مسکو: هیچ جایگزینی برای صلح بین ایروان و باکو وجود ندارد

معاون نخست‌وزیر روسیه تأکید کرد که درگیری‌ها و اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان تنها از طریق صلح بین دو کشور رفع می‌شود.

به گزارش مشرق، «الکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد که هیچ جایگزینی برای صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد.

خبرگزاری ترند گزارش کرد، معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به نشست‌های سه‌جانبه میان نمایندگان ایروان، باکو و مسکو برای برقراری صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «ما نشستی را در قالب کارگروه سه‌جانبه معاونان نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و فدراسیون روسیه برگزار کردیم. در نتیجه آن، سند جامعی شکل گرفت».

وی ادامه داد: «افتتاح خطوط حمل و نقل در منطقه با احیای راه‌آهن آغاز خواهد شد که مسیر ارزدیان-جلفا-مهری-هورادیز را طی می‌کند و رویکردهای مهم مبتنی بر احترام برای حاکمیت طرفین را تعیین می‌کند».

بنا به گفته این مقام روس، به سختی می توان نمونه هایی را در جهان پیدا کرد که طرف های متخاصم تقریباً بلافاصله پس از پایان مخاصمات بر سر میز مذاکره نشسته و درباره احیای خطوط حمل و نقل صحبت کنند.

وی در این خصوص گفت: «در این مورد، همه می‌دانند که هیچ جایگزینی برای صلح بین (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان وجود ندارد و بهترین راه برای رسیدن به صلح، به وجود آوردن فرصت‌هایی برای افراد به منظور تعامل صلح‌آمیز است».

مذاکرات صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر برگزار شده اما به گفته ایروان، همچنان محاصره بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین توسط باکو ادامه دارد.

وزارت دفاع دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان طی روزهای اخیر دو طرف را به حملات خمپاره‌ای به مواضع یکدیگر متهم کرده‌اند و هرکدام ادعای طرف دیگر را رد می‌کند.

از طرف دیگر، «میخائیل گالوزین» قائم مقام وزارت امور خارجه روسیه نیز اواسط خرداد ماه اعلام کرد که ایالات متحده می خواهد روسیه را از روند صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان خارج سازد.

وی گفت: «ایالات متحده در همه جا تلاش می‌کند به همین هدف دست یابد. از یک سو، روسیه را بیرون کند، و از سوی دیگر، کشورهای مستقلی را که شرکا و متحدان روسیه هستند، به سبک نو استعماری تحت سلطه خود درآورد. این همیشه دغدغه اصلی آمریکا بوده است.»

درگیری نظامی ایروان و باکو به سپتامبر ۲۰۲۰ برمیگرد که ارتش جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از قره باغ را تحت کنترل خود درآورد. پس از پایان این جنگ توافقی سه جانبه با وساطت روسیه برای برقراری آتش بس امضا شد. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 3
    زنگه زور باز خواهد شد،با نظارت روسیه و بدون دخالت جدی ارمنستان و طرفدارانش...روسیاهی...به فضولها می ماند
    • ایرانی GB ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      1 0
      آره تو راست میگی , ای خاک بر اون سر بدبخت پان ترکت که مثل سگ , الهام اف جانت رو عبادت و ستایش میکنی
    • US ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      1 1
      فضول و نخودهرآش که پانترکهای دلقک هستن.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    2 2
    بهترین جایگزین بازگشت دوکشورقدرتمندوشناخته شده ایران وروسیه به مرزهای تاریخی و رسمی خودخواهدبود.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 1
    انگاری ایران‌روسیه رو خریده پس از حرف شنوی کشورهای کوچک همین مون مونده بود قدرتهای اتمی جلوی ایران زانو بزنند.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      طالبان میاد ها
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      فعلا که اوکراین گوش قدرت اتمی تونو گرفته ولم نمیکنه
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      اینجاصحبت ازایران اسلامی نیست؟ سخندرمورداذربایحان غربی اشغالی میباشد؟جوجهفاشیست بیسواد
    • US ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
      0 0
      تاکورشودهرآنکه ... پاینده ایران.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    به امید آزادی اذربایجان غربی اشغالی انشاءاللّه
  • وحید IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    ملت مسلمان و شیعه آذربایجان جواب این نژادپرستان بی هویت را با آزادسازی اراضی اشغالی و قره باغ، داده اند. بزودی کانال زنگزور هم تحویل آذربایجان میشود. وشما شوونیستهای بی هویت و عقده ای(که اوج آرزویتان سفر به وان ترکیه میباشد) در آتش حسادت و عقده خواهید سوخت. یاشاسین آذربایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس