کد خبر 1498761
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
آمریکا قصد تخلیه شهروندان خود از تایوان را دارد

برخی منابع رسانه‌ای مدعی شدند که دولت آمریکا در حال آماده سازی برنامه هایی برای خارج ساختن شهروندان خود از جزیره تایوان است.

به گزارش مشرق، برخی منابع رسانه‌ای بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران مدعی شدند که دولت آمریکا در حال آماده سازی برنامه هایی برای خارج ساختن شهروندان خود از جزیره تایوان است.

به گزارش «منابع خبری»، یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا که مایل به افشای نام خود نبود گفت، این برنامه ریزی دست‌کم ۶ ماه است که در حال انجام است . این مقام آمریکایی افزود که سطح افزایش تنش باعث این تمصیم گیری شده است.

در حالی که سرهنگ دوم «مارتین ماینر» سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر مستقیم در مورد این برنامه‌ریزی خودداری کرد، گفت: «ما درگیری در تنگه تایوان را قریب‌الوقوع یا اجتناب‌ناپذیر نمی‌بینیم.»

موضوع تنگه تایوان از جمله پرونده‌های طولانی تنش میان آمریکا و چین محسوب می‌شود. آمریکا متحد دیرینه تایوان است و از جدایی آن از چین حمایت می‌کند. آمریکا این حمایت را در قالب کمک‌های نظامی، فروش تسلیحات و حمایت سیاسی ابراز می‌کند. این در حالی است که چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند و تهدید کرده است که در صورت لزوم حاضر است از زور برای پیوستن مجدد این جزیره به سرزمین اصلی چین استفاده کند.

حمایت مستمر ایالات متحده از جدایی تایوان و حضور نظامی آن در منطقه توسط چین به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی شده است. این امر منجر به افزایش تنش در تنگه تایوان شده است، به طوری که چین تمرینات نظامی در نزدیکی تایوان انجام می دهد و ایالات متحده کشتی های جنگی و هواپیماهای نظامی را به منطقه می فرستد.

یک منبع مطلع دیگر گفت که روند این برنامه ریزی مسکوت مانده زیرا موضوعی حساس برای دولت تایوان است. یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: «حتی صحبت در مورد طرح تخلیه شهروندان آمریکا باعث می‌شود مردم فکر کنند که ممکن است چیزی در حال وقوع باشد.»

از سال ۲۰۱۹، بیش از ۸۰۰۰۰ آمریکایی در تایوان بودند که در سال‌های اخیر با تهدیدات فزاینده ارتش چین مواجه شده است. برخی از مقامات آمریکایی گفته اند که تهاجم چین به این جزیره ممکن است در سال‌های آینده رخ دهد، در حالی که برخی دیگر از مقامات و کارشناسان تردید دارند که چین در قبال تایوان به زور متوسل شود.

«مارک کانسیان» مشاور ارشد «اندیشکده مطالعات راهبردی» گفت، برنامه ریزی برای تخلیه از تایوان کار بسیار محتاطانه ای است. این واقعیت که آمریکا این کار را انجام می‌دهد به این معنی نیست که جنگ صورت می‌گیرد.

در برخی از وحشتناک‌ترین تخلیه‌ها در تاریخ امریکا به عنوان مثال در«سایگون» در سال ۱۹۷۵، یا «کابل» در سال ۲۰۲۱ ارتش آمریکا برای کمک به عنوان آخرین راه‌حل دعوت شد.بر اساس سیاست‌های آمریکا، سفارتخانه‌های این کشور سراسر جهان موظف به تدوین برنامه‌های اضطراری برای کارکنان سفارت و شهروندان آمریکایی هستند.

در صورت هرگونه درگیری بین چین و تایوان و دخالت آمریکا، تحلیلگران بر این باورند که موشک‌های هایپرسونیک این کشور می‌توانند جدیدترین ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا را نابود کند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای توسط یک تیم تحقیقاتی چین نشان داد که نیروهای چین ناو «یواس‌اس جرالد فورد» بزرگترین ناو هواپیمابر جهان را با شلیک ۲۴ موشک ضد کشتی هایپرسونیک غرق کردند. این سناریو مبتنی بر حمله به کشتی‌های آمریکایی بود که به سمت جزیره‌ای در دریای جنوبی چین جنوبی حرکت می‌کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس