کد خبر 1513409
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲

قیمت انواع تیرآهن در بازار به عوامل مختلفی نظیر نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد، برند تولیدکننده، سایز، وزن و نوع تیرآهن بستگی دارد. با توجه به اینکه تیرآهن‌ها از اجزای اصلی سازه‌های فولادی به شمار می‌روند هر نوسانی در قیمت تیرآهن و اشتباه در خرید تیرآهن می‌تواند ضرر و زیان سنگینی به ساخت پروژه‌های عمرانی وارد کند. پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها در بازار معمولاً دارای تقاضای بالاتری بوده و از این رو نوسان قیمتی بیشتری را تجربه می‌کنند. در این مقاله پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها در بازار را براساس پارامترهای مختلف مانند استاندارد و نوع، سایز و برند تولیدکننده بررسی می‌کنیم.

معرفی پرفروش ‌ترین تیرآهن ها در بازار

پرفروش‌ ترین تیرآهن ها بر حسب عوامل زیر

ارزانی یا گرانی قیمت روز آهن ، سایز، وزن، نوع و کیفیت برند تولیدکننده از عواملی هستند که پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها در بازار را مشخص می‌کنند. به‌طورکلی عواملی که بر پرفروش بودن تیرآهن‌ها در بازار تأثیر می‌گذارند شامل موارد زیر است:

1. برند تولیدکننده

با توجه به کمتر بودن برندهای تولیدکننده تیرآهن نسبت به میلگرد، اکثر برندها دارای مشخصات فیزیکی و مکانیکی شناخته‌شده‌ای در بازار آهن هستند. اینکه جزو تیرآهن‌های سبک به شمار می‌روند یا سنگین و یا اینکه از چه تکنولوژی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. به عنوان نمونه تیرآهن ذوب آهن جزو استانداردترین‌ها، تیرآهن کرمانشاه و صنعت ماهان جزو تیرآهن‌های سبک‌ها، هم‌چنین تیرآهن ظفر بناب و اهواز جزو تیرآهن‌های ارزان‌ شناخته می‌شوند. قیمت این تیرآهن‌ها در بازار با توجه به برند به نوسانات دلار، قیمت آهن، هزینه تولید و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

2. وزن تیرآهن

هرچه وزن تیرآهن سنگین‌تر باشد قیمتی که به ازای آن پرداخت خواهید کرد نیز گران‌تر خواهد بود. توجه کنید که وزن رابطه مستقیمی با کیفیت تیرآهن‌ها دارد و مبنای آن نزدیکی به عدد اشتال است؛ یعنی حتی تیرآهنی که از وزن اشتال سنگین‌تر است دارای کیفیت کمتری است نسبت به تیرآهنی که دقیقاً مطابق با عدد اشتال تولید می‌شود. در خرید تیرآهن‌های سبک هم حتماً به انجام آزمون کنترل کیفیت در آن‌ها توجه کنید و از کاربرد آن‌ها در سازه‌های پرفشار و سنگین خودداری کنید.

3. سایز تیرآهن

طبیعی است که سایزهای پرمصرف به دلیل تقاضای بالا دارای فروش بیشتری بوده و جزو پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها در بازار به شمار می‌روند.

4. استاندارد و روش تولید

در تولید تیرآهن‌های داخلی از آلیاژهای St37، St44 و St52 و استانداردهای مختلف مانند IPE, IPN استفاده می‌کنند که قیمت تیراهن مطابق با هر آلیاژ، وزن و مشخصات مکانیکی تیرآهن متفاوت خواهد بود. به عنوان نمونه تیرآهن‌های IPE تولیدشده تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۷۹۱ به‌صورت معمولی و تیرآهن IPE تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۶۳۴۸ به‌صورت سبک تولید می‌شوند.

5. هزینه حمل و نقل

به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل آهن آلات و هم‌چنین تطابق بیشتر تیرآهن تولیدی در یک منطقه با آب‌وهوای آن، معمولاً هر کارخانه تولیدکننده تیرآهن، در محدود جغرافیایی خود جزو پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها به شمار می‌رود. به عنوان نمونه تیرآهن فایکو در شمال ایران بیشترین میزان فروش را در شهرهای با آب‌وهوای مرطوب دارد.

پرفروش‌ ترین نوع تیرآهن

در بازار ایران تیرآهن به چهار نوع و استاندارد IPE، INP، IPB و CPE عرضه می‌شود. تیرآهن IPE با سطح مقطع به شکل آی I انگلیسی است که مطابق با استاندارد اروپا و ایران تولید می‌شود. تیرآهن INP با سطح مقطع به شکل آی I انگلیسی است که مطابق با استاندارد چین و روسیه تولید می‌شود. در این تیرآهن ضخامت بال تیر با فاصله گرفتن از جان کاهش می‌یابد. تیرآهن IPB یا هاش با سطح مقطع به شکل H تولید و عرضه می‌شود. این تیرآهن دو بال پهن و عریض دارد و قیمت روز هاش نسبت به تیرآهن IPE گران‌تر است. تیرآهن لانه‌زنبوری به دلیل وزن کمتر جزو ارزان‌ترین تیرآهن‌ها است و از برش زیگزاگ جان تیرآهن به شکل حفره کندوی زنبور ایجاد می‌شود.

پرفروش‌ترین تیرآهن از نظر نوع و استاندارد در بازار آهن ایران به تیرآهن IPE تعلق دارد تا جایی که به دلیل کاربرد فراوان به تیرآهن معمولی معروف شده است. از این رو تولید تیرآهن IPE هم بیشترین حجم تولید کارخانه‌های داخلی را به خود اختصاص داده است. تیرآهن IPE در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که در برابر انواع مختلفی از بارها بدون کمانش مقاومت می‌کند.

پرفروش ‌ترین سایز تیرآهن

پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها از نظر سایز را می‌توان به تیرآهن‌های معمولی IPE 14، 16 و 18 طبقه‌بندی کرد. تیرآهن‌های 12 و 20 پس از این سایزها بیشترین فروش در بازار آهن را به خود اختصاص داده‌اند. هر چه ساختمان بزرگ‌تر و بارهای وارده بیشتر باشند از تیرآهن‌های با سایز بیشتر استفاده می‌کنند. با توجه به جدول اشتال هر سایز تیرآهن دارای وزن استانداردی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. چرا که ممکن است تیرآهنی با سایز 18 خریداری کنید ولی وزن و خصوصیاتی شبیه به تیرآهن 16 داشته باشد. در تیرآهن‌های بال پهن سایزهای ۱۸ تا ۳۰ پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها به شمار می‌روند.

پرفروش ‌ترین برند تیرآهن

اکثر تیرآهن‌های داخلی توسط کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فایکو، آریان فولاد قزوین، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، ظفر بناب، جهان فولاد غرب کرمانشاه، صنعت ماهان، فولاد احرامیان یزد، فولاد شاهین بناب و ناب تبریز تولید می‌شوند. تیرآهن ذوب آهن به دلیل کیفیت بالای ساخت و تولید مطابق با جدول اشتال و استانداردهای جهانی، پرفروش‌ترین برند تولیدکننده تیرآهن محسوب می‌شود که با حروف ESCO بر روی بدنه این تیرآهن قابل تشخیص است. هر یک از سایر برندهای تولیدکننده تیرآهن هم بنا به ویژگی‌های منحصربه‌فردشان مانند قابلیت دسترسی بیشتر، سبکی یا ارزانی مشتریان مخصوص خود را دارند. مهم‌ترین مسئله توجه به کاربری مدنظرتان و خرید تیرآهن مطابق با نیازهای پروژه است.

معرفی پرفروش ‌ترین تیرآهن ها در بازار

تیرآهن اصفهان پرفروش ترین تیرآهن‌ در بازار

محصولات تیرآهن ذوب آهن باکیفیت‌ترین تیرآهن‌های ساخت داخل هستند و انواع تیرآهن IPE با علامت مشخصه I-2 مطابق با استاندارد DIN1025-5 در سایز 12 الی 30 و تیرآهن IPB (هاش) با وزن متوسط و علامت مشخصه I-5 و استاندارد DIN 1025-2 در سایز 14 الی 30 و تیرآهن INP بال باریک شیب‌دار مطابق با استاندارد DIN 1025-1 در سایز 12 و 14 را شامل می‌شود.

معرفی پرفروش ‌ترین تیرآهن ها در بازار

نکات مهم در خرید بهترین تیرآهن

در هنگام خرید تیرآهن به نکات زیر توجه کنید:

• توجه به حک حروف مخصوص هر کارخانه بر بدنه تیرآهن
• خرید از مراجع رسمی و معتبر
• توجه به شناسنامه محصول، برگه آنالیز و نزدیکی وزن تیرآهن به وزن اشتال
• نوک مدادی یا طوسی بودن رنگ تیرآهن و عدم وجود نشانه‌های ضربه، زنگ‌زدگی یا تاب داشتن

سخن پایانی

مسلماً پرفروش بودن یک محصول نشانی از کیفیت و کاربرد بیشتر آن در بازار آهن است. در این مقاله انواع پرفروش ‌ترین تیرآهن‌ ها در بازار را از نظر استاندارد تولید، سایز و برند معرفی کردیم.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس