پنتاگون دلیل تاخیر در تامین اف-۱۶ برای اوکراین را اعلام کرد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید که واشنگتن قادر نیست تا به اندازه کافی برای اوکراین جنگنده اف-۱۶ فراهم و به کی‌یف در ضدحملاتش علیه مسکو کمک کند.

به گزارش مشرق، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که تامین جنگنده اف-۱۶ برای اوکراین به زمان و منابع مالی نیاز دارد و واشنگتن قادر نیست تا به اندازه کافی از این نوع جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد.

میلی گفته است از آنجا که تامین جنگنده اف-۱۶ برای اوکراین در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست، واشنگتن باید روی تقویت توپخانه و پدافند هوایی کی‌یف تمرکز کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ به این پرسش که چرا اوکراین هنوز اف-۱۶ دریافت نکرده است، گفت: یه دودوتا چهارتای ساده می‌کنم؛ قیمت ۱۰ فروند اف-۱۶ می‌شود ۲میلیارد دلار. روس‌ها صدها فروند جنگنده نسل چهار و پنج دارند و اگر آنها(اوکراین) بخواهند با روس‌ها به نسبت یکسان(یک به یک) یا حتی دو به یک مقابله کنند، به تعداد بسیاری زیادی جنگنده نیاز دارند.

وی همچنین گفت که آموزش خلبانان اوکراینی برای «پشت سر گذاشتن آموزش‌ها و عملیات‌های تعمیر و نگهداری» سال‌ها زمان می‌برد و با توجه به «بودجه موردنیاز برای آموزش‌هایی در این سطح عملا داریم درباره میلیاردها دلار بیشتر از آنچه تاکنون فراهم شده، صحبت می‌کنیم.»

پولیتیکو هفته پیش نوشت که هرچند مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند که نحوه پرواز و کار با اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی آموزش داده می‌شود، واشنگتن هنوز به کشورهای اروپایی داوطلب آموزش اوکراینی‌ها چراغ سبز رسمی نداده است.

کی‌یف همواره از حامیان غربی خود خواسته تا برای اوکراین جنگ‌افزار نبرد هوایی فراهم کنند و مشخصا خواستار دریافت اف-۱۶ شده است. گرچه دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین مدعی شده است که نخستین محموله اف-۱۶ تا اواخر مارس ۲۰۲۴ به دست کی‌یف می‌رسد اما اظهارات میلی با این زمان‌بندی هیچ همخوانی ندارد.

ضدحملات اوکراین از ژوئن آغاز شد اما استحکامات قدرتمند روسیه، اجازه پیشروی به ارتش کی‌یف نداده است. به نوشته پولیتیکو، کمک و حمایت‌های آتی غرب و آمریکا از اوکراین، به موفقیت این ضدحملات بستگی دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
    1 1
    یعنی اف 16 به اوکراین رسیده ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس