آیا یارانه سوخت تغییر می‌کند؟

در چهارمین ماه متوالی سهمیه بنزین رانندگان تاکسی اینترنتی واریز نشده است رانندگان بسیاری در اعتراض به عدم واریز بنزین پیگیر سهیمه سوخت خود هستند. علت این تاخیر را از احسان نصر معاون عملیات تپسی پرسیدیم.

به گزارش مشرق، احسان نصر معاون عملیات تپسی در این باره به تابناک گفت: از نیمه دوم سال گذشته واریز سهمیه بنزین رانندگان تاکسی اینترنتی با تاخیر مواجه شده و هم اکنون بعد از گذشت ۴ ماه هنوز مابه التفاوت یارانه سوخت تاکسی‌های اینترنتی واریز نشده است. طی سه سال گذشته هر چند با تاخیر اما ماهانه مابه‌التفاوت سوخت رانندگان تاکسی‌های آنلاین واریز می‌شد. ما بیستم به بیستم هر ماه آمار پیمایش را به صورت اتوماتیک به وزارت کشور ارسال می‌کردیم و آنها بعد از تجمیع و صحت سنجی به وزارت نفت ارسال می‌کردند تا شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعد از پردازش، سهمیه آنها را به کارت‌های بانکی اعمال کند. معمولا در یک بازه زمانی دو سه هفته این کار انجام می‌شد. اما به مرور زمان این واریز سهمیه مداوما با تاخیر مواجه شده است تا جایی که امروز با گذشت ۴ ماه هنوز سهمیه سوخت واریز نشده است.

معاون عملیات تپسی در خصوص اثرات عدم واریز بنزین بر معیشت راننده‌ها، گفت: با توجه به اینکه رانندگان بعد از اتمام سهمیه‌ی ۶۰ لیتر ماهیانه عادی خود، مابقی را بصورت آزاد استفاده می‌کند عملا این عدم واریز سهمیه راننده را با مشکل مالی مواجه می‌کند؛ چرا که به صورت روزمره بنزین آزاد با هزینه دوبرابری را باید تامین کند و منتظر دریافت ما به التفاوت آن بمانند. توجه داشته باشید در شرایط اقتصادی که هزینه استهلاک خودرو و تامین قطعات افزایش یافته عدم واریز سهمیه سوخت فشار دوچندان به این قشر وارد میکند و زندگی را برای آنها دشوار کرده است. همچنانکه مطلع هستید طی سال‌های اخیر وزن قابل توجهی از حمل و نقل درون شهری به ویژه در کلان‌شهرها توسط تاکسی آنلاین است و امروزه عملا بدون این خدمات زندگی شهری با سختی مواجه می‌شود؛ از سویی دیگر رانندگان نیز بسته به نوع فعالیت خود (تمام وقت یا پاره وقت) تمام یا بخشی از هزینه زندگی خود را از این طریق تامین می‌کنند، این افراد امروز با عدم واریز سهمیه سوخت دچار مشکل شده‌اند.

نصر در پاسخی به سوالی مبنی براینکه تپسی در این رابطه چه اقدامات را انجام داده است؟ ما این موضوع را از مجموعه سماس(دستگاهی که زیرمجموعه وزارت کشور و اتحادیه کشوری تاکسیرانی است) چندین بار به صورت تلفنی و شفاهی پیگیری کردیم. و مکاتباتی با اداره حمل و نقل وزارت کشور و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه در حال انجام است؛ ولی هنوز پاسخی در رابطه با عدم واریز سهمیه سوخت تاکسی‌های آنلاین دریافت نکرده‌ایم. بنابراین زمانی مشخصی برای واریز تعیین نشده است و ما هم بی‌اطلاع هستیم که چه زمانی سهمیه سوخت واریز خواهد شد.

نصر درباره سازوکار دریافت بنزین رانندگان تپسی، اظهار کرد: زمانی که بنزین در سال ۹۸ سهمیه‌بندی شد، رایزنی‌هایی از سمت همه‌ی شرکت‌های تاکسی‌های آنلاین بود که تسهیلاتی برای سوخت راننده‌ها در نظر گرفته شود، در آن زمان همکاری خوبی از سوی دولت، وزارت کشور و وزارت نفت صورت گرفت تا جاییکه در باره زمانی کمتر از یکماه سازوکاری تعریف شد که یارانه بنزین به صورت اختصاصی برای تاکسی‌های آنلاین تعریف شود.

وی تصریح کرد: این سازوکار آن بدین صورت بود که شرکتهای تاکسی آنلاین ماهانه آمار پیمایش رانندگان را از طریق سماس (سامانه‌ی مشترک اطلاعات سفر) به وزارت کشور ارسال می‌کردند و وزارت کشور براساس مجموع پیمایشی که هر راننده‌ای در تمامی تاکسی‌های آنلاین داشته (اوایل سقف ماهیانه‌ی سهمیه بنزین ۳۰۰ لیتر بوده که الان ۲۵۰ لیتر است) براساس پیمایش مابه‌التفاوت بنزین سهمیه و آزاد را در کارت بانکی افراد شارژ می‌کرد. یعنی راننده‌ها همانند شهروندان عادی ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای داشتند و بعد از آن بنزین ۳ هزار تومانی استفاده می‌کردند و شرکت تپسی ماهانه آمار پیمایش راننده‌ها را به وزارت کشور ارسال می‌کرد و مابه‌التفاوت بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ۳ هزار تومانی را دولت در کارت بانکی راننده‌ها شارژ می‌کرد. اما امروز با عدم واریز سهمیه سوخت عملا گروه بزرگی از رانندگان که روی این کمک هزینه حساب کرده بودند در معیشت و ادامه شغل خود دچار مشکل شده‌اند. ما همچنان پیگیری‌ و نامه نگاری را ادامه میدهیم امیدواریم مسئولین مربوطه با الویت به این مساله رسیدگی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس