شکست پروژه انزوای ایران پس از آشوب های زن زندگی آزادی

حدود سه فصل از کلید خوردن پروژه آشوب در ایران می‌گذرد. یکی از اهداف آشوب های زن زندگی آزادی انزوای ایران بود. اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه ایران روزهای پر جنب و جوش خودش در روابط خارجی را سپری می کند.

به گزارش مشرق، ایران در پاییز ۱۴۰۱ درگیر پروژه آشوب شد. هدف حداکثری آشوب، براندازی نظام و هدف حداقلی، انزوای ایران در جامعه بین‌الملل بود. بر همین اساس، ایران در روز چهارشنبه ۲۳ آذر از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد به پیشنهاد آمریکا اخراج شد.

«لیندا گرینفیلد» نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «کار کمیسیون مقام زن مبارزه با تبعیض علیه زنان است. عضویت ایران در این کمیسیون، لکه ننگی برای این نهاد است. فعالان حقوق زنان و معترضان در ایران به صراحت از ما خواستند که جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن اخراج شود. بعضی از آنها همین حالا در این سالن هستند. بیایید طرف آن‌ها بیاستیم.»

جیک سالیوان، ‌ مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن را تاریخی و در پاسخ به سرکوب سیستماتیک زنان و دختران از سوی حکومت ایران خواند. سالیوانگفت: «این رای یک نشانه دیگر از اجماع درحال رشد بین‌المللی علیه ایران و مطالبه پاسخگویی است.»

این خبر با واکنش گسترده‌ای میان معارضین خارج نشین همراه بود. رضا پهلوی گفت: «زنان ایران از اولین قربانیان جمهوری اسلامی بودند... امروز، آنها موفق شدند تا جمهوری اسلامی را از جایی که به آن هرگز تعلق نداشت، یعنی کمیسیون مقام زن ملل متحد حذف کنند.»

نازنین بنیادی در حساب توییتری خود نوشت که اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد مدیون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر فعالان حقوق زن و فراخوان‌های متعدد جهانی بوده است. علی‌نژاد در توییتی نوشت: «جای شما در دادگاه‌های بین‌المللی است نه سازمان‌های جهانی.»

اسماعیلیون نیز نوشت: «دشمنان زن، زندگی و آزادی را از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل اخراج کردند.»

شکست پروژه انزوای ایران پس از آشوب‌های زن زندگی آزادی
رپرتاژ گسترده خبر اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل توسط رسانه های ضدانقلاب


ورق برگشت!

سفر رئیسی به چین: «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران روز بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۱ در پاسخ به دعوت همتای چینی خود راهی پکن شد. رای الیوم درباره این سفر نوشت: ورود سیدابراهیم رئیسی به پکن در رأس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی، برای اجرایی شدن توافق راهبردی یا همان «توافق جامع» بین ایران و چین خواهد بود؛ توافقی که مهم‌ترین گام در مسیر نزدیکی پکن و تهران خواهد بود.

رای الیوم در ادامه نوشت: این توافق خشم آمریکا را برانگیخته، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از دستیابی به آن از طریق فشار و تهدید وجود دارد. واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد و آن را چالشی برای سیاست‌های خود در خاورمیانه می‌داند.

شکست پروژه انزوای ایران پس از آشوب‌های زن زندگی آزادی


توافق ایران - عربستان

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه ۱۹ اسفند در چین توافق کردند روابط دوجانبه را از سر بگیرند. طبق این توافق، سفارت دو کشور پس از هفت سال در تهران و ریاض بازگشایی می‌شود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی عربستان به عنوان بالاترین مقام امنیتی دو کشور بزرگ غرب آسیا با واسطه‌گری بالاترین مقام دیپلماتیک چین این توافق را امضا کردند.

این توافق یک زلزله سیاسی در روابط بین‌الملل بود. بزرگترین رقیب آمریکا و بزرگترین متحد آمریکا در منطقه غرب آسیا با میانجیگری چین (بزرگترین رقیب جهانی آمریکا) بدون دخالت واشنگتن توافق کردند.

شکست پروژه انزوای ایران پس از آشوب‌های زن زندگی آزادی

روز ۲۷ خرداد «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان، وارد تهران شد. سفر فیصل بن فرحان، اولین حضور وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ایران پس از ۱۷ سال است. آخرین مورد مربوط به سفر سعود الفیصل در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بود.

نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی، از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی را تحول «جدی و خطرناک» و «ضربه مهلکی به تلاش برای ایجاد ایٔتلاف منطقه‌ای» علیه جمهوری اسلامی دانست. یایٔیر لاپید، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی نیز این توافق را «فروریختن دیوار دفاعی منطقه‌ای» خواند.

مسیح علینژاد با اشاره به توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط، در توییتی نوشت: «جمهوری اسلامی فکر می‌کند با ارتباط گرفتن با عربستان سعودی، از فشار غرب نجات پیدا می‌کند، اما با این کار نمی‌تواند از خشم مردم ایران نجات پیدا کند.»

آزادی دیپلمات ایرانی از اسارت

بلژیک پایتخت ناتو است. پس از آشوب‌های پاییز ۱۴۰۲ شاهد تحرکات گسترده‌ای از سوی بروکسل علیه نظام و سپاه به عنوان رقیب ناتو در منطقه غرب آسیا بودیم. در همین چارچوب، «حاجا لحبیب» وزیرخارجه بلژیک روز ۱۵ مهر به نشانه همبستگی با پروژه آشوب در ایران، موهای خود را در پارلمان بلژیک قیچی کرد.

کوتاه کردن مو در حمایت از اغتشاشات زن زندگی آزادی توسط وزیر امور خارجه بلژیک

همان روز ویدئویی تحت عنوان «حمایت وزرای خارجه بلژیک، آلمان، کانادا، فرانسه، سوئد، اسپانیا و شیلی از اعتراضات زنان ایرانی» منتشر شد. «لحبیب» در این ویدئو گفت: «ما صدای خود را به همراه صدای مردم ایران بلند می‌کنیم. سرکوب باید پایان یابد. حقوق زنان باید محترم شمرده شود.»

حمایت وزرای خارجه ۷ کشور از آشوب های زن ندگی آزادی

با این وجود اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان که در تاریخ نهم تیر ۱۳۹۷ با طراحی تل آویو و برخی سرویس‌های امنیتی ناتو در آلمان گروگان گرفته شد و پس از آن به بلژیک منتقل شده بود، پنجم خرداد ۱۴۰۲ در مبادله با جاسوس بلژیکی وارد تهران شد. وزیر امور خارجه بلژیک پس از این مبادله در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، از ایران برای کمک به حل و فصل موضوع زندانیان اروپایی قدردانی کرد. او همچنین ابراز امیدواری نمود که متعاقب تحول اخیر، افق جدیدی در روابط دو کشور باز شود.

بازگشت اسدالله اسدی به کشور

حاجا لحبیب با اشاره به جایگاه کشورش در اتحادیه اروپایی گفت که بلژیک برای نزدیکی هر چه بیشتر مناسبات جمهوری اسلامی ایران و اروپا آمادگی دارد. وزیر خارجه بلژیک همچنین با تمجید از تاریخ و تمدن کهن ایران، ابراز امیدواری کرد که در فرصت مناسب از کشورمان دیدار کند.

اپوزیسیون خارج نشین نسبت به این خبر واکنش های زیادی نشان دادند. عبدالله مهتدی سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب کومله، آزادی دیپلمات ایرانی را تسلیم شدن بلژیک در برابر جمهوری اسلامی خواند و گفت: «معامله کثیف با تروریست‌ها، امنیت را برای شهروندان اروپا تامین نمی‌کند.» او گفت: «ما نگرانی عمیق خود را از این نوع رفتار یک دولت اروپایی ابراز می‌کنیم و به‌ویژه در شرایطی که مردم به‌پاخاستە ایران با بدترین سرکوب‌ها و اعدام‌ها و نقض گستردە حقوق بشر روبرو هستند، آن را غیرقابل قبول می‌دانیم.»

مسیح علی‌نژاد نوشت: «این معامله و مبادله زمینه را برای اقدام‌های تروریستی بیشتر جمهوری اسلامی در خاک کشورهای غربی فراهم می‌کند.»

ایران نایب رئیس مجمع عمومی و رئیس کمیته خلع سلاح شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح پنجشنبه ۱۱ خرداد با اجماع، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک را به عنوان نایب رئیس هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی انتخاب کرد. با این تصمیم، جمهوری اسلامی به عنوان یکی از پنج نایب رئیس مجمع عمومی از گروه آسیا- اقیانوسیه در نشست آتی مجمع که از سپتامبر آینده و با حضور مقامات عالیرتبه کشورها آغاز به کار خواهد کرد، منصوب شد.

مجمع عمومی همچنین با اجماع، کاندیدای جمهوری اسلامی را به عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیأت رئیسه این کمیته منصوب کرد. این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های پیش از آن، نمایندگی آمریکا در نیویورک تلاش گسترده‌ای در محافل دیپلماتیک برای جلوگیری از انتصاب ایران در این دو سمت انجام داده بود. پیش‌تر ۵۶ عضو گروه آسیا-اقیانوسیه کاندیداتوری ایران برای این پست را به تایید رسانده بودند.

شکست پروژه انزوای ایران پس از آشوب‌های زن زندگی آزادی


رژیم صهیونیستی انتصاب جمهوری اسلامی به عنوان نایب رییس مجمع عمومی سازمان ملل را تصمیمی شرم‌آور خواند و نوشت: «این تصمیم توهین به میلیون‌ها ایرانی است که برای آزادی‌های اساسی خود و برای عدالت، صلح و ثبات جهانی که قرار است سازمان ملل متحد از آن حمایت کند، مبارزه می‌کنند.»

نماینده رژیم صهیونیستی نیز در سخنرانی خود در نشست هماهنگی سازمان ملل که منجر به انتخاب جمهوری اسلامی ایران شد، از این انتخاب ابراز تاسف کرد و گفت: «جمهوری اسلامی به هیچ یک از تعهددات بین‌المللی خود به ویژه در زمینه خلع سلاح پایبند نیست.»

نازنین بنیادی از معارضین خارج نشین نیز تعیین جمهوری‌اسلامی به عنوان یکی از نایبان رییس مجمع عمومی سازمان ملل را «مایه شرمساری مطلق» خواند.

انتخاب ایران به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر

براساس اعلام رئیس شورای حقوق بشر، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ به مدت دو روز در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد و قرار است طی دو روز و در قالب جلسات کارشناسی مختلف، کارشناسان، مقامات بین‌المللی، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی موضوع نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر بویژه در دوره بازیابی از همه گیری کرونا را مورد بررسی قرار دهند.

مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص، که مربوط به مهمترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر است، ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار می دهد. این نخستین بار است که ایران ریاست این مجمع را برعهده می‌گیرد.

تیلور نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اینکه از نظر آمریکا مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر نهادی بی‌فایده و هدردهنده منابع است گفت تعیین ایران به ریاست این مجمع، بر این دیدگاه ایالات‌متحده صحه می‌گذارد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به ریاست ایران گفت: «انتصاب ایران، که به صورت فاحش و مداوم حقوق بشر را نقض می‌کند، به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل، فایده محدود این مجمع را از قبل هم کمتر می‌کند.»

اپوزیسیون خودخوانده نیز به ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر واکنش نشان دادند. رضا پهلوی در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز»، انتصاب جمهوری اسلامی به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل را «غم‌انگیز» خواند.

نازنین بنیادی با اشاره به خطر اعدام معترضان بیشتر در ایران در توییتی گفت: «جمهوری‌اسلامی در حال آزمودن آستانه تحمل بین‌المللی است. نبود واکنش قوی و گسترده جهانی، حکومت ایران را به این نتیجه می‌رساند که اعدام‌ها برایش هزینه کمی دارد و در انجام آن گستاخ‌تر می‌شود.»

مسیح علینژاد نیز در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «وقتی جمهوری‌اسلامی می‌بیند که اعدام کردن مردم برایش در عرصه جهانی هزینه‌ ندارد و از سوی دیگر به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر نیز تعیین می‌شود، به اعدام‌ها ادامه می‌دهد.»

وحید بهشتی نیز که تصاویر او در زمان اعتصاب غذای ادعایی مورد تمسخر برخی جریانات ضدانقلاب قرار گرفته بود نوشت: «شورای حقوق بشر سازمان ملل چطور جرات کرده مردم ایران را نادان فرض کند!»

تماس مکرون با رئیسی

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بعد از ظهر شنبه (۲۰ خرداد) در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهور گفت‌وگو کرد. رؤسای جمهور دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی که ۹۰ دقیقه ادامه داشت، علاوه بر بررسی راه‌های توسعه روابط دوجانبه، درباره تحولات منطقه‌ای و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کردند.

رئیسی در رابطه با توسعه روابط دوجانبه، با اشاره به محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران، آن را ناشی از گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریستی، تجزیه‌طلب و معاندان دانست و بر پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی تأکید کرد.

سفر رئیسی به آمریکای لاتین

در کنار موارد مذکور، می‌توان به سفر رئیس جمهور به سوریه، اندونزی، کوبا و ونزوئلا و نیکاراگوئه اشاره کرد. سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکای لاتین با واکنش مقامات آمریکایی نیز مواجه شده است.

سالازر رئیس کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «سفر رئیس جمهور ایران به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سرپیچی آشکار از ایالات متحده و نشانه شکست کامل سیاست واشنگتن در آمریکای لاتین است. هدف اصلی ایران ایجاد اتحاد با دولت‌های همفکر برای از بین بردن نفود ایالات متحده در نیمکره غربی و به چالش کشیدن واشنگتن در حیاط خلوت این کشور است.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    10 4
    زن زندگی کلاهبرداری شیادی 🤣🤣. خدا رسواشون کرده
    • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      2 0
      خوب اومدی
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    7 6
    مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما . غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما
  • وطنم IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    9 4
    مشرق جان، توجه کردی از وقتی کمپ اشرف رو گرفتند، نظرها و درصد مشارکت ها و صحبت های ضدنظام زیر تحلیل های شما کم شده؟ فکر کنم فقط من مخاطب شما هستم! بقیه نفوذی بودند؟ :) 😎
  • سید IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    4 4
    پشتیبان این نظام مادامی که مردم هم در راه حق و خدا آن را همراهی کنند، خود خدا هست و او از همه قوای شیطانی قوی تر و بزرگ تر است! اللّه اکبر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    4 0
    در این مدت این زنه روسیاه زینب موسوی همون امپراطور کوزکو انواع و اقسام توهینها رو به رئیسی کرد و راست راست داره می گرده از تمسخر سفر رئیسی به چین و تمسخر اعطای دکترای افتخاری دانشگاه پکن بهش تا تمسخر تماس مکرون با رئیسی اما حالا امروز می بینیم چین خرید نفت از ایران رو به شدت افزایش داده ، روابط ایران و عربستان برقرار شده و سعودیها حمایت مالی از اینتر نشنال رو قطع کردن و حتی پلیس فرانسه نشست منافقین رو لغو می کنه و پلیس آلبانی به کمپ منافقین حمله کرده پس دیپلماسی مقتدرانه همزمان با آزمایشات موشکی و رونمایی های نظامی می تونه موجب استیفای حقوق ملی بشه
  • ملت IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    چرا به اینجا رسیدیم اینهمه دپاماسی را که نشون دادی یک ریال به ملت ارزشی قایل شود ولانه چه انتظاری دارید این ملت نجیب هر دولتی سر کار باشه وقت رفاهیت واحترام اجتماعی انتظار دارند وسلام
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    در کشورهای غربی ، سگ گردانی، عشق سگی،سگ بازی جریمه دارد. به خاطر اینکه انگل دارد.که به هیچ عنوان نمی توان آنها را از بین برد. کسانی که در خانه خود سگ دارند باید حتما به روان پزشک مراجعه کنند و بعد آزمایش انجام دهند.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    آرامش و امنیت به دنبالش پیشرفت و در پی داره. خیلی سخت به دست میاد ولی به دست میاد
  • ایرانی🇮🇷 IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    ایران پیروز واقعی است. این همه دشمنی و سیاهنمائی نشان از اقتدار روز افزون ایران اسلامی دارد. به برکت خون شهدا و حاج قاسم عزیز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس