کد خبر 1510748
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
.

اقدام غیرقانونی آمریکا در نشست اخیر دریانوردی، هر چند بار دیگر ماهیت سیاسی نهادها و ساختارهای بین‌المللی و لزوم تغییر در ساختار و ماهیت آنها را نشان داد اما در نهایت افول یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را بر همگان آشکار کرد.

به گزارش مشرق، ایالات متحده آمریکا به همراه انگلیس از میزبانی ایران در رویدادی که قرار بود اکتبر سال جاری در روز جهانی دریانوردی برگزار شود جلوگیری کرد.

خبرگزاری رویترز این ادعا را به نقل از یک سخن‌گوی نهاد کشتی‌رانی سازمان ملل مطرح کرد و نوشت پیشنهاد ایران برای میزبانی یک رویداد دریایی در ماه اکتبر رد شد.

نکته قابل توجه اینکه؛ این سازمان به عنوان یک رکن اصلی سازمان ملل در امور دریایی، در سال ۲۰۱۵ درخواست ایران برای برگزاری این رویداد را پذیرفته و حتی در نشست قبلی این سازمان نیز میزبانی ایران مورد تاکید قرار گرفته بود.

در همین چارچوب نیز «آبرام پیلی» که اخیرا عهده‌دار مسئولیت‌های «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شده، در توییتی درباره لغو میزبانی نشست شورای بین‌المللی دریانوردی در تهران نوشت: «کشوری که به شکلی تحریک‌آمیز به کشتی‌های تجاری خارجی که در حال حمل‌ونقل قانونی‌اند حمله می‌کند، آن‌ها را توقیف می‌کند و مورد آزار قرار می‌دهد، نمی‌تواند میزبان رویداد روز جهانی دریانوردی باشد.»

هم‌زمان با این اقدام، منابع آمریکایی مدعی افزایش ناوگان‌ها و جنگنده‌هایشان در خلیح فارس با ادعای حمایت از نفتکش‌ها شدند تا به زعم خویش با همراهی متحدان منطقه‌ای خود مانع از آنچه اقدامات خصمانه ایران در قبال نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری می‌خوانند شوند.

برخی رسانه‌ها نیز این تحرکات را تشدید رویکرد خصمانه آمریکا برای تقابل نظامی و برخی هم زمینه‌سازی برای خروج این کشور از مذاکرات عنوان کرده و خواستار تسریع ایران در جهت نهایی کردن توافقات با آمریکا درباره زندانیان آمریکایی شده‌اند.

در خصوص این تحرکات چند نکته قابل توجه است:

نخست؛ آمریکا در حالی مدعی اجماع‌سازی علیه ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی شده‌ که حتی متحدان عربی آمریکا در غرب آسیا ماه‌هاست رویکردی تعاملی را در قبال ایران اتخاذ کرده‌اند به‌گونه‌ای که عربستان خواستار پهپادهای ایرانی شده و امارات نیز رسما خروج از پیمان امنیتی با آمریکا را اعلام کرد و همراه با دیگر کشورهای عربی منطقه، علاوه بر روابط دوجانبه، خواستار مشارکت با ایران در موضوع امنیت خلیج فارس شد.

در عرصه جهانی نیز آمریکا مدت‌هاست که دیگر توان اجماع‌سازی علیه ایران را ندارد چنانچه در نشست دریانوردی اخیر از ۳۹ رای، ۲۲ رای همراه با آمریکا و ۱۷ رای مخالف اقدام ضد ایرانی آمریکا بود که در کنار مخالفت‌های صریح دیگر کشورها در دو نشست اخیر شورای حقوق بشر و شورای امنیت، بیان‌گر ناتوانی آمریکا در اجماع‌سازی علیه ایران است.

دوم؛ اقدام ضدایرانی جدید آمریکا با شکست سیاست‌های تحریمی و فشار هوشمند مقارن شده است، چنانچه با وجود راه‌زنی دریایی آمریکایی‌ها و تشدید تحریم‌ها با هدف مانع‌تراشی در فروش نفت ایران، این امر محقق نشد و سازمان‌های بین‌المللی از افزایش فروش نفت ایران خبر دادند.

فراتر از آن؛ واشینگتن حتی توان استفاده از محموله نفت‌کش توقیفی ایران را نیز ندارد چنانچه روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های مطلع نوشت: نفت ایران در یک نفتکش یونانی قرار دارد که در ساحل تگزاس مستقر شده و گارد ساحلی آمریکا مجوز تخلیه بار این نفتکش به نام «سوئز راجان» را با ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده اما شرکت‌هایی که چنین انتقال‌هایی را انجام می‌دهند از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران تمایلی به انجام کارهای مربوط به این نفت توقیف‌شده را ندارند.

در همین حال واکنش‌ها به اقیانوس‌پیمایی ناوگروه ۸۶ نشان‌گر اعتماد جهانی به ظرفیت دریایی ایران در تامین امنیت تجارت است که می‌تواند بُعد جدیدی از چندجانبه‌گرایی و مقابله با باج‌خواهی امنیتی انحصارطلبانه غرب باشد.

نگرانی غرب از الگو شدن ایران برای سایر کشور نیز نکته مهمی در حوزه امنیت دریایی است و آن را در تکمیل پازل مولفه‌های قدرت‌آفرین ایران در حوزه هسته‌ای، دانش‌بنیان‌ها، پهپاد، موشک و... ارزیابی می‌کنند که توان مضاعفی را به کشورهای استقلال‌طلب در برابر سلطه‌گری آمریکا داده است و اتفاقا به همین دلیل است که به دنبال عدم رفع تحریم‌های پهپادی و موشکی در مهرماه ۱۴۰۲ ـ وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ـ هستند.

در این میان همراهی آژانس کشتی‌رانی سازمان ملل در پذیرش خواست غیرقانونی آمریکا علیه ایران، هشداری است درباره مشروعیت نهادهای بین‌المللی که با چنین رفتارهایی عملا از ریل اصلی خود خارج شده‌اند، چه، در نظم جدیدی که به سمت چندجانبه‌گرایی حرکت می‌کند، تن دادن نهادهای بین‌المللی به زورگویی‌های آمریکا قطعا هزینه‌های بسیاری برای اعتبار و جایگاه آنها خواهد داشت.

به هر تقدیر؛ اقدام غیرقانونی آمریکا در نشست اخیر دریانوردی، هر چند بار دیگر ماهیت سیاسی نهادها و ساختارهای بین‌المللی و لزوم تغییر در ساختار و ماهیت آنها را نشان داد اما در نهایت افول یک‌جانبه‌گرایی آمریکا را بر همگان آشکار کرد.

منبع: نورنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    واقعا؟ سازمان ملل؟🧚خب اشکالی نداره ما هم همه حقوق انسان که دیگه در جهان رعایت نمیشه آموزش میدیم بچه ها بفهمن غرب کدام‌ها را رعایت نمیکنه.
  • حسین IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    یانکی هاماهیت استکباری خودشون رو باز هم نشون دادند ،تا مثل چین و روسیه قدرتمند نشویم به ما احترام نخواهند گذاشت،دلیلی نداره وقتی اینگونه تحریم هستیم باز هم عضو ان پی تی بمانیم.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    دم امریکا و بریتانیا گرم.نظام ایران مشروعیت نداره و هیچ نشستی نباید به میزبانیش برگزار شه
  • رشا IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    پشت پرده کدومه ؟! دنیا که نمیتونه گه تماشاگر ماجراجوئی های ما باشه !
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 3
    جهت اطلاع:قبلا تونظرهای این سایت نوشته بودم عربستان قطعادنبال معامله ابزارجنگی میخوادباایران روابطشوبازم عادی کنه وگفته بودم اززمان ورودسفیرعربستان توایران خیلی بایدوزارت اطلاعات ومسئولین امنیتی هوشیاروحواس جمع باشندچون ذات اعراب پرخیانته درتاریخ اسلام هم خدانشون داده ازخیانت کردنشون به پیامبران وامامان معصوم،ازاین روبعده اتفاقات عمدی مناازسوی میزبان وهمدستیه پشت پرده که مثل روزروشن بودسروته اش چی بوده وکیابودن باعثوبانی نقشه کشیدن های پلیدانه این فاجعه خونین،به یکباره باگذشت چندسال دوباره رابطه گرفتن باایران بی طمع وبی کلک نیست به یقین.(هرفرده عاقلی خوب متوجه میشه اینهاچراپهپادایرانی روتقاضاکردندبرای معامله تجاری واین همه جزوه کشورچراازایران!)هوش امنیتی میگه که خیلی بایدهوشمندانه سرویس اطلاعات وارتباطات مخفیانه وسری کل ساختمان سفارت رونظارت کنه بانصب دوربین های استتارشده کوچک باشنودهای مخصوص شنیدن صدای دیپلمات های سفارتخونه ازسفیرتاگروه مراقب.) نکته:(به یقین اعراب عراق وامارات قطروبحرین ازیک لنگه ذات حاکمیتی اندوتفکرشون کامل مثل همه ورئیس گنده شون امارات متحده عربستان واینهاکاملاباآمریکاوحامیان اون روابط کلفتی دارندازاین نظربااین نزدیکیهای چندده ساله که بین اینهاوغرب حاکمه عقل ومنطق هرخردمندی میگه پهپادهاروهم برای جنگ آینده میخوان که نه باغرب بلکه باهمسایگان بجنگندواس اینه تقاضامیکنندتانقشه شوم توسرشون روپیاده کنندمثل بازی موشکی که به راه انداخته بودندبرای سوریه ویمن که اول یک موشک نفوذی عربستان بندازه ازخاک سوریه به مرزعرب وبعدترکیه و ادعاهای جنگ وادامه ماجراکه پشت اتاق فکره این بازی غرب نشسته بوده وعربستانواماراتوقطرتجهیزات میدن ازقبله جنگ به داعش تاسازمان ملل نگه عربستان وترکیه جنگ مستقیم راه انداختندخلاف قوانین حقوق بشروفلان.(هرعقلوهوشی میگه عرب میخواد پهپادصادراتی ایرانوکه مستقیم وسالم میاددستش همه جاشومعاینه کنه همدستانه یعنی باکارشناس ومتخصصین این امربفهمندایران باچه ابزاروروش مهندسی وباچه مقدارهوشوتجربه وابزاره کشوردوم وسومی داره پهپادهاشومیسازه.اگه دقت کنیدعربستان پهپادهای سطح بالاوتازه ایران رومیادباقیمت بالاترحتی تقاضامیکنه چه حال نه ولی درمراحل بعدی میگه واین یعنی صحت حدس زدن دقیق ام.که بااین رویه آینده نزدیک گویای حقیقت میشه بی شکوتردید!!
    • حسین IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      0 0
      خودت فهمیدی چی گفتی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس