نشست خبری رویدادِ مقام مجنون

این مراسم ۲۰ تیرماه، ساعت ۱۷ در حسینیه فاطمیون واقع در خیابان مجاهدین اسلام برگزار می‌شود و مسئولین کشوری و لشکری در آن حضور خواهند داشت.

به گزارش مشرق، نشست خبری رویدادِ «مقام مجنون»، آیین نکوداشت پیرغلامان امام حسین علیه السلام در دفتر اندیشکده هیئت برگزار شد.

امسال در تمام استان‌ها توسط بنیاد دعبل خُزاعی متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی، از پیرغلامان اهل‌ بیت علیهم‌السلام تکریم و تقدیر به عمل خواهد آمد. در تهران این پاسداشت بصورت مراسم جمعی و با حضور پیشکسوتان و پیرغلامان برگزار می‌شود و از نشان ملی حبیب رونمایی خواهد شد.

اعضای شورای هنری بنیاد دعبل خزاعی در نشست خبری، چرایی و چگونگی و کم و کیف این رویداد را تبیین و تشریح کردند.

*میانداران هیئت‌ها تجلیل می‌شوند

جواد حیدری رئیس مجمع شاعران آئینی در ابتدای این نشست گفت: بنیاد دعبل قرار است به کسوت‌های دیگر در ارکان هیئت‌ها هم بپردازد و فقط مداحان و سخنرانان را مد نظر قرار ندهد. امسال به میاندارها می‌پردازیم و از آن‌ها تقدیر خواهم کرد. نمایندگان ما در کل کشور به خانه میاندارهای پیرغلام می‌روند تا حضور این افراد در هیئت‌ها احیا شود.

۲۱۲ میاندار هیئت تجلیل می‌شوند

وی افزود: ان‌شاالله در تهران برنامه شاخص داریم و میاندار مسجد شهدا، شهید حاج ابوالفضل کاظمی که مدتی قبل بر اثر جراحات باقی مانده از دوران جنگ به شهادت رسیدند در این مراسم تجلیل خواهند شد. این مراسم در حسینیه فاطمیون برگزار می‌شود و برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت و از پیرغلامان میاندار تهران برای شرکت در این مراسم دعوت کرده‌ایم.

حیدری ادامه داد: این مراسم ۲۰ تیرماه، ساعت ۱۷ در حسینیه فاطمیون واقع در خیابان مجاهدین اسلام برگزار می‌شود و مسئولین کشوری و لشکری در آن حضور خواهند داشت. از مداحان شاخص مثل حاج مهدی آصفی و حاج منصور ارضی نیز برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آورده‌ایم.

رئیس مجمع شاعران آئینی تصریح کرد: درباره پیرغلامانی که به رحمت خدا رفته‌اند هم مستندسازی انجام شده که در مراسم پخش خواهد شد. رونمایی از تندیس ملی حبیب هم از برنامه‌های آن مراسم است و لوح تقدیر و کارت هدیه به پیرغلامان اهدا خواهد شد.

حیدری گفت: تعدادی از مهمانان ما در آن روز، هیئتی‌های جدید هستند که باید با این فرهنگ آشنا شوند. میاندارهای قدیمی شعله گریه را گرم می‌کردند و نظم هیئت با میاندار بوده است و مردمف بیشترین التماس دعا را به اینها می‌گفتند. لازم است که جوانترها این فرهنگ را ادامه دهند.

وی ادامه داد: تنها مزار کنار حضرت امام حسین علیه‌السلام، مزار حبیب‌بن مظاهر است که پیرغلام بوده و این، نکته نکته مهمی است. این که پیرغلامان، بنیاد دعبل را از خودشان می‌دانند، مسئولیت ما را افزون می‌کند. میانداران مشهد، قم، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی و اصفهان حضور پررنگ‌تری در این رویداد دارند و ما یک میاندار آذری‌زبان هم در بین ۱۲ نفر تجلیلی در تهران انتخاب کرده‌ایم.

* هیئت‌داری یک سنت ایرانی است

هادی جانفدا، شاعر آئینی نیز در این مراسم گفت: در این چند ساله بحث هیئت را یک امر دینی تلقی کرده‌ایم در حالی که هیئت‌داری یک سنت ایرانی و مقوم فرهنگ ایرانی است.

۲۱۲ میاندار هیئت تجلیل می‌شوند

وی افزود: وقتی در مورد پیرغلامان صحبت می‌کنیم چون رسانه‌ها بیشتر روی مداحان زوم می‌کنند فکرها هم به سمت آنها می‌رود در صورتی که هیئت، ارکان زیادی دارد و دوستان ما در بنیاد دعبل خزاعی حرکت تجلیل از ارکان هیئت را آغاز کرده‌اند تا مشخص شود هیئت یک امر زنده و پدیده پیچیده است. معرفی سیره رفتاری این پیرغلامان مهم است و چیزی که کمتر به آن توجه می‌شود مستندنگاری و ثبت تاریخ شفاهی هیئت است.

جانفدا در مورد ریز برنامه‌های تجلیل از پیرغلامان ادامه داد: حجت‌الاسلام قمی در این مراسم سخنرانی خواهند کرد. همچنین آقای احمد علوی شعری را در مورد میانداران سروده‌اند که برای اولین بار قرائت خواهد شد. سخنرانی پیرغلامان نیز بخش دیگری از برنامه است. پخش نماهنگی از روند تولید نشان حبیب، پخش نماهنگی از تجلیل پیرغلامان در سال‌های قبل و رونمایی از نشان ملی حبیب نیز از دیگر بخش‌های برنامه ۲۰ تیرماه خواهد بود.

*یک تندیس ویژه با ابعاد طلایی

رضا محمدی هنرمند و شاعر آئینی که مسئولیت ساخت نماد ملی حبیب را بر عهده داشته نیز در بخشی از این نشست گفت: به این نتیجه رسیدیم که حبیب را چه چیزی ویژه می‌کند؟ امام حسین علیه السلام نامه‌ای به حبیب می‌نویسند و حبیب پاسخ می‌دهند؛ این رفت و برگشت، مبنای طراحی ما قرار گرفت. تندیس حبیب نیز بر این مبنا در ابعاد طلایی اجزا شده و جنسش فلز است. طراحی و ساختش حدود ۲۷ روز زمان برده و این تندیس، همراه با بج سینه خواهد بود.

۲۱۲ میاندار هیئت تجلیل می‌شوند

*تجلیل از ۲۰۰  نفر میاندار در ایران

سعید مقدسیان معاونت سرمایه انسانی و امور پیرغلامان بنیاد دعبل خزاعی نیز در بخشی از این نشست با بیان این مطلب که ۲۰۰ نفر در کل کشور و ۱۲ نفر در تهران بر مبنای قدمت و سابقه‌شان در میانداری تجلیل می‌شوند، گفـ: از عید غدیر تا اول محرم این برنامه برگزار می‌شود و در استان‌ها به خانه میاندارها خواهیم رفت و از آن‌ها تجلیل خواهیم کرد.

۲۱۲ میاندار هیئت تجلیل می‌شوند

وی افزود: همه پیرغلامان در سامانه دعبل خزاعی ثبت‌نام کرده و خدماتی مثل تسهیلات سفر دریافت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس