کد خبر 1469477
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
پایان دو روز کاری فشرده در ژنو/ امیرعبداللهیان به تهران بازگشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دو روز کاری فشرده و شرکت در نشست شورای حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح و رایزنی‌ با تعدادی از مقامات شرکت کننده ژنو را به مقصد تهران ترک کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی برای شرکت در بخش عالیرتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین نشست عالیرتبه سالانه کنفراس خلع سلاح، سفری دو روزه به ژنو مقر اروپایی سازمان ملل متحد داشت، پس از شرکت در این نشست‌ها و رایزنی‌ با تعدادی از مقامات حاضر در این نشست‌ها، راهی تهران شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، کاظم غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، اسدالله اشراق جهرمی مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه، محمدصادق فضلی مشاور وزیر و مدیرکل وزارتی و همچنین محسن عمادی معاون مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان در این سفر همراهی می‌کردند.

وی روز دوشنبه هشتم اسفند ماه و در روز نخست حضورش در شهر ژنو ضمن رایزنی با وزرای خارجه فنلاند، بلژیک، نروژ و ارمنستان در هتل محل اقامتش، در بخش مقامات عالیرتبه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور یافت و به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره موضوعات حقوق بشری پرداخت. نشستی که ضد انقلاب به دنبال ممانعت از سخنرانی وزیر خارجه و برهم زدن آن و تلاش برای خروج مقامات شرکت کننده همزمان با سخنرانی وزیر خارجه بودند که عملا همه تلاشهایشان ناکام ماند.

امیرعبداللهیان به صراحت در این نشست عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات حقوق بشری قاطعانه به کار خود ادامه داده و از حقوق ملت بزرگ ایران قویا دفاع می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در نشست مذکور به اغتشاشات اخیر در ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نقش گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در اغتشاشات اخیر ایران کاملا مشهود بود، گفت: برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در « تروریسم شویی» (terrorism laundering) شرکت کردند. آنها تسهیلات مالی و لجستیکی قابل توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست قرار دادند.

وی همچنین به وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره‌ کرد و گفت که مفهوم حقوق بشر در هیچ کجای دنیا بیشتر از فلسطین اشغالی به چالش کشیده نشده است و افزود: نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باقی است و جنایات اسرائیل ادامه دارد، به سختی می‌توان اعتباری برای سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل در نظر گرفت.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده است، منطقه ما مجاهدت های شهید سردار سلیمانی علیه داعش را فراموش نخواهد کرد . جمهوری اسلامی ایران تا سپردن مقامات عامل و مباشر در به شهادت رسانیدن شهید سلیمانی به دست عدالت از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین روز دوشنبه با وزیر خارجه اندونزی، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه نهم اسفند ماه نیز در هتل محل اقامتش پذیرای روسا و مقامات چهار نهاد بین‌المللی بشردوستانه بود و بعد از آن هم با مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر سه‌شنبه در بخش عالیرتبه نشست سالانه (۲۰۲۳) کنفرانس خلع سلاح شرکت و به تبیین مواضع ایران درباره موضوعات خلع سلاحی و دیگر موضوعات در این حوزه پرداخت. کنفرانس خلع سلاح متشکل از ۶۵ عضو سازمان ملل است که وظیفه مذاکره و تدوین اسناد و معاهدات بین‌المللی در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات به ویژه سلاح‌های کشتار جمعی را بر عهده دارد.

دیدار با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگو با سی‌.ان.ان و رایزنی با وزرای خارجه ونزوئلا و سنگال از دیگر برنامه‌های این سفر کاری و فشرده رئیس دستگاه دیپلماسی به ژنو بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس