لاوروف

وزیر خارجه روسیه هشدار داد مسکو جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را به دلیل ظرفیتشان در حمل تسلیحات هسته‌ای «تهدید هسته‌ای» در نظر می‌گیرد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه (۱۳ ژوئیه) گفت مسکو جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را به دلیل ظرفیتشان در حمل تسلیحات هسته‌ای «تهدید هسته‌ای» در نظر می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، لاوروف درباره برنامه ایالات متحده برای انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین حرف زد، «گرچه واشنگتن اجازه تامین آن‌ها را به هیچ کشوری نداده است».

وزارت خارجه روسیه به نقل از لاوروف اعلام کرد: «روسیه نمی‌تواند قابلیت این هواپیماها در حمل سلاح هسته‌ای را نادیده بگیرد. هیچ میزانی از ضمانت در اینجا کمکی نمی‌کند». وی افزود: در جریان عملیات‌های رزمی، نظامیان ما قرار نیست بررسی کنند که هر هواپیمای خاص از این نوع مجهز به حمل سلاح هسته‌ای است یا خیر.

هلند و دانمارک به عنوان بخشی از ائتلاف ۱۱ کشور، برنامه‌ آموزش خلبانان اوکراینی در استفاده از این نوع جنگنده‌های ساخت آمریکا را هدایت می‌کنند. بعد از چراغ سبز آمریکا، این برنامه قرار است ماه اوت در دانمارک آغاز شود.

لاوروف در ادامه سخنانش گفت: ما این واقعیت را که نیروهای مسلح اوکراین چنین سیستم‌هایی دارند به عنوان تهدیدی از سوی غرب در حوزه هسته‌ای در نظر خواهیم گرفت.

اخیراً رئیس کمیته نظامی ناتو گفت اوکراین تا پایان عملیات ضدحمله علیه نیروهای روسیه، جنگنده اف-۱۶ دریافت نخواهد کرد. وی تصریح کرد آموزش خلبانان و متخصصان فنی اوکراینی و همچنین ایجاد یک سازمان لجستیک برای ارائه این هواپیماها به کی‌یف، تا قبل از این ضد حمله غیرممکن است.

با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، ضدحملات کی‌یف علیه مواضع روسیه که مدت‌ها بود برای آن تبلیغ می‌کرد موفقیتی در پی نداشته است. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیراً در جمع خبرنگاران گفت از چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۲۶ هزار نظامی و بالغ بر سه هزار سخت‌افزار نظامی (انواع تسلیحات) خود را در جریان ضدحملات از دست داده‌اند.

بسیاری از متحدان غربی اوکراین اعتراف کرده‌اند که ضدحملات علیه مواضع روسیه بسیار کُند پیش می‌رود و نیروهای نظامی این کشور قادر به شکستن خط دفاعی ارتش روسیه نیستند.

پیش‌تر ایالات متحده حاضر به ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین نبود زیرا نگران بود این مسئله به تنش‌ها در اوکراین دامن بزند و غرب را وارد درگیری با روسیه کند اما با گذشت زمان تغییر رویه داد و با ارسال پدافند هوایی پاتریوت، تانک‌های آبرامز و مهمات خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرد.

مقام‌های مختلف روسیه بارها هشدار داده‌اند اقدامات و مواضع کنونی ناتو به رهبری آمریکا، احتمال درگیری مستقیم این ائتلاف نظامی غربی و مسکو را بیشتر می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    7 1
    وحشت روسیه از جنگنده اف شانزده کاملا مشخصه که بحث هسته ای رو پیش کشیدن اینا که حریف اف شانزده نمیشن با اف سی و پنج و اف بیست و دو چیکار می خوان بکنن
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      0 0
      طرفدارآمریکا نیستم ولی جنگنده های روسی یه مشت آهن قراضه ان وبرای اینه که روسیه هارت وپورت میکنه
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 0
    به خاطر مین گذاری روسیه ضد حمله اوکراین کند پیش می‌ره ارتش روسیه میدونست نمیتونه با ارتش جلوی ضد حمله اوکراین رو بگیره شروع به مین گذاری گسترده کرد
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 1
    حالا پول اینها چجوری دارند از اوکراین میگیرند.
  • رضا IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    1 1
    روسیه دشمنیه که گفته جزایر سه گانه مال ایران نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس