کد خبر 1488928
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳
آمریکا از افزایش گشتزنی‌ها در تنگه هرمز خبر داد

نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که ناوگان پنجم این کشور و متحدانش در خاورمیانه، شمار کشتی‌ها و هواپیماهای گشتزنی در تنگه هرمز را افزایش می‌دهند.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای USNI، هدف از این اقدام جلوگیری از توقیف کشتی‌ها توسط ایران است اما اطلاعاتی درباره اینکه چه کشتی هایی در این طرح حضور خواهند داشت، اطلاعاتی منتشر نکرد.

براد کوپر فرمانده نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا، ناوگان پنجم و نیروهای مشترک دریانوردی آمریکا جمعه در بیانیه‌ای با دخالت در امور منطقه و تکرار اتهام‌های نادرست و بی‌پایه گفت: توقیف غیرقانونی و غیرمسئولانه و ارعاب کشتی‌های تجاری توسط ایران باید متوقف شود.

وی افزود: ناوگان پنجم آمریکا و شرکای ما متعهد به حفاظت از حقوق دریانوردی در این آبهای حیاتی هستند.

در همین حال، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد.

وی از انتشار جزئیات اقدامات آمریکا برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس در روزهای آینده خبر داد.

این مقام آمریکایی که از حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در تنگه هرمز عصبانی است، گفت: آمریکا به قدرت‌های منطقه‌ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

ایران همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید کرده و حضور نیروهای بیگانه و قدرت‌های منطقه‌ای در این آبراهه‌ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

نیروی دریایی سپاه یک نفتکش خارجی متخلف را سوم می (۱۳ اردیبهشت) در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. پیش از آن، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش به نام «نیووی» با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده اند. دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز اعلام کرد: کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

نیروی دریایی آمریکا همچنین ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) اعلام کرد ایران یک نفتکش به نام «ادونتیج سوییت» را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است و ادعا کرد: این نفتکش هنگام توقیف پیام کمک ارسال کرده است. اقدام های ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است و باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که با پرچم مارشال در حال فرار بود، با حکم قضایی توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    غلطهای اضافی تروریستهای امریکایی اینها هنوز ادم نشده اند
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    حالی به حولی!! چند تا از هلیکوپترهاشونو بزنین و ناوچه هاشونو توقیف کنین!! البته تو اخبار میگن هیچکس تو هلیکوپترها نبوده و خودش پرواز میکرده!!!!در ضمن چند وقته تفنگدار یانکی گاوچرون تروريست با پوشک ندیدیم که بخندیم!!! خخخخخخخخخ
  • شریف IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    ظاهراً آمریکاییهابازگشت به سال1366وورودفاجعه بارشون به خلیج فارس درزمان ریگان ملعون رادرپیش گرفته اندتابازهم خلیج فارس وکشتیرانی رادچارهرج ومرج وبی ثباتی کنندوحضورنامشروع شون رارادامه بدن...
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    درووود
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    باز هم خواهی خورد خواهیم دید ادرار سربازان که یادت هست ژنرال؟
  • یزدان IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 3
    کار خوبی میکنه
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 0
      امریکا تروریست غلط اضافی می کنه
  • حمیدپور IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    2 0
    خاورمیانه خلیج فارس اشتباه بزرگ آمریکا؟ سوریه عراق یمن اوکراین باخت بزرگی داد آمریکا قدرت ایران شد یکی از شش قدرت جهان
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    همه کشورها از جمله امریکا به قانون بین المللی احترام بگذارد توقیف وبگیر بگیر کار دزدان دریایی است ک خود امریکا به ان دامن می زند
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    بی صبرانه منتظر برخورد ناوهای ایرانی با ناوهای متجاوزین امریکایی در خلیج فارس هستیم
  • محمد کیخا IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    آمریکا کار خوبی میکنه گشت زنی رو اضافه میکنه به شرطی که تا آخر بمونه تا اوضاع سخت میشه با شلوار خیس فرار میکنه این که نشد راست میگه تا خر بمونه واق واق الکی نکنه
  • فریدون IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
    0 0
    شست پات تو چشمت نره پاشنه آشیل ناتو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس