ترکیه از خرید جنگنده «اف-16» آمریکا صرف‌نظر کرد

واشنگتن‌اگزمینر به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی نوشته است که اوکراین خیلی زودتر از آنچه همه فکر می‌کنند، جنگنده اف-۱۶ دریافت خواهد کرد!

به گزارش مشرق، هفته‌نامه واشنگتن‌اگزمینر در گزارشی به نقل از مقامات ارشد اروپایی و آمریکا نوشته است که کشورهای عضو ناتو در تلاشند تا آموزش کار و انتقال جنگنده اف-۱۶ آمریکایی را به اوکراین هماهنگ کنند و این جنگنده زودتر از تصورات به دست کی‌یف خواهد رسید.

یک مقام ارشد اروپایی به واشنگتن اگزمینر درباره زمان احتمالی تحویل این جنگنده به اوکراین گفت: امیدوارم در طول پاییز این اتفاق بیفتد؛ خیلی امیدوارم. برخی از کشورهای اروپایی همین حالا هم حجم قابل توجهی از جنگنده‌های اف-۱۶ روز برای اوکراین ذخیره کرده‌اند.

این نشریه نوشته است که از قرار معلوم، جدول زمان‌بندی و همچنین انتظارات عمومی دراین‌باره نسبتا خوش‌بینانه است به ویژه باتوجه به گزارش‌های اخیر درباره اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به‌رغم عدم صدور مجوز نهایی، برنامه آموزش خلبانان اوکراینی را تایید کرده است. این طرح که ۱۱ عضو ناتو آن را ارائه کرده‌اند، قرار است ماه آینده آغاز شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت: نمی‌توانم تاریخ دقیقی اعلام کنم اما می‌توانم بگویم که ظرف چند هفته اتفاق می‌افتد.

با این حال، سالیوان مدعی شده که ارزش اصلی این جنگنده، در قابلیت تدافعی درازمدت و توانمندی بازدارندگی اوکراین، «تجلی» خواهد کرد. همچنین، این مقام کاخ سفید کارایی احتمالی این جنگنده را در جنگ‌ آنی کم‌اهمیت جلوه داد و گفت که نیروهای اوکراینی احتمالا با بخشی از همان محدودیت‌ها و موانعی روبه‌رو خواهند شد که مانع تسلط روسیه بر حریم هوایی اوکراین شده است.

در نطق‌های که روز جمعه درباره اف-۱۶ ایراد شد، صدای ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم به گوش رسید و گفت: باید بگوییم که روسیه در حال حاضر، به وضوح بر آسمان ما مسلط شده است. از همه جهان بابت دنبال کردن طرح آموزش خلبانان بسیار سپاسگزاریم اما علاوه بر آموزش، خیلی خوب است که امروز اندکی به ما اطمینان و باور بدهند که به‌زودی تعدادی از جنگنده‌ها را به اندازه ضرورت دریافت خواهیم کرد.

مقامات دفاعی اوکراین گفته‌اند که آنها برای خنثی کردن حملات روسیه در یک منطقه دفاعی خاص، به «سه یا چهار اسکادران اف-۱۶ نیاز دارند»؛ البته به شرطی که این سه یا چهار اسکادران با مهمات و تسلیحات کافی تجهیز شده باشند.

تعداد دقیق اف‌-۱۶های تخصیصی به اوکراین هنوز مشخص نیست اما برخی گزارس‌ها حاکی از آن است که دانمارک، نروژ و هلند در مجموع قادر به تامین ۵۰ فروند جنگنده هستند.

کورت وُلکر، نماینده ویژه مستعفی دولت دونالد ترامپ در امور اوکراین که پیش از نخستین رسوایی استیضاح ترامپ، پیشتاز وزارت خارجه برای به‌راه انداختن جنگ اوکراین بود، گفته است: آنها متعهد می‌شوند که جنگنده‌ها احتمالا تا اوایل سال بعد به اوکراین برسد و این جنگنده توانایی واقعی آنها در کسب برتری هوایی را افزایش می‌دهد. فکر می‌کنم تقریبا درباره ۴۰ فروند حرف می‌زنیم.

دورنمایی ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین فارغ از زمان آن، دست کم برای برخی ناظران این امیدواری را ایجاد کرده است که خلبانان اوکراینی بتوانند انسدادی که روسیه در مسیر صادارت غلات کی‌یف ایجاد کرده را اندکی تعدیل کند.

مقام ارشد اروپایی که به شرط حفظ هویت با واشنگتن‌اگزمینر گفت‌وگو کرده است، مدعی شد: زمانی که جنگنده‌های اف-۱۶ به دست اوکراین برسد، آنها قادر خواهند بود تا سهم خودشان از دریای سیاه را کنترل و کریدور خودشان را ایجاد خواهند کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    15 7
    به به خیلی عالی اجازه نفس کشیدن به روس های متجاوز ندید!!پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
    • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      حالا دیگه وظیفه تک تک شما به عنوان نوکران کاخ قهوه ای جانفشانی در راه اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون هست پس در نبود وحوش بلک واتر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید، به عنوان مدافعان کاخ قهوه ای بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای ناخواسته شکستی برای اربابهای یانکی همجنس بازتون در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی پدر خواهید شد ان شاء الله !!!
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      خیلی عالییی
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      پا منقل
  • عمیر IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    کابوس پوتین و دمپایی فنا رسید ، زنده باد اوکراین
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    اوکراین جنگنده داشته باشه ارتش پوشالی روسیه به خاک سیاه میشینه. هرچند الان همه وضعیت بهترین ندارن
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    قطعا تا قبل آمدن اف ۱۶ جنگ تموم میشه ، ن بخاطر ترس از اف ۱۶ ، بخاطر توازن قدرت
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    به به، خیلی هم عالی!! حالا دیگه ارتش آزادی بخش روسیه میتونه از این آشغالهای آمریکایی به عنوان هدف تیراندازی استفاده کنه!! خخخخخخ
  • محمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    کفتارهای اروپایی به جان هم افتاده اند،اروپا وغرب دچار مکار خداوند شده اند.
  • عمیر IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    حیف این آهن پاره ها که توسط سامانه های روسیه پیف پاف شوند___وظیفه تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید که اگر خدای خواسته شکستی برای آمریکای قوم لوط در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • دال IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    9 3
    سلام تبریک می گویم به کسانی که دل خوش کردن به روسیه و پوتين جنگ رسید به مسکو
  • عمیر IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    شعار هر ایرانی درود بر هر اوکراینی عزیز
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    موشکهای اس 400 خوراکش اف 16س

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس