اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

کشورهای اسلامی ضمن محکومیت تداوم جنایت هتک حرکت قرآن کریم در سوئد، حمایت و هماهنگی کامل خود را از اقدامات تنبیهی علیه دولت استکهلم، از قطع روابط سیاسی گرفته تا تحریم‌های اقتصادی، اعلام کردند.

به گزارش مشرق، هتک حرمت مجدد قرآن کریم روز گذشته (پنج شنبه، بیست و یکم جولای) در استکهلم توسط «سلوان مومیکا» با حمایت کامل پلیس سوئد و جلوی چشمان صدها مسلمان ساکن این کشور، باعث ایجاد موجی از خشم مسلمانان علیه سیاست‌های تروریستی دولت سوئد شد؛ روندی که از بغداد و با به آتش کشیدن سفارت استکهلم آغاز و سپس به تمام کشورهای عربی و نهادهای اسلامی رسید.

عراق

دیروز و ساعتی پیش از هتک مجدد قرآن کریم و آتش‌ زدن پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم بود که دولت بغداد جلسه‌ای فوری به ریاست «محمدشیاع السودانی»، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور برای بررسی اقدامات دولت سوئد تشکیل داد. یک منبع رسمی درباره تصمیم مهم این جلسه گفت که دولت سودان رسماً به همتای سوئدی خود از قصد عراق برای قطع روابط در صورت سوزاندن مجدد قرآن اطلاع داده است.

ساعتی بعد، فرد هتاک در جنایتی تکراری و برای دومین بار، تحت حمایت رسمی پلیس سوئد و جلوی چشمان صدها مسلمان، نسخه‌ای از قرآن کریم را به همراه پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور سوزاند. السودانی به وزارت امور خارجه دستور داد تا کاردار عراق را از سفارت این کشور در استکهلم فرا بخوانند. «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم خبر داد: دستور بازگشت سفیر عراق از استکهلم و اطلاعیه خروج سفیر سوئد بغداد صادر شد.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

«هیام الیاسری»، وزیر ارتباطات دولت عراق دستور داد تا این وزارتخانه و تشکل‌های تابع آن تعامل با تمام شرکت‌های سوئدی را ممنوع کنند. «علی المؤید»، رئیس اداره رسانه و ارتباطات هم با صدور حکمی مجوز فعالیت شرکت مخابراتی اریکسون سوئد را در خاک عراق را به حالت تعلیق درآورد.

از عصر دیروز تا حوالی شب اهالی استان‌ها و مناطق مختلف عراق با در دست داشتن نسخه‌هایی از قرآن کریم و برافراشتن پرچم عراق به خیابان‌ها آمدند. ساکنان بغداد هم با تجمع در میدان «التحریر» انزجار و خشم خود از اقدامات تروریستی دولت سوئد را با آتش‌زدن پرچم این کشور نشان دادند.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

شورای ملی سرمایه گذاری عراق عصر دیروز و در همراهی با پویش‌های ملی در این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و فعالان اقتصادی در عراق دستور می‌دهیم که اجازه سرمایه گذاری شرکت‌های سوئدی در عراق و هرگونه فعالیتی که مربوط به شرکت‌های سوئدی است را ندهند.

حمایت‌های حزبی و پارلمانی از تصمیم دولت عراق هم قابل توجه بود. «مقتدی الصدر» رئیس ائتلاف سائرون، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر، ائتلاف سُنی «العزم»، حزب «تقدم»، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت خود از تصمیم دولت السودانی جهت قطع روابط با سوئد اعلام کردند.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

«قیس الخزعلی»، رئیس عصائب اهل الحق در بیانیه‌ای خواستار اخراج فوری سفیر سوئد و کارکنان سفارت این کشور در بغداد شد. «محسن المندلاوی» نائب رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای از همه کشورهای مسلمان خواست تا در برابر حوادث سوزاندن قرآن که تلاش برای ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی است، متحد شوند.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

همچنان که الصدر روز گذشته و در توئیت دوم خود، تصریح کرد: از عربستان و ایران می‌خواهم در قبال حادثه آتش زدن قرآن موضع بگیرند.

عربستان

وزارت امور خارجه عربستان سعودی شب گذشته اعلام کرد که این کشور کاردار سفارت سوئد را احضار خواهد کرده و از دولت سوئد خواهد خواست تا تمامی اقداماتی که مخالف با تمامی آموزه‌های دینی بوده را متوقف کند». درادامه این بیانیه آمده است: «عربستان اقدام مقامات سوئد در اعطای مجوز به افراط‌گرایان برای آتش زدن نسخه‌ای از قرآن را محکوم و مردود می‌داند».

قطر

دولت قطر هم به عنوان بخشی از واکنش‌های اسلامی، تعرض به قرآن کریم را محکوم و اجازه مکرر چنین اعمالی در سوئد را رد کرد. وزارت امور خارجه این کشور عصر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر استکهلم در دوحه برای تسلیم یادداشت اعتراضی به این وزارت‌خانه احضار شده است تا از کشورش بخواهد اقداماتی برای توقف این اقدامات شرم‌آور انجام دهد.

ترکیه

«هاکان فیدان» ئزیر امور خارجه ترکیه با تعدادی از همتایان خود از کشورهای عربی درباره راه‌های مقابله با هتک حرمت مجدد از قرآن کریم در سوئد گفت‌وگو کرد؛ فیدان در تماس‌های تلفنی جداگانه با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان، «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر و «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در این خصوص رایزنی داشت.

وزارت امور خارجه ترکیه هم در بیانیه‌ای شدیداللحن، اعلام کرد: ما انتظار داریم دولت سوئد در چارچوب مسئولیت‌های بین‌المللی خود به ویژه تعهدات خود براساس رویه‌های سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای این قاره، اقدامات بازدارنده‌ای برای جلوگیری از این جنایت نفرت‌انگیز علیه دین اسلام و میلیاردها مومن مسلمان انجام دهد. در ادامه این بیانیه، تاکیدشده بود که «ترکیه آماده همکاری با کشورهایی است که شاهد چنین حملاتی در زمینه‌های اسلام هراسی، بیگانه هراسی، نژادپرستی و تبعیض هستند».

لبنان

«سیدحسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان هم از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا سفرای خود را از استکهلم فراخوانده و سفرای سوئد را از کشورهای خود اخراج کنند؛ همان اقدامی که عراق در واکنش به جنایت سوزاندن یک نسخه از قرآن در آن کشور غربی انجام داد.

نصرالله همچنین از مسلمانان خواست تا امروز، جمعه به طور گسترده به مساجد بیایند و با در آغوش گرفتن قرآن در مقابل مساجد بنشینند. او شب گذشته تصریح کرد که به نظر می‌رسد موساد در پس این فتنه قرار دارد؛ اگر کشورهای اسلامی، سوئد را تحریم کنند، مسئله اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هم حل خواهد شد.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

وزارت امور خارجه لبنان هم امروز در بیانیه‌ای بار دیگر استکهلم را به دلیل اجازه توهین به قرآن محکوم کرد و از سوئد خواست به اقداماتی که اسلام هراسی را عمیق می‌کند پایان دهد. در این بیانیه از مقامات سوئد خواسته شده است تا اقدامات مناسبی را برای پایان دادن به هر چیزی که باعث تعمیق احساس نفرت، اسلام هراسی، نژادپرستی در همه اشکال آن، تحریک به خشونت و توهین به مذاهب می شود، اتخاذ کنند.

اردن

وزارت امور خارجه اردن هم روز پنجشنبه جنایت جدید در سوئد را محکوم کرد و آن را «اقدامی بی‌پروا» خواند که به نفرت دامن می‌زند. وزارت خارجه اردن در ادامه تاکید کرد: این اقدام، مظهر اسلام هراسی و گسترش خشونت و سوء استفاده از ادیان است. ما بر لزوم احترام به نمادهای دینی و توقف همه اعمال و اقداماتی که به نفرت و تبعیض دامن می‌زنند تاکید داریم.

در ادامه اینم بیانیه آمده است: اجازه دادن مقامات سوئدی برای حمله مجدد به قرآن کریم رفتاری غیرقابل قبول است که موجب اختلاف و تهدید همزیستی مسالمت‌آمیز می‌شود؛ به هیچ وجه نمی‌توان این موضوع را نوعی آزادی بیان تلقی کرد؛ ما نسبت به «تداوم چنین رفتارهایی» هشدار می‌دهیم.

ایران

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران هم ضمن محکوم‌کردن تکرار اهانت به ⁧قرآن کریم⁩ و رفتار غیرمسؤولانه دولت سوئد در همراهی با این اقدام نفرت‌انگیز، تاکید کرد که تهران آماده‌ اقدامات هماهنگ و بازدارنده علیه این اقدامات است.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

«محمدکاظم آل‌صادق»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در پیامی توییتری نوشت: بار دیگر نقاب غرب که پشت دروغ آزادی بیان پنهان شده بود، کنار رفت. غرب از دروغ آزادی بیان به صورت یکجانبه برای اهانت به اعتقادات نزدیک به دو میلیارد مسلمان بر روی زمین استفاده کرده و این بار در سوئد به قرآن کریم اهانت شد تا تمدن جعلی غرب که بر انحطاط و پستی بنا شده به پایان خود نزدیک شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته از احضار سفیر سوئد در اعتراض به اهانت به قرآن کریم و اطلاع از اعتراض شدید تهران به اهانت های مکرر به مقدسات اسلامی در سوئد خبر داد. او در این باره خاطرنشان کرد که مسئولیت عواقب ناشی از تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان بر عهده دولت سوئد قرار دارد.

سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی، نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام‌هراسانه را محکوم و اعلام کرد که با جامعه مسلمانان همبستگی دارد.

«عادل عبدالرحمن العسومی»، رئیس پارلمان کشورهای عربی در واکنش به تکرار این جنایت در سوئد و با حمایت دولت این کشور، خواستار فعال شدن کمپین تحریم جهانی سوئد در ابعاد سیاسی و اقتصادی شد.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

«جاسم محمد البدیوی»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، ادامه تحریک احساسات مسلمانان و هتک حرمت به یک نسخه دیگر از قرآن کریم در استکهلم پایتخت سوئد را به شدت محکوم کرده و تاکید داشت: این اقدامات شنیع و غیرقابل قبول احساسات مسلمانان سراسر جهان را برمی‌انگیزد؛ مقامات سوئد باید برای توقف این رفتارها و پاسخگویی به افراط گرایان اقدام فوری و جدی انجام دهند.

اقدامات تنبیهی جهان اسلام علیه سوئد؛ از قطع روابط تا تحریم

«حسین ابراهیم طه»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در بیانیه‌ای «اقدام تحریک‌آمیز اخیر در هتک حرمت به یک نسخه از قرآن کریم» را در مقابل سفارت عراق در استکهلم محکوم کرده و ناامیدی عمیق خود را از ادامه صدور مجوز توسط مقامات سوئدی، «علی‌رغم عواقب وحشتناک این عمل نفرت انگیز» ابراز کرد.

امروز جمعه، الازهر مصر هم با صدور بیانیه‌ای تداوم هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و از «همه آزادگان جهان خواست تا به تحریم محصولات سوئدی در حمایت از کتاب خدا ادامه دهند». الازهر در یک رشته توئیت افزود: «سوئد با اعمال خود ثابت کرده است که نزدیکترین جامعه به نژادپرستی و دورترین جامعه از احترام به ادیان و مردم است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    5 5
    دلیل انجام دوباره در این ایام محرم و به حاشیه راندن این ایام و مخصوصا راه پیمایی چهلم امام حسین هست . اینها از حضور مردم ترس و رعب دارند شگردهای غرب کثیف .موافقید
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    1 7
    تو کل دنیای اسلام فقط یه نفر هستش که امام زمانی هستش اونم سید حسن نصرالله هستش،وگرنه ما که از بقیه کشورهای اسلامی جز خیانت و جنایت به اسلام چیزی ندیدیم،حتی خود فلسطین هم قابل اعتماد نیست،ترکیه و عربستان،امارات و بحرین هم که از اسرائیل بدترن
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    6 6
    دمتون گرم، این همجنس باز های آدمکش بی فرهنگ رو سر جاشون بشونین، آفرین!!!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    3 6
    جهان اسلام را گفتید ! در دیگر سو !!! اقدامات ایران را هم بفرمائید !!!
  • ایرانی با غیرت IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    4 6
    اقدام عملی علیه این دولت هتاک و همجنس باز سوئد که دارد نسخه های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسلمانان را میپیچد بایستی 100% عملی و بازدارنده و پشیمان کننده باشد در غیر این صورت چند روز بعد شاهد تکرار ان خواهیم بود. درسی بایستی به این کشور سوئد و اتحادیه گوسفندان اروپا داد که آمریکا تا عمر دارد فراموش نکند.
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    5 6
    کافیه کشورهای اسلامی واردان ولوو و اسکانیا رو محدودتر کنند سوئد به غلط کردن میفته از مسلمانان پرشمار سوئد هم تقاضا دارم با انجام نافرمانیهای مدنی به دولت سوئد ضربه بزنند
  • علی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    0 0
    تنها راه بازدارنده این توهینها اینه که باید مقدسات سوئدیها مثل مجسمه اولین و... بذاری روی پرچمشون و یه عده باشند روش و فیلمشو پخش کنی .
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    کشورهای (مثلا) اسلامی در اقدامی کوبنده و قاطع، اعلام کرده‌اند که این شخص، عجب کار بدی کرده که به قرآن اهانت کرده !!! انتظار می‌رود که این برخورد قاطع و قهرمانانه موجبات نابودی همه کفار و دشمنان اسلام را از روی کره زمین، فراهم نماید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس