کد خبر 1599782
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال

دبیر کل انجمن پالایش نفت کشور گفت: با اطمینان خاطر می‌گویم ناترازی به علت مصرف بی‌رویه است.

به گزارش مشرق، ناصر عاشوری دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت تصریح کرد: ما طی مدت ۴ روز برگزاری نمایشگاه ضمن مذاکره با شرکت‌های داخلی و خارجی از جمله سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها تعدادی از تفاهمنامه هایی را که سال‌های گذشته به امضا رسانده بودیم؛ به قرارداد تبدیل می‌شوند و چه بسا تفاهم نامه‌های جدیدی با بانک‌ها و بیمه به امضا برسانیم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه ۳ پنل با موضوعات برنامه ریزی برای تولید با کیفیت، تأثیر کاهش منابع مالی در تکمیل پروژه و تهدید کاهش نیروی انسانی و نیروی متخصص برنامه ریزی کردیم.

یه گفته دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت کشور در گذشته تنها متخصصان این حوزه مهاجرت می‌کردند و اکنون نیروی فنی در حال مهاجرت هستند که این مسأله تهدیدی برای ما است.

وی ادامه داد: حداقل پیشنهاد دستمزد خارج از مرزهای ما ۶۰۰ میلیون تومان است در حالی که در کشور ۵۰ میلیون تومان است.

عاشوری با اشاره به اینکه ناترازی یکی از مسائل است که در همه عرصه‌ها وجود دارد، اضافه کرد: برای ناترازی گازوئیل و بنزین دو نوع تفکر وجود دارد؛ یکی ظرفیت افزایش تولید و دیگری دوگانه سوز کردن خودروها و مصرف بهینه با همین میزان تولید ادامه دهیم.

وی ادامه داد: من با افزایش ظرفیت تولید مخالفتی ندارم اما با پالایشگاه‌های فعلی افزایش ظرفیت امکان پذیر نیست. چرا که اگر تحریم‌ها وجود نداشت و سرمایه‌گذاری کافی صورت می‌گرفت ساخت پالایشگاه مادر دست کم به ۶ سال زمان نیاز دارد.

عاشوری اضافه کرد: در ۱۵ سال اخیر مصوبات ساخت پالایشگاه‌هایی وجود دارد که هیچ کدام به ثمر نرسیدند.

دبیر کل انجمن پالایش نفت کشور تاکید کرد: با اطمینان خاطر می‌گویم ناترازی به علت مصرف بی‌رویه است. زیرا در مصرف رشدی داریم که نقشی در اقتصاد ما ندارد.

چی با اشاره به اینکه هدر رفت انرژی بسیار بالاست خاطر نشان کرد: متأسفانه خودروهایی استفاده می‌شود که تولید آنها مربوط به قبل از انقلاب است و آنطور که کارشناسان می‌گویند میزان هدر رفت بنزین در سال ۲۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید به دنبال بهینه سازی سوخت و کنترل مصرف باشند، اضافه کرد: اگر دولت تدبیری در نظر نگیرد بدون شک تا دو سال آینده در همه حوزه‌های انرژی ناترازی خواهیم داشت اعم از آب، گاز و بنزین با مشکل روبرو خواهیم شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش تصریح کرد: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است؛ ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازی ما نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسانده که به‌جای اینکه قرار بود صادرات بنزین داشته باشیم، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

عاشوری متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را ۱۱۵ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: دولت باید به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است که این روند، زمان‌بر است، به‌جای آن بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش اضافه کرد: اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر ۱۰ تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار مؤثر خواهد بود.

عاشور با اشاره به بدهی ۲۰۰ همتی دولت به پالایشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی ۵۰ همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در ۶ فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 8
    با اطمینان میگویم بخاطر کیفیت داغون خودرو های شماست وگرنه جمعیت زیاد نشد مردم هم همون سفرهای گذشته میروند از وقتی تو ده سال اخیر چینیها درجه ۲ و ۳ ام اضافه شده است بدتر شده است
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 0
    نمیشه نگران قیمت بنزین باشی ازونور فناوری داغون بیست سال پیش به اسم خودرو داخل بدی ولی میشه با واردات کم مصرف و بروز برند معتبر قیمت بنزین رو افزایش بدی هیچ جا جهان نداریم هم خودرو قدیمی سه برابر قیمت عرف هم بنزین گرون ولی تا دلت بخواد ماشین قیمت مناسب خوب در جهان میدن ولی بنزین گرونتره
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 7
    بله دیگه میخواهید بنزین گران کنید بهانه هدر رفت و قاچاق چند بار این داستان تکرار میشه خدا عالمه
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اراده ای برای حل مسئله بنزین وجود ندارد .
  • CA ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 0
    بنزین یکی از کلید های خنثی سازی تحریم هاست. چون هم تقاضا جهانی واسش زیاده و هم ارز آوری قابل توجه داری. متاسفانه بی تدبیری و مشاورهای پوپولیست کار رو به اینجا رسوندند. همه چی توی این مملکت گرون بشه ایراد نداره فقط بنزین نباید گرون بشه!!!!! نون و گوشت و مرغ و تخم مرغ و دارو و لبنیات و ... هر سال با توجه به نرخ تورم افزایش دارند ولی بنزین نه!!! خب این چه منطقیه؟ مثل دوره خاتمی هر سال با توجه به نرخ تورم قیمت رو ببرید بالا تا اثر تورمی تخلیه بشه. به حرف منفعت طلب ها که فقط فکر منافع شخصی خودشون هستند هم توجه نکنید.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 4
    مردم که نون وبنزین نمیخورن مصرف بی رویه به خاطر کیفیت پایین خودروای داخلی وچینیه
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 3
    شوک ندید ها زخمی تر از تحمل شوکم ...
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    4 0
    از مسئولان خواهشمندیم قیمت بنزین رو افزایش بدن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 0
    با بنزین مجانی پدیده شبگردی و ایجاد مزاحمت برای زنان دختران شده
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    5 0
    آقا ۱۵۰۰ تومن کجا ی دنیا بنزین میدن ولی درحالی که قیمت یک کیک ۲۰ برابر گران‌تر از بنزین هست از طرفی هم قیمت کرایه تاکسی
  • انرژی مجانی = خود کشی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    6 0
    اخبار پوپولیستی کافیست !! رسانه ها بیدار شوند !! و مردم خواب را هم بیدار کنند !! ====== انرژی مجانی = تولید وسایل پرمصرف ::: 
انرژی مجانی = کسری بودجه ::: انرژی مجانی = تورم ::: انرژی مجانی = قاچاق سوخت ::: انرژی مجانی = حقوق پایین :::انرژی مجانی = افزایش مهاجرت 
:::انرژی مجانی = بدمصرفی ::: انرژی مجانی = خود کشی جمعی
 ========= کسانی که به هر شکل نقشی در تثبیت قیمت مجانی سوخت در ایران راشته یا دارند ، عامل عقب ماندگی و مشکلات ایران هستند !!! ( مردم ، مسنولین یا رسانه ها و …. ) در عقب مانده ترین کشورهای جهان هم نمیتوان با پول دو کیلو پرتقال ، باک خودرو را پر کرد !! در اقتصاد ناهار مجانی نداریم !!! ناهار مجانی نداریم !!!
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      1 0
      کیفیت خودروها در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد مصرف بالای بنزین و ناترازی آنرا را به گردن خودرو سازان می اندازند - اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟ - آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟ بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
  • حمید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    3 0
    باید بنزین سهمیه ای بشود 3000 تومن و بنزین ازاد 10000 تومن
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 1
    خواهشمندیم قیمت سوخت را افزایش بدهید
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 1
    سلام احترام به عوامل مشرق. چرا به نظرات هیچ توجه نمی شود مشرق عزیز. الان با بنزین ۱۵۰۰ تومانی میشه توی فروشگاه چیزی خرید روز به روز هم آلودگی ترافیک پدیده شبگردی افزایش مییابد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس