کد خبر 1505357
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵

به گزارش مشرق، کانال بیم موج در ایتا متنی را با عنوان «روح و حقیقت غدیر» نوشته مهدی سعیدی منتشر کرد:

عید غدیر خم که در مکتب اهل بیت(علیه‌السلام) و ادبیات شیعه از آن با عنوان «عیدالله الاکبر» یاد کرده‌اند را می‌توان سرفصلی نو در سیاست‌ورزی و ارائه الگوی حکومت دینی دانست. در این روز خداوند متعال با تثبیت ضابطه حکمرانی اسلامی و تعیین مصداق ولایت و رهبری جامعه، دین خود را کامل و نعمتش را بر آدمیان تمام نمود و «اسلام با ولایت» را به عنوان دین مطلوب و مورد رضایت خود برای هدایت بشریت معرفی نمود.

برای فهم دقیق حماسه غدیر باید به این مقدمه توجه نمود که اسلام آخرین و کامل‌ترین نسخه هدایت بشری است که از طریق خاتم‌النبیین(ص) ارائه گردیده است. نگاه اسلام نگاهی فردگرایانه و تلاش برای هدایت معدودی از مردم در یک زمان و مکان خاص نیست، بلکه اسلام آن نسخه شفابخشی است که برای هدایت تمام بشریت در همه زمان‌ها و مکان‌ها آمده است. لازمه چنین هدایتی داشتن اقتدار و توانایی اثرگذاری بر تمام ابعاد جامعه است. چنین دینی نمی‌تواند نسبت به مهم‌ترین نهادهای اجتماعی اثرگذار بر سرنوشت آدمیان بی‌توجه باشد. چطور می‌توان در جامعه‌ای که حاکمیت و ساختار و کارگزاران آن مبتنی بر شرک و بی‌خدایی چینش شده، انتظار داشت که توده‌ها و اکثریت جامعه به سمت اهداف دین که نجات انسان از اسارت‌های درونی و بیرونی از طریق عبودیت و بندگی و اطاعت خداوند متعال است حرکت کنند!؟ لذا دین برای تحقق اهداف خود نمی‌تواند نسخه‌ای برای حکومت و اداره جامعه نداشته باشد.

غدیر فراتر از آن آمده است تا این حقیقت را آشکار سازد که تنها شایستگان حق حاکمیت دارند و حکومتی که مبتنی بر صلاحیت‌ها اسلامی شکل نگیرد، نامشروع خواهد بود. به واقع غدیر بنیانگذار قاعده و معیار در حکومت‌داری است و این ویژگی‌ها را در سه‌گانه فقاهت و عدالت و درایت منحصر می‌کند. از سویی دیگر غدیر با معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان اسوه و الگوی حاکمیت، مسئله‌ چگونگی حکمرانی را نیز تعیین تکلیف کرده است. در این الگو اگر اهداف حکومت اسلامی را تحقق چهارگانه عدالت، امنیت، رفاهت، معنویت بدانیم، مکتب غدیر این حقیقت را آشکار می‌سازد که این مهم از طریق آموزه‌هایی چون تحقق تمسک به شرع مقدس، اجرای حدود الهی، مردم‌سالاری دینی، عدالت‌ورزی حاکمان و کارگزارن نظام اسلامی، اولویت دادن به محرومان و مستضعفان و... ممکن خواهد بود.

در دنیای جاهلیت ثانی که نفسانیت و اهواء آدمی خود را در قالب خرد ابزاری و نظام لیبرال دموکراسی غرب صورت‌بندی کرده است، تنها راه تحقق عدالت و آزادی و امنیت و سعادت بشری بازگشت و تمسک به غدیر خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    1 0
    به قول حضرت علی تا غبار فتنه ها ننشیند حق و باطل مشخص نمی شود مردم را سرزنش نکنید در این زمانه چنان حق و باطل به هم آمیخته و تزویر و ریا بیداد می کند که تشخیص راست و دروغ سخت شده و به زمان نیازمنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس