.» وی بعد از خروج آمریکا از برجام نیز با حمایت از برجام اروپایی تاکید کرد که اقدامات اروپا در برجام، فراتر از انتظار بوده است.

چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟


ظریف و همفکران وی با دوگانه های غیرواقعی از جمله «دموکرات های خوب- جمهوری خواهان بد» و «آمریکای بد- اروپای خوب» و...فرصت‌های بزرگی را در سیاست خارجی از دست داده و خسارت های هنگفتی به کشور تحمیل کردند.

این طیف با فهم غلط از سیاست خارجی و روابط بین الملل، کل دنیا را در سه چهار کشور معدود غربی خلاصه کرده و هیچگاه نتوانستند دیپلماسی پویا و فعال بر پایه اقتدار و عزت را پیش ببرند.

چرا جواد ظریف به غرور مردم ایران توهین می کند؟


رهبر معظم انقلاب- ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲- در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه فرمودند: «در سیاست خارجی وقتی می‌گوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحن‌مان هم التماس‌آمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی این‌جور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته‌ سیاسی قدیمی فلان کشور این‌جوری گفت، این‌جوری قضاوت کرد، آن یکی این‌جوری گفت، این‌جوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشم‌مان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیه‌مان به اصول خودمان باشد.»

در اوج مذاکرات هسته ای دولت روحانی با ۱+۵، رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. طبق این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، فروشنده، قیمت را کمتر خواهد کرد.»

بهتر است آقای ظریف به سابقه اظهارات و موضع‌گیری‌های خود مراجعه کرده و درباره آن بیشتر تأمل کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • علی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 9
    اینها نون نظام رو میخورند و جفتک میندازند، 5/6 سال پیش خانومش توی یک جلسه خصوصی گفته بود 3/4 ماهه کار نظام تمومه.مار توی آستین پرورش میدیم
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 13
    بعدش درسخنرانی گفت معنای تروریسم مافرق داردودرست است چون پرستارا نومسلح کنندگان انتحاری داعش صهیونیست خون اشام فاسداست ودربرنامه ی استعفا هم کودکانه رفتارکرد ودربحثمقایسه ی اشتباه باترکمنچای منظورش بنظرم امکان برای پیشرفت بادید امکانات برای بهره برداری میشود ودرباره ی سیستم دفاعی ایران هم خوشبینانه اشتباه فنی کرد ولی درابادخواهی ایران وورنق اقتصادی اوشکی نیست اشتباه دربتن ریزی واشتباه تایپی متوجه همه ارگانهاهم میشود
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    به نظر می اید بیشتر بعضی خبرگزاری ها به شعور مردم توهین می کنند
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 5
    جواد ظریف بر خلاف شما ، مردم ایران را ، خر فرض نمی کند.با تمام نفرتی که از اصلاح‌طلب‌ها دارم ولی ظریف را تحسین می کنم که واقعیت‌های سیاست خارجی و نفوذ خطرناک روسیه را به ما گوشزد می کند.
  • حسین IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 6
    درود بر ظریف وطن دوست
    • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      خخخخخخخخخ خدایا لطفاً کمی مطالعه به ما عطا بفرما
  • NL ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    چرا برای یک حجاب چندنفر گرفتید ولی این اراجیف که علیه امینت ملی میگه را سکوت مینید مصلحت اندیشی
  • ebi IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 1
    به جای امیر کبیر باید به او امیر صغیر گفت..‌‌‌
  • ایرانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 6
    آقای ظریف خودشان غرور ملی ما ایرانیان هستن از طرف مردم حرف نزن باید بیشتر اجازه می دادن
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 1
    فقط یک دروغگو و فریبکار اینقدر راحت میتونه مردم را فریب بده
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    8 3
    ایشون نقش نوکر آمریکا را بازی کرده
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 4
    برآیند کلی : خیانت کرده
  • احمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 4
    به نظر من آقای ظریف این حرف ها و استفاده از کلمات ترکنچای و گلستان را بیشتر به این خاطر گفته اند که مسئولین حال حاضر مواظب باشند که چه امتیازاتی به کشورهای دیگر(غیر از اروپا و امریکا) دادن و از این پس خواهند داد.گذشت زمان همه چیزرا برملا میکند. عزیت هم با حرف و قلدر بازی لات بازی به دست نمیاد .عمل و نتیجه عمل را باید دید و قضاوت کرد
  • ع د US ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    ما. که این چهل سال هر روزمون بدتر از دیروز بده عزت یعنی چی
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 1
    باید واقعا بابت این خیانتهایی که کرده و این همه نقد داده و جز خسارت برای ملکت چیزی به ارمغان نیاورده محاکمه شود
  • هادی GB ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 4
    حیف ظريف .یکی از وطن پرست های واقعی همین شخص هست در ضمن هیچ دیپلماتی در سطح ایشون در حال حاضر نیست .طبق گفته‌ خود ایشون هم تمام موارد با رهبر هماهنگ می‌شده بعدأ نهایی می‌کردن.
  • هادی GB ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 4
    حیف ظريف .یکی از وطن پرست های واقعی همین شخص هست در ضمن هیچ دیپلماتی در سطح ایشون در حال حاضر نیست .طبق گفته‌ خود ایشون هم تمام موارد با رهبر هماهنگ می‌شده بعدأ نهایی می‌کردن.
  • ناشناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    جاسوسانی که وظیفه آنها دلسرد کردن مردم است که در دولت روحانی بفور پیدا می شد
  • کامیاب IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    درود بر ظریف .تازه ۵درصد واقعیت رو بیان کرده
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    جاسوسه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 1
    این ظریفک اصلا با سازش از طریق برجام چی به دست آورد؟ غیر از اینکه همه چیز به غربی ها داد، چه کاری انجام داد؟ غیر از اینکه تو قلب راکتور مهم ایران، به خاطر آمریکا بتون ریخت، چه کار دیگری کرد؟ غیر از اینکه تحریم ها را افزایش داد، چه کار دیگری کرد که می گوید سازش مثبت است؟ لابد نشسته است با شیخ بنفش و دارند گلابیییییی های خرجام را می خورند که می گوید سازش مثبت است.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    خدا را شکر خوب دارن هویت و اون روی خودشان را نشان میدهند اگر میلیاردها تومان خرج میکردیم نمی توانستیم اون روی ظریف را نشان مردم بدهیم
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    از حسادت و عقده هایی که از عزت و اعتبار عمومی دکتر ظریف بهتون دست داده بدجوری میسوزید
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    رهبری از زحماتش تشکر کرد حتی اگه اشتباه کرده باشد در ضمن جناح مقابل که تاختن به سمت ایشون بدجوری انجام میده بیاد پاسخگوی تصمیمات افتضاح در داخل جامعه از جمله فرهنگ و نحوه رفتار با مردم رو بده ،مثلا همینایی که گشت ارشاد راه انداختن و نتیجش رسید به فتنه گذشته و خسارت میلیونی مالی و اجتماعی بوده ، کجان ؟ چرا جواب نمیدن
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    ایشون واقع گرا در زمان و با توجه به شرایط هستند مشکل مخالفین اینه بر اساس ایدئولوژی حرف میزنند و ایدئولوژی کلا سنخیتی با واقعیت ندارد کلا دنبال گول زدن خودشونن
  • Hamid IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    مردایی مثل امیر کبیر و ظریف تو این مملکت محکوم به نابودین مرگ بر کسانی که منافع ملی رو به منافع حزبشون ارج میدونن
  • علیرضا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 3
    خیانتی که روحانی وظریف به ملت ایران کردشاهای قاجارنکردند
  • قاسمی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 2
    بر علیه ظریف جوسازی نکنید لطفا . الان آمریکا از برجام خارج شده قیمتهادر کشور ما ده برابر شده یا آمریکا؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    سرباز آمریکاست دیگه
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    چون ایرانی نیست!
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 2
    غرور مردم ایران را دلواپسا لگد مال کردن که بعد از اون همه رجز خوانی پشت برجام حالا دنبال احیا اون هستن!
  • مینا IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    ظریف سیاستش همون بود که به غربی ها التماس کنه بیان تحریم ها رو بردارن که امریکا هم خیلی خوب ظریف و امثال روحانی رو قهوه ای کرد
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    اگر برجامی که حاصل زحمات تیم دیپلمات آن زمان و خصوصا آقای ظریف هست آنقدر بد و التماسانه و عامل بی عزتی ایران هستش چرا دولت انقلابی دنبال احیای اونه و ازش خارج نمیشه؟ وقتی میتونید بر اساس ایده ال ها مذاکره کنید که دو طرف مذاکره در شرایط برابر باشن و نه اینکه یکیشون تحت فشار های اقتصادی نصف مردمش زیر خط فقر هستن
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • ایرانی با غیرت IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    این جناب کاپیتان ظریف که همانند بقیه طیف اصلاح طلب, استاد مسلم فرافکنی و ماستمالی کردن است در دوسه روز گذشته برای توجیه اقدامات مخربش در برجام نام های زیادی را آورد . سردار نقدی . دکتر سعید جلیلی . سازندگان گاندو و آقای حسین طائب . روسیه . لاوروف . سردار حاج قاسم سلیمانی . وندی شرمن . استاد راهنمای تز دکتری او ....
  • علیرضا IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    ظریف هر چه بود مجری سیاست خارجی جمهوری اسلامی بود و هیچ اختیاری از خود نداشت لطفا کم تر به شعور مردم توهین کنید مشرق جان
  • سید فروزان CH ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    وقتی جنین کسی با سواد در حد دیپلم و سن ۱۹ -۲۰ سالگی و ذوب شده فرهنگ امریکایی میشود مترجم و مشاور هئیت ایرانی در سازمان ملل، نتیجه میشود حمایت سازمان ملل از صدام در دوران دفاع مقدس حتما میگفته ما حمله کردیم به عراق و صدام فقط دفاع میکرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس