سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و همچنین رایزنی با همتای آذربایجانی خود به باکو سفر می‌کند.

به گزارش مشرق، نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود. به همین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی در این نشست شرکت خواهد کرد.

نشست کارشناسان ارشد جنبش عدم تعهد نیز طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۲ و ۱۳ تیر ماه در باکو در حال برگزاری است و «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در رأس هیأت کارشناسی ایران در این نشست شرکت کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد اظهار داشت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است و دارای نقش متنوع در حوزه‌های بین‌المللی است. حضور در اجلاس برای ایران حائز اهمیت است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: در گفت‌وگوی تلفنی اخیر، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تأکید زیادی بر ضرورت مشارکت ایران در عالی‌ترین سطح در این اجلاس داشت و هم به دلیل اهمیتی که ایران برای جنبش عدم تعهد قائل است، هم به دلیل اهمیتی که برای روابط دوجانبه با آذربایجان قائل است و هم در پاسخ به دعوت و تأکید همتای آذری برای مشارکت فعال، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در رأس هیأتی در اجلاس شرکت خواهد کرد.

جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان چهارم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی با تأکید بر ارتباط مستقیم طرفین در حوزه‌های مختلف، نسبت به توسعه بیش از پیش مناسبات و حل و فصل برخی مسائل باقیمانده در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

بعد از حمله هفتم بهمن ماه سال گذشته به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران توسط یک فرد مسلح و با انگیزه شخصی که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دو تن از کارکنان این سفارتخانه منجر شد، دولت آذربایجان اقدام به تخلیه سفارت خود در تهران کرد و دیپلمات‌های این کشور را به باکو بازگرداند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران با ذکر این نکته که هیأت مقدماتی ایران به ریاست معاون امور حقوقی و بین‌المللی در باکو حضور دارد و در آماده سازی اسناد حضور فعالی خواهد داشت، اظهار داشت: دیدار امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی دوجانبه انجام خواهد شد و دیدارهای دیگری هم در حاشیه اجلاس برگزار خواهد شد. فضای مناسبات بین دو کشور با اقدامات دیپلماتیکی که صورت گرفته و تبادل هیأت‌ها، می‌توانیم تأیید کنیم که فضا به نحو قابل توجه و ملموسی مثبت است و سفر وزیر خارجه و دیدارها و گفت‌وگوهایش در باکو می‌تواند شتاب بیشتری به این روند مثبت و رو به رشد در روابط دو کشور ایفا کند.

در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمعه نهم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی پیشنهاد کرد که نشست اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همزمان با نشست وزرای خارجه عدم تعهد در باکو، برای رسیدگی به هتک حرمت قرآن کریم برگزار شود.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در اجلاس سران گروه تماس جنبش عدم تعهد در باکو شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در سخنان خود گفت: جهان امروز بیش از پیش به صلح، امنیت و ثبات برای دستیابی به رفاه و توسعه پایدار نیاز دارد. در حقیقت صلح، امنیت و ثبات بدون توسعه پایدار قابل دستیابی نیستند. ما باور داریم صلح و توسعه، امنیت و پیشرفت، ایمنی و رفاه مکمل هستند و یکدیگر را تقویت می‌کنند. این‌ها اهداف مشترک ما محسوب می‌شوند که ما باید با همکاری و اقدامات جمعی آن‌ها را کسب کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین بیان کرد: اقدامات قهرآمیز یکجانبه یا هر گونه اقدامات محدود کننده و رژیم تحریم‌ها، که بر خلاف قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد بوده و مانع پیشرفت فراگیر و پایدار و اجرای حق توسعه هستند، باید از دستورکار سیاست خارجی کنار گذاشته شود. این اقدامات غیرقانونی که ملت‌ها را از بهرمندی از حقوق بشر ذاتی خود محروم می‌کند، همچنین دولت‌ها را از ابزارهای ضروری برای دستیابی به توسعه پایدار محروم و مانع همبستگی منطقه‌ای بوده و باید با چنین اقدامات و رژیم هایی مخالفت کرد و آن را انکار کرد.

مهدی صفری قبل از آن در دهم اسفند ماه دیدارهایی جداگانه با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «خلف خلف اف» معاون وزیر امور خارجه این کشور داشت. سفر صفری اولین سفر یک مقام رسمی ایران به باکو بعد از حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در هفتم بهمن ماه سال گذشته بود و معاون وزیر خارجه ضمن ابراز همدردی و تسلیت عمیق به دولت و مردم جمهوری آذربایجان و خانواده جانباخته حادثه سفارت و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، گزارشی از آخرین تحولات پرونده عامل حمله به سفارت آذربایجان مطرح و از مقامات آذربایجانی خواست به منظور تسریع در تکمیل پرونده، تیم‌هایی از کارشناسان ذیربط دو کشور به تهران و باکو سفر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    ماشاالله سفارت عربستان را آتیش می‌زنید داخل سفارت آذربایجان هم آدم می‌کشید! بس است دیگر
  • DK ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    انشاالله در افتتاحیه دهلیز زنگزور با رئسی شرکت خواهد کرد
  • US ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    سفروزیرایرانی به یکی ازاستانهای شمالی.
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      ایران بعدپهلوی دوم؟بگوتوران بزرگ
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      سفروزیرخارجه؟به یکی ازهزان استان توران بزرگ؟یاشاسین تورکستان بزرگ
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      جناب وزیر؟خوش آمدی به توران بزرگ؟ یاشاسین تورکستان بزرگ؟البته ایران بعدپهلوی هم جزءتوران بزگ بودواین افتخاربزرگی برای ملت؟
    • US ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      استان بادکوبه.
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      موسس توران که یک‌ایرانی بنام تورج شاه بوده حتی اردوغان هم ترک نیست
    • US ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      این توران کی بوده؟
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    سفرهای استانی
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 1
    امپراطوری‌ باستانی ایران دوباره زنده شده است
    • US ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      زنده بادایران🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 0
    سفربه کشوری کهمیزبان200کشورار نقاطمختلف جهان است؟یک افتخار بزرگ برای ایران اسلامی میباشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس