موفقیت ایران در کارزار سیاسی،حقوقی و آزادسازی نفتکش کشورمان

در پی توافق انجام شده میان مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از شش ماه توقف، ساعاتی پیش آب‌های یونان را به مقصد از پیش تعیین شده خود ترک کرد.

به گزارش مشرق، در پی توافق انجام شده میان مقامات دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و یونان، کشتی حامل محموله نفتی ایران پس از شش ماه توقف، ساعاتی پیش آب‌های یونان را به مقصد از پیش تعیین شده خود ترک کرد.

این کشتی که در اردیبهشت ماه سال جاری با پرچم کشورمان در آب‌های بین المللی در حال حرکت به سمت مقصد خود بود، به دلیل شرایط نامساعد جوی و نقص فنی به ناچار به بنادر یونان پناه برد و متأسفانه در اقدامی برخلاف موازین و کنوانسیون‌های بین المللی، توقیف و محموله نفت آن نیز پس از مصادره جهت انتقال به آمریکا به یک کشتی تحت اجاره شرکت آمریکایی منتقل گردید.

اقدام یونان که با مستمسک قرار دادن رأی یک دادگاه محلی و به بهانه همکاری قضائی با آمریکا انجام شد، از همان ابتدا با مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران مواجه و با عنایت به اینکه این اقدام نقض حقوق بین الملل دریانوردی آزاد محسوب می‌شد، جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی گسترده‌ای را در راستای مقابله با آن در دستور کار خود قرار داد.

با مجموعه تدابیر اندیشیده شده، پیگیری‌های حقوقی و قضائی و نیز مذاکرات به عمل آمده نهایتاً علی رغم اعمال فشارهای نامشروع از سوی دولت ثالث برای استمرار راهزنی دریایی، رأی دادگاه بدوی محلی در یونان مبنی بر مصادره محموله نفت ایران به نفع طرف آمریکایی در دادگاه‌های تجدید نظر و عالی یونان ابطال و رأی به بازگرداندن محموله صادر شد و محموله مذکور مجدداً به نفتکش ایرانی منتقل و مقدمات خروج نفتکش و محموله آن از آب‌های سرزمینی یونان فراهم گردید.

در این چارچوب و به منظور حل موضوع، در ماه‌های گذشته مذاکرات و گفتگوهای فشرده‌ای میان دو کشور ایران و یونان صورت پذیرفت و یادداشت تفاهمی میان طرفین به امضا رسید.

بر اساس این تفاهمنامه که در سفر نماینده دولت یونان به تهران به امضای مقامات بنادر و دریانوردی دو کشور رسید، طرفین همکاری لازم به منظور ارتقا امنیت دریانوردی را در دستور کار قرار خواهند داد.

در همین ارتباط مقرر شد علاوه بر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، از دو کشتی یونانی نیز که طی ماه‌های اخیر به دلیل دعوای حقوقی و قضائی در آب‌های خلیج فارس متوقف شده بودند، به طور همزمان رفع توقیف شده و بر این اساس هر سه کشتی در روز جاری به سوی مقاصد خویش حرکت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    3 1
    هوراااا...تبریک
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    2 1
    هوراااا...تبریک به مناسبت این موفقیت...
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    3 1
    تبریک به مناسبت این انفجار موفقیت...
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    3 0
    هوراااا..
  • US ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    0 0
    موفقیت چیه!! آنها هم کشتی ایران رو آزاد و ایران هم کشتی آنها رو بعد ۶ ماه آزاد کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس