کد خبر 1507334
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
زمان بازگشت تیم ملی والیبال به ایران

کارشناس والیبال ایران گفت: به اعتقاد من در تیم ملی جوانگرایی صورت نگرفت، بلکه فقط تغییر بازیکن داشتیم.

به گزارش مشرق، محمد محمدکاظم در گفت‌وگویی درمورد عملکرد و نتایج تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ اظهار داشت: در کل فکر می‌کنم تیم ملی نسبت به تدارکاتی که داشت عملکرد بدی نداشت. با شرایطی که وجود داشت پیش‌بینی می‌شد که همین نتایج هم ثبت شود. به هر حال همه می‌دانند که تیم ملی برای حضور در لیگ ملت‌ها تدارکات خوبی نداشت و تمرینات هم دیر شروع شد.

* بدنسازی و بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشتیم

وی ادامه داد: بدنسازی تیم ملی چندان فوق‌العاده نبود و بازی‌های تدارکاتی زیادی هم برای تیم ملی فراهم نشد. اثرات تمام این ضعف‌ها را هم در طول مسابقات دیدیم؛ به عنوان مثال در هفته اول ناهماهنگی بازیکنان کاملاً به چشم آمد و در هفته دوم و سوم هم کم کم مصدومیت‌ها شروع شد. از نظر روحی و روانی هم کادر فنی نتوانست که بازیکنان را برای این تورنمنت بزرگ آماده کند. به نظر من صحبت از جوانگرایی هم چندان منطقی نیست، چون همه می‌دانستند که نتایج مسابقات امسال چقدر اهمیت داشت.

* جوانگرایی نه، تغییر بازیکن داشتیم

بازیکن سابق تیم ملی والیبال ایران خاطرنشان کرد: از همان ابتدا که بحث جوانگرایی مطرح شد من اعتقادی به آن نداشتم؛ به نظر من اگر می‌گفتیم تغییر بازیکن شاید موضوع درست‌تری بود. همین نفراتی که در ترکیب حضور داشتند هم در هر تورنمنت تغییر می‌کنند. به عنوان مثال در مسابقات قبلی بازیکنی مثل صابر کاظمی را آوردیم و به او میدان دادیم، اما در ادامه به راحتی او را نادیده گرفتیم. به نظر من وقتی روی بازیکنی سرمایه‌گذاری می‌شود باید به درستی از او استفاده کرد. نمی‌توان در هر تورنمنت روی هر بازیکن سرمایه‌گذاری کرد و در تورنمنت بعدی بازهم تغییراتی در ترکیب ایجاد کرد.

* حواس‌مان باشد بلای نفرات قبلی بر سر جوانان فعلی تیم ملی نیاید

محمدکاظم با بیان اینکه من فکر می‌کنم ما جوانگرایی برای آینده نداشتیم، عنوان کرد: درست است بازیکنانی مانند ولی‌زاده و خانزاده را در ترکیب داشتیم و عملکردشان هم خوب بود، اما باید حواس‌مان باشد بلایی که سر نفرات قبلی آمد، حالا سر این بازیکنان نیاید.

* پایان لیگ برتر، شروع مشکلات تیم ملی بود

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما مقصر اصلی ناکامی‌های تیم ملی چیست، تصریح کرد: نباید دنبال مقصر بگردیم. باید صبر کنیم که تیم ملی بازگردد و صحبت مربیان تیم ملی را شنید و سپس اظهار نظر کرد. به هر حال ما در جریان تمام اتفاقات نسیتیم و شاید به همین دلیل نمی‌توانیم به درستی اظهارنظر کنیم. با این شرایط به نظر من تمام عوامل مقصر بودند و نمی‌توان اولویت‌بندی کرد. ورزش ما همیشه نتیجه‌گرا بود و هر مربی که هدایت تیم ملی را برعهده می‌گیرد باید به این نکته توجه داشته باشد. پایان مسابقات لیگ برتر، شروع مشکلات تیم ملی بود، چون برخی از نفرات رها شدند و شرایط بدنی آنها هم خوب نبود.

* باید با یک وکیل مهاجرت مشورت می‌کردیم

پیشکسوت والیبال ایران افزود: وقتی که ما شرایط سیاسی کشورمان با آمریکا را می‌دانیم باید برای گرفتن ویزای این کشور حتماً با یک وکیل مهاجرت مشورت می‌کردیم تا بهترین راهکار را به ما بگوید. به هر حال برخی از نفرات نتوانستند راهی آمریکا شوند و در کنار تیم باشند. بازیکنان و کادر فنی چه خوب و چه بد باشند، باید در کنار سایر نفرات قرار می‌گرفتند. ما مسیر را اشتباه رفتیم و در مجموع باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم که بازیکنان مصدوم نشوند و برای مسابقات آینده آنها را حفظ می‌کردیم.

* ژاپن در قهرمانی آسیا فشار زیادی به خودش نمی‌آورد

محمدکاظم اظهار داشت: کادر فنی باید مسابقات پیش‌رو را اولویت‌بندی کند تا در انتخابی المپیک تیم ملی در اوج آمادگی باشد. رقابت‌های قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک را در پیش داریم و می‌دانم که کادر فنی بهترین برنامه‌ریزی را برای این مسابقات خواهد داشت. برای مسابقات قهرمانی آسیا حریفانی مانند چین و ژاپن را داریم که نمی‌دانم ژاپنی‌ها با تیم اصلی خود به ایران می‌آیند یا خیر. در گذشته زمانی بود که ما در همه تورنمنت‌ها ژاپن را می‌بردیم و به همین دلیل گاهی با تیم‌های دوم و سوم خود به مسابقات می‌رفتیم و حالا این شرایط برای ژاپنی‌ها فراهم شده است. به نظر من ژاپن برای مسابقات قهرمانی آسیا فشار زیادی به خودش نمی‌آورد، چون حدود ۸۰ امتیاز در رنکینگ فدراسیون جهانی با ایران اختلاف دارند.

* نه تنها نتایج خوبی نگرفتیم که گاهی خوب هم بازی نکردیم

وی گفت: مردم بهترین کارشناس هستند و باید بپذیریم که تیم ملی در لیگ ملت‌ها نتیجه خوبی نگرفت و گاهی حتی خوب هم بازی نکردیم. الان هم وقت آنهاست که فقط دنبال نتیجه‌گیری باشیم و در این مسیر هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست.

* تغییر نه، اما با تقویت کادر فنی موافق هستم

بازیکن سابق تیم ملی والیبال در پاسخ به این سوال که آیا کادر فنی تیم ملی باید تغییر کند یا تقویت شود، خاطرنشان کرد: به عقیده من تغییر در کادر فنی در شرایط کنونی کمکی به تیم ملی نمی‌کند، چون زمان زیادی نداریم. شاید اگر کادر فنی تقویت شود بهتر باشد. اگر قرار به ادامه دادن با مربی ایرانی است باید بیشتر از او حمایت شود. فدراسیون باید هزینه کند و مربیان ایرانی را به کلاس‌ها و دوره‌های مختلف بین‌المللی اعزام کند و گرنه با حضور در لیگ ایران یک مربی چقدر می‌تواند دانش و تجربه خود را بالا ببرد؟ فکر می‌کنم حداقل تا پایان انتخابی المپیک باید از کادر فنی فعلی حمایت کرد، چون در حال حاضر تغییر ریسک است. ضمن اینکه در این مسیر کارشناسان باید آزادانه نظرات و انتقادهای خود را مطرح کنند و کادر فنی با آغوش باز پذیرای آنها باشد تا در نهایت تیم ملی پیشرفت کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس