کاهش قیمت

برخی محافل مدعی اصلاحات سعی دارند فضای روانی مثبت ایجاد شده در اثر تلاش‌های دولت ادامه پیدا نکند و کاهش قیمت‌ها تداوم نداشته باشد!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که محافل مدعی اصلاحات تأکید می‌کنند سیاست آمریکا در مقابل ایران، سیاست مهار است و نه توافق، برخی محافل در این طیف اصرار دارند ریزش چشمگیر قیمت‌ها در بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز را به شایعه دروغین توافق نسبت دهند تا بدین ترتیب اتفاق اخیر را به نفع انگاره‌ای ابطال شده خود درباره برجام مصادره به مطلوب کنند! این البته جدای از تقلای برخی رسانه‌های غربگرا برای القای ادامه‌دار نبودن کاهش قیمت‌هاست! این محافل سعی دارند فضای روانی مثبت ایجاد شده در اثر تلاش‌های دولت ادامه پیدا نکند و کاهش قیمت‌ها تداوم نداشته باشد!

اخیراً علی مطهری به پیروی از انگاره‌سازی طیفی از محافل غربگرا در توئیتی نوشت: «ریزش قیمت ارز بیش از هر چیز ناشی از مذاکراتی است که بین ایران و آمریکا برای یک توافق موقت جریان دارد؛ هر چند که گاهی دو طرف تکذیب می‌کنند. این درسی است برای کسانی که می‌گویند اقتصاد کشور را به برجام و مذاکرات هسته‌ای گره نمی‌زنیم!» او توضیح نداده که با وجود تکذیب رسمی طرفین درباره توافق موقت، چگونه کاهش قیمت‌ها در چند هفته اخیر دنباله‌دار شده و همچنان هم ادامه دارد؟!

یادآور می‌شود روزنامه زنجیره‌ای آرمان ملی، تیتر یک خود را به «بازی دادن افکار عمومی» اختصاص داده و نوشت طرفین به دنبال مدیریت فضا هستند و نه بازگشت به توافق.»

روزنامه سازندگی هم در تیتر نخست خود با عنوان «تله خوش‌بینی؛ چرا در شرایط فعلی باید با احتیاط عمل کرد؟»، نوشت: این که مذاکرات به نتیجه برسد، احتمال بسیار ضعیفی است. وزیر خارجه آمریکا گفته تمرکز ما روی برجام نیست.

روزنامه هم‌میهن نیز، تیتر نخست خودرا با تأکید تمام به «پروژه مهار ایران به جای احیای برجام» اختصاص داد و نوشت: «گزینه دولت آمریکا،‌مهار ایران از طرق دیپلماتیک است. دولت بایدن با نزدیک شدن به رقابت‌های انتخاباتی، آماده امضای توافق احیای برجام با ایران نیست. از سوی دیگر، برجام سال ۲۰۱۵ به واسطه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران دیگر آن کارکرد مد نظر آمریکا و اروپا را ندارد، چه بسا که برخی از بندهای غروبش به زودی منقضی خواهد شد.

به نظر می‌رسد که راهکار مد نظر آمریکا و اروپا و تأکیدشان بر در اولویت بودن دیپلماسی،‌رسیدن به توافقی جدید با ایران است؛ اما تا آن زمان،‌استراتژی آمریکا و اروپا،‌کنترل، مهار و کاهش تنش با ایران در سطحی است که اوضاع از کنترل خارج نشود.

در هر صورت به نظر می‌رسد که هنوز شرایط شکل گرفتن یک درک نهایی منتج به توافق، میان طرفین مهیا نیست. بنابراین نمی‌توان از گفت‌وگوهای پنهانی و غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و تبادل پیام‌ها میان طرفین، پیشرفت در مذاکرات احیای برجام را مستفاد کرد.»

هم‌میهن همچنین به نقل از فایننشال تایمز نوشت اولویت آمریکا، انتخابات است نه برجام.

روزنامه شرق نیز از «سرگیجه آمریکا خبر داده و نوشته است: تا پایان سال ۲۰۲۳، وضعیت کج‌دار و مریز فعلی ادامه خواهد داشت یعنی نه مذاکرات به نتیجه می‌رسد و توافقی حاصل می‌شود و نه شکست مذاکرات اعلام می‌شود.

در این میان روزنامه اعتماد نوشت: مذاکرات وین برای احیای برجام به زودی و در سطح رسمی از سر گرفته نخواهد شد اما طرف غربی با وجود حمایت از اعتراضات سال گذشته، تلاش می‌کند رشته مذاکرات نیز از هم گسیخته نشود؟ یکی از پرشمارترین پرسش‌ها در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ این بود که چرا طرف مقابل ایران با حرکت به سمت مکانیسم ماشه حلقه فشار بر جمهوری اسلامی ایران را تنگ‌تر نمی‌کند؟ طرف غربی به رغم همه سر و صداها و تشدید فشار سیاسی و امنیتی بر ایران تمایلی به بسته شدن پنجره دیپلماسی با ایران نداشت و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های غرب در بحث فنی هسته‌ای با ایران ذخایر مواد غنی شده در ایران است.

در سایه برجام، ایران در قالب پذیرش اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در کنار تعهدات پادمانی به بیشترین نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود رضایت داد و مطلوب طرف غربی نیز احیای همان نظارت‌های گسترده است نه از دست دادن حداقل‌های نظارتی با فعال‌سازی مکانیسم ماشه که قطعاً با واکنش تند ایران روبه‌رو خواهد شد».

برآیند تحلیل نشریات زنجیره‌ای این است که با وجود اقدام متقابل ایران در توقف تعهدات برجامی، طرف غربی قادر به تشدید و تصاعد چالش نیست و بنابراین ناچار است با واقعیت ایران جدید کنار بیاید. این پیام، همان چیزی است که افکار عمومی و فعالان اقتصادی در کشور نیز دریافته‌اند، مبنی بر اینکه غرب قادر به تولید فشار جدید نیست و اساساً تشدید بحران با ایران را به خاطر پیش‌بینی اقدامات قوی‌تر و مقابله‌ای ایران، و همچنین گرفتاری در جنگ خودساخته غرب در بحران اوکراین، صلاح نمی‌داند.

در عین حال فعالیت‌های مثبت و ایجابی دولت سیزدهم در دور زدن تحریم‌ها و رونق دیپلماسی اقتصادی در جهان فراغرب، و آورده واقعی رونق صادرات و تجارت خارجی، این اطمینان را در میان محافل اقتصادی داخلی ایجاد کرده که کشور از مرحله بحران اقتصادی به ارث رسیده از دولت قبل، عبور کرده است. این تلقی طبیعتاً به عقب‌نشینی تورم انتظاری در برخی بازارها کمک قابل توجهی کرده است؛ هر چند که محافل غربگرا سعی دارند با انواع شگردها از تعمیق و تداوم این تلقی مثبت عمومی جلوگیری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 2
    بتن ها رو آمده کنید ،بوی توافق میاد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 1
    حالا چی کاهش پیدا کرده؟!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس