خرید عسل قطعا یکی از سخترین خریدها در بین کالاهای مصرفی است. چرا که از یک سو تقلب در این بازار بسیار زیاد است و از سوی دیگر باورهای اشتباه و روش‌های نادرست برای تشخیص آن باعث شده که خرید این محصول به یک چالش همیشگی برای خانواده‌ها تبدیل شود.

بهترین عسل طبیعی بازار را از کجا بخریم؟ + نحوه تشخیص عسل

اما راه حل چیست و از کجا می‌توانیم با اطمینان عسل طبیعی درجه یک بخریم؟

خرید عسل طبیعی از روستایی

همانطور که در ادامه این مطلب خواهیم گفت تنها راه خرید عسل طبیعی با کیفیت، خرید آن از یک زنبوردار و یا مجموعه مورد اعتماد است.

سایت روستایی با پیدا کردن زنبورداران معتمد از سراسر کشور و انجام آزمایش روی نمونه‌ها، بهترین عسل‌های موجود در ایران را شناسایی و در سایت خود با برگه آزمایش عرضه می‌کند.

برای خرید عسل طبیعی از روستایی کلیک کنید.

مراحل کیفیت سنجی عسل توسط روستایی

مجموعه روستایی برای عرضه عسل‌های با کیفیت و اصل مراحل مختلفی را طی می‌کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

1. پیدا کردن زنبورداران معتمد و با صداقت

قطعا اولین و مهمترین مرحله برای داشتن یک عسل خوب و با کیفیت تهیه آن از یک زنبوردار مورد اعتماد و کار درست است. چرا که طبیعی بودن عسل به تنهایی نشان کیفیت آن نیست بلکه شیوه زنبورداری، نحوه مبارزه با آفات و همچنین انتخاب محل مناسب قرارگیری کندوها می‌تواند بر روی طعم و کیفیت نهایی تاثیرگذار باشد.

مجموعه روستایی سالانه زنبورداران حرفه‌ای و مورد اعتماد را از سراسر کشور شناسایی می‌کند. این کار را به وسیله ارتباط با اتحادیه‌های زنبورداری هر استان و همچنین از طریق معرفی سایر زنبورداران انجام می‌دهد.

2. انجام آنالیز حسی چشایی

پس از شناسایی زنبورداران با آنها ارتباط گرفته می‌شود و از آنها خواسته می‌شود تا یک نمونه کوچک برای مجموعه ارسال کنند. پس از ارسال نمونه. تمامی نمونه‌ها توسط یک متخصص حسی چشایی از نظر عطر و طعم مورد سنجش قرار می‌گیرد.

در این مرحله بهترین عسل‌ها از نظر عطر و طعم انتخاب می‌شوند.

3. آزمایش عسل در یک آزمایشگاه تخصصی

عملا هیچ راه خانگی برای تشخیص عسل با کیفیت وجود ندارد. تنها راه شناسایی عسل اصل و با کیفیت آزمایش فاکتورهای مختلف عسل است که معیاری برای تشخیص عسل طبیعی نیز به شمار می‌رود.

پس از انتخاب بهترین نمونه از نظر عطر و طعم، عسل‌ها برای یک آزمایشگاه تخصصی ارسال می‌شود تا طبیعی بودن و با کیفیت بودن آن مورد سنجش قرار بگیرد.

یک نمونه برگه آزمایش سایت روستایی را می توانید در زیر مشاهده کنید.

بهترین عسل طبیعی بازار را از کجا بخریم؟ + نحوه تشخیص عسل

همانطور که گفته شد برای کیفیت سنجی عسل لازم است تا فاکتورهای مختلف عسل مورد سنجش قرار بگیرد.

ساکارز

اولین و مهمترین فاکتوری که معمولا در آزمایشگاه مورد سنجش قرار می‌گیرد آزمون ساکارز است. ساکارز نوعی قند است که حد مجاز آن در عسل طبیعی باید زیر 5 درصد باشد.

این آزمون به این منظور انجام می‌شود تا مشخص شود که آیا زنبوردار به زنبور خود شربت داده است یا نه؟ به این معنی که بسیاری از زنبورداران برای تولید بیشتر عسل، زنبورهای خود را با انواع شربت‌ها مانند شربت شکر و یا انواع دیگر آن تغذیه می‌کنند که به عسل به دست آمده از آن عسل تغذیه‌ای گفته می‌شود.

اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که هنگام خرید عسل نباید تنها به آزمون ساکارز اکتفا کرد چرا که بعضی از تغذیه های مصنوعی با آزمون ساکارز قابل شناسایی نیست و حتی گاهی با اینکه ساکارز عسل کمتر از 5 است اما زنبوردار زنبورهای خود را تغذیه کرده است.

پرولین

پرولین یک آمینو اسید است که در گرده گیاهان وجود دارد. میزان پرولین در عسل نشان می‌دهد که زنبور چقدر بر روی گیاهان کار کرده است. در نتیجه هر چه میزان این ماده در عسل بیشتر باشد نشان دهنده‌ این موضوع است که عسل از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

البته باید توجه داشته باشید که میزان پرولین عسل‌های مختلف متفاوت است. به این معنی که برخی عسل‌ها به صورت طبیعی پرولین بالایی دارند و بعضی از عسل‌ها پرولین کمتری، اما حد استاندارد آن در نتیجه آزمون باید عدد بیشتری از ۱۸۰ باشد.

به طور کلی نتایج آزمون ساکارز و پرولین هنگام خرید عسل می‌تواند معیار خوبی برای تشخیص طبیعی بودن و کیفیت عسل باشد.

فعالیت دیاستازی

تاکنون بیش از ۱۸۱ ماده در عسل طبیعی یافت شده است. اگر چه بیشتر این مواد قندها هستند اما مواد جزئی بسیاری در عسل وجود دارد که خواص عسل نیز از آنها ناشی می‌شود.

دیاستاز نوعی آنزیم است که توسط زنبور به شهد وارد می‌شود و کار آن شکستن ساکارز به فروکتوز و گلوکز است. وجود این آنزیم در عسل علاوه بر اینکه نشان دهنده خواص عسل است همچنین نشان می‌دهد که این عسل توسط زنبور تولید شده است و به روش تقلبی به دست نیامده است.

میزان فعالیت دیاستازی در آزمایش عسل باید بیشتر از عدد ۸ باشد و هر چه این عدد بالاتر باشد نشان از کیفیت بالاتر عسل می‌دهد.

نسبت فروکتوز به گلوکز

یکی دیگر از معیارهای مهم هنگام کیفیت سنجی عسل، نسبت فروکتوز به گلوکز است. این آزمون به این منظور انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که زنبوردار از انواع شربت‌ها گلوکزی برای تغذیه زنبور استفاده نکرده است. اگر از این شربت‌ها برای تغذیه استفاده شده باشد نتیجه در آزمون ساکارز مشخص نمی‌شود و حتما نیاز به آزمون فروکتوز به گلوکز است.

حداقل عدد نمایش داده شده در برگه آزمون عسل طبیعی باید 0.9 باشد.

هنگام خرید عسل به چه نکاتی دقت کنیم

همانطور که گفتیم خرید عسل قطعا کار آسانی نیست اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان بوسیله آنها انتخاب بهتری انجام داد. که ما در زیر به صورت یک لیست آنها را می‌آوریم

  1. اول از همه به این نکته دقت داشته باشید که عسل طبیعی را به صورت خام (گرما ندیده) و حتما از یک زنبوردار و یا مجموعه معتمد خریداری کنید. عسل‌های شرکتی معمولا به صورت حرارت دیده و پاستوریزه عرضه می‌شود که عملا خواص عسل در آنها از بین رفته است.
  2. فرقی نمی‌کند که عسل را از زنبوردار تهیه می‌کنید و یا یک فروشگاه، کاری که باید انجام دهید این است که حتما از آنها برگه آزمایش را بخواهید. یا در صورت امکان خودتان عسل را برای یک آزمایشگاه ارسال کنید تا از طبیعی بودن آن مطمن شوید. (هر چند آزمایش عسل برای مصرف کننده نهایی به صرفه نیست.)
  3. صرف اینکه عسل را از یک زنبوردار و از داخل خود کندو و با موم بخرید نشان دهنده کیفیت عسل نیست. چرا که بخش زیادی از عسل تولیدی در کشور از نوع تغذیه‌ای است که عسل را زنبور تولید کرده اما با تغذیه مصنوعی
  4. عطر و طعم و رنگ عسل اگر چه مهم هستند اما نمی‌توانند نشان از کیفیت عسل داشته باشند. عسل‌ها بسته به پوشش گیاهی منطقه می‌توانند رنگ‌ها و طعم و بوهای متفاوتی داشته باشند.
  5. نکته آخر اینکه عسل چه به صورت طبیعی باشد و چه تغذیه‌ای بعد از مدتی شکرک می‌زند. در نتیجه شکرک زدن عسل را به طبیعی بودن و غیر طبیعی بودن آن تعبیر نکنید.

روستایی مرجع خرید عسل‌های طبیعی و باکیفیت ایرانی roustaee.com


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس