کد خبر 1500359
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
مسکو: 29 نفر در انفجار سد «کاخوفکا» جان باختند

رئیس منطقه خرسون اعلام کرده است که در پی انفجار و تخریب سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون، دست‌کم ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش مشرق، در حالیکه «آندری آلکسینکو» رئیس دولت منطقه خرسون اعلام کرد که در پی تخریب سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون و جاری شدن سیلاب تاکنون ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند، وزارت امور داخلی اوکراین روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که دست‌کم ۱۶ نفر در پی فروریختن سد «نوواکاخوفکا» جان خود را از دست دادند و ۳۱ نفر ناپدید شده‌اند.

روز سه شنبه ۱۶ خرداد ماه سد کاخوفکا روی رودخانه «دنیپرو» که متعلق به دوره شوروی سابق بوده و در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین قرار دارد منفجر و تخریب شد. در پی این اتفاق وضعیت اضطراری در مناطق پایین دست این سد اعلام شد.

انفجار رخ داده، بخشی از سد که آب نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» و شبه جزیره «کریمه» را تأمین می‌کرد از بین برد و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی و فرار مردم مناطق اطراف این سد از خانه‌هایشان شد.

مسکو اوکراین را به تلاش‌ برای قطع آب آشامیدنی منطقه کریمه با انفجار این سد متهم کرد در حالی که کی‌یف ادعا کرد،‌ این انفجار توسط روسیه با هدف ایجاد اخلال در اجرای ضد حمله‌اش انجام شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز گذشته، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که سه هزار و ۶۱۴ نفر از مناطق سیل زده خارج شده‌اند که شامل «۴۷۴ کوک و ۸۰ فرد با قدرت تحرک بسیار پایین می‌شدند».

وزارت کشور اوکراین همچنین اعلام کرد که یکهزا و ۳۰۰ خانه در مناطق خرسون و «میکلایف» زیر آب فرو رفته‌اند.

با این‌حال آلکسینکو آمار متفاوتی ارائه کرده است و در کانال تلگرامی خود در این خصوص نوشت: «متأسفانه، شمار تلفات به ۲۹ نفر افزایش یافته است. ۱۲ نفر در اولشکی، ۱۳ نفر در هولا پریستان و چهار نفر در نوواکاخولکا. ما کمک‌های لازم را به تمام خانواده‌هایی که خویشاوندان خود را از دست داده‌اند، ارائه می‌کنیم».

بر اساس این گزارش، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، منطقه اطراف سد کاخوفکا، یکی از مناطق مورد مناقشه بوده است. اکثر کرانه شرقی رود دنپیرو در جنوب سد نوواکاخوفکا همچنان تحت کنترل روسیه است.

در پی تخریب سد کاخوفکا، کی‌یف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفت اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به حادثه رخ داده در سد کاخوفکا در منطقه خرسون، آن را اقدام وحشیانه خواند که اوکراین تحت هدایت غرب سازماندهی کرد. وی همچنین گفت این اقدام منجر به فاجعه زیست‌محیطی و انسانی در مقیاس بزرگ شده است.

از طرف دیگر، «مارتین گریفیت»، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به انفجار سد کاخوفکا هشدار داد، وضعیت انسانی در این کشور بعد از این اتفاق وخیم‌تر شده است.

سد نووا کاخوفکا ششمین و آخرین مرحله از آبشارهای نیروگاه برق آبی در پنج کیلومتری شهر نووا کاخوفکا در منطقه خرسون قرار دارد؛ منطقه‌ای که سپتامبر ۲۰۲۲ در پی یک همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    ای زلنسکی سینه بریده. ببین چه کردی با کشورت
  • عمیر IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
    0 0
    مرگ بر روسیه دلقک ، تمام خون اینا بر گردن شخص ملعون پوتینه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس