کره شمالی: انفجار سد کاخوفکا دسیسه آمریکا و اوکراین بود

رسانه دولتی کره شمالی با انتشار مقاله‌ای انفجار سد «کاخوفکا» در هفته گذشته در جنوب اوکراین را حاصل «دسیسه مشترک» کی‌یف و واشنگتن دانست.

به گزارش مشرق،‌ خبرگزاری مرکزی کره شمالی (کِی‌سی‌اِن‌اِی) در مقاله‌ای به قلم یک کارشناس این کشور نوشت، انفجار سه شنبه گذشته سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین حاصل «دسیسه مشترک» کی‌یف و واشنگتن برای «مقصر اعلام کردن» روسیه از بابت یک فاجعه انسانی بود.

«او سونگ جین»، کارشناس «انستیتوی مطالعات بین‌الملل» کره شمالی در این مقاله انفجار سد کاخوفکا در اوکراین را حاصل دسیسه‌ای مشابه با انفجار خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» در دریای بالتیک دانست.

او در این مقاله نوشت: «انفجار سد کاخوفکا نمایش مسخره دیگری مشابه با پرونده انفجار نورد استریم، با همدستی آمریکا و اوکراین ساخته و پرداخته شد تا روسیه را مقصر یک فاجعه انسانی معرفی کنند.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» واقع در دریای بالتیک که گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کنند در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (چهارم مهر ۱۴۰۱) هدف چند انفجار قرار گرفتند. مقام‌های چند کشور حوزه دریای بالتیک از این اتفاق به عنوان «خرابکاری احتمالی» یاد کردند.

روز سه شنبه هفته گذشته سد کاخوفکا روی رودخانه «دنیپرو» که متعلق به دوره شوروی سابق بوده و در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین قرار دارد منفجر و تخریب شد. در پی این اتفاق وضعیت اضطراری در مناطق پایین دست این سد اعلام شد.

انفجار رخ داده، بخشی از سد که آب نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» و شبه جزیره «کریمه» را تامین می‌کرد از بین برد و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی و فرار مردم مناطق اطراف این سد از خانه‌هایشان شد.

مسکو اوکراین را به تلاش‌ برای قطع آب آشامیدنی منطقه کریمه با انفجار این سد متهم کرد در حالی که کی‌یف ادعا کرد،‌ این انفجار توسط روسیه با هدف ایجاد اخلال در اجرای ضد حمله‌اش انجام شد.

او سونگ جین در مقاله خود در خبرگزاری حکومت کره شمالی نوشت، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین دوست دارد «بلوف زده و بگوید فروپاشی این سد تاثیری بر تلاش‌های اوکراین برای بازپس‌گیری اراضی آن نداشته است.»

او بیان کرد: «اوکراین نیتی شوم برای متهم کردن روسیه از فرط استیصال به جنایات جنگی با به‌کارگیری همه شیوه‌ها و تدابیر دارد در حالی که روسیه شدت عملیات نظامی خود را جوری تنظیم می‌کند که از آسیب دیدن به آرامش مردم غیرنظامی تا بیشترین حد ممکن جلوگیری کند. با توجه به این مساله واضح است که این فاجعه انسانی به منافع حیاتی چه کسی خدمت کرده است.»

این کارشناس کره شمالی نوشت، با در نظر گرفتن خرابی چشمگیر در مناطقی که اخیرا به روسیه ملحق شدند، اوکراین «کاملا انگیزه موجه برای دست زدن به چنین اقدامات شنیعی» با حمایت آمریکا داشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 2
    احسنت . قشنگ تابلو بود
  • عمیر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    1 3
    با اینکه از کره شمالی خوشم نمیاد (نه بخاطر اینکه جلوی آمریکا ایستاده که اتفاقا قابل تقدیره بلکه به دلایل دیگه) ولی حقیقت رو گفته
  • عمیر IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    2 0
    مرگ بر کره شمالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس