کد خبر 1497850
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
حامد سرلکی

اظهارات اخیر محمدجواد ظریف و تلاش برای پررنگ سازی نقش «تفکر مقاومت» پیرامون «به انجام نرسیدن برجام» را می‌توان در راستای احیای مجدد دوگانه میدان – دیپلماسی متصور شد.

به گزارش مشرق، حامد سرلکی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت: با شکست اثرگذاری و القائات جریان غرب‌گرا در گردونه سیاست کشور، بیرون کشیدن بیرق‌های خاک گرفته و قدیمی این جریان به واسطه «دلنوشته‌ها» و «تراوشات کلاب هاوسی» مسئله تازه‌ای نبوده، حال آنکه پیشرفت‌های روزافزون نظام جمهوری اسلامی گویا توانسته عزم جدی به غرب‌گرایان برای به انحراف کشاندن این دستاوردها را به وجود آورد. حضور یکباره محمدجواد ظریف در کلاب‌هاوس و انتشار یادداشتی در فضای مجازی نشانگر همین سرمایه‌گذاری زمان‌بندی شده جریان شکست خورده انتخابات ۱۴۰۰ است. پیشینه فعالیت‌های قهری ِ ظریف طی سال‌های اخیر چه در موضوع استعفای سال ۱۳۹۷ و چه در موضوع انتشار فایل صوتی در سال ۱۴۰۰، این سئوال را در اذهان عمومی مطرح نموده که ورود و خروج مهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب از چه رو در نقاط حساس و راهبردی کشور بیشتر از همیشه نمایان می‌شود؟

جریان اصلاحات بر این باور است که شاید با حفظ چهره‌هایی که روزی چسبندگی‌های سازمانی به حاکمیت داشته، حلقه اتصال قوی را در فقدان هاشمی‌رفسنجانی ایجاد نمایند. امروز این سرمایه‌گذاری سیاسی را می‌توان در بازی علی لاریجانی با تاس ِ «خالص‌سازی» و یا رونمایی از ظریف مدل ۱۴۰۲ دانست. حال آنکه با ایجاد ظرفیت‌های کاذب رسانه‌ای، علاوه بر فرافکنی پیرامون کارنامه روحانی‌-ظریف در سیاست خارجی و بی‌پاسخ قرار دادن چرایی هدررفت سرمایه اجتماعی و مادی داخلی در حین مذاکرات فرسایشی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را بدون پاسخ قرار داده‌اند. احیای کاریزمای از دست رفته چهره‌های سیاسی جریان اصلاح‌طلب به واسطه حمایت همه‌جانبه اظهارات خلاف واقع ظریف، شبیه تلاش برای دم مسیحایی بر جسمی بی‌جان آست؛ حال آنکه نه آن دم، مسیحایی بوده و نه این جسم، تاب و توان تحرک را دارد.

اما سرمایه‌گذاری دیگر جریان حامی محمدجواد ظریف را ازین حیث می‌توان تحلیل کرد که اساساً دستاوردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در حوزه روابط منطقه‌ای، من جمله مذاکرات موفق با مقامات امارات، احیای روابط با عربستان و محتمل بودن آغاز روابط تهران – قاهره را به حاشیه برده و در راستای تقویت راهبرد ادعایی «دولت بدون دستاورد»، این ادعای ساده‌لوحانه را ادراک‌سازی نمایند. این در حالی است که با جدی شدن مسئله باز شدن قفل روابط ایران با برخی کشورهای عربی و نیز تغییر موازنه قدرت و به بیان دقیق رهبر معظم انقلاب، «تحقق نظم جدید جهانی»، شکست آرمان‌های غرب‌گرایی جریان حامی ظریف قطعی‌تر شده است.

حضور رسانه‌ای امروز محمد جواد ظریف را در ظرف تحقق یا عدم تحقق مذاکرات طی روزهای آتی نیز می‌توان تفسیر کرد. در سناریو «شکست مذاکرات»، ظریف با اظهارات کلاب‌هاوسی خود ثابت کرده در صدد آن است تا با تغییر مقصران از «کارگزاران» به «سیاست‌گذاران»، چند مسئله را به مخاطبان خود القا نماید؛ نخست آنکه اساساً توان فنی تیم مذاکراه‌کننده دولت در حد فعلی بوده و در نهایت این کارگزار اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیستند که وضعیت مذاکرات را مشخص خواهد کرد، بلکه شکست احتمالی توافق براساس ایده‌های سیاستگذاران کلان نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هر آینه خط «مقصرتراشی» را در نهایت به سمت و سوی رهبر معظم انقلاب تعمیم بخشد. حال آنکه دولت اصلاحات نه در اجرای شروط نُه‌گانه معظم‌له، تعهدات خود را اجرا کرده و نتوانسته در ابعاد کارگزاری (با وجود اختیارات تام تیم مذاکره‌کننده سابق) جزء فرسایش و سرمایه‌سوزی دستاوری را به بار بیاورد. این در حالی است که در سناریو «توافق احتمالی» نیز، بسترسازی اظهارات ظریف و رسانه‌های نزدیک به وی این بوده که هر نوع پیروزی احتمالی تیم مذاکره‌کننده فعلی، ناشی از فصول قبلی مذاکرات و نقش تیم ظریف-عراقچی بوده است. به نوعی جریان غرب‌گرا سعی داشته در صورت بروز هر نتیجه‌ای با بیرق محمد جواد ظریف، نمایش ِ دادخواهی تصنعی خود را اجرا کند. حال آنکه رهبر معظم انقلاب بارها و به صراحت موضوع پذیرش نسخه برجام (نسخه منسوخ شده) را رد نموده و تأکید داشته که اساساً تیم مذاکره کننده دولت نتوانسته خواسته‌های ایران را به شکل کامل به مذاکره‌کنندگان غربی دیکته نماید. موضوع مذکور رد قطعی تمام ادعاهای مطرح شده محمدجواد ظریف در کلاب‌هاوس اخیر خود بوده است.

اظهارات اخیر محمدجواد ظریف و تلاش برای پررنگ سازی نقش «تفکر مقاومت» پیرامون «به انجام نرسیدن برجام»، بدون درنظر گرفتن مسئله «خروج یکباره‌ی آمریکا از این سند بین‌المللی» را می‌توان در راستای احیای مجدد دوگانه میدان – دیپلماسی متصور شد. دوره پرداخت به این دوگانه اساساً در سه بازه زمانی مشاهده شده است. تلاقی زمان‌بندی مشکوک فعالیت‌های ظریف، چه در دوران حضور در دولت و چه امروز، نشان‌دهنده هدفمند بودن و ضربه‌زنی وی در برابر دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی به خصوص اقدامات سپاه در دو حوزه «محور مقاومت» و «صنعت بومی موشک‌سازی» است.

سختی پذیرش واقعیت آنکه، اساساً رویکردهای تیم روحانی -ظریف به دلیل ناترازی تئوریک با ارزش‌های انقلاب اسلامی توسط طرف‌های غربی نیز درک شده و اینکه انتشار کدهایی پیرامون دیپلماسی مقتدرانه و فعال دولت سیزدهم طی ماه‌های اخیر (چه در پرونده هسته‌ای و چه در حوزه منطقه‌ای)، باعث عصبانیت حامیان سازش در برابر فشار غرب شده نیز غیر قابل کتمان است. وضعیتی که حتی با کوچکترین گشت و گذار در میان افکار عمومی اثبات خواهد شد و این خطر برای جریان اصلاحات و آینده سیاسی آنان در روزهای آتی بیشتر گریبان‌گیر خواهد شد. جریانی که انتخابت مردم در سال ۱۴۰۰ را با سناریو «یکدست سازی قدرت» سرزنش می‌کردند، امروز باید در سایه این درخت تنومند آماده مشاهده ثمره‌هایی باشند که حتی در دوره دیپلماسی پرطمطراق خود نتوانستند سبزی ِ مختصری بر روی آن برویاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    23 5
    زریف کوچولو هر چه بیشتر دست و پا بزنی بیشتر فرو می ری
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      21 5
      دیپلماسی دولت اقای رئیسی کجا و دولت بنفشهای بیسواد کجا! کم مانده بود تاجیکستان و ترکمنستان هم علیه ایران اعلام جنگ کنند با وجود ژنرال ظریف
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      12 4
      دیپلماسی که ترساندن بقیه نیست ابله بایدبرای تعامل ارزودارو وتجارت برای معیشت واقتصادبرنام هریزی وتعامل باکشورهاکرد
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      12 4
      وزیر خارجه ای که حتی تفاوت SUSPEND(تعلیق) و TERMINATE(لغو) را نمی دانست واقعا"نوبر بود.
    • بختیاری IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      6 3
      جناب ظریف قبل از هرچیز صبح های جمعه مقداری زبان تمرین کنید تا فرق میان تعلیق و لغو را یاد بگیرید.خوبه این همه ادعا داشتید به زبان بلدی! ویا شاید هم کاملا در جریان بودید و موضوع اصلی دستوراتی بود که چاره ای جز اطاعت نداشتید؟؟؟مثل متن برجامی که مثلا حاصل هوش و زرنگی وزبان بلدی شما به لحجه جورج جون شماها بوده اما اینهم مشخص شد که سالها پیشتر توسط برادران راکفلر و سوروس و... آماده شده بود و همه بزرگنمایی و فعالنمایی شماها و رسانه های خائن همراه شما فقط برای رد گم کنی بوده؟؟ خداییش سنگ پا میخواد کسی بااینهمه خرابکاری و خیانت بازهم اظهارنظر کنه و همراه مردم فریاد آی دزد آی دزد سر بده، اما زهی خیال باطل شریک دزد و رفیق قافله رسوا شدند یا غرق
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 1
      ایشون همون حقیقت آبگوشت بزباشه ! واش کنید و انتظار زیادتری ازش نداشته باشید.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    23 4
    ظریف شنیده داره توافق جدید و بهتر از برجام امضا میشه فقط اومده بگه من خوب بودم.... کسی جدیش نگیره ... چون بیشتر نگران منافع امریکایی هاست تا ایرانی ها... یه وقت امریکایی ها ناراحت میشن
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 20
      اینهمه عقده و حسادت از مقبولیت عمومی دکترظریف اگر باعث دق کردنتون نشه قطعا مالیخولیای فوق حادتون را تشدید میکنه
    • سهیل IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 7
      مصاحبه خود ظریف با رسانه های انگلیسی زبان رو ببینید، خود ظریف اعلام کرد ما نگفتیم تحریم ها لغو شده برجام چیزی به نام لغو تحریم نداشته است کلاه گشاد (منفعت طلبان:دروغ هر چه بزرگتر باورش راحت تر) در ایران خبر لغو تمامی تحریم ها را می‌دهند
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      1 3
      اولتعلیق بود که تهدیدموشکی وپرت وپلاگفتن الانم که شدیم دلال سلاح به گردان چچنی های روسی
    • GB ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      1 0
      خیر داداش میخواد کاندید ریاست جمهوری بشه.
  • محمد19ساله مسلمون وعاشق کوروش بزرگ IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 2
    بایدبادنیاارتباط بگیریم بتن ریزی وندیدن اشتباه تایپی ایرادظریف بود ولی مسیردیپلماسی وسرخورده کردن رباخوران نجومی بگیری افراطی مهم ترین کاراودرگشایش اقتصادی ومعیشتی باایجاد برجام بود نبایذتعامب رابااشتباهات ظریف به بایگانی بردجمعیت ایران به سمت پیری بیکاری دائمی وتورم پیش میرود قطعا اگراین اوضاع اصلاح نشه انقلابی بدون خونریزی باجهان خواهیم داشت یایک شوراوائتلاف مقابل این منفعلان ضدکفایت وقدرنشناس منابع انسانی وبرکات این زمین پربرکت
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    12 2
    اصلاحات و اصلاح طلبی در خط ولایت و میهن پرستی نیست.نسخه آمریکایی است
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    8 2
    اینطیف بااقتدار وپیشرفت ايران مشکل دارند نمی خواهند ایران قوی بشود درخیانت این آقایان هيچ شک وشبهی وجود ندارد
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    9 1
    ظریف حقیر
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 9
    اینهمه عقده و حسادت شواها از مقبولیت عمومی دکترظریف اگر باعث دق کردنتون نشه قطعا مالیخولیای فوق حادتون را تشدید میکنه
    • عبدالله IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      11 5
      البته ظریف مقبولیت داره اما صرفاً برای طرف‌های مذاکره کننده غربی. چون با اینکه انگلیسی بلده اما حوصله خوندن متون مورد مذاکره رو نداره و فقط امضا میکنه. خب معلومه که اونا همچین فردی رو میخوان.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 0
    این جوون آقای سرلکی آینده روشنی داره ..بصیرت ۱۰۰
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    1 9
    اینهمه عقده و حسادت شماها از مقبولیت عمومی دکترظریف اگر باعث دق کردنتون نشه قطعا مالیخولیای فوق حادتون را تشدید میکنه
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 6
    آلپ ارسلان دیگری خواهیم شد و دوباره آنکارا را به 🇮🇷ایران🇮🇷 باز میگردانیم.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      0 0
      همین تبریزو آباد کن آنکارا پیش کش
  • عطار IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    7 1
    امثال ظریف و کدخدا پرستان بنفش خیلی وقته به زباله دان تاریخ پیوستند.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 4
    ظریف همه حیثیت دیپلماتیکش ازبین رفته، همه نظریات و افکارش در عمل مشخص شد که پوچن و حالا نمیتونه با این قضیه کنار بیاد، ولش کنید این مردک برشکسته رو
  • محمدایوب IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 2
    رسانه ملی بارها و بارها ظریف ودیگر برجامیون را دعوت به. مقابل دوربین رسانه کرده تا در مقابل منتقدین آنها ومتخصصین پاسخ دست آوردهای برجام را بدهند متاسفانه طفره می‌روند ودر پستو دست آورد تراشی وگرد وخاک میکنند قوه قضاییه باید وارد شود واز آنها بخواهد در میزگردی شرکت کنند تا مردم خود قضاوت کنند وتا زمانیکه نیامدند خفه خون بگیرند
  • محمدایوب IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 3
    رسانه ملی بارها و بارها ظریف ودیگر برجامیون را دعوت به. مقابل دوربین رسانه کرده تا در مقابل منتقدین آنها ومتخصصین پاسخ دست آوردهای برجام را بدهند متاسفانه طفره می‌روند ودر پستو دست آورد تراشی وگرد وخاک میکنند قوه قضاییه باید وارد شود واز آنها بخواهد در میزگردی شرکت کنند تا مردم خود قضاوت کنند وتا زمانیکه نیامدند خفه خون بگیرند
  • FR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    6 2
    چه تحلیل جامع و خوبی ممنون از نویسنده و از مشرق
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      5 1
      این نویسنده کارش خیلی درسته
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      5 1
      از این نویسنده تحلیل زیاد بذارین استفاده کنیم
  • FR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    نام لاریجانی در این مطلب بسیار روشن کننده بود
  • سیفی SA ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 0
    سلام به مردم شهید پرور
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 7
    ظریف دوست دارم
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      3 4
      اون خودشم خودش رو دوست نداره وگرنه با این برجام خودش رو مضحکه خاص و عام نمیکرد تو دیگه کی هستی پاچهوخار
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    5 4
    ظریف اگه تو و روحانی بین مردم جایگاهی داشتید و محبوب بودید چرا نرفتید بین کارگران هفت تپه، هپکو، ماشین سازی تبریز، .....ببینید حرفشون چیه ،مثل رئیسی ،نرفتید چون جرآت نداشتید، چون ۸ سال فقط وعده دادید
  • حمیدرضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 1
    تقصیر ظریف نیست که این گونه وقیحانه ادعای سواد وخدمت دارد تقصیر صدا وسیما هستش که فیلم گفتگوی بیشرمانه ظریف با دکتر البرادعی یا گفتگوی ظریف با فرید ذکریا را به عموم ملت ایران نشان نمیدهد تا ملت دریابند خیانتهایی که ظریف و باند نیویورکیها طی چهل سال گذشته در حق ایرانیان کرده اند چقدر در ایجاد بحرانهای کنونی معیشت وامنیت تاثیر داشته است !
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    4 2
    در جواب اون ابلهی که نوشته دیپلماسی ترساندن کشور ها نیست، پس چرا امریکا وقتی دیپلماسی اش به بن بست میخوره پای توان نظامی اش رو وسط میکشه؟ پشتوانه دیپلماسی توان نظامی است نه لبخند صد تا یه غاز
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    3 3
    کاش یه نارنجک بود به خودم می بستم می رفتم وسط این افساد طلبان ضامنش رو می کشیدم تمام این ملت رو از دست این خاعنان دروغگو راحت میکردم💣💣💣💥💥
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    آقای ظریف ؛ دیپلماسی قوی یعنی این.... " ببخشید" تیتر جالب یک روزنامه ی با عکس ماکرون .... نه متن قرارداد خائنانه و برعلیه منافع کشور نوشته شده. اما چرا الان نظام در دست و سر زبون و پیگیر همان برجام است؟ نه به خاطر اینکه منافع ملی را تامین می کند، بلکه درایت مقام معظم رهبری است، برای جلوگیری از این خسارت ملی است، که با استفاده تمرکز به پاره کردن یکطرفه از طرف ترامپ، و ادامه خارج و عدم برگشت آمریکایی ها به برجام است، از تفکر قدرت منکر برجام بر علیه لغو کننده های برجام اقدام فرمودند. همین امر را.... فرصتی به تولید بیشتر مواد، حتی با شصت درصد خلوص و گسترش صنعت هسته ای قرار دادند. تا جلوگیری از خسارت قرارداد برجام کنند. نه اینکه تصور کنید برجام تحفه ای بوده و هست!!!!
  • GB ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    بقول آقای عزیزی دست و پا میزنه کاندید ریاست جمهوری بشه.
  • محمدایوب IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 0
    رسانه‌های انقلابی باید آنقدر بنویسند وبگویند تا این سوسول آمریکایی مجبور بشه به جلوی رسانه دوربین ملی بیاد وپاسخ بده
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    0 1
    چرت نگو!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس